ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیمشهد

جاهای دیدنی اطراف مشهد ؛ مقاصدی برای طبیعت گردی

جاهای دیدنی اطراف مشهد فراوان است. از طرقبه مشهور تا آبشار ارتکند، از زیبایی کوهسنگی که چشم را خیره می‌کند تا روستای کوچک و دیدنی کنگ و مجتمع تفریحی شاندیز، باغ‌ وحش بزرگ مشهد، پارک جنگلی نه دره و آبشار قره‌سو. مشهد یکی از مقاصد گردشگری در کشور است که جاذبه های طبیعی فراوانی نیز دارد. این شهر از نظر جغرافیایی محل تلاقی دو نوع اقلیم سرد و خشک و نیمه خشک است و فضاهای زیبا و دشت‌ها سرسبزی در اطراف آن واقع شده که سال‌هاست محلی برای تفریح و گردش مسافران است. امکانات فراوانی نیز در برخی از پارک‌های اطراف مشهد وجود دارد که برای راحتی مسافران احداث شده و نگرانی‌های طبیعت گردی مشهد را کاهش می‌دهد. در ادامه طبیعت بکر اطراف مشهد و راه‌های دسترسی به آن را شرح می‌دهیم و جاذبه های طبیعی این شهر که مشهورتر هستند و آنهایی که کمتر ممکن است اسمشان را شنیده باشید را معرفی می‌کنیم.

فهرست مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

جاذبه‌های طبیعی مشهد

در این متن جاذبه های طبیعی مشهد را معرفی می‌کنیم، ولی طبیعت گردی مشهد به دو صورت می‌تواند انجام شود. طبیعت گردی در طبیعت بکر یا طبیعتی با امکانات ساخت دست بشر که هم مانند پارک‌های جنگلی طرق سرسبز و چشم‌نواز است و هوای مفرح و شادی‌آور دارد و هم امکانات لازم نیز در آن مهیا است. برخی از گردشگران مایل هستند طبیعت بکر اطراف مشهد را بشناسند و برخی دیگر طبیعت گردی را در فضایی که امکانات حداقلی موجود باشد یا به شیوه‌ای کاملاً مدرن با رستوران‌های مجلل و امکانات اسکان می‌پسندند. در ادامه برای هر دو دسته افراد جاهای دیدنی اطراف مشهد را معرفی می‌کنیم. پیشنهاد می کنیم به مقاله ی جاهای دیدنی مشهد سری بزنید.

  • طرقبه مشهد

منطقه ییلاقی طرقبه مشهد که هر گردشگری معمولا نام آن را شنیده است، در ۱۵ کیلومتری شهر مشهد واقع شده و علاوه بر اینکه از جاذبه های طبیعی مشهد محسوب می‌شود، مکانی تاریخی نیز به شمار می‌رود. طرقبه منطقه‌ای کوهستانی است و باغ‌ها و پارک‌های زیادی در آن واقع شده و به داشتن شب‌های خنک در تابستان و سیب و گیلاس خود معروف است.

طرقبه در ضلع غربی انتهای بلوار وکیل‌آباد واقع‌شده و ییلاقی قدیمی است که از دیرباز به عنوان تفرجگاه اطراف شهر شناخته می‌شد. برای رسیدن به این منطقه تفریحی با ماشین شخصی ابتدا به انتهای بلوار وکیل آباد رفته و مسیر را در جاده به سمت ویلا شهر ادامه دهید. به این ترتیب در بلوار امام رضا که در حال حرکت هستید، تا انتهای بلوار که رانندگی کنید به طرقبه می‌رسید. برای استفاده از اتوبوس هم می‌توانید در ایستگاه BRT وکیل آباد پیاده شده و سوار اتوبوس‌های طرقبه مشهد شوید.

طرقبه مشهد

  • پارک کوهسنگی مشهد

چراکوه سنگی؟ معروف است که دو کوه این منطقه از شهر دیده می‌شود و شاه‌ عباس در آنجا تاج‌گذاری کرده، بنابراین کوهسنگی نیز علاوه بر اینکه منطقه‌ای برای طبیعت گردی است از نظر تاریخی نیز اهمیت پیدا می‌کند. کوه سنگی پارک بزرگی است و دومین پارک بزرگ از نظر مساحت در مشهد محسوب می‌شود. در واقع کوهسنگی از بهترین و محبوب‌ترین تفریحات مشهد شناخته می‌شود. برای رسیدن به این پارک بزرگ و زیبا که در جنوب غربی شهر مشهد قرار دارد، به انتهای خیابان کوهسنگی بروید. مسیر ساده و سر راست است؛ خیابان کوهسنگی این پارک بزرگ را به شهر مشهد متصل کرده و راه دسترسی آسانی برای رسیدن به پارکی سرسبز ایجاد می‌کند که تلفیقی از نور و سنگ و فضای سبز بوده و امکانات خوبی برای اسکان و تفریح نیز در آن مهیا است.

بیشتر بخوانید: پارک کوهسنگی مشهد

پارک کوهسنگی

  • ییلاقات شاندیز

ییلاقات شاندیز همواره در کنار نام مشهد به ذهن ما می‌رسد و یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهد است که برای افرادی که تلفیق محیطی طبیعی و امکانات لوکس و مدرن را می‌پسندند مناسب است. شاندیز که می‌گویند قبلاً به شاه دژ شناخته می‌شده است منطقه‌ای سردسیری است که به خاطر سرسبزی آن مردم از گذشته برای تفریح به آنجا رفته و تفرجگاهی تاریخی است. شاندیز که به خوش آب و هوا بودن مشهور است ۱۴۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مانند دیگر جاذبه های طبیعی مشهد که تا کنون معرفی کردیم منطقه‌ای کوهستانی است. در این منطقه طبیعی زیبا و خوش آب و هوا نه تنها می‌توانید از جاذبه های طبیعی و طبیعت مثال‌زدنی بهره بگیرید بلکه از پارک جنگلی شاندیز، رصد نجوم رضوی، مجموعه توریستی گلستان شاندیز، مجموعه گردشگری رستوران‌های پدیده شاندیز، پیست موتورسواری و تله کابین نیز که در آن وجود دارد استفاده کنید. رستوران ارم شاندیز که از بهترین رستوران‌های مشهد است نیز در ییلاقات است. رفتن به این منطقه لوکس و تفریحی خاطره به‌یادماندنی از سفر به مشهد برای شما به یادگار می‌گذارد. دیدنی های اطراف مشهد بسیار است ولی بازدید از ییلاقات شاندیز را نباید از دست داد.

اجاره ویلا و سوئیت در مشهد

چطور به شاندیز برویم؟

شاندیز نیز مانند طرقیِ انتهای بلوار وکیل آباد واقع شده است. این منطقه در ۴۰ کیلومتری مشهد است و به راحتی با ماشین شخصی یا تاکسی‌ها می‌توان به آن دسترسی داشت. پس از پایان بلوار وکیل آباد وارد جاده‌ای به نام جاده طرقبه شاندیز می‌شوید و با رسیدن به دو راهی می‌توانید مسیر شاندیز را انتخاب کنید. این منطقه نزدیک مشهد است و زمان زیادی برای رسیدن به آن نیاز نیست.

ییلاقات شاندیز

  • روستای زشک

روستای زشک یکی دیگر از مکان‌هایی است که طبیعت بکر اطراف مشهد را در آن می‌توان یافت. روستایی که در مسیر کوهنوردی قرار دارد و کوهنوردان بسیار پیش از رسیدن به قله ۳۰۲۰ متری بینالود از آن عبور کرده‌اند. یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه تله کابین زشک است که برای مسافران و کوهنوردان جذابیت دارد.

مسیر دسترسی به این روستا نیز آسان است و برای رسیدن به آن بزرگراهی وجود دارد با گذشتن از دهکده المپیک ثامن‌الائمه می‌توانید به این روستا برسید.

  • روستای کنگ

روستای کنگ در منطقه طرقبه واقع شده و رسیدن به آن نیز از همان مسیر قابل دسترسی است. این روستا در ارتفاع ۱۷۰۰ متری واقع شده و در مسیر کوه بینالود قرار دارد. ویژگی منحصر به فرد این روستا پلکانی بودن آن است و اینکه پیش از دوران اسلامی به وجود آمده و روستایی تاریخی است. پلکانی قرار گرفتن خانه‌ها بر روی کوه باعث شهرت روستای کنگ است تا جایی که برخی به آن نام ماسوله خراسان را داده‌اند.

روستای کنگ

  • روستای نغندر طرقبه

نغندر، یک روستای کوهستانی دیگر در طرقبه مشهد. در میان راه رسیدن به روستای کنگ از مسیر طرقبه روستای دیگری وجود دارد به نام نغندر. نغندر به معنی ابریشم است و به این دلیل نام ابریشم بر این روستا گذاشته شده که درختان توت فراوانی در این روستا وجود دارد و نوغان داری و پرورش کرم ابریشم و تولید ابریشم از مهم‌ترین فعالیت‌های این روستا است.

بیشتر بخوانید: چالیدره مشهد
  • آبشار ارتکند

آبشار ارتکند در کلات نادری و خارج از مشهد واقع شده و آبشاری زیبا است. دو آبشار در این منطقه وجود دارد که دیدن یکی از آنها به دلیل مسیر سخت تنها برای سنگ‌نوردان ممکن است. برای رسیدن به آبشار عبور از غار و رودخانه ضروری است و بنابراین نیاز است که لباس اضافه به همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی به آبشار ارتکند واقع در روستای ارتکند در کلات نادری: ابتدا وارد جاده مشهد کلات شده و بعد از ۱۰۷ کیلومتر از خروجی سرورود خارج شده و ۵ کیلومتر جلوتر به روستای ارتکند می‌رسیم. مسیر رسیدن به این روستا و آبشار خود جاذبه های طبیعی بسیاری دارد برای مثال در روستای سرورود که محل پرورش ماهی است و شالیزارهای زیبا دارد می‌توانید از طبیعت زیبا لذت ببرید.

آبشار-ارتکند

  • آبشار و دره اخلمد

منطقه اخلمد از جاهای دیدنی اطراف مشهد و دارای زیبایی طبیعی است که چشم هر گردشگری به آن خیره می‌ماند. دره اخلمد در میان کوه بینالود واقع شده و گلهای رنگارنگ و زیبا این منطقه را زینت داده. کوه‌های اخلمد آهکی است و به همین دلیل حفره‌های زیبایی در آن ایجاد شده که برای گردشگران تماشایی است. زیبایی این منطقه که به دلیل آبشار زیبا و گلهای فراوان درون دشت تنها جاذبه طبیعی اخلمد نیست. این منطقه برای سنگ‌نوردی نیز مناسب است و هر ساله سنگ‌نوردان بسیاری برای سنگ‌نوردی به آنجا سفر می‌کنند. زیبایی این دره و اطراف آن در وصف نمی‌گنجند همین کافی است که بگوییم اخلمد به معنای بهشت خراسان است.

مسیر دسترسی به اخلمد که در ۸۵ کیلومتری مشهد واقع شده است بعد از چناران و در ۱۵ کیلومتری این شهرستان است.

  • طبیعت بکر اطراف مشهد

جاهای دیدنی اطراف مشهد فراوان هستند و طبیعت گردی مشهد می‌تواند روزها شما را سرگرم کند زیرا هر طرف این شهر بزرگ مکانی زیبا و دیدنی قرار دارد از روستاهایی که شالیزار و کشت برنج در آن انجام می‌شود تا روستایی که بر روی کوه واقع شده،‌ از آبشاری در دل غار تا رستوران‌های زیبای در دل طبیعت شاندیز. در این مطلب به تعدادی از این جاذبه‌های طبیعی مشهد اشاره کردیم و پارک جنگلی وکیل‌آباد، آبشار قره‌سو، پارک جنگلی نه‌دره، چشمه گیلاس، چشمه گراب و بسیاری از مناطق طبیعی اطراف مشهد باقی ماند. به طور کلی اطراف مشهد می‌توان مناطق تفریحی مانند طرقبه و شاندیز را یافت که برای یک روز شاد و مفرح مناسب است و امکانات تفریحی فراوانی دارد. ‌برای استفاده از موقعیت کوهستانی و کوهنوردی و سنگ‌نوردی و یا دیدن این طبیعت زیبا می‌توان به روستاهای مسیر کوه بینالود و دره‌های اطراف آن مانند روستای کنگ و ارتکند سفر کرد و برای استفاده از طبیعت بکر اطراف مشهد می‌توان به مناطق روستایی مانند ارغند و سرورود رفت. آبشارهای فراوانی نیز در مناطق طبیعی مشهد وجود دارد از جمله آبشار ارتکند و آبشار قره سو. امیدوارم از استفاده از طبیعت زیبای مشهد لذت برده و سفر خود را خاطره‌انگیزتر بسازید. اگر به مشهد سفر کردید قصد اقامت در مشهد داشتید برای اجاره ویلا و سوئیت در مشهد، نام مشهد را در صفحه اول هومسا جستجو کنید، تعداد همسفران و تاریخ سفر را مشخص کنید و اقامتگاه خود را رزرو نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا