ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعی

کوه های مریخی چابهار؛ سفری به منظومه شمسی

چند سال پیش که ناسا ثبت‌نام افراد علاقه‌مند به “سفر بی‌بازگشت مریخ” را شروع کرد، تعداد زیادی ایرانی برای حضور در این سفر درخواست دادند. این موضوع نشان از علاقه وافر ما ایرانی‌ها به حضور در فضا و کسب تجریبات منحصر‌به‌فرد دارد. بودن در جایی که تاکنون هیچکدام از اهالی زمین در آنجا حضور نداشته‌اند می‌تواند هر ذهن کاوشگری را به تفکر وادارد. اما بد نیست بدانید درست در نقطه‌ای روی کره زمین، در نزدیکی چابهار کوه‌هایی وجود دارند که شباهت‌شان به سطح مریخ بیشتر است تا به سطح زمین. این کوه‌ها به “کوه های مریخی چابهار” شهرت دارند و از جاهای دیدنی چابهار محسوب می‌شوند. اگر می‌خواهید درباره این کوه‌ها بیشتر بدانید، ما را همراهی کنید.

دلایل سفر به کوه های مریخی چابهار

کوههای مریخی چابهار

به چند دلیل باید به این منطقه سفر کنید؛ اولین دلیل، خود کوه‌های مریخی هستند. جلوه‌ای متفاوت از آنچه تاکنون دیده‌اید. شاید جنگل و کوه و دریا را بتوان در هر نقطه‌ای از زمین دید اما کوه‌هایی شبیه به این کوه‌ها را به ندرت می‌توان دید.

جاده بسیار زیبایی که شما را از چابهار به این منطقه می‌رساند، می‌تواند دلیل دیگری باشد بر سفری خاطره‌انگیز. یک طرف جاده سواحل دریای عمان قرار دارند و سمت دیگر کوه‌هایی که شما را به سمت کوه‌های مریخی هدایت می‌کنند.

تماشای آسمان این منطقه هم یکی دیگر از شگفتی‌های طبیعت در این نقطه از زمین است. علاوه بر این‌ دریاچه صورتی چابهار، روستای تاریخی تیس، روستا و سواحل بریس نیز فاصله کمی با کوه‌های مریخی داشته که پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن‌ها را از دست ندهید.

جاده زیبای چابهار به شهرک گواتر

جاده چابهار به گواتر

عکس از: خبرگزاری ایرنا

برای رفتن به کوه‌های مریخی باید از شهر چابهار به سمت شهرک گواتر حرکت کنید. این جاده یکی از زیباترین جاده‌های ایران است و از منطقه‌ای بسیار آرام در کنار دریای عمان می‌گذرد. تماشای آب‌های آبی و زلال دریا و شنیدن صدای امواج روح انسان را جلا می‌دهد. اگر مسیر خود را ادامه دهید، به دریاچه صورتی چابهار می‌رسید. به این دریاچه لیپار می‌گویند. لیپار به دلیل وجود باکتری و پلانگتون‌های گیاهی به این رنگ در آمده است. تعداد بسیار کمی از این دست دریاچه‌ها در سراسر جهان وجود دارند. آب دریاچه لیپار به شدت شور بوده و به هیچ عنوان مناسب نوشیدن نیست.

بعد از قدم‌زدن و تفریح کنار این دریاچه، دوباره وارد جاده شده و راه خود را ادامه دهید. کم‌کم شکل مناظر تغییر می‌کند و چشم‌انداز کوه‌های مریخی چابهار در برابر چشمان‌تان خودنمایی خواهند کرد. به این منطقه که برسید احساس می‌کنید پا روی سیاره‌ای دیگر گذاشته‌اید. نگاهی به اطراف بیندازید. در یک سمت شما کوه‌های مریخی با شکل و رنگ‌های زیبای خود و در سمت دیگر ساحل زیبا دریای عمان با ماسه‌های سرخ و درختچه‌های بیابانی، چشم‌ها را به خود خیره می‌کنند.

کوه های مریخی چیست؟

کوه های مریخی چابهار

کوه های مریخی چابهار که به آن کوه‌های مینیاتوری هم گفته می‌شود در فاصله 35 تا 40 کیلومتری شهر چابهار واقع شده‌اند. در زبان محلی به آن‌ها کالانی یا آریا گفته می‌شود. این کوه‌ها جزو حوزه دهستان کهیر در شهرستان ساحلی کنارک هستند. رنگ کوه‌ها چیزی بین سفید و طوسی بوده، اما با تغییر میزان نور در طول روز رنگ‌شان پررنگ‌تر می‌شود.

در سرتاسر این کوه‌ها می‌توانید آثاری از فسیل صدف، ماهی و نهنگ ببینید. این مشاهدات، نظریه زیر آب بودن منطقه در سال‌های دور را تایید می‌کند. با بررسی انجام شده مشخص شده قدمت محوطه به 4 تا 5 میلیون سال پیش برسد. کوه های مریخی چابهار که به صورت زنجیره‌وار به یکدیگر متصل هستند ده‌ها کیلومتر به سمت شرق امتداد پیدا کرده‌اند و در واقع ادامه رشته کوه‌های زاگرس محسوب می‌‍شوند. ارتفاع آن‌ها از 5 تا 100 متر متغیر است اما نکته جالب توجه جنس خاک و سنگ‌های این کوه‌ها است به طوری که اگر با صخره‌نوری آشنایی داشته باشید می‌توانید یک صخره‌نوردی مهیج را تجربه کنید.

کوه های مریخی چابهار چگونه پدید آمدند؟

کوه های مریخی چابهار

این کوه‌ها به لحاظ زمین‌شناسی جزو گروهی از زمین‌های فاقد پوشش گیاهی هستند که به آن بدبوم یا زمین بد یا Badland می‌گویند. این نوع زمین‌ها فاقد ارزش چراگاهی بوده و به دلیل باران‌های سنگین فرستایش پیدا کرده و در آن‌ها دره‌های عمیق بریده بریده ایجاد می‌شوند. هیچ نوع گیاهی، حتی گیاهان مقاوم در برابر کم آبی نیز در این منطقه رشد نمی‌کنند، چون میزان بارش باران به حدی محدود است که هیچ گیاهی نمی‌تواند در آن دوام بیاورد.

کوه‌های مریخی طی قرن‌ها فرسایش به این شکل درآمده‌اند. بافت این کوه‌ها از ماسه و مارن است و به دوره سوم زمین‌شناسی و 4-5 میلیون سال پیش بر می‌گردد.

پوشش گیاهی و جانوری منطقه

همانطور که گفتیم هیچ نوع گیاهی در محوطه این کوه‌ها دیده نمی‌شود، به همین دلیل جانوران نیز نمی‌توانند در آن زندگی کنند. اما به دلیل نزدیکی به سواحل دریای عمان، گاهی می‌توان به تماشای پرواز پرندگانی چون فلامینگو، عقاب دشتی، حواصیل و تیهو نشست.

در محوطه کوه های مریخی چابهار چه کنیم؟

در سفر به کوه های مریخی چابهار، تجربه این فعالیت‌ها را از دست ندهید.

  • گشت‌و‌گذار در اطراف

از آنجایی‌که این کوه‌ها شباهت بسیاری به سطح مریخ دارند پس بد نیست لحظاتی را در بین آن‌ها به گشت‌و‌گذار بپردازید و از حضور در چنین منطقه‌ای لذت ببرید.

  • صخره‌نوری

صخره‌نوردی در این منطقه بدون شک تجربه بی‌نظیری خواهد بود. پس اگر تجهیزات لازم را در اختیار دارید و با اصول آن آشنایی کافی دارید، این تفریح لذت‌بخش را از دست ندهید. دید وسیعی که بر فراز کوه‌های مریخی خواهید داشت، ارزش چنین تلاشی را خواهد داشت.

  • عکاسی

به هر کجا که سفر می‌کنید سعی کنید دوربین مناسبی همراه خود ببرید، خصوصا در مواردی مثل همین کوه‌های مریخی یا دره ستارگان قشم یا مناطق طبیعی از این دست، که به دلیل فرسایش و یا عدم مراقبت گردشگران رو به نابودی هستند. شاید زمانی برسد که از ثبت نکردن عکس‌های جذاب از این مناطق پشیمان شوید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی قشم
  • تماشای آسمان پرستاره

اگر خود را از تماشای آسمان پرستاره چابهار محروم کنید، تا سال‌ها حسرت آن را خواهید خورد. آسمان اینجا حتی از آسمان کویر هم زیباتر و جذاب‌تر است. آسمان در اینجا چنان افق وسیعی را در برابر دیدگان شما قرار می‌دهد که می‌توانید همزمان 14 صورت فلکی را در آن ببینید. ستاره‌ها به اندازه‌ای نزدیک به نظر می‌رسند که احساس می‌کنید بخشی از آسمان هستید.

امکانات موجود در نزدیکی کوه‌های مریخی چابهار

در نزدیکی این کوه‌ها یک کمپ گردشگری راه‌اندازی شده که امکانات محدودی چون دو سالن ویژه اردوهای دانش‌آموزی، 6 سوئیت اقامتی، سرویس‌های بهداشتی، آلاچیق، سکوی مخصوص رصد ستارگان و همچنین یک محوطه سبز مجهز شده است. بنابراین اگر مایل باشید می‌توانید شب را در این بخش از کشور سپری کنید.

اقامت در کوه‌های مریخی چابهار

علاوه بر کمپ گردشگری که در نزدیکی محوطه کوه‌های مریخی ساخته شده، هم می‌توانید شب را در نزدیکی ساحل چادر بزنید و هم از اقامتگاه‌های چابهار استفاده کنید. برای اجاره ویلا و سوئیت در چابهار می‌توانید از وب‌سایت اجاره ویلا و سوئیت هومسا کمک بگیرید.

دیدنی‌های اطراف

چابهار دیدنی‌های دیگری نیز دارد. درباره دریاچه صورتی صحبت کردیم. این دریاچه 15.7 کیلومتر با کوه‌های مریخی فاصله دارد. روستای تاریخی تیس نیز 46.9 کیلومتر و روستای بریس با آن ساحل زیبایش 25.6 کیلومتر فاصله دارد. پس فراموش نکنید حتما از این جاذبه‌های تاریخی نیز دیدن کنید.

ساحل بریس چابهار

چه فصلی به منطقه چابهار سفر کنیم؟

چابهار به آب‌و‌هوای همیشه بهار خود شهرت دارد بنابراین می‌توانید در فصول مختلف راهی این منطقه شوید. اما به دلیل تابش مستقیم آفتاب و عدم وجود سایه‌بان، بهتر است بازدید خود را به صبح زود یا نزدیک غروب موکول کنید تا گرمای آفتاب پوست‌تان را نسوزاند. عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و کلاه آفتابی را هم فراموش نکنید.

کوه های مریخی در کجا قرار دارند؟

دسترسی به این منطقه بسیار راحت است. کافی است وارد جاده چابهار به گواتر شوید. بعد از 35 تا 40 کیلومتر رانندگی، می‌توانید از این پدیده شگفت‌انگیز دیدن کنید.

‫3 دیدگاه ها

  1. مهم ترین دلیلی که مشوق بازدید من از شد کوه های مریخی نادری هست که وجود داره و لا به لای کوه ها فسیل صدف و مروارید وجود داره که قدمت کوه هارو بهتر نمایش میده شدیدا توصیه میکنم به دوستان گرامی

  2. علاوه بر اینکه دسترسی راحتی داره جای خیلی جالبی برای طبیعت گردی و عکاسی هستش، بافت ماسه ای هم که دارن باعث میشه فرسایش کوه ها حس بشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا