ایران‌ را بگردیمبریم سفرجاهای تفریحیجاهای دیدنی

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شهر دزفول 📍​✈️​🏞️​

برای گردشگرانی که به تاریخ و طبیعت علاقه دارند، شهر دزفول می‌تواند یک مقصد رویایی برای سفر و اجاره ویلا در دزفول باشد. شهر دزفول یکی از شهرهای مهم استان خوزستان بوده که در شمال شهر اهواز واقع شده است. دزفول جزو شهرهای دامنه زاگرس بوده و پیشینه آن به زمان ساسانیان باز می‌گردد. قرارگیری در نزدیکی رشته کوه زاگرس و وجود آبشارها و دریاچه‌های متعدد از یک سمت و پیشینه تاریخی چند هزار ساله شهر از سمت دیگر سبب شده تا شهر دزفول به یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ایران تبدیل شود. برای گردشگری شهر دزفول آماده‌اید؟

در این مقاله قصد داریم تا با تعدادی از جاذبه‌های گردشگری شهر دزفول آشنا شویم. اما پیش از آن بد نیست تا مناسب‌ترین زمان برای سفر به دزفول و مسیرهای دسترسی به دزفول را بشناسیم. بیایید نگاهی به این شهر زیبا داشته باشیم. با هومسا همراه باشید.

گردشگری شهر دزفول

زمان مناسب برای سفر به دزفول

از آن‌جایی که شهر دزفول در استان خوزستان واقع شده است، بدیهی‌ست که آب و هوایی شبیه به استان خوزستان داشته باشد. دزفول دارای آب و هوای نیمه مرطوب و گرم بوده که همین امر سبب می‌شود تابستان‌های آن بسیار گرم و شرجی باشد. اما در زمستان آب و هوای این شهر معتدل و مطبوع است. بنابراین بهترین زمان سفر به شهر دزفول در نیمه دوم سال می‌باشد.

گردشگری شهر دزفول

مسیرهای دسترسی به دزفول

برای دسترسی به شهر دزفول می‌توان از مسیرهای مختلف هوایی و زمینی استفاده کرد. افرادی که قصد دارند با هواپیما خود را به دزفول برسانند می‌توانند با هواپیما به اهواز سفر کرده و سپس از اهواز به شکل زمینی به دزفول بروند. البته شهر دزفول خود دارای یک فرودگاه کوچک بوده که تنها پروازهای داخلی از تهران را پوشش می‌دهد. گردشگرانی که قصد سفر با قطار را دارند نیز می‌توانند در ایستگاه اندیمشک پیاده شده و سپس از اندیمشک تا دزفول را با ماشین طی کنند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی دزفول ؛ سفری به خطه سبز خوزستان

دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری شهر دزفول

همانطور که گفته شد شهر دزفول یک مقصد رویایی برای علاقمندان به تاریخ و طبیعت است. چرا که در این شهر جاذبه‌های دیدنی طبیعی و تاریخی متعددی وجود دارد. از جمله مطرح‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهر دزفول که هر ساله گردشگران زیادی را به این شهر جذب می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

گردشگری شهر دزفول

✅​رودخانه دز

شاید بتوان رودخانه دز را مهم‌ترین جاذبه طبیعی شهر دزفول دانست. رودخانه دز از رشته کوه زاگرس سرچشمه گرفته و مسیر صخره‌ای طولانی را طی می‌کند. در اطراف این رودخانه تفرجگاه‌های متعددی از جمله تفرجگاه چال کندی، پارک ساحلی دولت و علی‌کله ساخته شده است که گردشگران می‌توانند در این تفرجگاه‌ها به استراحت بپردازند.

در تفرجگاه‌های اطراف رودخانه دز امکانات رفاهی متعددی از قبیل رستوران، آلاچیق، فضای سبز، وسایل بازی، فضاهای سرپوشیده و… ساخته شده است. همچنین تفریحات متعددی از قبیل ورزش‌های آبی مانند قایق سواری، زمین‌های بازی و سرسره آبی نیز در این منطقه وجود دارد.

گردشگری شهر دزفول

✅​آرامگاه یعقوب لیث صفاری

حکومت صفاریان یکی از حکومت‌های مهم ایران بوده که توسط یعقوب لیث صفاری پایه‌گذاری شده است. یعقوب لیث صفاری یکی از جنگاوران نامی ایرانی بوده که توانسته مرزهای ایران را تا حد زیادی گسترش دهد.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری در نزدیکی دزفول در روستای شاه‌آباد و در حدود 10 کیلومتری مرکز شهر واقع شده است. این آرامگاه بنایی ساده با یک گنبد مخروطی شکل بود که با استفاده از گچ، ملات ساروج و خشت خام ساخته شده است. آرامگاه یعقوب لیث صفاری هر ساله علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب می‌کند.

گردشگری شهر دزفول

✅​دریاچه شهیون

در شهر دزفول یک روستای خوش آب و هوا تحت عنوان روستای پامنار وجود داشته که در اطراف این روستا دریاچه‌ای تحت عنوان دریاچه شهیون که به آن دریاچه سد دز نیز گفته می‌شود، واقع شده است. دریاچه شهیون از ارتفاعات اراک و الیگودرز جاری شده و در نهایت در شمال غربی روستای پامنار ساکن می‌شود.

دریاچه شهیون وسعت زیادی داشته و بخش‌های مختلف آن دارای عمق‌های متفاوتی هستند. در این دریاچه امکانات تفریحی مانند ماهیگیری و قایق سواری برای گردشگران در نظر گرفته شده است. در ضمن وجود جزایر کوچک و بزرگ در میان این دریاچه زیبایی منحصربه‌فردی به آن بخشیده است.

در این جزایر پوشش گیاهی مانند درختان بید، بادام کوهی و کنار وجود داشته و جانورانی مانند خرگوش، روباه، پرنده‌های دریایی و کبک زندگی می‌کنند. یکی از بهترین زمان‌های بازدید از دریاچه سد دز فصل بهار است.

گردشگری شهر دزفول

✅​دره کول خرسان

اگر به طبیعت‌گردی و ماجراجویی علاقه‌مندید دره کول خرسان که به آن دره ارواح نیز گفته می‌شود یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری دزفول برای شما می‌باشد. این دره دارای دیوارهایی با ارتفاع 200 متر بوده که در دل کوه‌های زاگرس قرار گرفته است. این دره در فاصله 25 کیلومتری از شهر دزفول واقع شده و بازدید از آن به وجود یک راهنمای کار بلد نیاز دارد. در جای جای دره ارواح می‌توان رودخانه‌ها، آبشارها و چشمه‌های گوناگونی را دید. برخی از قسمت‌های این دره به اندازه باریک بوده که نور خورشید به آن نرسیده و برای گذر از آن باید یک نفره مسیر را گذراند. در ضمن در برخی از قسمت‌های این دره آب به اندازه‌ای بالا آمده که برای گذر از دره باید شنا کرد. تمامی این عوامل حاکی از آن است که بهتر است در روزهای سرد سال به فکر بازدید از دره کول خرسان نیفتید. در ضمن به واسطه آن که خطر سقوط سنگ‌ها در این دره وجود دارد حتما باید از کلاه‌های ایمنی استفاده شود.

گردشگری شهر دزفول

✅​آسیاب‌های آبی دزفول

اگر می‌خواهید بخشی از تمدن دوران ساسانی را در شهر دزفول ببینید بازدید از آسیاب‌های آبی دزفول که را بر روی رود دز قرار دارد فراموش نکنید. اولین سازه‌های آبی دوره ساسانیان در شهر دزفول ساخته شده است. در ساخت این سازه‌ها از آجر، ملات ساروج و قلوه سنگ‌های رودخانه استفاده شده است. شیوه ساخت آسیاب‌ها نیز کاملا بومی منطقه دزفول می‌باشد. در سه قسمت از رودخانه دز می‌توان این آسیاب‌های آبی را مشاهده کرد که این سه قسمت شامل تفرجگاه ساحلی علی کله، کنار پل قدیمی دزفول و زیر پل جدید دزفول می‌‌باشد.

بیشتر بخوانید: ۱۷ پیشنهاد جذاب و شگفت انگیز برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ 

گردشگری شهر دزفول

✅​تپه‌های باستانی چغامیش

یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر دزفول تپه‌های باستانی چغامیش بوده که قدمت این تپه‌ها به 3400 سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. طبق یافته‌های باستان‌شناسی این تپه‌ها جزو اولین بخش‌هایی بوده که خط در آن ایجاد شده است. این اطلاعات نیز از کوزه‌ها و سازه‌های سفالی یافت شده از دل این تپه‌ها حاصل شده است. بازدید از تپه‌های باستانی چغامیش رایگان بوده و در تمام طول روز امکان‌پذیر است.

گردشگری شهر دزفول

✅​دریاچه میانه

اگر می‌خواهید در سفر خود به شهر دزفول منظره‌ای سرشار از زیبایی را ببینید، بازدید از دریاچه میانه را فراموش نکنید. دریاچه میانه یکی از جذاب‌ترین منظره‌های دیدنی خوزستان و ایران بوده که این زیبایی در کنار آب و هوای مطبوع آن سبب شده تا سالانه گردشگران زیادی به این دریاچه سفر کنند. دریاچه میانه در روستای بیشه‌بزان واقع شده و در جاده زیبای شهیون و سردشت قرار دارد. نه تنها خود دریاچه بلکه تمامی اماکن اطراف آن نیز از زیبایی بی‌بدیلی برخوردار هستند. وجود روستای بیشه‌بزان در نزدیکی این دریاچه سبب شده تا این منطقه برای کمپینگ نیز یک گزینه عالی باشد.

گردشگری شهر دزفول

✅​خانه تاریخی سوزنگر

در میان جاذبه‌های گردشگری دزفول خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی زیبایی نیز وجود دارد که یکی از زیباترین این عمارت‌ها خانه تاریخی سوزنگر است. این عمارت زیبا جلوه‌ای از معماری دوره قاجاری می‌‌باشد. آجرکاری‌های این بنا به قدری زیبا و منحصربه‌فرد انجام شده است که سبب شده این عمارت به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کند. خانه تاریخی سوزنگر در واقع یک عمارت دو طبقه بوده که طبقه اول آن یک ایوان بزرگ و تعدادی اتاق قرار دارد. طبقه دوم عمارت نیز متشکل از تعدادی اتاق پذیرایی و مکانی برای برگزاری دورهمی‌ها بوده است. این روزها طبقه اول خانه سوزنگر تبدیل به کارگاه آموزش صنایع دستی شده و طبقه دوم آن خالی است که گردشگران می‌توانند به تماشای دیوار نگاره‌های زیبای آن بپردازند.

گردشگری شهر دزفول

✅​قنات قمش چوقابافان

حفر قنات در شهر دزفول پیشینه طولانی دارد. در دزفول قنات‌هایی وجود داشته که برای هدایت آب رودخانه به سمت شهر حفر می‌شدند. بیشتر این قنات‌ها در کنار رودخانه دز واقع شده که همین امر سبب می‌شده تا مردم به جای استفاده از ذخایر آب زیرزمینی از آب رودخانه برای مصرف روزانه استفاده کنند. همین امر نیز سبب می‌شده تا بافت خاک سالم بماند. یکی از قنات‌های قمش موجود در شهر دزفول قنات قمش چوقابافان بوده که به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری دزفول شناخته می‌شود. این قنات دارای سرطاقی سنگی و آجری بوده و در جای جای آن عطر نم باران و خاک به مشام می‌رسد. با طی کردن 70 پله می‌‌توان به این قنات رسید که مسیر طولانی آن به نورپردازی‌های زیبای مزین شده است. در حال حاضر در حدود 300 متر از این قنات برای بازدید عموم آماده‌سازی شده است.

گردشگری شهر دزفول

✅​پل قدیمی دزفول

از دیگر اماکن تاریخی شهر دزفول می‌توان به پل قدیمی دزفول اشاره کرد که قدمت آن به بیش از 17 قرن پیش برمی‌گردد. پل قدیمی دزفول در زمان شاپور اول ساسانی ساخته شده و در دوره‌های دیلمیان، صفویه و پهلوی مورد بازسازی قرار گرفته است. در زمان باستان در نزدیکی این پل قلعه‌ای نیز وجود داشته که در حال حاضر تنها زمینی از آن باقی مانده است. پل قدیمی دزفول برای متصل کردن شهرهای جندی شاپور و بین‌النهرین ساخته شده است که در حال حاضر شرق و غرب دزفول را به یک‌دیگر متصل می‌کند. در ساخت این بنای تاریخی از ترکیب آهک و سنگ ساروج استفاده شده است. قرارگیری این بنای تاریخی بر روی رودخانه خروشان دز چشم‌انداز زیبایی ایجاد کرده است.

برای سفر و گردشگری شهر دزفول آماده‌اید؟

شهر دزفول به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران شناخته می‌شود که در استان خوزستان و در شمال اهواز واقع شده است. قدمت این شهر به دوران ساسانیان بازگشته که همین امر سبب می‌شود جاذبه‌های تاریخی زیادی در آن وجود داشته باشد. از طرفی قرارگیری دزفول در دامنه رشته کوه زاگرس سبب شده تا این منطقه از طبیعت زیبا و بکری نیز برخوردار باشد. همین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، شهر دزفول را به یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران تبدیل کرده است. آیا شما تجربه سفر به این شهر را داشته‌اید؟ به نظرتان دیدنی‌ترین جاذبه گردشگری شهر دزفول چیست؟ از خاطرات و تجربیات خود برای ما بنویسید و این مقاله را برای همسفران خود بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا