ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیجنگل‌های ایرانشمال

جنگل الیمستان آمل ؛ یک مقصد عالی در شمال برای کمپینگ

استان مازندران پر از جاذبه‌های طبیعی عالی برای طبیت‌دوستان است. جنگل الیمستان یکی از زیباترین جاذبه‌های استان مازندران است که در هر فصل سال می‌تواند جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد. در این مطلب از هومسا می‌خواهیم به معرفی یکی از ارزشمندترین جاذبه‌های طبیعی استان مازندران، یعنی جنگل الیمستان بپردازیم. در این مطلب با ویژگی‌های این جنگل، شرایط دسترسی به آن و امکانات موجود در جنگل جهت کمپینگ آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

جنگل الیمستان کجاست؟

جنگل الیمستان در استان مازندران، شهرستان آمل واقع شده است. این جنگل که در روستایی با همین نام واقع شده یکی از معروف‌ترین و البته محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان مازندران است. اما چه چیزی باعث شده جنگل الیمستان تا این حد در بین مردم استان مازندران و گردشگران این استان محبوب شود؟ شاید پاسخ این سوال را بتوان در طبیعت منحصربه‌فرد این جنگل پیدا کرد؛ سرسبزی و وجود مناطق بکر، چشمه‌ها و جویبارها، هوای مطلوب در بیشتر ایام سال، اسب‌هایی که اینجا و آنجا در میان درختان و دشت‌های اطراف سرخوشانه مشغول گردش و چریدن هستند.

اینجا گویی عناصر طبیعت دست به دست هم داده‌اند تا زیباترین صحنه را آماده کنند. جایی که در آن می‌توان ساعت‌ها به گردش یا استراحت پرداخت، انرژی روح‌انگیز طبیعت را از آب و آفتاب و درخت در وجود خود ذخیره کرد و پس از آن، سبزتر و شادتر به زندگی ادامه داد.

جنگل الیمستان برای هرکسی که به طبیعت‌گردی و به‌خصوص پیمایش در جنگل علاقمند است می‌تواند یک مقصد عالی باشد. فضای وسیع این جنگل و وجود جاذبه‌های طبیعی متنوع از یک سو و فراهم بودن امنیت از سوی دیگر، این فرصت را در اختیار گردشگران می‌گذارد که بتوانند در اینجا یک طبیعت‌گردی کامل انجام دهند.

علاوه‌بر این‌ها فاصله نسبتا کم جنگل الیمستان تا شهرستان آمل باعث می‌شود که گردشگران بتوانند در کوتاه‌ترین زمان خود را به این نقطه بکر و زیبا در طبیعت برسانند و از جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده آن بهرمند شوند. فاصله شهرستان آمل تا نخستین ایستگاه جنگل پیمایی در جنگل الیمستان کمتر از یک ساعت است. این به آن معنا است که شما می‌توانید با صرف زمان اندکی خود را از شهر به یکی از بکرترین مناطق جنگلی در استان مازندران برسانید. بنابراین از هر سو که نگاه کنیم جنگل الیمستان می‌تواند یک گزینه عالی برای کمپینگ در طبیعت باشد که چه به صورت دوستانه و چه به صورت خانوادگی می‌توان در آن حضور پیدا کرد و از نعمت‌های زیبایش بهرمند شد.

دلیل نامگذاری

نام روستا و جنگل الیمستان مانند بسیاری دیگر از مناطق کشورمان براساس پوشش گیاهی آن انتخاب شده است. این منطقه نیز به دلیل فراوانی گیاه اَلیما به این نام خوانده می‌شود. الیما گیاهی خودرو است که معمولا در فصل بهار و به‌خصوص در اردیبهشت ماه در مناطق جنگلی این ناحیه رویش می‌کند. شاید بتوان آن را نوعی تره کوهی نامید. مردم استان مازندران در فصل بهار این گیاه را در مناطق جنگل می‌چینند و از آن در غذاهای مختلف مثل کوکو، آش و مرغ و ماهی شکم‌پر استفاده می‌کنند. طعم الیما نیز کم و بیش شبیه به تره یا پیازچه است و بوی نسبتا تندی دارد.

در جنگل الیمستان چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

اگر پیش از سفر به جنگل الیمستان درمورد آن به درستی سرچ کنیم، می‌بینیم که در فضای این جنگل و مناطق اطراف آن دیدنی‌های بسیاری وجود دارد. برخی همچون چشمه‌ساران و جویبارها و درختانش وام‌دار دستان سخاوتمند طبیعت هستند و برخی هم شامل جاذبه‌های تاریخی می‌شوند که داستان‌های جالبی در دل خود دارند. در ادامه با جاذبه‌های مختلف جنگل الیمستان و فعالیت‌هایی که می‌توانیم در اینجا انجام دهیم بیشتر آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی نور

جنگل پیمایی در الیمستان

بسیاری از افرادی که به این جنگل می‌آیند، قصد دارند تا در طبیعت زیبای آن چند ساعتی را به پیاده‌روی و لذت بردن از هوای تازه و آزاد جنگل بگذرانند. جنگل الیمستان یکی از بهترین فضاها در استان مازندران جهت پیاده‌روی در طبیعت است. زیرا در بسیاری از نقاط جنگل تابلوهای راهنما برای طبیعت‌گردان قرار داده شده تا بتوانند با اطمینان مسیر خود را ادامه دهند. در بخش‌های مختلف جنگل ایستگاه‌های شروع پیمایش جنگل وجود دارد که نقاط مناسب و نزدیک به فضای خارجی جنگل هستند. به طور معمول اکیپ‌های طبیعت‌گردی در همین ایستگاه‌ها جمع می‌شوند و جنگل‌پیمایی خود را آغاز می‌کنند. بنابراین حتی اگر همراهی ندارید باز هم جای نگرانی وجود ندارد. می‌توانید به یکی از همین اکیپ‌ها ملحق شوید و طبیعت‌گردی خود را با آن‌ها انجام دهید.

کوه‌پیمایی در جنگل الیمستان | قله امامزاده قاسم الیمستان

جنگل الیمستان دارای طبیعت فوق‌العاده‌ای است و می‌تواند برای طبیعت‌گردان گزینه‌های مختلفی برای گردش یا ورزش در طبیعت داشته باشد. یکی دیگر از فعالیت‌هایی که طبیعت‌گردان را به جنگل الیمستان آمل می‌کشاند، کوه‌نوردی است. افراد می‌توانند با تجهیزات مناسب وارد این جنگل شوند و از ایستگاه کوه‌نوردی که جایگاه آن با تابلو مشخص شده، مسیر کوه‌پیمایی خود را به سمت قله امام‌زاده قاسم الیمستان آغاز کنند.

این قله ۲۵۱۰ متر ارتفاع دارد که صعود به آن نیازمند تجربه، مهارت و تجهیزات لازم است. اگر این شرایط را دارید، فرصت بی‌نظیر کوهنوردی در الیمستان و دیدن منظره فوق‌العاده کوه دماوند در بالای قله را به هیچ‌وجه از دست ندهید.

بهتر است برای کوه‌نوردی در این منطقه فصل مناسبی، مثل بهار یا تابستان را انتخاب کنید که نه‌تنها از سرسبزی طبیعت لذت ببرید، بلکه شرایط آب‌‍وهوایی نیز برایتان در این مسیر چالشی ایجاد نکند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی دماوند

کمپینگ در طبیعت جنگل الیمستان

بیشتر کسانی که به جنگل الیمستان می‌آیند، قصد کمپینگ در طبیعت را دارند. فضای این جنگل درست همان چیزی است که هر دوست‌دار طبیعتی دلش می‌خواهد برای یک یا چند روز در آن استراحت کند و از انرژی و زیبایی‌های آن وجودش را لبریز کند. گردشگران می‌توانند با امکانات ساده به این جنگل بیایند و برای چند ساعتی از طبیعت این جنگل لذت ببرند. اما در صورت تمایل هم می‌توان با تجهیزات کامل‌تری به جنگل آمد و یکی دو روزی را در اینجا به استراحت و تفریح سپری کرد.

دشت سرسبز و پرگلی که در دل این جنگل قرار دارد فضایی بسیار عالی برای یک پیاده‌روی کوتاه و رسیدن به آرامش و حال خوب است. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید در اینجا اسب‌های رها در دشت را هم ببینید، آنگاه زیبایی تابلو نقاشی که طبیعت در مقابل دیدگان‌تان نقش زده احتمالا تا همیشه جایی در گوشه ذهن‌تان ماندگار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: زیباترین شهر شمال ایران

شرایط کمپینگ در جنگل الیمستان

افرادی که قصد کمپینگ در این جنگل را دارند باید توجه کنند که به دلیل بکر بودن فضای جنگل، امکانات پیک‌نیک چندان در آن به چشم نمی‌خورد. بنابراین اگر قصد دارید در این جنگل کمپ بزنید، به‌خصوص برای بیش از یک روز، حتما تجهیزات لازم را با خود به همراه بیاورید.

از جمله مهم‌ترین چیزهایی که جهت کمپینگ در طبیعت جنگل به آن نیاز خواهید داشت عبارتند از:

لباس مناسب فصل، کفش مناسب، ظرف، پتو (برای فصل سرما)، زیرانداز، آب، منبع روشنایی، غذای کم‌حجم با ماندگاری بالا مثل کنسرو، شارژر و پاوربانک، کیسه زباله و پماد ضدگزیدگی (به‌خصوص برای فصل بهار و تابستان)

بازدید از نقش پای رستم

یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر در منطقه جنگل الیمستان ، نقش پای رستم است. این پدیده جالب را می‌توانید در نزدیکی‌های قله امام‌زاده قاسم ببینید. نقش پای رستم دو گودال در کنار هم هر کدام به عمق ۱۰ متر هستند. گفته می‌شود که این دو گودال بر اثر اصابت شهاب سنگ ایجاد شده‌اند. اما محلی‌ها درباره این دو گودال افسانه دیگری دارند.

آن‌ها معتقد هستند این گودال‌ها جای پای رستم هستند و مربوط به زمانی می‌شود که رستم در اینجا زانو زده تا از آب چشمه‌ای که در این نزدیکی است، بنوشد. محل اصابت شهاب سنگ یا جای پای رستم، تفاوتی ندارد. بازدید از این قسمت از جنگل الیمستان با منظره فوق‌العاده دشت‌ها و کوه‌های اطراف به هر شکل می‌تواند تجربه زیبایی باشد.

گردش در روستای لهاش

اگر به جنگل الیمستان رفتید، شاید برایتان جالب باشد که از جاذبه‌های اطراف آن نیز دیدن کنید. یکی از زیباترین مناطق اطراف جنگل، روستای لهاش است که اتفاقا بر سر راه جنگل قرار دارد. این به آن معنا است که گردشگرانی که قصد رفتن به جنگل الیمستان را دارند، پیش از آن فرصت بازدید از این روستای زیبا را نیز دارند.

لهاش روستایی زیبا و خوش آب‌و‌هوا است که در حدود ۵ کیلومتر با جنگل الیمستان فاصله دارد. می‌توانید در مسیر رفت یا برگشت از جنگل چند دقیقه‌ای را نیز به گردش در این روستای زیبا و آشنایی با مردمش سپری کنید. اگر به روستای لهاش رفتید، فراموش نکنید حتما از محصولات مردم محلی خرید کنید. لبنیات، عسل و صنایع دستی این روستا مانند هر جای دیگر در کشورمان منحصربه‌فرد هستند و بدون شک ارزش خرید دارند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی شمال

 

گردش در دشت قلاردن

در فاصله تقریبا دو ساعتی تا جنگل الیمستان دشت قلاردن را می‌توانید پیدا کنید. اینجا دشتی است وسیع که در فصل بهار سرتاسر آن پر می‌شود از بوته‌های زیبای گل گاوزبان. اگر در این فصل به جنگل الیمستان رفتید، حتما به این دشت زیبا هم سری بزنید و در صورت تمایل قدری از این گیاهان باارزش که در دل طبیعت سخاوتمند اینجا روییده‌اند برای خود بردارید. احتمالا محلی‌های زیادی را هم در اینجا خواهید دید، آن‌ها معمولا در فصل بهار برای چیدن گل گاوزبان و گیاه دیگری به نام زی‌زا به اینجا می‌آیند.

عکس جنگل الیمستان

چطور به جنگل الیمستان برویم؟

مسیر شهرستان آمل تا جنگل الیمستان نیز یکی از همین جاده‌های زیبا است. شما در تمام طول مسیر خود از بین درختان سرسبز جنگل که همچون تونلی از زمرد در مقابل شما ادامه پیدا می‌کند، عبور می‌کنید.

برای رفتن به جنگل الیمستان از شهرستان آمل باید وارد جاده هراز شوید. حدود ۲۰ کیلومتر بعد (کیلومتر ۱۴۰ جاده هراز از تهران) در سمت راست جاده به تابلویی برمی‌خورید که بر روی آن نوشته شده است امام‌زاده لهاش. وارد این مسیر شوید و بعد از رسیدن به اولین دوراهی، به سمت چپ بپیچید. پس از پیمودن ۷ کیلومتر در این مسیر پر پیچ و خم، به روستای لهاش خواهید رسید. در انتهای روستا، مسیر جنگل الیمستان در مقابل‌تان پدیدار خواهد شد. این مسیر خاکی اما اطراف آن بسیار سرسبز و زیبا است. می‌توانید آن را با ماشین یا پیاده طی کنید. در نهایت پس از طی ۳ کیلومتر، به جنگل الیمستان می‌رسید.

بهترین زمان برای رفتن به جنگل الیمستان

جنگل الیمستان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان مازندران است که در هر فصلی قصه زیبای خود را دارد. در فصل بهار و تابستان سرسبزی و نشاط فوق‌العاده‌ای در فضای جنگل احساس می‌شود و زمان بسیار خوبی برای کمپینگ، پیاده‌روی و کوه‌نوردی در این منطقه است. در فصل پاییز منظره جنگل الیمستان بسیار رویایی و فریبنده است. اینجا یکی از زیباترین جنگل های پاییزی ایران محسوب می‌شود. در فصل زمستان نیز سکوت و آرامش برف منظره‌ای فوق‌العاده در جنگل و دشت و کوه‌های اطراف ایجاد می‌کند که تجربه دیدن آن می‌تواند به یکی از زیباترین تجربیات زندگی شما تبدیل شود.

پیرو موضوع این مقاله، پیشنهاد می کنیم که به مقاله ی جذاب سفر یک روزه به شمال سری بزنید.

پاییز جنگل الیمستان

اقامت در آمل با هومسا

برای رفتن به جنگل الیمستان گردشگران می‌توانند در شهرستان آمل اقامت کنند. فاصله این شهرستان تا جنگل الیمستان کمتر از یک ساعت است. بنابراین شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در آمل به سادگی محل اقامت مناسبی برای خود فراهم کنید و سپس هر زمان که تمایل داشتید، به سمت جنگل رهسپار شوید.

اقامت در آمل

جنگل الیمستان؛ انرژی سبز طبیعت را در وجودتان جاری کنید

استان مازندران برای طبیعت‌دوستان مقصدی آشنا و محبوب است. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید، می‌توانید با مطالعه راهنمای سفر به مازندران با جاذبه‌های طبیعی مختلفی که در این استان سرسبز و زیبا وجود دارد بیشتر آشنا شوید. جنگل الیمستان گل سرسبد جاذبه‌های طبیعی استان مازندران است. گردش و تفریح در فضای زیبا و آرامش‌بخش این جنگل بدون شک به یکی از زیباترین خاطرات زندگی شما تبدیل خواهد شد.

‫7 دیدگاه ها

    1. بیتا جان
      محدودیتی وجود نداره ولی بهتره که همراه یک گروه بری و تجهیزات لازم رو هم همراه خودت ببری. اگه بتونی از راهنمای محلی استفاده کنی خیلی بهتره چون معمولا الیمستان رو مه می‌پوشونه و امکان گم‌شدن توی جنگل خیلی زیاده

  1. یه جنگل خیلی بکر و زیباست که همیشه هوای خیلی خوبی داره . بهتون پیشنهاد میدم حتما تشریف ببرید و خودتون از نزدیک ببینید .

  2. خواهش میکنیم از شما طبیعت گردهای عزیز که ذباله هاتونو با خودتون ببرین چون لذتش برا شماست و جمع کردنش برا ما محلی ها… خودتون برید ببینین که چه بلایی به سر طبیعت قشنگمون آوردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا