ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیکویرهای ایران

جاهای دیدنی فهرج ؛ تاریخ و طبیعت روستای کویری یزد

فهرج از زیباترین روستاهای کویری؛ در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر یزد و در مسیر جاده بافق قرار گرفته است. دیرینه این روستا به پیش از اسلام و بنابر برخی روایات تاریخی، به ۵۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. آثار تاریخی بازمانده در این دهستان نیز به دلیل همین قدمت، بسیار ارزشمند بوده و اغلب به ثبت تاریخی رسیده‌اند.

روستای فهرج، به ‌دلیل نزدیکی به کویرهای اطراف، از نظر گردشگران مقصد مناسبی برای کویرنوردی به ‌ویژه در سفرهای پاییزی و زمستانی محسوب می‌شود. از طرفی جاذبه‌هایی چون ابنیه تاریخی و صنایع دستی این منطقه  نیز در جای خود دیدنی بوده و گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کند.

در این نوشتار:

  • به بافت جغرافیایی، موقعیت و جاهای دیدنی فهرج در استان یزد می‌پردازیم.
  • گذری بر کویر کاراکال و اقامتگاه های بوم گردی آن خواهیم داشت.
  • از شرایط مناسب این اقلیم برای گردشگری با شما سخن می‌گوییم.

در پایان نیز، امکان رزرو آنلاین اقامتگاه‌های گردشگری را با شما بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

کویر کاراکال

روستای فهرج کرمان

اگر در شهر زندگی می‌کنید و تا به‌ حال سفری به روستا داشته‌اید، احتمالا به زیبایی بی‌بدیل آن اذعان دارید. با وجود تفاوت در سلیقه‌های افراد، بسیاری در این مورد اتفاق نظر دارند که زیبایی طبیعی روستا در قیاس با شهر، بی‌نقص است. صرف نظر از اینکه روستا کجا و در کدام ناحیه آب‌وهوایی واقع شده باشد، مناظر طبیعی و جلوه‌های خاص آن، همواره چشم‌نواز است.

فهرج را از روی نقشه، در فاصله‌ای نه‌چندان دور از یزد، خواهید یافت. مسیری کویری و زیبا که جاذبه‌ها و فرصت‌های بی‌نظیری را برای علاقه‌مندان به تفریحات مختلف فراهم آورده است. غیر از قدمت محل، بناهای باستانی با دیرینه چند هزارساله نیز در فهرج جالب توجه هستند. سادگی خانه‌های خشتی این روستا نیز، با همان شکل اصیل و قدیمی، حس دلنشینی به انسان می‌دهد که حتی با گذشت مدت‌ها از سفر، هرگز فراموش نخواهد شد.

این روستا با ارتفاع ۱۲۷۰ متری از سطح دریا، از شمال شرقی با کوه چلته هم‌جوار است. اسم روستا که در اصل فرافر بوده طی قرون متمادی به پهره، پهرشت و سرانجام فهرج، تغییر یافته است. بنابر شواهد تاریخی به‌جا مانده در این روستای قدیمی، این محل زمانی یکی از چهار بخش اصلی شهر یزد و دروازه ایساتیس بوده است. روستای سریزد و بخش‌هایی از این دروازه تاریخی هنوز هم پابرجا هستند.

یکی از بارزترین جاهای دینی فهرج خانه‌های سنتی و بافت تاریخی آن است. در معماری خانه‌های ساده و بی‌نهایت زیبای این روستا، به‌ ندرت آهن به کار رفته و بیشترین مصالح، خشت و آجر و در برخی بخش‌ها نیز چوب است.

مسجد فهرج

علاقه اهالی این دهستان به موسیقی، با اجرای سازهای بادی دهنی و سه تار در شادی و غم به نمایش درمی‌آید. مسجد جامع فهرج را می‌توان قلب روستا نامید. این بنا از دل تاریخ و زمان خلافت عمر در ابتدای قرن اول هجری، به ‌شکل دست نخورده به ما رسیده است. علاوه بر مسجد جامع، چاه چهل دختران و مسجد علی قوندی نیز از آثار دیدنی این منطقه محسوب می‌شوند. گرچه از تکیه و بنای مسجد علی‌ قوندی (علاقبندی) تنها خرابه‌ای باقی مانده است.

بنای آب انبار حسینیه نیز دارای قدمتی بیش از مسجد و بنای اسلامی آن است. وقف این اثر به مسجد، با خط نسخ بر کتیبه سنگی سردر ورودی حک شده و جزء جاذبه‌های گردشگری به‌حساب می‌آید. اهالی فهرج، کشاورز و دامدارند و روزی خود را از این طریق به ‌دست می‌آورند. چند معدن سنگ آهن و مس نیز  در این بخش فعال بوده و گروهی در آن‌ها اشتغال دارند. مردم هنرمند این روستا، در قالیبافی و نساجی نیز ماهر هستند. طرح‌های فرش بافی در این روستا از دو استان همسایه کرمان و خراسان الهام گرفته‌ است.

شهر تاریخی یزد

در یزد و روستاهای پیرامون آن نیز، زیبایی‌های طبیعی فراوانی وجود دارد که از جاذبه‌های گردشگری استان محسوب می‌شوند. کویری که بستر این شهرها و روستاهاست و این نواحی زیبا را مانند نگینی دربر گرفته ‌است.

ویژگی‌های خاص این اقلیم در نظر اول، شاید کم ‌آبی و دوری آن از منابع و سفره‌های آبی باشد، اما اگر قدری در آن عمیق شویم، تنوع فراوان در تفاوت میزان ارتفاع از دریا را در مناطق مختلف آن مشاهده می‌کنیم. تضادی که باعث شده با وجود بافت کویری، این استان از تنوع آب و هوایی و مناطق ییلاقی فراوان بهره‌مند گردد.

از یک‌سو کویرهای فراوانی این خطه را احاطه کرده‌اند: کویر دره انجیر، ابرکوه، کفه مهدی آباد و کفه تاغستان، کویر ریگ زرین، الله آباد و سیاه کومه و… از سوی دیگر وجود تفاوت سطح عمده بین نقاط مختلف استان، باعث شده به فاصله اندکی از شهرهای اردکان، یزد و میبد، جاذبه‌های گردشگری متنوعی پدید آید. دامنه‌های شیرکوه در این ناحیه، بیشترین جاذبه و تنوع آب‌وهوایی را در این مسیر دارند. پیشکوه، میانکوه و پشتکوه، با آب فراوان که از ذوب برف‌های ارتفاعات حاصل شده، دارای پوشش گیاهی کم‌نظیر و کشاورزی موفقی بوده و همه ساله پذیرای گردشگرانی از استان، سراسر کشور و گردشگران خارجی هستند. آثار تاریخی و باستانی یزد نگاه گردشگران زیادی را به سمت خود جلب کرده و شاید بتوان بخشی از آن را به ثبت جهانی یزد به عنوان دومین شهر تاریخی جهان در لیست میراث جهانی یونسکو در ایران دانست.

روستای تفت یزد

هدش، زمرد سبز کویر!!

ده بالا که محلی‌ها آن را هدش هم می‌خوانند مقصد گردشگری محبوب در مسیر تفت به میانکوه است. باغات سرسبز این منطقه، چون نگینی زمردین در دل کویر می‌درخشند و از جاذبه‌های قوی گردشگری منطقه به ‌شمار می‌آیند. علاوه بر این، بنادک سادات، باقی آباد، منشاد، طرزجان، ثانی آباد و ده‌ها روستا و قریه دیگر، با آغوش باز برای استقبال از گردشگران حاضراند. اگر برای عبور از این خطه سبز به‌ دنبال نام مسیرها هستید، اسامی چون نیر و گاریزات، دیزره، سخوید و بیداخوید، شواز و نصرآباد و ده ها نام دیگر در مسیر شما قرار دارند.هر یک از این مناطق ییلاقی، شما را با بخشی از این اقلیم آشنا می‌کند. پس از طی این مسیر سبز به طول ۲۲ کیلومتر، سرانجام از پیشکوه گذشته و دوباره به تفت خواهید رسید.

در این مسیر از ارتفاع سنگ عروس، زیبایی‌های نیر را ملاحظه می‌کنید و درمی‌یابید که کویر نیز مانند دشت و کوهستان، پر از جلوه‌های طبیعی بی‌نظیر و استثنایی است.

اگر به قصد دیدار این مناطق عازم یزد هستید، رزرو آنلاین اقامتگاه بوم گردی یا سوییت‌های مجهز در این جغرافیا را به هومسا بسپارید. این سایت در خدمت شماست تا شیرینی و آسایش اقامت شما را در این سفر تضمین و صدچندان کند.

بیشتر بخوانید: رستوران های یزد

کویر کاراکال؛ پاتوق آفرودرها!

با رسیدن به نیمه سرد سال، تمایل گردشگران برای سفر به مناطق کویری به‌ مراتب بیشتر می‌شود. حال و هوای کویر در این روزها، بسیار مناسب برای تفریحات فصلی در این اقلیم است.

نام کویر زیبای کاراکال، از نوعی گربه وحشی با همین نام گرفته شده که در زیست بوم بافق در نزدیکی یزد زندگی می‌کند. این سیاه گوش باهوش، برای مدت‌ها با انسان به ‌ویژه در شکار، همنشین بوده‌ است.

کویر شن‌های طلایی کاراکال، در بخش مرکزی ایران واقع شده و بهشت گردشگران کویری محسوب می‌شود. مکانی آرام و مهیا برای عکس برداری و تهیه فیلم همراه با جلوه‌های طبیعی نادر که در کمتر جایی می‌توان نظیر آنها را یافت.

کویر بافق

کویر کاراکال، بهشت تفریحات کویری

سافاری یا سفرهای هیجانی به قصد دیدن حیات وحش و هیجان با ماشین‌های دو دیفرانسیل و دارای بدنه بسیار قوی به‌ نام آفرود انجام می‌شود. در کویر طلایی کاراکال از موتورسواری، چهارچرخه و سافاری تا شترسواری و پیاده‌روی در نخلستان‌های کویری، همه چیز برای یک تفریح تمام و کمال حاضر است. جذابیت فوق تصور این تفریحات، هیجان را به بخشی جدا نشدنی از سفر شما در دل کویر تبدیل می‌کند.

برای آنکه حین این تفریحات بابت محل اقامت خود در طول سفر آسوده خاطر باشید، می‌توانید رزرو آنلاین اقامتگاه مورد علاقه خود را از طریق هومسا انجام دهید. از اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی تا سوییت‌های مدرن و مجهز؛ انتخاب‌های پیش روی شماست!

شب‌های پرستاره و رویایی کویر کاراکال را از دست ندهید! تماشای آسمان پاک و ابریشمین کویر، همیشه از لذت‌های یک سفر کامل در این اقلیم است. تجربه شب‌نشینی در دل کویر، لذتی وصف ناپذیر است که تا مدت‌ها مخیله شما را پر خواهد کرد.

آفرود در کویر فهرج

کاراکال و فهرج؛ هیجان و آرامش را در یک سفر کویری

دهستان فهرج را به آرامش و لذت سکوت بی‌بدیلش می‌شناسند. همان چیزی که شهرنشینی از همه ما گرفته است. اگر به قصد پیدا کردن این آرامش به فهرج رفته‌اید، مقصد را به درستی انتخاب کرده‌اید، اما رسیدن به هیجان در حین آرامش!! شاید باورکردنی نباشد. اما کاراکال و کویر زیبایش، همان جایی است که این هدیه شگفت‌آور را برای شما مهیا کرده‌است.

از بناهای سنتی و خشتی فهرج تا کویر زیبای کاراکال راهی نیست و این دو را می‌توان در یک سفر همزمان تجربه کرد…

و اما در پایان…

در انتهای سخن بار دیگر پیشنهاد می‌شود فصل زیبای پاییز را برای سفر به مناطق کویری از دست ندهید. در این سفر پس از سیاحت از یزد و دیدنی‌های بی‌نظیرش می توانید:

  • شب‌های پرستاره فهرج را در کنار سخنان شیرین اهالی این دیار بگذرانید.
  • از مسجد جامع و آب انبار باستانی این دهستان و ده‌ها اثر زیبای دیگر در این ناحیه دیدن کنید.
  • لذت کویرنوردی را با تفریحات هیجانی و آفرود تجربه کنید.
  • هدش و دیگر ییلاقات این بخش را نادیده نگیرید.

هومسا پیشنهاد نهایی ما برای شما، جهت داشتن بهترین لذت از سفر به یزد، رزرو آنلاین اقامتگاه مورد علاقه از طریق است. هومسا جایی است که می‌توانید از سوییت‌های مدرن گرفته تا اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی را برای تجربه‌ای چند روزه مشاهده و انتخاب کنید. در این صورت خواهید توانست از جزئیات و محل این اقامتگاه‌ها نیز به شکل آنلاین مطلع شوید. برای اجاره اقامتگاه بوم‌گردی در یزد کافیست این منطقه و نوع اقامتگاه را در سایت جستجو کنید تا لیستی از اقامتگاه‌های موجود ظاهر شه.

بهترین‌ها را در سفر برای شما آرزومندیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا