ایران‌ را بگردیمجاهای تفریحیجاهای دیدنیشمال

شیطان کوه کجاست؛ راه های دسترسی به شیطان کوه

در این مطلب می‌خواهیم ماجراجویی را از مکانی آغاز کنیم که به لطف نام نامتعارف خود هراس و تردید را به دل می‌افکند. شیطان کوه لاهیجان نماینده پرادعای طبیعت سرسبز لاهیجان است که به دلیل داشتن مناظر دلکش و پرفریب، تله‌کابین، استخر و آبشار مصنوعی از مقاصد گردشگرپذیر شمال کشور شناخته می‌شود.
این مکان پررمزوراز هر ساله پای گردشگران زیادی را به سمت خود باز می‌کند و با عشوه‌گری بی‌چون‌وچرایش آن‌ها را غرق در آرامش به روزمرگی‌های بی‌پایان زندگی برمی‌گرداند. ماهم در این مطلب سفر پر قصه‌ای داریم به شیطانکوه، اطلاعات موردنیاز و روایت‌هایی که در مورد این مکان نقل شده است.

شیطان کوه کجاست؟

شیطان کوه کجاست؟

شیطان کوه لاهیجان یکی از زیباترین جاهای دیدنی لاهیجان است که تنها 3 کیلومتر با مرکز شهر لاهیجان فاصله دارد. این کوه زیبا با ارتفاع 60 متر همچون دانه‌ تسبیحی در امتداد سلسله جبال البرز قرار دارد.
وقتی از مسیر پلکانی و سرسبز کوه بالا می‌روید خود را در جنگلی از درختان تنومند گردو و انار می‌بینید. تله‌کابین‌سواری در این نگین سرسبز که با تماشای آبشار مصنوعی و استخر مقابل کوه همراه می‌شود، تجربه بی‌نظیری است که این مکان وسوسه‌انگیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

علت نامگذاری شیطان کوه

در همین ابتدا بگوییم که ترس و وحشت را از دل دور کنید چون حضور شیاطین در این مکان هیچ‌گونه صحت و مبنای حقیقی نداشته و ندارد. نام خاص و عجیب شیطانکوه نکته جالب‌توجهی به شمار می‌رود. این مکان درگذشته‌های دور به منطقه شاه‌نشین یا شیخان معروف بوده ولی امروزه آن را به نام شیطانکوه می‌شناسیم. حال نفس عمیقی بکشید و در کمال آرامش علت نام‌گذاری شیطان کوه را در دل قصه‌های سرگرم‌کننده‌ای که در ادامه روایت می‌کنیم، دنبال کنید.

  • تفرجگاه بزرگان و ممنوعیت ورود مردم عادی 

در این مکان غاری قدیمی وجود دارد که در گذشته به‌عنوان تفرجگاه اختصاصی بزرگان در پی یک شکار جانانه مورداستفاده قرار می‌گرفت. ازاین‌رو ورود مردم عادی به این منطقه ممنوع و به منطقه شیخان مشهور بود. این نام با گذر زمان در میان مردم به شیطان کوه تغییر کرد و البته صداهای وهمناکی که در این مکان شنیده می‌شود در این نام‌گذاری بی‌تأثیر نبوده است. پیشنهاد می کنیم مقاله ی غارهای ایرانی را برای شناخت غارها مطالعه کنید.

  • روایت حمله شاه‌عباس صفوی

گفته می‌شود این منطقه محل زندگی فرد بانفوذ و قدرتمندی به نام احمدخان بوده، به همین دلیل به منطقه شاه‌نشین شهرت داشته است. از آنجایی‌که در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد و هیچ قدرت و مکنتی ابدی نیست؛ روزی به سر شاه‌عباس صفوی می‌زند تا با حمله به منطقه شاه‌نشین آن را به تصرف خود درآورد که اتفاقاً موفق هم می‌شود. قلعه‌ای که روزی پناهگاه احمدخان بود رفته‌رفته تبدیل به مخروبه می‌شود و مردم رونق آن را فراموش می‌کنند؛ به همین خاطر و شاید هم به خاطر خوش آمد شاه‌عباس نام شیطان کوه را بر این مکان می‌نهند.

  • گنج پنهان و مارهای نگهبان 

روایت دیگری هم در مورد این مکان وجود دارد؛ مطابق با افسانه‌ای قدیمی این کوه آبستن کوهی از طلا و گنج است که توسط مارهای عظیم‌الجثه محافظت می‌شود. از سوی دیگر پیچیدن صدای موهوم وحشتناکی که از دل کوه شنیده می‌شود، گمان حضور شیطان در این منطقه را تقویت می‌کند.

  • وسوسه شیطانی و سقوط از شیطانکوه 

و اما شنیدن تفسیر محلی‌ها و مسافران از نام شیطانکوه هم جالب است؛ آن‌ها بر این باورند زمانی که بر فراز کوه ایستاده‌اید، شدیداً غرق در نخوت هستید، در این هنگام وسوسه‌ای بی‌امان به جان‌تان می‌افتد تا به سمت پایین کوه بشتابید. عجله هم که کار شیطان است نتیجه‌ای جز پشیمانی و سقوط به دره ندارد و این‌گونه است که نام شیطان کوه را برازنده این مکان دانسته‌اند.

 

دسترسی به شیطان کوه

برای رفتن به شیطانکوه هم می‌توانید از خودروی شخصی استفاده کنید و هم سیستم حمل‌ونقل عمومی.
سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی: برای رفتن به شیطانکوه دو انتخاب دارید، یا با اتوبوس به پایانه رشت بروید و یا از طریق هواپیما خود را به فرودگاه رشت برسانید. از این به بعد می‌توانید سوار بر تاکسی‌های خطی داخل شهر به شیطان کوه بروید.
سفر با خودرو شخصی: باگذشت حدود سه ساعت و نیم رانندگی و طی‌کردن 330 کیلومتر از شهرهای کرج و قزوین به رشت خواهید رسید. بعد از عبور از پلیس‌راه رشت، بدون وارد شدن به داخل رشت از خروجی شهر سنگر خارج شوید و 42 کیلومتر به سمت شرق این مسیر زیبا برانید تا به لاهیجان برسید. از این به بعد چالش خاصی برای رسیدن به شیطانکوه ندارید چون از میان شهر پیش چشم‌تان قدعلم‌می‌کند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی رشت

دیدنی‌های شیطان کوه

با ورود به این منطقه گردشگری می‌توانید از جاذبه‌های دیگری هم دیدن کنید که در ادامه توضیح خواهیم داد.

  • استخر شیطانکوه لاهیجان

استخر شیطان کوه

در مقابل شیطان کوه برکه کوچک و چشم‌نوازی به مساحت 1 هکتار وجود دارد که یک جزیره نقلی و زیبا را همچون زمرد سبز در آغوش گرفته است. در میان این جزیره عمارتی قدیمی وجود دارد که به‌وسیله یک پل به ضلع جنوبی استخر متصل می‌شود.
این برکه تماشایی که به دستور شاه‌عباس صفوی ساخته‌شده در گذشته به «میان پشته» معروف بود و از آن برای کشت و آبیاری مزارع چای و برنج استفاده می‌شد. امروزه این استخر تبدیل به دریاچه‌ای مصنوعی شده که آب جاری در آبشار مصنوعی شیطانکوه را تأمین می‌کند.

  • آبشار مصنوعی شیطان کوه

آبشار سحرانگیزی با پشت سر گذاشتن شکوه این کوه سبز مخملی سرازیر می‌شود و در پایین کوه بر این‌همه زیبایی زانو میزند و آرام می‌گیرد. شما هم می‌توانید با طی‌کردن مسیر پلکانی و زیبای شیطانکوه با این آبشار همراه شوید. در فراز بام سبز لاهیجان بایستید و از تماشای مناظر دلکش و شنیدن نوای دل‌نشین آب لذت ببرید.

  • بام سبز لاهیجان

بام سبز لاهیجان

بام سرسبز درست بر فراز شیطان کوه قرار دارد و کسانی که در پای کوه ایستاده‌اند را به مبارزه می‌طلبد. بام سبز با طراوت و نشاط مثال‌زدنی‌اش آن‌چنان روح تازه‌ای در وجود ایشان می‌دمد که بی‌پروا به جنگ دل‌مشغولی‌هایشان بروند.
شما برای رسیدن به بام سبز دو انتخاب دارید؛ هم می‌توانید پله‌پله این مسیر زیبا را طی کنید و هم می‌توانید سوار بر خودرو برانید تا به رزمگاه حیات برسید که البته پیشنهاد ما پیاده‌روی است. زمانی که قدم بر بام گذاشتید دست‌های خود را باز کنید و تا می‌توانید ریه‌های خود را به‌صرف تنفس هوای پاک دعوت کنید. حال وقت آن رسیده زیبایی‌های لاهیجان را در زیر پای خود به نظاره بنشینید؛ گلدسته‌های نورانی و گنبد طلایی امامزاده آقا سید حسین (ع) که در مرکز شهر خودنمایی می‌کند و خانه‌های ویلایی کوچک و بزرگ با شیروانی‌های رنگارنگ، حتی مقبره حاج محمد میرزا کاشف‌السطنه اولین مروج کشت چای در ایران هم از اینجا پیدا است.

تفریحات شیطان کوه

برای کسانی که در سفر به نقاط مختلف، قبل از هر چیز دنبال تفریحات مختلف می‌گردند ممکن است این سوال پیش آید که شیطان کوه لاهیجان چه تفریحاتی دارد؟ تله کابین، زیپ لاین و شهربازی از جمله تفریحاتی هستند که در سفر به شیطان کوه می‌توانید تجربه کنید.

  • تله‌کابین لاهیجان

تله کابین لاهیجان

تله‌کابین سواری، این سرگرمی مفرح به شما امکان می‌دهد تمام جذابیت‌های خیره‌کننده را از میان ابرها و فضای مه‌آلود در مدت 20 دقیقه تماشا کنید. این تله‌کابین با دو ایستگاه و 5 دکل در ارتفاع 1550 متری درحرکت است و روزانه 1000 نفر را در مسیر بام سبز تا ارتفاعات تاج‌خروس جابه‌جا می‌کند. استراحت در کافه‌ها و آلاچیق‌های پیرامون تله‌کابین هم فرصت خوبی برای اندیشیدن به عظمت دنیای آفرینش است.

  • زیپ لاین لاهیجان

هنگامی‌که به بام سبز رسیدید به‌احتمال‌زیاد هوس زیپ لاین سواری قلقلک‌تان می‌دهد. زیپ لاین لاهیجان در حدفاصل یک کیلومتری بین بام سبز تا حاشیه استخر، شما را به یک تفریح هیجان‌انگیز و مفرح فرامی‌خواند، پس دست از تردید بردارید و این دعوت را اجابت کنید.

  • شهربازی و تفریح در ارتفاعات لاهیجان

این شهربازی در مجاورت تله‌کابین و منطقه بام سبز قرار دارد که تفریحات هیجان‌انگیزی را به‌ویژه در گردش شبانه برای شما فراهم می‌کند. چرخ‌وفلک‌سواری از ارتفاعات سرسبز این مکان در کنار ماشین برقی، بازینو و کشتی صبا تجربه لذت‌بخش و بی‌تکراری به شمار می‌رود.

شکم‌گردی در محوطه شیطان کوه

غذاهای لاهیجان

در بام سبز می‌توانید عطروطعم میرزاقاسمی، باقالاقاتوق و سایر غذاهای سنتی گیلان را در بهترین رستوران‌های شمال کشور استشمام کنید. شکم‌گردی در مجموعه شیطان کوه تجربه لذیذ و خوشمزه‌ای است، حتماً آن را به مجموعه تفریحات خود اضافه کنید.
در اطراف استخر شیطانکوه رستوران‌ها و فروشگاه‌هایی وجود دارند که خود به‌تنهایی بسیار سرگرم‌کننده محسوب می‌شوند. از جمله آن‌ها می‌توان به رستوران زیبا، از قدیمی‌ترین رستوران‌های منطقه اشاره کرد که از سال 1308 تاکنون پابرجا است. بدون شک حین پیاده‌روی به دور استخر، نمای تاریخی این رستوران توجه شما را جلب می‌کند.
از یک طرف حس‌وحال خرید کلوچه‌های نوشین از فروشگاه اصلی و خوردن کوکی و کلوچه داغ و تازه از طرف دیگر چیزی نیست که بتوان آن را از دست داد. پیشنهاد می‌کنیم حتماً به این فروشگاه سری بزنید تا عطر چای داغ لاهیجان به همراه طعم کلوچه تازه از تنور درآمده را تا سال‌ها در کام خود حس کنید.

جاهای دیدنی اطراف شیطان کوه

در این سفر سایر جاهای دیدنی لاهیجان را از قلم نیندازید. تالاب بین‌المللی امیرکلایه، تالاب سوستان، پل خشتی لاهیجان، آرامگاه شیخ زاهد گیلانی، بوستان میرصفا، حمام گلشن، موزه تاریخ چای و مقبره کاشف السلطنه از جمله مکان‌هایی است که بازدید از آن‌ها را پیشنهاد می‌کنیم.

موزه چای لاهیجان

امکانات موجود در مجموعه شیطان کوه

شیطان کوه به عنوان یک منطقه گردشگری پرهیایو امکانات مختلفی را در اختیار بازدیدکنندگان خود می‌گذارد از جمله:
• کافه و رستوران
• اقامتگاه‌های مختلف
• فروشگاه‌های خرید سوغاتی چون چای و کلوچه لاهیجان
• زمین‌بازی کودک
• آلاچیق
• سرویس بهداشتی مجهز

تعدادی از رستوران‌های شیطانکوه، جزو بهترین رستوران های شمال هستند.

اقامت در لاهیجان

اقامت در لاهیجان

در شروع سفر به لاهیجان زیبا، با انتخاب یک اقامتگاه زیبا و راحت، لذت سفر خود را در بی‌نهایت ضرب کنید. برای اجاره ویلا و سوئیت هم کافی است با صرف کمی زمان سری به وب‌سایت هومسا بزنید. نام لاهیجان را در قسمت جستجوی سایت وارد کنید تا صفحه اجاره ویلا و سوئیت در لاهیجان باز شود. سپس می‌توانید از میان تعداد زیادی اقامتگاه شامل هتل، بوم‌گردی، سوئیت، کلبه و آپارتمان گزینه مورد نظر خود را پیدا کرده و آن را رزرو کنید.

سخن آخر

استان همیشه سرسبز گیلان همواره مقصدی جذاب برای گذراندن تعطیلات و فراغت بوده است. اگر این روزها دل‌ودماغ زندگی پرسروصدای شهرهای شلوغ را ندارید، دست عزیزان‌تان را بگیرید و کوله‌بار سفر ببندید تا دل به جاده‌های شمال کشور بسپارید.
در این مطلب سعی‌کردیم به معرفی شیطان کوه و اطلاعات موردنیاز برای سفر به این منطقه خوش آب‌وهوا بپردازیم. اگر در این سفر هوس خوردن غذاهای شمالی به سرتان زد به مقاله بهترین رستوران‌های شمال سری بزنید تا انتخاب برای‌تان راحت‌تر شود.
در آخر امیدواریم تجربیات شیرینی را از لاهیجان زیبا با خود به همراه بیاورید و در انتها پیشنهاد می کنیم که مقاله ی جاده اسالم به خلخال را بخوانید و یک سفر جذاب به جاده ای بهشتی را تجربه کنید.

یک دیدگاه

  1. یکی از بهترین جاذبه هاش شیطان کوه و امکانات تفریحی که فراهم کرده برای تمام رده سنی ها بسیار جالبه از الاچیق گرفته تا فروشگاه های سوغاتی بومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا