ایران‌ را بگردیمتهرانجاهای دیدنی

جاذبه‌های گردشگری تهران و گشت‌وگذار در پایتخت

جاذبه‌های گردشگری تهران از تاریخ و طبیعت گرفته تا مکان‌های تفریحی و مراکز خرید، همگی دست به دست هم می‌دهد تا بتوان روزها از دیدنی‌های پایتخت بازدید کرد و حتی زمان کم آورد. کوه‌های شمال شهر، خیابان‌ولیعصر، برج میلاد، خیابان سی تیر، پل طبیعت و دیگر جاهای دیدنی تهران در شب این شهر را زنده نگه داشته است. تهران برای شکم‌چرانی مقصدی جذاب است و این را می‌توان در میان رستوران‌ها و کافه‌های هر محله و خیابان جستجو کرد. در ادامه قصد داریم سری به جاذبه‌های گردشگری تهران بزنیم و با تاریخ، فرهنگ و جغرافیای آن بیشتر آشنا شویم.

باغ موزه هنر ایرانی

یکی از معروف ترین جاهای دیدنی تهران باغ موزه هنر ایرانی است که در منطقه الهیه تهران واقع شده است که مربوط به دوره رضاشاه است. در باغ موزه هنر ایرانی نگارخانه، کارگاه‌های هنری، فروشگاه‌های محصولات فرهنگی و پخش فیلم وجود دارد. این مجموعه که یک باغ ویلای شخصی بوده است، متعلق به همسر یکی از فرماندهان ارتش در زمان رضا شاه بوده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این باغ تغییر کاربری داد و از یک ملک شخصی به پارک عمومی تبدیل شد. موزه هنر ایرانی برای سال‌های طولانی متعلق به خانه سینما بوده است اما در سال 1384 به صورت کلی بازسازی شد و بعد از آن تغییر کاربری داد. این بنا در نهایت در سال ۱۳۸۶ به عنوان یک باغ موزه فعالیت خود را شروع کرد و به یکی از بهترین جاذبه‌ های گردشگری تهران تبدیل شده است.

آثار هنری موجود در این باغ، به دو دسته تقسیم می‌شوند. قسمت اول آن‌ها ماکت‌های زیبایی از جاذبه‌های گردشگری شهرهای مختلف کشور هستند و گویا تعداد زیادی از این آثار، در دوران قبل از انقلاب، برای شرکت در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله ساخته شده بودند و مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در کنار این ماکت‌ها که بتونی هستند، آثار زیادی که از برخی هنرمندان معاصر به جا مانده است. افرادی که به هنر مجسمه سازی و کار با چوب و فلز علاقه مند هستند، می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند.

باغ موزه هنر ایرانی البته یک کافه روباز بسیار زیبا و دلنشین هم دارد. اگر اهل این نوع کافه ها هستید و دوست دارید با تعدادی از بهترین کافه های روباز تهران آشنا شوید، مطلب کافه های روباز تهران را به هیچ عنوان از دست ندهید.

باغ موزه هنر ایرانی

باغ کتاب از جاذبه های گردشگری تهران برای کودکان

یکی از جدیدترین مکان های دیدنی تهران باغ کتاب است که بزرگ‌ترین کتاب فروشی جهان است. باغ کتاب پس از مدت کوتاهی به یکی از بهترین مکان های دیدنی تهران برای کودکان تبدیل شد که در آن بیش از 400 هزار عنوان کتاب وجود دارد. قسمت‌های جذاب باغ کتاب باعث می‌شود تا گردش در آن لذت بخش باشد. شما می‌توانید در هر زمینه‌ای کتاب مد نظرتان را پیدا کنید و یا به مسئولین سفارش دهید تا در کمتر از یک هفته آن را در فروشگاه موجود کنند. شما می‌توانید به گردش علمی در این باغ بپردازید یا از امکانات جالبی مانند یادگاری دیجیتال که تا به حال ندیده اید، استفاده کنید. هر زمان که خسته شدید می‌توانید به کافی شاپ‌ها یا رستوران‌های موجود در باغ کتاب استفاده کنید. در لمکده‌هایی که در حاشیه بنا قرار گرفته اند، می‌توانید بنشینید و کتاب بخوانید.

یک راهرو در این بنا وجود دارد که به آن گذر خیال می‌گویند و می‌توانید در آن جا شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه تان از جمله زورو، جودی ابوت، بز بز قندی و… را ببینید.

باغ کتاب پس از مدت کوتاهی به یکی از بهترین مکان های دیدنی تهران برای کودکان تبدیل شد که در آن بیش از 400 هزار عنوان کتاب وجود دارد.

پردیس سینمایی این بنا شامل ده سالن و در دو طبقه ست که در تمام طول هفته و در سانس‌های زیادی اکران فیلم دارد و حتی در برخی ساعت‌های شبانه روز می‌توانید بلیط نیم بها تهیه کنید. تمام این ها باعث شده تا باغ کتاب به یکی از اماکن دیدنی تهران تبدیل شود.

باغ کتاب

برج میلاد

شاید بعد از برج آزادی، برج میلاد به عنوان مشهورترین جاذبه‌های گردشگری تهران باشد. برج میلاد یک برج مخابراتی چند منظوره ست که در شمال غربی تهران واقع شده است که 435 متر ارتفاع دارد. این برج که در حال حاضر یکی از بهترین و مفرح ترین مراتکز برای تهران گردی است، که الان دیگر یکی از نمادهای پایتخت به شمار می‌رود. برج میلاد به عنوان ششمین سازه بلند مخابراتی دنیا شناخته می‌شود و در حال حاضر به یک مرکز فرهنگی، تاریخی و تفریحی تبدیل شده است. این برج رستوران گردان بزرگی دارد که از آن‌جا می‌توانید شهر تهران را نظاره کنید.

برج میلاد که حاصل تلاش 11 ساله ست، مرکز همایش‌ها و جشنواره‌های بین المللی و مرکز تجارت بین الملل است. رستوران گردان، رستوران ویژه، سکوی دید باز و بسته، رواق‌های هنری، موزه شهرداری، گنبد آسمان، موزه مشاهیر ایران، فود کورت، واحدهای تجاری، فضاهای نمایشگاهی از امکانات برج محسوب می‌شوند. مرکز همایش‌های بین‌المللی با ۱۵ سالن مختلف، پارک دلفین‌ها، پینت بال، سینمای شش بعدی، سینما، لیزریوم، رستوران سنتی، رستوران محیطی و … همه از قسمت‌های متنوع این مجموعه به شمار می‌روند.

یکی از جاهای دیدنی تهران برج میلاد است که یک برج مخابراتی چند منظوره ست و در شمال غربی تهران واقع شده است که 435 متر ارتفاع دارد.

برج میلاد یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران در شب است و هرساله گردشگران زیادی از اقصی نقاط دنیا به تهران می آیند تا از برنامه تفریحی و سرگرمی برج میلاد بهره مند شوند.

برج میلاد از جاذبه های گردشگری تهران

خانه موزه مقدم

یکی از جاذبه های گردشگری تهران در بهار خانه موزه مقدم است که محل زندگی خاندان احتساب الملک بوده است. این خانه متعلق به یکی از درباریان صاحب مقام سلسله قاجار بوده است. پس از محمد تقی‌ خان احتساب الملک که صاحب اصلی این خانه بود، به فرزندش دکتر محسن مقدم ارث رسید. محسن مقدم در دانشگاه تهران استاد باستان‌شناسی بود و با همسر فرانسوی خویش که سلما نام داشت، در این خانه زندگی کرد. ذوق و علاقه این زوج در جمع‌آوری آثار باستانی در سراسر ایران بی نظیر بود. آن‌ها از این آثار باستانی در تزیین و معماری خانه خود استفاده می‌کردند و همین موضوع باعث معروف شدن این خانه و تبدیل شدن آن به یک موزه شد.

موزه خانه مقدم از جاهای دیدنی تهران

در سال ۱۳۵۱ بود که استاد مقدم خانه پدری‌اش و اشیایی که در آن گردآوری کرده بود را وقف دانشگاه تهران کرد و به لطف او امروزه به یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری تهران تبدیل شده است. در این خانه اشیایی گران بهایی نگهداری می شود و هرساله تعداد زیادی از گردشگران به این خانه سفر می کنند تا در کنار زیبایی های خانه و باغ، اشیای گران بهای آن را هم ببینند. این خانه زیبا در منطقه حسن آباد واقع شده است.

در سال ۱۳۵۱ بود که استاد مقدم خانه پدری اش و اشیایی که در آن گردآوری کرده بود را وقف دانشگاه تهران کرد و به لطف او امروزه به یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران تبدیل شده است.

موزه هنرهای معاصر

پس از گشت و گذار در قسمت‌های مختلف تهران به خیابان کارگر شمالی می رسیم که یکی از گران‌بهاترین موزه های تهران در آن قرار دارد. موزه هنرهای معاصر تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است که برای ساخت آن از بادگیرهایی که در کویرهای ایران قرار دارد، الهام گرفته شده است. تندیس های موجود در این موزه مربوط به هنرمندان معاصری مثل هنری مور، آلبرتو جیاکومتی و پرویز تناولی هستند که درون پارک قرار گرفته اند. وقتی وارد این پارک می شوید، باید یک مسیر چرخشی را طی کنید و در راه از نگارخانه ها دیدن کنید تا در نهایت به هشتی برسید. داخل هشتی یکی از آثار هنری زیبا توسط هنرمند ژاپنی‌، نوریوکی هاراگوچی‌ ساخته شده است که از جنس روغن و پولاد است‌.

موزه هنرهای معاصر

یکی از جاهای دیدنی تهران موزه هنرهای معاصر است که تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است که برای ساخت آن از بادگیرهایی که در کویرهای ایران قرار دارد، الهام گرفته شده است.

موزه هنرهای معاصر بعنوان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران است که مرکز فعالیت‌ها و رویدادهای مهم هنری ایران در زمینه هنرهای تجسمی به شمار می‌آید. این موزه شامل مهم‌ترین و جامع‌ترین مجموعه از هنر غربی در قاره آسیا در زمان تاسیس خود است. موزه هنرهای معاصر نشان دهنده سیر پیشرفت هنر معاصر را در یک دوره معین است.

کاخ نیاوران

یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران که جذابیت زیادی برای علاقه مندان به تاریخ دارد، کاخ نیاوران است. کاخی که در منطقه ای خوش آب‌وهوا و در میان باغی بزرگ در شمال تهران جا خوش کرده است. در این کاخ لباس‌های شاه و فرح و فرزندان‌شان و رضا پهلوی نگهداری می‌شود. خودروهایی که در این منطقه هستند، ماشین های کلاسیک با موتورهای سنگین هستند که در کنار موتور سیکلت‌های قدیمی برای بازدید قرار داده شده‌اند. از نظر تاریخی کاخ ارزشمندی است چون مظفرالدین شاه در کاخ مشروطه را امضا کرد و در زمان پهلوی به یکی از کاخ‌های ییلاقی تبدیل شد. دیوارهای تالارهای این کاخ، آینه کاری های زیبا با ظرافت بالا دارد که از تزیینات ارزشمند این کاخ به حساب می آید.

پارک نیاوران از مکان های دیدنی تهران

کاخ نیاوران از قسمت های مختلفی مثل کوشک احمد شاهی، ساختمان اصلی کاخ نیاوران، کاخ صاحبقرانیه، موزه خودروهای صنعتی و… تشکیل شده است.

برج طغرل

یکی از جالب‌ترین مکان های تاریخی تهران که در شهر ری و در نزدیکی آرامگاه ابن بابویه قرار گرفته است، برج طغرل است و یادگار دوره سلجوقیان است. این برج که به آن برج خلیفه یزید هم گفته می‌شود، ارتفاعی حدود 20 متر دارد. برخی از باستان شناسان اعتقاد دارند که این برج شبیه به عقربه‌های ساعت بوده و در گذشته از تابش آفتاب به آن، ساعت را تشخیص می‌دادند. یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران این برج است که قدمت آن به 9 قرن قبل بر می‌گردد و در جنوب پایتخت جا خوش کرده است و تنها یک برج استوانه‌ای ساده با ارزش است.

برج طغرل از جاهای دیدنی تهران

خیابان ولیعصر با شکوه‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران

هرچقدر هم مقاله در مورد خیابان ولیعصر نوشته شود و عکس نشان داده شود و در مورد آن صحبت‌ شود، حق مطلب ادا نخواهد شد. ولیعصر را باید دید. بلندترین خیابان خاورمیانه را باید پیاده گز کرد تا جزئیات و ظرافت‌های آن از نظر جا نماند. حتی از زمان‌های خیلی قدیم هم ولیعصر یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم تهران بوده است که حتی کتب تاریخی هم به آن اشاره کرده‌اند. چرا ولیعصر انقدر خاص شده است؟ چون جنوب تا شمال تهران را در یک خط با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش نشان می‌دهد. ولیعصر شاهد اتفاقات تاریخی زیادی بوده است. شاهد بزرگ شدن و قطع شدن درختان چنار کهنسالش بوده است. شاهد عوض شدن شاهان مختلف بر تخت سلطنت بوده است و حتی شاهد تغییر نامش از پهلوی به مصدق و در نهایت به ولیعصر بوده است.

در حال حاضر بافت تاریخی ولیعصر فقط در قسمت‌های کوچکی حفظ شده است. درخت‌ها و جوی‌های آبش جای خود را به اتوبوس‌های تندرو و ماشین‌های سواری داده‌اند و معماری ناهمگون و ساختمان‌های بلندش جای بناهای تاریخی و خانه‌های ویلایی را گرفته است.

 از زمان های خیلی قدیم هم ولیعصر یکی از جاهای دیدنی مهم تهران بوده است که حتی کتب تاریخی هم به آن اشاره کرده اند.

خیابان ولیعصر تهران

اما ولیعصر همچنان زیباست. همچنان یکی از زیباترین خیابان‌های خاورمیانه به حساب می‌آید. همچنان ولیعصر خیابان خاطره‌هاست و قدم زدن در آن، چشمان‌تان را با زیبایی‌های زیادی آشنا می‌کند. ولیعصر از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز است. چنارهای رنگارنگ پاییزی صحنه‌ی زیبایی را برای قدم زدن در پاییز می‌آفریند.

پارک ساعی را بگردید. پارک ملت را قدم بزنید. هنگام پاییز روی برگ های ریخته در خیابان قدم بگذارید. کتاب فروشی ها را ببینید و در نهایت ولیعصر را با دقت نگاه کنید. ولیعصر هنوز یکی از باشکوه ترین جاهای دیدنی تهران در شب است.

بازار تجریش | زیباترین بازار تهران

در پایان و پس از معرفی جاهای دیدنی تهران به یکی از بازارهای سرپوشیده و قدیمی تهران می رسیم. یکی از زیباترین مراکز خرید تهران که گشت زدن درون آن برای تان لذت بخش خواهد بود، بازار تجریش است. حتی اگر قصد خرید ندارید، می توانید به این بازار قدیمی بروید تا حال تان دگرگون شود. ترکیبی از رنگ ها و طعم ها و مزه ها که در کنار یکدیگر چیده شده اند و شما را به وجود خواهد آورد. این بازار شبیه به یک نمایشگاه است که هر چیزی را آن جا می توانید پیدا کنید که با نظم و زیبایی خاصی کنار هم چیده شده‌اند. علاوه بر این می توانید اشیایی مثل چینی، ترمه و ظروف مسی را برای سوغاتی یا یادگاری بخرید.

بازار تجریش یکی از مکان های دیدنی تهران

کجا بمانیم؟

اگر از شهر دیگری به تهران می‌آیید و دوست دارید جاهای دیدنی تهران و حومه آن را ببینید، باید به دنبال اقامتگاه در این شهر باشید. برای اجاره سوئیت در تهران به هومسا سر بزنید. هومسا یک سامانه رزرو آنلاین ویلا و اقامتگاه است که به شما کمک می کند از راهی ایمن اقدام به اجاره ویلا یا اقامتگاه کنید. لینک زیر لیست اقامتگاه های تهران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا