ایران‌ را بگردیمجاذبه‌های فرهنگیسوغات و صنایع دستی

خوشمزه‌ ترین شیرینی تبریز ؛ از باقلوا تا قرابیه

در ذهن بسیاری از ما تبریز به عنوان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین شهرهای ایران نقش بسته است. این شهر زادگاه بزرگانی چون شمس، شهریار، خاقانی، ستارخان و باقرخان است، سرزمین پادشاهان قاجار و یکی از هسته‌های اصلی بسیاری از رویدادهای مهم تاریخی کشورمان. تبریز قصه‌ها در طول تاریخ خود دیده، فرهنگش ناب و مردمش عجیب دلنشین هستند. در سفر به شهر تبریز جاهای زیادی وجود دارند که می‌توانیم از آن‌ها بازدید کنیم. اما در کنار بازدید از جاهای دیدنی تبریز امتحان‌کردن غذاها و شیرینی های تبریز هم می‌تواند لذتی مضاعف در سفرمان باشد.

در لیست سوغات تبریز بیش از ۲۰ نوع شیرینی و آبنبات و نان منحصربه‌فرد وجود دارد. در این مطلب از هومسا می‌خواهیم سری به تبریز بزنیم و با شیرینی های آن بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

اگر به شهر تبریز سفر کردید لیست بلند بالایی از شیرینی‌ها و نان‌ها و دیگر خوراکی‌های خوشمزه وجود دارد که تک‌تک آن‌ها می‌توانند یک سوغات عالی با طعمی ماندگار از سفرتان باشند. از رشته خطایی، فرابیه، باقلوا، لوز، شکلات تسبیحی گرفته تا نوقا، شیرینی کنجدی و باسلوق. در ادامه با برخی از معروف‌ترین سوغات خوراکی تبریز آشنا می‌شویم.

رشته ختایی تبریز

رشته ختایی از معروف‌ترین شیرینی های تبریز است و شباهت زیادی با کادایف ترکیه که با پنیر تهیه می‌شود دارد. این شیرینی خوشمزه از ترکیب رشته ختایی خشک، ادویه معطر مثل هل و دارچین و زنجبیل، گردو و پسته و شربت گلاب آماده می‌شود. مغز گردو یا پسته همراه با ادویه معطر بر روی رشته‌هایی که در ظرف پهنی قرار داده‌اند اضافه و در فر پخته می‌شود.

شیرینی رشته ختایی

شیرینی قرابیه

قُرابیه بدون شک یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی های تبریز است. طعم اصیل قرابیه را تنها در تبریز می‌توانید بچشید. ترکیب اصلی این شیرینی بادام درختی خام است. مردم تبریز برای تهیه قرابیه بادام پوست گرفته را به صورت پوره در می‌آورند و سپس با سفیده تخم مرغ و شکر و وانیل ترکیب می‌کنند. ترکیب آماده شده به صورت شیرینی‌هایی با قطر حدودا ۵ سانت با تزئین پودر پسته وارد فر می‌شوند تا قرابیه‌های خوشمزه آماده شوند.

قرابیه

شیرینی لطیفه

نمی‌شود اهل شیرینی باشید و لطیفه را دوست نداشته باشید. شیرینی که مانند اسمش نرم و لطیف است و البته بسیار خوشمزه. تبریزی‌ها برای تهیه شیرینی معروف خود با استفاده از آرد و نشاسته ذرت و شکر و تخم مرغ خمیری درست می‌کنند و سپس آن را به صورت شیرینی‌های گرد و کوچک داخل فر می‌پزند. سپس بین هر دو شیرینی مقدار خامه قرار می‌دهند تا در نهایت لطیفه‌های نرم و شیرین و خوشمزه آماده شوند.

لطیفه

باقلوا تبریز

باقلوا معروف‌ترین شیرینی تبریز است. بسیاری از ما این شیرینی را در شهرهای مختلف امتحان کرده‌ایم. اما بدون شک خوشمزه‌ترین و اصیل‌ترین باقلواهای ایران را تنها در تبریز می‌توان پیدا کرد. تنوع زیادی در باقلوا تبریز وجود دارد. اما به طور کلی برای تهیه آن از لایه‌های نازک خمیر، پودر پسته یا گردو و شربت استفاده می‌کنند. باقواهای نرم و پر از شهد تبریز در کنار چای می‌تواند یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی های تبریز باشد.

باقلوا

لوز تبریز

در سفر به تبریز در کنار امتحان‌کردن غذاهای تبریز بهتر است لوز تبریز را نیز میل کنید و حتما کمی از آن را به عنوان یکی از بهترین سوغات تبریز همراه با خود به شهرتان ببرید. لوز زعفرانی تبریز را می‌توان نوعی شیرینی یا حلوا در نظر گرفت. برای تهیه این شیرینی تبریزی نیز از بادام خام آسیاب شده استفاده می‌شود. پودر بادام درختی با شکر و آب و زعفران ترکیب می‌شود. سپس این خمیر را در سینی پهن می‌کنند، به صورت لوزی برش می‌زنند و با پودر پسته تزئین می‌کنند.

لوز تبریز

نوقا تبریز

نوقا یکی دیگر از شیرینی های تبریز است که شکل ظاهری آن شباهت زیادی به گز اصفهان دارد. مردم محلی به آن لوکا هم می‌گویند. نوقا انواع مختلفی دارد و در نقاط مختلفی در دنیا به شکل‌های مختلف تهیه می‌شود. برخی اعتقاد دارند گز و حتی سوهان هم انواع مختلفی از نوقا هستند. اما برای تهیه نوقایی که آن را به عنوان نوقا تبریز می‌شناسیم از ترکیب سفیده تخم مرغ، شکر، گردو، عسل و وانیل استفاده می‌شود. این مواد پس از ترکیب‌شدن بین شیرینی‌های نازک و مخصوصی به نام میکادو که کمی شبیه به ویفر است قرار داده می‌شوند.

شیرینی نوقا

شکلات تسبیحی

اگر به تبریز سفر کرده باشید احتمالا در شیرینی‌فروشی‌های این شهر شکلات‌های دو رنگی را دیده‌اید که مانند دانه‌های تسبیح به دنبال هم قرار گرفته‌اند. شکلات تسبیحی یکی دیگر از شیرینی های تبریز است که به خاطر شکل خاصش آن طرفداران زیادی دارد. ترکیب شکلات تسبیحی تفاوت چندانی با شکلات‌های دیگر ندارد و بنابراین طعمش نیز مانند سایر انواع شکلات است. شکلات تسبیحی گاهی به شکل ساده تهیه می‌شود و گاهی هم درون آن ترکیبات مختلف مثل کاکائو یا پودر پسته قرار می‌دهند.

شیرینی تبریز

سجوق مراغه

سجوق یکی از معروف‌ترین شیرینی های تبریز است. احتمالا مشابه این شیرینی را در شهرها و حتی کشورهای دیگر مثل ترکیه و گرجستان دیده‌اید. تنوع زیادی در طرز تهیه سجوق وجود دارد. انواع شناخته شده باسلوق و چورچخلا گرجستان شکل‌های مختلف سجوق هستند. برای تهیه سجوق مراغه از ترکیب نشاسته و شکر و پودر نارگیل استفاده می‌کنند. انواع دیگر آن نیز با استفاده از آب انگور و مغز گردو یا فندق تهیه می‌شود.

سجوق مراغه

اریس

اریس یکی از شیرینی های تبریز و از قدیمی‌ترین آن‌ها است که کمی به مسقطی شیراز شباهت دارد. مردم تبریز برای تهیه اریس از ترکیب شیر و شکر و کره و گلاب استفاده می‌کنند. این شیرینی خوشمزه می‌تواند طعم‌های مختلفی مثل زعفرانی، شکلاتی و شیری داشته باشد و به این ترتیب رنگ آن نیز متفاوت باشد. اریس در بسته‌های پلاستیکی کوچک و به شکلی ساده به فروش می‌رسد.

شیرینی اریس تبریز

شیرینی کنجدی

سوهان یا شیرینی کنجدی یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی های تبریز است. مردم تبریز و مسافرانی که به این شهر زیبا سفر می‌کنند شیرینی کنجدی را در کنار چای خود میل می‌کنند. تبریزی‌ها برای تهیه شیرینی کنجدی خود شکر را با قراردادن بر روی حرارت به کارامل تبدیل و سپس به آن مقدار زیادی کنجد اضافه می‌کنند. مخلوط کارامل و کنجد سپس در ظرف یا قالبی ریخته می‌شود تا خنک شود. شیرینی کنجدی پس از آماده‌شدن به قطعات کوچک‌تر شکسته می‌شود.
شیرینی کنجدی

چوروتمه

اگر به شهر تبریز سفر کرده باشید حتما در شیرینی‌فروشی‌های این شهر آبنبات‌های مکعبی قهوه‌ای و نرمی را دیده‌اید که بسیار هم وسوسه‌برانگیز هستند. این آبنبات‌های کوچک مکعبی همان چوروتمه معروف تبریزی است. برای خریدن و امتحان کردن این شیرینی خوشمزه تبریزی می‌توانید سری به بازار بزرگ تبریز بزنید.

شیرینی چوروتمه

ایشلی کوکه

ایشلی کوکه یکی دیگر از انواع نان‌های تبریز است که طعم و بویی بسیار دلپذیر دارد و در بین گردشگران این شهر هم بسیار محبوب است. مردم تبریز برای تهیه نان ایشلی کوکه ابتدا با استفاده از آرد و تخم مرغ و ماست و کره و شیر خمیری تهیه می‌کنند. خمیر آماده شده در اندازه‌های کوچک با استفاده از ترکیب زنجبیل و زردچوبه و کره پر می‌شود و سپس درون فر قرار می‌گیرد تا پخته شود.

ایشلی کوکه

حلوا بزرک

حلوا بزرک یکی از معروف‌ترین خوراکی‌های تبریز است. این حلوا از گیاهی به نام بزرک تهیه می‌شود. تبریزی‌ها عقیده دارند این گیاه بسیار مقوی و پرخاصیت است و برای درمان بیماری‌ها و مشکلات مختلف از جمله پوکی استخوان، بهبود آرتروز، رفع عطش بدن، تقویت عمومی بدن و درمان شب اداری کودکان بسیار مفید است. برای تهیه حلوا بزرک این گیاه باید ابتدا به خوبی از سنگ‌ریزه‌ها پاک و شسته شود. این مرحله پرزحمت باعث می‌شود تا حلوا بزرک نیز ارزش زیادی برای مردم تبریز داشته باشد.

حلوا بزرک

بزرک پاک شده سپس بر روی حرارت قرار داده می‌شود و در نهایت نیز به آن شیره انگور یا دوشاب اضافه می‌کنند. این حلوا خوشمزه و مقوی بین مردم تبریز محبوبیت زیادی دارد.

شیرینی چای مراغه

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که علاقه دارند در کنار چای خود خوراکی‌های شیرین میل کنند، شهر تبریز برای‌تان خوراکی‌های بسیاری دارد. شیرینی چای مراغه یا قند پنیری یا شکر پنیر نوعی نقل یا شیرینی است که در انواع طعم‌های مختلف مثل هل و گل محمدی در تبریز تهیه می‌شود. مردم تبریز معمولا این شیرینی را در کنار چای خود میل می‌کنند.

شیرینی چای تبریز

باسلوق

باسلوق شیرینی نارگیلی و محبوب بسیاری از ما است. انواع مختلف باسلوق را می‌توانید در لیست شیرینی های تبریز پیدا کنید. باسلوق‌های معروف تبریزی با استفاده از نشاسته، گلاب و شکر تهیه می‌شوند. مایع آماده شده پس از پخته و سپس سردشدن آغشته به پودر نارگیل و سپس با مغز گردو تزئین می‌شود.

باسلوق

مربای گل سرخ

اگر به تبریز سفر کردید خاطرتان باشد که حتما مربای گل سرخ تبریزی‌ها را امتحان کنید. مردم تبریز در فصل بهار و با بازشدن گل‌های محمدی نوعی مربا خوش‌عطر و طعم و رنگ با آن تهیه می‌کنند که مانند بسیاری دیگر از خوراکی های تبریز زبانزد همه مسافران این شهر است.

مربای گل رز

نان زنجبیلی

نان و شیرینی‌های زنجبیلی را در نقاط مختلف ایران به شکل‌های مختلف تهیه می‌کنند. اما نان زنجبیلی تبریز بدون شک یکی از خوشمزه‌ترین انواع نان زنجبیلی در ایران است. مردم تبریز برای تهیه نان زنجبیلی معروف خود با استفاده از آرد، شیر، ماست، تخم مرغ، شکر، زعفران و زنجبیل خمیری تهیه می‌کنند. بر روی خمیر آماده شده با استفاده از مهرهای مخصوص گل انداخته می‌شود و سپس در فر قرار می‌گیرد تا پخته شود.

نان زنجبیلی

نان زنجبیلی تبریز بسیار خوشمزه، سالم و مقوی است و می‌تواند یکی از بهترین سوغات تبریز برای گردشگرانی باشد که به این شهر سفر می‌کنند.

شیرینی پیچ انگشتی

شیرینی پیچ انگشتی

پیچ انگشتی از معروف‌ترین شیرینی های تبریز است که برخی آن را به اسم شیرینی پفکی هم می‌شناسند. ظاهر آن کمی به قرابیه شباهت دارد اما ترکیبات آن با قرابیه کاملا متفاوت است. مردم تبریز برای تهیه شیرینی پیچ انگشتی معروف خود زرده تخم مرغ، پودر قند، وانیل و گردو را با هم ترکیب می‌کنند تا خمیری رقیق به دست آید. از همین جا می‌توانیم متوجه شویم که چرا به این شیرینی پیچ انگشتی یا انگشت پیچ می‌گویند. این اصطلاح برای انواع موادی که همین غلظت را دارند و به راحتی دور انگشت پیچیده می‌شوند به کار می‌رود. مایه آماده شده سپس به اندازه‌های کوچک در سینی فر قرار داده می‌شود تا پخته شود.

بیشتر بخوانید: سوغات اصفهان

در سفر به تبریز کجا اقامت کنیم؟

اقامت در تبریز

شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در تبریز به راحتی و با آسایش کامل، به جاهای دیدنی تبریز از جمله بازار تبریز سر بزنید. اقامتگاه‌های بسیار زیادی در تبریز وجود دارد و به همین دلیل ممکن است کار انتخاب یک اقامتگاه مناسب برای‌تان کمی مشکل شود. شما می‌توانید با خیالی آسوده این کار را به تیم هومسا بسپارید. تیم هومسا در کنار شما است تا با معرفی و انجام کامل روند رزرواسیون اقامتگاه به صورت آنلاین، به شما کمک کند اقامتی امن، راحت و بدون دغدغه را تجربه کنید.

کافی است وارد سایت هومسا شوید و در صفحه اصلی سایت نام استان تبریز یا شهرهای مختلف آن را سرچ کنید. در این صفحه بهترین اقامتگاه‌های تبریز به شما نمایش داده می‌شوند. می‌توانید با تنظیم فیلترهای مختلف، محدوده قیمت و سایر ویژگی‌ها را انتخاب کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اقامتگاه موردنظر خود را پیدا و رزرو کنید.

اجاره ویلا و سوئیت از طریق سایت هومسا نه‌تنها روشی سریع و آسان برای رزرو اقامتگاه است، بلکه به شما کمک می‌کند بدون نیاز به مراجعه به افراد غریبه در جاده‌ها و پذیرفتن ریسک اجاره اقامتگاه با این روش، به آسانی و بدون هیچ مشکلی محل اقامت خود را در شهرهای مختلف استان تبریز رزرو کنید. با این روش، در صورت بروز کوچک‌ترین مشکلی، شکایت شما توسط تیم هومسا به صورت قانونی و کامل پیگیری خواهد شد.

جمع بندی

سفر به شهر تبریز در کنار بازدید از جاهای دیدنی این شهر می‌تواند یک فرصت فوق‌العاده برای امتحان‌کردن شیرینی های تبریز نیز باشد. تبریز فرهنگ غذایی بسیار غنی دارد و خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها و شیرینی‌ها را می‌توانید در بازار آن پیدا کنید. انواع شیرینی های تبریز از جمله نوقا و قرابیه و حلوا بزرک و باسلوق می‌توانند بهترین سوغات تبریز برای گردشگران این شهر نیز باشند.

شما کدامیک از شیرینی های تبریزی را امتحان کرده‌اید؟ کدامیک از نظر شما خوشمزه‌تر بوده است؟ لطفا نظرات و تجربه‌های ارزشمند خود را زیر همین پست با ما و همراهان هومسا به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

بهترین انواع شیرینی تبریز کدامند؟

رشته ختایی، قرابیه، لطیفه، باقلوا، لوز تبریز، نوقا تبریز، شکلات تسبیحی، سجوق، اریس و…

‫13 دیدگاه ها

    1. ممنون از نظری که دادید و خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده

  1. شیرینی هایی که نه تنها از خوردنشون سیر نمیشی ، خوندنشون هم لذت بخشه 🍪😍
    ممنون بابت جمع اوری این مطلب

  2. سلام، خیلی عالی سوغاتی های شیرینی مخصوص تبریز رو توضیح دادین واقعا خوب بود؛
    من اهل ارومیه هستم و دوست دارم سوغاتی های ارومیه هم بیشتر شناخته بشن، تو سایت زیر که لینکش رو قرار میدم تمامی سوغاتی‌های شهرمون رو با توضیحات خودش قرار دادیم میتونید بررسی کنید.
    بازم ممنون از مقابله عالیتون
    https://noghlealizadeh.com/urmia-noghl/

    1. سعیدجان
      خوشحالیم که مقاله شیرینی‌های تبریز تونسته نظر شما رو جلب کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا