ایران‌ را بگردیمجاهای تفریحیمشهد

پارک کوهسنگی مشهد

بوستان کوهسنگی مشهد مکانی تفریحی و تاریخی است که محبوبیت زیادی در بین گردشگران دارد. این پارک وسیع که مجهز به امکانات تفریحی و رفاهی است، به عنوان یکی از پارک‌های منحصربه‌فرد ایران شناخته می‌شود. اگر به دنبال ثبت عکس‌هایی زیبا از سفر خود به مشهد هستید، پارک کوهسنگی مشهد بهترین منظره برای عکاسی را در اختیارتان قرار می‌دهد. در این مطلب، درباره‌ی این پارک زیبا و چشم‌نواز که یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید، صحبت کرده‌ایم.

دیدنی‌ها و تفریحات پارک کوهسنگی مشهد

عده‌ی زیادی این بوستان را در دسته‌ی خوش‌نماترین پارک‌های ایران قرار می‌دهند. اگر عکسهای پارک کوهسنگی مشهد را دیده باشید و یا به این مکان رفته باشید، احتمالاً نظر شما هم همین خواهد بود. این‌جا پارکی با قدمت چند صد ساله است که تا توانسته، زیبایی‌ها را در دل خود جمع کرده است. بیایید با هم گشتی در این پارک که یکی از بهترین جاهای تفریحی مشهد است، بزنیم و با دیدنی‌ها و تفریحات آن بیشتر آشنا شویم.

کوه‌های دو قلوی سنگی

به جرأت می‌توان گفت که اگر این دو قلوهای افسانه‌ای این‌جا نبودند، هرگز جایی به نام کوهسنگی وجود نداشت. دو قله‌ی زیبا که از گروه خود، یعنی همان رشته کوه‌ّ‌های بینالود جا مانده‌اند و در میان شهر مشهد ساکن شده‌اند. این کوه‌‌های زیبا، اصلی‌ترین جاذبه‌ی پارک کوهسنگی مشهد محسوب می‌شوند. مکانی محبوب برای صعود کوهنوردان و البته گردشگران. مسیر پلکانی ساخته شده در این کوه، حدود ۱۳۰۰ متر طول دارد و برای پیاده‌روی گردشگران، بسیار مناسب است.

آن‌چه در مسیر بالا رفتن از این کوه می‌بینید، چیزی ورای تصورات است. وقتی به بالای کوه می‌رسید، مشهدی دیگر پیش روی‌تان خودنمایی می‌کند. شهری که هر آن‌چه دارد و ندارد را، یک‌جا به رخ‌تان می‌کشد و چشم‌نوازترین تصاویر را برای عکاسی، پیش روی‌تان می‌گذارد.

پارک کوهسنگی مشهد

موزه بزرگ خراسان

موزه‌ی بزرگ خراسان، مکانی برای به نمایش گذاشتن اشیای تاریخی است. برخی از مهم‌ترین لوازم قدیمی موجود در این موزه عبارت‌اند از: وسایل سفالی و فلزی، ابزارهای سنگی گذشتگان، لوازم شیشه‌ای، قطعات گچ‌بری‌های قدیمی، نسخه‌های خطی نگاشته شده بر روی چرم و… .

این موزه را به سبک کاخ خورشید در کلات نادری مشهد، ساخته‌اند. این کاخ که به کاخ کلات نادر نیز شهرت دارد، توسط نادر شاه افشار بنا نهاده شد تا مقبره‌ی او باشد؛ اما اجل جایی به سراغش آمد که نه مقبره‌اش تکمیل شده بود و نه امکان دفنش در آن فراهم بود.

موزه بزرگ خراسان

مجسمه‌های کوهسنگی مشهد

در سال ۱۳۱۸ شهردار شهر میلان ایتالیا، دو شیر سنگی و دو مجسمه‌ی انسان به عنوان هدیه برای شهردار مشهد فرستاد. در حال حاضر دو مجسمه‌ی شیر را در کنار در ورودی نصب کرده‌اند و مجسمه‌های انسان پس از انقلاب دیگر در این پارک مشاهده نشده‌اند. همچنین یک مجسمه‌ی زیبا و بزرگ از سماوری به سبک قدیمی در این پارک قرار دارد که سوژه‌ی عکاسی گردشگران است.

آرامگاه بزرگان در کوه سنگی مشهد

در دامنه‌ی کوه‌های دو قلوی سنگی در گوشه‌ای سرسبز و آرام، آرامگاه بزرگانی چون شیخ اسدالله یزدی، آقا بزرگ حکیم و پسرش، شیخ سیف‌الله ایسی و تعدادی از مریدانش قرار دارد که عده‌ای برای دیدن این مکان از خیابان رودکی وارد کوهسنگی می‌شوند.

اجاره ویلا و سوئیت در مشهد

بازار هنر مشهد

بازار هنر مشهد، ۱۶ سال پیش جای خود را در گوشه‌ای از دل پارک کوهسنگی مشهد باز کرد. در مغازه‌های این بازار، خلاقیت و هنر هنرمندان مشهد به نمایش گذاشته می‌شود. این محصولات شامل صنایع دستی چوبی، چرمی، فرش و… هستند که افراد زیادی، آن‌ها را به عنوان سوغاتی و یا یادگاری از شهر مشهد، خریداری می‌کنند.

دریاچه و آبشارهای پارک کوه سنگی

در دل بوستان کوهسنگی مشهد، دریاچه‌ای مصنوعی قرار گرفته که به همراه مناظر زیبای اطرافش، مکانی دل‌چسب پدید آورده است. در برخی ساعات روز، امکان قایق‌سواری در این دریاچه فراهم شده است.

اگر به سمت کوه‌های سنگی بروید و قصد صعود به ارتفاعات آن را داشته باشید؛ در بین راه با دو آبشار مصنوعی مواجه خواهید شد. اندکی استراحت و نوشیدن یک فنجان چای در کنار این آبشارها، کمک می‌کند تا برای طی کردن ادامه‌ی مسیر و رسیدن به بالاترین نقطه‌ی کوه، آماده شوید.

آبشار پارک کوهسنگی

مجموعه‌ی کوهسنگی‌لند

این مجموعه در کنار دریاچه‌ی پارک، بنا شده است. مکانی تفریحی که گردشگران را با ارائه‌ی خدمات تفریحی به وجد می‌آورد. جت‌اسکی، قایق پدالی، قایق موتوری، زوربال استوانه، ترامپولین، دوچرخه دربی، استخر توپ، قطار کودک، قایق خانواده و کودک و… از جمله تفریحاتی است که هر روز برای گردشگران مهیاست.

درشکه، دوچرخه و ورزش

اطراف پارک، مسیری برای درشکه‌سواری وجود دارد که می‌توانید با درشکه، دور پارک بچرخید و از یک گردش سنتی در پارکی قدیمی لذت ببرید. درشکه‌ها از ساعت ۹ صبح تا غروب آفتاب در پارک هستند.

مسیر دوچرخه‌سواری پارک کوهسنگی، پوشیده از درختان زیبای کاج است و خاطرهٔ یک دوچرخه‌سواری دلنشین را برای‌تان رقم می‌زند. البته اگر اهل اسکیت‌سواری و پاتیناژ هستید، قبل از دوچرخه به سراغ آن‌ها بروید.

پارک کوهسنگی

شکم‌گردی در بوستان کوهسنگی مشهد

مگر می‌شود به سفر رفت و از غذاهای آن شهر نچشید؟ اصلاً سفری که در آن غذاهای محلی‌اش را امتحان نکنیم، سفری ناقص است. از آن‌جا که میزبانان مشهدی این را خوب می‌دانند، امکان سرو انواع غذاها را در این پارک فراهم کرده‌اند.

از آش‌ها و انواع غذاهای سنتی گرفته تا مجموعه‌ی کاملی از فست‌فودها و کباب‌ها و خورشت‌ها را می‌توانید در این بوستان پیدا کنید. ناگفته نماند که اگر ساعت حضور شما در این مکان با وعده‌های غذایی هم‌زمان نبود، می‌توانید سری به کافه‌های کوهسنگی بزنید و گلویی تازه کنید.

بوستان کوه سنگی مشهد

پارک کوهسنگی مشهد در گذر تاریخ

منطقه‌ی کوهسنگی حدود ۴۳۴ سال پیش، شاهد برگزاری مراسم تاج‌گذاری شاه عباس صفوی بوده است. گرچه این امکان وجود دارد که کوهسنگی، قبل از این رویداد تاریخی نیز مورد توجه بزرگان بوده باشد؛ اما آن‌چه برای نخستین بار در تاریخ ثبتش کرده، نشستن تاج پادشاهی بر سر شاه عباس ۱۶ ساله بوده است.

حدود ۳۱۸ سال بعد، ناصرالدین شاه قاجار با همان دبده و کبکه‌ی پر آوازه‌اش، بر خاک این منطقه قدم نهاد. در آن زمان مقبره‌ی میرزای ناظر یا همان میرزا رضوی، واقف مشهور و خیراندیش مشهدی در دامنه‌ی کوهسنگی قرار داشت و سلطان صاحب‌قران از این مقبره بازدید کرد.

تا ۲۶ سال پس از این بازدید تاریخی، بوستان کوهسنگی مشهد همچنان طبیعت بکر خود را حفظ کرده و محل اتراق ییلاق‌نشینان بود. دو کوه کله‌قندی که از جمع رشته کوه‌های بینالود جدا افتاده‌اند تا سال ۱۳۱۰ با باغ‌های زیبا و طبیعتی روح‌نواز، میزبان افرادی بودند که برای زیارت حضرت رضا (عَلیه‌السّلام) به مشهد می‌آمدند و در دل طبیعت بکر کوهسنگی سکنا می‌گزیدند.

پس از آن، یعنی حدود ۹۰ سال پیش، در میان این کوه‌‌های دو قلو و سنگی، استخری بنا نهادند و قنات این منطقه را در طبیعت جاری کردند. چیزی نگذشت که چند مهندس آلمانی، ساختمانی را در کنار این کوه‌ها بنا نهاده و با ایجاد محدوده در اطراف این منطقه‌ی زیبا، پارکی طبیعی برای اهالی و گردشگران تأسیس کردند.

از همان سال‌ها تا کنون، کوه‌های متشکل از سنگ گرانیت این منطقه با نام پارک کوهسنگی شهرت یافته‌اند. پارکی که ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردش، آن را تبدیل به سومین مکان گردشگری مشهد کرده است. جایی برای به نظاره نشستن هر آن‌چه در طبیعت، زیبایی را هویدا می‌کند؛ کوه، آب، درختان و آفتاب.

عکس قدیمی بوستان کوهسنگی

مسیر دسترسی به کوهسنگی مشهد

حالا که هر چه درباره‌ی کوهسنگی لازم بود را به شما گفته‌ایم، اگر کسی از شما بپرسد:کوهسنگی مشهد کجاست؟ می‌توانید توضیحی کامل و جامع به او ارائه دهید. برای این‌که اطلاعات‌تان تکمیل شود، لازم است بدانید که این پارک سه ورودی دارد که هر کدام آدرسی مجزا برای پارک ایجاد کرده‌اند. این مسیرها را به خاطر بسپارید:

  • میدان شریعتی، خیابان کوهسنگی
  • بزرگراه آسیایی، بعد از میدان جهاد، نرسیده به میدان تلویزیون، سمت راست
  • بلوار ناصر خسرو، ناصر خسرو ۲۳

عکس های بوستان کوهسنگی

برای اقامت در مشهد چه گزینه‌هایی داریم؟

پارک کوهسنگی در تمام فصل‌ها، رنگ و بوی مخصوص به خود را دارد. اگر به مشهد سفر کردید، حتما به این پارک سری بزنید. در سفر به مشهد، یکی از نکات مهمی که لازم است به آن توجه شود، زمانی است که راهی این شهر هستید. برخی ایام در این شهر به ایام زیارتی معروف‌اند، مشهد در این ایام مسافران زیادی را به خود می‌بیند.

اگر در ایام زیارتی یا تعطیلات رسمی راهی مشهد هستید، حداقل یک ماه قبل از سفر، برای اجاره ویلا و سوئیت در مشهد اقدام کنید تا مکانی مناسب نصیب‌تان شود. اگر هم سفر شما در ایام معمولی است، برای اجاره اقامتگاه در مشهد می‌توانید حدود ده روز قبل اقدام کنید. برای رزرو هتل در مشهد به هومسا مراجعه کرده و با اجاره‌ی بهترین اقامتگاه، سفری خاطره‌انگیز را برای خود رقم بزنید.

یک دیدگاه

  1. درباره بازار هنر و اقلامی که داره به نظمر بهتره بیشتر مطلب بذارید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا