ایران‌ را بگردیماطراف تهرانجاهای دیدنی

جاهای دیدنی شمشک که شاید نامشان را نشنیده‌اید!

شمشک منطقه‌ای در شمال شرقی تهران است. برای رسیدن به شمشک باید از روستاهای فشم، لواسان و میگون و منطقه هملون گذر کنید. در واقع شمشک، اوشان، فشم و میگون منطقه رودبار قصران را تشکیل می‌دهند. دهکده‌ی تفریحی شمشک از جاهای دیدنی اطراف تهران، جاذبه‌های بسیاری دارد. ما در این مطلب تک‌تک این جاهای دیدنی را معرفی کرده‌ایم تا اگر خواستید به شمشک بروید، شناخت کاملی از این منطقه داشته باشید. با ما همراه شوید.

اگرچه شمشک از گذشته‌های دور به خاطر هوای بسیار مطبوع و خنک در تابستان معروف بوده؛ اما چند سالی است که زمستان‌‌های این منطقه نیز مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. پیست اسکی شمشک در زمستان، یکی از بهترین پیست های اسکی تهران به حساب می‌آید. منطقه‌ی گردشگری شمشک امروزی، حاصل پیوستن روستاهای شمشک بالا و پایین به جیرود، سفیدان، درود و دربندسر است.

1. پیست اسکی شمشک؛ یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شمشک

پیست اسکی شمشک

یکی از جاهای دیدنی شمشک که در واقع مهم‌ترین بخش این منطقه نیز محسوب می‌شود، پیست اسکی شمشک است. این پیست را دومین پیست بین‌المللی ایران بعد از پیست اسکی دیزین می‌دانند و از قدیمی‌ترین پیست‌‌های اسکی تهران نیز به حساب می‌آید. در این پیست تمامی مسیرهای حرفه‌ای و غیر‌حرفه‌ای مشخص شده‌اند تا افراد بر اساس سطح توانایی خود در اسکی از آن‌ها استفاده کنند.

در پیست اسکی شمشک انواع رستوران‌ها، کافه‌ها و سوپرمارکت‌ها برای تهیه نوشیدنی و خوراکی‌های متنوع وجود دارند. علاوه بر این شما می‌توانید از فروشگاه‌های ورزشی شمشک لباس و لوازم اسکی اجاره کنید.

مسیر دسترسی به پیست اسکی شمشک

فاصله تهران تا جاده‌ی شمشک 41.4 کیلومتر است که در مدت زمان یک ساعت و 5 دقیقه می‌توانید خود را به پیست اسکی شمشک برسانید. البته ترافیک و باز‌‍بودن جاده هم روی سرعت شما تاثیرگذار خواهد بود. ابتدا از طریق بزرگراه بابایی، خود را به ابتدای جاده‌ی لشگرک برسانید. جاده‌ی لشگرک را تا زردبند برانید. وارد جاده‌ی فشم شوید و بعد از حاجی‌آباد، فشم و میگون به شمشک برسید.

رزرو آنلاین ویلا و اقامتگاه هومسا

2. قله سرکچال شمشک

قله سرکچال

قله‌ی سرکچال شمشک یکی از بلندترین قله‌های رشته‌کوه البرز است. راه صعود به این قله، مسیری بسیار زیبا و جذاب دارد. کوهنوردان زیادی به خاطر مسیر چشم‌نواز قله‌ی سرکچال، هرچند وقت یک‌بار به سراغ فتح این قله می‌روند.

مسیر دسترسی به قله سرکچال شمشک

برای رفتن به جاده‌ی سرکچال یا باید از طریق روستای شمشک، یا پیست اسکی شمشک و یا روستای لالون اقدام کنید. بنابراین:

  • مسیر استاندارد: جاده‌ی لشگرک، جاده‌ی اوشان فشم، جاده‌ی فشم، روستای شمشک
  • مسیر زمستانی: جاده‌ی لشگرک، جاده‌ی اوشان فشم، جاده‌ی فشم، پیست اسکی شمشک
  • مسیر روستای لالان: جاده‌ی لشکرگ، جاده‌ی اوشان فشم، جاده‌ی زایگان، جاده‌ی روستای لالان

3. چشمه‌‌ی آفتاب ندیده

در قسمت شمالی شمشک، چشمه‌ای وجود دارد که در گذشته هرگز آفتاب به آن نمی‌تابید. چشمه‌ای همیشه در سایه که به چشمه‌ی آفتاب ندیده شهرت یافت. به مرور زمان و با تخریب و تغییر شکل محیط اطراف چشمه، چشمه‌ی آفتاب ندیده، ناگهان تبدیل به چشمه‌ی همیشه در آفتاب شد و دیگر زیبایی و طراوت خود را باز نیافت.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی فشم

4. پیست اسکی دربندسر؛ یک پییست اسکی چهار فصل

پیست اسکی دربندسر

پیست اسکی دربندسر در تمامی فصل‌های سال فعال است. در زمستان با اسکی روی برف و در تابستان با اسکی روی چمن، پذیرای علاقه‌مندان اسکی است. این پیست، فقط سه کیلومتر با شمشک فاصله دارد و کلاس‌های آموزش اسکی نیز در آن برگزار می‌شود.

مسیر پیست اسکی دربندسر

جاده‌ی لشگرک، جاده‌ی اوشان فشم، جاده‌ی فشم، جاده‌ی دربندسر

5. آبشار دربندسر

آبشار دربندسر یکی دیگر از جاهای دیدنی شمشک است که طبیعت‌گردان و کوه‌نوردان زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. در قسمت شمال شمشک و در روستای دیزین، کوه‌هایی بسیار زیبا و چشم‌نوازی قرار دارند که آبشار مرتفع و زیبای دربندسر را در خود جای داده‌اند. این آبشار در تمام فصل‌ها خروشان و پر آب است.

مسیر دسترسی به آبشار دربندسر

جاده‌ی لشگرک، جاده‌ی اوشان فشم، جاده‌ی فشم. بعد از رسیدن به شمشک مسیر را به سمت جاده‌ی شمشک-دیزین ادامه دهید.

6. منطقه تل تنگه

تل تنگه شمشک

تل تنگه نام دره‌ای در قسمت شمال شرقی دربندسر است. مسیر این تنگه مسیری خاکی است و اغلب اوقات توسط محلی‌ها و با وسیله زنجیر بسته می‌شود. این مسیر حدود 30 دقیقه پیاده‌روی دارد و در نهایت شما را به میان دو کوه می‌برد که به آن دره‌ی تل تنگه می‌گویند. در زمستان، به دلیل بارش سنگین برف و بسته‌شدن راه‌ها، امکان رفتن به تل تنگه وجود ندارد. حتی در تابستان هم ممکن است با انبوهی از برف مواجه شوید.

مسیر دسترسی به منطقه تل تنگه

جاده‌ی لشگرک، جاده‌ی اوشان فشم، جاده‌ی فشم، جاده‌ی شمشک-دیزین

7. آبشار تل تنگه

آبشار تل‌‌تنگه در دره‌ی تل‌تنگه قرار گرفته است. این آبشار در تمامی فصل‌های سال پر آب بوده و یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات گردشگران، ایستادن زیر آن و خیس‌شدن با آب‌های جاری شده از کوه است. آبشار تل‌تنگه یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شمشک است که شهرت بسیار زیادی هم پیدا کرده است.

مسیر دسترسی به آبشار تل تنگه

آبشار تل‌تنگه در دره‌ای به همین نام قرار گرفته است. بنابراین با رسیدن به این دره به راحتی می‌توانید از اهالی مسیر آبشار را بپرسید. برای رسیدن به دره باید مسیر جاده‌ی لشگرک، جاده‌ی اوشان فشم، جاده‌ی فشم، جاده‌ی شمشک-دیزین را دنبال کنید.

8. راپ سوئینگ

راپ سوئینگ یا همان پرش با طناب، تفریحی بسیار هیجان‌انگیز است که در میان کوه‌های شمشک امکان آن برای علاقه‌مندان فراهم شده است. ارتفاعی که با راپ سوئینگ از آن می‌پرند چیزی حدود صد متر است. اولین راپ‌سوئینگ این منطقه مربوط به روستای میگون است.

مسیر دسترسی به روستای میگون و راپ سوئینگ

جاده‌ی لشگرک، جاده‌ی فشم، جاده‌ی شاهد شرقی

9. قله خلنو

قله خلنو

یکی دیگر از جاهای دیدنی شمشک، قله‌ی خلنو است که در نزدیکی دریاچه‌ی خلنو واقع شده است. این قله را با ۴۳۷۵ متر ارتفاع، سومین قله‌ی مرتفع ایران نامیده‌اند. اگر تصمیم گرفتید به این قله صعود کنید، توجه داشته باشید که ممکن است در طول مسیر با خرس‌ها، بزهای کوهی، عقاب طلایی، گرگ‌ها و قوچ‌ها روبرو شوید.

مسیر دسترسی به قله‌ی خلنو

جاده‌ی لشکرگ، جاده‌ی اوشان فشم، جاده‌ی زایگان، جاده‌ی روستای لالان

راه دسترسی به شمشک

اگر قرار است از شهر تهران راهی شمشک شوید، باید اول به سوی منطقه‌ی لواسان بروید. اگر فرصتی چند روزه دارید، می‌توانید ابتدا از جاهای دیدنی لواسان بازدید کنید. برای رسیدن به لواسان دو مسیر وجود دارد.

  • مسیر اول: رفتن به اتوبان بابایی، ورود به اتوبان لشگرک، جاده‌ی سوهانک، میدان سوهانک، جاده‌ی لواسان
  • مسیر دوم: رفتن به انتهای اتوبان ارتش، ورود به جاده‌ی سوهانک، میدان سوهانک، جاده‌ی لواسان

هر دو مسیر به میدان اول لواسان که میدان امام‌خمینی نام دارد، ختم می‌شوند. یکی از خروجی‌های میدان، وارد جاده‌ی فشم شده و شما را از روستاهای زردبند، رودک، شمران، حاجی‌آباد، اوشان، فشم، میگون و درود، عبور می‌دهد که هر یک جزو جاهای دیدنی فشم محسوب می‌شوند. در پایان مسیر به روستای شمشک می‌رسید.

آشنایی با شمشک

تاریخچه فشم

منطقه‌ شمشک در شمال شرقی تهران قرار گرفته است و یکی از مناطق خوش آب‌و‌هوای اطراف تهران محسوب می‌شود. عده‌ زیادی از پایتخت‌نشینان، وقتی می‌خواهند چند روزی را از شلوغی شهر دور شوند، راهی شمشک و فشم می‌شوند. جاهای دیدنی شمشک مانند آبشارها، قله‌ها، جاده‌های فرعی زیبا و وجود امکانات تفریحی مختلف، همگی دست در دست هم داده‌اند تا شمشک را به یکی از بی‌نظیرترین مناطق تفریحی اطراف تهران تبدیل کنند.

در گذشته شمشک دارای چند معدن مهم ذغال‌سنگ بود که بخش مهمی از سوخت فسیلی کشور را تأمین می‌کرد. همین امر بهانه‌ای شد برای ساخت مسیرهای دسترسی به شمشک. امروزه اما این مسیرها مورد استفاده کسانی قرار می‌گیرند که برای تفریح و گردش راهی شمشک می‌شوند.

اقامت در شمشک

اقمت در شمشک

درست است که شمشک در نزدیکی تهران قرار دارد، اما اگر می‌خواهید تک تک جاهای دیدنی شمشک را ببنید، لازم است تا چند روزی را در این منطقه سر کنید. برای اجاره‌ ویلا و سوئیت در شمشک، می‌توانید از طریق سایت هومسا، اقامتگاه مورد نظر خود را به صورت آنلاین رزرو کنید. در فصل تابستان، اجاره ویلا در شمشک کار راحتی نیست؛ زیرا مسافران زیادی در این فصل برای استفاده از هوای خنک شمشک به این روستا پناه می‌برند. همین امر سبب شده تا اجاره‌ی آنلاین، بهترین راه رزرو اقامتگاه برای مسافران شمشک باشد تا با مشکل کمبود اقامتگاه مواجه نشوند.

البته نه تنها برای اجاره ویلا و سوئیت در شمشک می‌توانید به سایت هومسا مراجعه کنید بلکه این سایت انواع تایپ‌های اقامتی را در سراسر ایران برای کاربران خود ممکن کرده است. بنابراین برای اجاره ویلا و سوئیت، کلبه، بوم‌گردی، هتل و غیره می‌توانید به این سایت مراجعه کنید.

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی شمشک کدامند؟

قله سرکچال شمشک، چشمه‌‌ی آفتاب ندیده، منطقه تل تنگه، راپ سوئینگ، قله خلنو و…

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تمام دیدنی‌های منطقه شمشک را به شما معرفی کنیم و تا حد امکان تلاش کردیم مسیرهای دسترسی آن‌ها را هم برای شما مشخص کنیم. برای راهنمایی دقیق‌تر در مورد آدرس‌ها، می‌توانید از نقشه‌ی گوگل استفاده کنید.

یک دیدگاه

  1. آبشاری که هست محدوده با صفائی برای کمپینگ داره و خیلی توصیه میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا