ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیجنگل‌های ایرانشمال

پلنگ دره شیرگاه مازندران؛ میراث جنگل‌های هیرکانی

اگر به دنبال جایی برای گذراندن یک آخر هفته آرامش‌بخش هستید. اگر دوست دارید ساعت‌ها به دور از سروصدای ماشین‌ها و آلودگی هوا در یک مسیر سرسبز با درختان انبوه راه بروید در حالی که عطر گیاهان باران خورده مشام شما را پر می‌کنند، اگر می‌خواهید راه رفتن در میان یک رودخانه زلال و شفاف را تجربه کنید و خنکای آب را با همه وجود حس کنید، پیشنهاد ما به شما جنگل پلنگ دره است. این جنگل از جاهای دیدنی سوادکوه مازندران است که در نزدیکی شهر شیرگاه واقع شده است. جنگل پلنگ دره یکی از زیباترین و بکرترین مناطقی است که تا به حال در تمام عمر خود دیده‌اید. در پلنگ دره می‌توانید ریه‌های خود را پر از اکسیژن ناب کنید، زیر آبشار بایستید و در حوضچه‌های پر آب آن شنا کنید. پس با هومسا همراه باشید تا این جنگل زیبا را بهتر بشناسید.

چرا پلنگ دره؟

پلنگ دره مجموعه‌ای است از جنگل، آبشار و رودخانه. سفر به این منطقه برای کسانی که به پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری و آب‌بازی و آب‌تنی در رودخانه علاقه دارند بهترین انتخاب خواهد بود. نزدیکی آن به تهران یکی دیگر از مزایای این جنگل زیباست. کافی است صبح زود حرکت کنید تا صبحانه را در جنگل میل کنید. فاصله کم بین شهر، جنگل، رودخانه و آبشار باعث می‌شود، در مدت زمان کوتاهی و بدون خستگی زیاد از همه آن‌ها دیدن کنید.

در واقع این یکی از ویژگی‌های استان مازندران است که وجب‌به‌وجب آن پر است از جاذبه‌های طبیعی که چشم هر بیننده‌ای را به سمت خود می‌کشاند.

پلنگ دره، یادگار جنگل‌های هیرکانی شمال

پلنگ دره نام جنگلی بکر و زیبا در نزدیکی شیرگاه از شهرهای سوادکوه استان مازندران است و جزو جنگل‌های هیرکانی به شمار می‌رود. این جنگل رودخانه و آبشاری بی‌نظیر را در دل خود جای داده که هر دو با نام پلنگ دره شناخته می‌شوند. البته نگران نباشید برخلاف نام آن، از پلنگ و خرس و سایر حیوانات وحشی خبری نیست.

زمانی که در امتداد رودخانه راه می‌روید آفتاب گرم تابستانی از لابه‌لای برگ‌های درختان صورت شما را نوازش می‌دهد. اما وجود آب و سایه درختان از شدت گرمای آفتاب کاسته و آن را دلچسب‌تر می‌کند. قدم زدن در آب رودخانه که در عمیق‌ترین بخش‌ها به نیم‌متر می‌رسد، تجربه‌ای لذت‌بخش به ارمغان می‌آورد. جنگل مملو از چشمه‌های متعددی است که رطوبت خاک را حفظ می‌کنند. تمام منظره پر از دره‌ها، سنگ‌ها و صخره‌های سرسبز با پوششی ضخیم از خزه مخملی است. از پوشش گیاهی این جنگل می‌توان به درختان توسکا، انجیلی، پر سیاوشان و پونه جنگلی اشاره کرد.

زمین و جاده نسبتا هموار جنگل، آن را به مسیری فوق‌العاده برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، ورزش و اتراق تبدیل کرده؛ گویی جنگل خود را برای میزبانی شما مهیا کرده است. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که چنین سفری به دلیل طولانی بودن مسیر مناسب کودکان و افراد مسن نیست.

با ادامه مسیر و رسیدن به آبشار هیجان سفر به اوج خود می‌رسد. آبشار پر آب پلنگ دره به ارتفاع 8 متر که در دل جنگل مخفی شده، فضایی رویایی و بی‌نظیر ایجاد کرده است. با نزدیک شدن به آبشار، صدای پر ابهت آبشار به گوش می‌رسد. عمق حوضچه سنگی پایین دست آبشار برای شنا و حتی شیرجه از روی صخره‌های اطراف مناسب است. تا زمانی که در این آبشار و در دل این جنگل هستید گذر زمان را حس نخواهید کرد.

آبشار پلنگ دره شیرگاه

روزهای گرم تابستان و گشت‌وگذار در پلنگ دره

طبیعت در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد. اگر تصمیم دارید به پلنگ دره سری بزنید از اوایل اردیبهشت تا اواخر شهریور مناسب خواهد بود. اما این نکته را نمی‌توان از یاد برد که پلنگ‌دره از زیباترین جنگل های پاییزی ایران شناخته می‌شود و هر سال در فصل پاییز طبیعت‌گردان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

پاییز این منطقه نیز برای بازدید و عکاسی فوق‌العاده است؛ اما امکان دارد بارندگی و خیس بودن زمین مشکلاتی برای شما ایجاد کند. علاوه بر این به دلیل سردی هوا، شنا در رودخانه و حوضچه آبشار را باید به طور کامل فراموش کنید.

پس بهتر است در فصل تابستان و در روزهای غیربارانی راهی سفر شوید و قبل از سفر آب‌وهوای منطقه را بررسی کنید. اگر پاییز فصل مورد علاقه شما است، جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز بسیارند.

چه چیزهایی همراه ببرم؟

برای پیاده‌روی در دل جنگل و رودخانه از یک جفت کفش و چکمه مناسب استفاده کنید. بعد از شنا در داخل حوضحه و آب‌بازی کنار رودخانه، حتما به یک دست لباس اضافی خشک به همراه حوله نیاز پیدا خواهید کرد. کلاه آفتابگیر، عینک، کرم ضد آفتاب و از همه مهم‌تر پماد ضد گزش حشرات را به هیچ عنوان فراموش نکنید. همه این وسایل را داخل یک کوله سبک بگذارید تا دست‌‌و‌پاگیر شما نشوند. و آخرین مورد که اهمیت زیادی هم دارد استفاده از کیسه ضد آب برای دوربین یا موبایل است. به هر صورت مناطق جنگلی رطوبت بالایی دارند. علاوه بر این پیاده‌روی در داخل رودخانه، خطر افتادن وسایلی مانند موبایل در آب را به همراه دارد. پس برای مراقبت از گوشی موبایل، کارت‌های بانکی و دوربین از کیسه‌های ضد آب استفاده کنید.

نکته قابل توجه بعدی این است که در جنگل امکانات رفاهی وجود ندارد. پس آب و غذای کافی به همراه داشته باشید. غذاهای سبک و با هضم راحت همراه خود ببرید تا درگیر آماده‌سازی غذا نشوید. صبر کنید هنوز تمام نشده است، لطفا از روشن‌کردن آتش در جنگل خودداری کنید. بسیاری از حوادث آتش‌سوزی جنگل‌ها به دلیل بی‌توجهی به این موضوع رخ داده‌اند و باعث نابودی هزاران هکتار از جنگل‌ها و مراتع شده‌اند.

کیسه زباله باید در هر سفری همراهتان باشد. فراموس نکنید تنها چیزی که از سفر شما در این جنگل زیبا باید باقی بماند تنها یک ردپا است.

چطور به پلنگ دره برویم؟

برای اینکه راهی پلنگ دره شوید باید از جاده فیروزکوه به سمت سوادکوه حرکت کنید. کل مسیر از تهران تا جنگل 241 کیلومتر است که تقریبا چهار ساعت راننگی پیش رو دارید تا به مقصد برسید. از این چهار ساعت یک ساعت آن رانندگی در جاده خاکی است. بنابراین قبل از حرکت خودروی خود را از نظر فنی کاملا بررسی کنید.

برای رسیدن به جنگل پس از عبور از شیرگاه در سمت چپ درست در کنار پل آهنی شیرگاه وارد جاده فرعی می‌شوید. مسیر این جاده خاکی است و احتمال گیرکردن خودرو در زمان بارندگی وجود دارد. اما اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود بعد از حدود 13 کیلومتر رانندگی، شما به ابتدای مسیر پیاده‌روی جنگل می‌رسید که چیزی حدود یک ساعت طول می‌کشد. دو طرف جاده خاکی پر از درختان تنومند و بلندی است که سایه خنک و دلپذیر خود را نثار جاده کرده‌اند. جای مناسبی برای خودروی خود پیدا کرده و سفر ماجراجویانه خود را به سمت جنگل و در امتداد مسیر رودخانه ادامه دهید تا به آبشار برسید.

پلنگ دره می تواند یک مقصد یک روزه ی جذاب برای شما باشد، پیشنهاد می کنیم مقاله ی سفر یک روزه شمال را بخوانید.

اگر به تاریکی بر خوردیم چه کنیم؟

اگر اهل کمپ‌زدن در تاریکی جنگل نیستید می‌توانید از اقامتگاه‌های شیرگاه استفاده کنید. با اجاره ویلا و سوئیت در شیرگاه یکی از به یادماندنی‌ترین سفرهای خو را تجربه خواهید کرد.

سایر دیدنی‌های شیرگاه؛ چیزی فراتر از جنگل پلنگ دره

جنگل پلنگ دره تنها جاذبه شیرگاه و سوادکوه نیست. اگر فرصت این را دارید که مدت بیشتری در این شهر بمانید می‌توانید از سایر جاذبه‌های سوادکوه و شیرگاه نیز دیدن کنید.

  • از جمله این دیدنی‌ها می‌توان به دریاچه شورمست در در 50 کیلومتری جنگل پلنگ دره نام برد که در میان درختان توسکا جا خوش کرده است. اگر خوش شانس باشید می‌توانید دریاچه شورمست را در حالی که در هاله‌ای از مه فرو می‌رود ببینید. منظره‌ای بس زیبا و البته وهم آور.

دریاچه شورمست نزدیک پلنگ دره

  • بازدید از دریاچه سد برنجستانک در 34 کیلومتری جنگل پلنگ دره نیز خالی از لطف نیست. این دریاچه که در نزدیکی دهکده‌ای توریستی به همین نام قرار گرفته است دارای امکانات تفریحی زیادی مانند شنا، سوارکاری، ماهیگیری و سایر فعالیت‌های ورزشی است. این دریاچه تقریبا در تمام فصول سالی بازدید کننده مشتاق دارد.
  • یکی دیگر از زیبایی‌های منحصر به فرد شیرگاه و سوادکوه، جنگل لفور است که درست مانند پلنگ دره جزو جنگل‌های هیرکانی به شمارمی‌رود. جنگل پلنگ دره و جنگل لفور جزو میراث هیرکانی هستند و باید در محافظت از آن‌ها کوشا باشیم.
  • آبشار گزو در 70 کیلومتری جنوب غربی پلنگ دره در نزدیکی شیرگاه واقع شده است. این آبشار از دره‌ای به ارتفاع 53 متر به پایین سرازیر می‌شود و درست مانند آبشار پلنگ دره حوضی عمیق در پایین دست آبشار قرار دارد که برای شنا مناسب است.

آبشار گزو

  • پل شاه عباسی در 40 کیلومتری، جاده نارنج در 1.5 کیلوتری ورودی این جنگل و پارک جنگلی اندار گلی در 20 کیلومتری شمال آبشار پلنگ دره دیگر مناظر دیدنی و بی‌نظیر سوادکوه هستند.

منطقه شیرگاه هیچ کس را مایوس نمی‌کند. هرکس با هر سلیقه و هر علاقه‌ای می‌تواند از این منطقه دیدن کند و خاطره این سفر تبدیل به یکی از خاطرات ثابتی می‌شود که برای همگان تعریف خواهد کرد.

سخن پایانی

همه ما بعد از سپری کرد یک هفته تلاش و کوشش مداوم برای رسیدن به آنچه در زندگی خواهان آن هستیم نیاز به استراحت داریم. ماندن در خانه و تماشای فیلم و سریال و حتی کتاب خواندن نمی‌تواند آن طور که باید و شاید آرامش و آسایش را به انسان هدیه کند. ذهن برای فعالیت بهتر نیاز به کمی مراقبه و دوری از محیط همیشگی خود دارد. در واقع فلسفه وجود تعطیلات آخر هفته نیز همین است تا بتوانید ذهن و بدن خود را برای داشتن یک هفته همراه با موفقیت و تلاش بیشتر مهیا کنید. اگر تصمیم گرفتید به شیرگاه سفر کنید و شب را در این شهر زیبا سپری کنید به وب‌سایت هومسا سری بزنید. اقامتگاههای هومسا آماده ارائه خدمات به شما کاربران عزیز هستند. در پایان پیشنهاد می کنیم مقاله ی راهنمای سفر به مازندران مطالعه کنید.

‫2 دیدگاه ها

  1. واقعا یه جای دنج و خلوت برای استراحت و در کردن خستگی آخر هفته میتونه باشه و ویو جذابی که داره واقعا بی نظیره

    1. منصورجان
      پلنگ دره یکی از گزینه‌های عالی برای پیاده‌روی توی تابستونه. البته اگه اهل پیاده‌روی باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا