ایران‌ را بگردیمبریم سفرجاذبه های ایرانجاذبه‌های فرهنگیجاهای دیدنیسفرهای بهاری

17 پیشنهاد جذاب و شگفت انگیز برای سفرهای نوروزی 1403 ✈️​🛣️​🧳​

عید نوروز یکی از فرصت‌های نابی است که خانواده‌ها می‌توانند به مسافرت بروند. در این مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل بوده و ادارات و شرکت‌ها نیز در چند روز ابتدایی عید نوروز تعطیل هستند. ایران چهار فصل ما گزینه‌های زیادی را برای سفرهای نوروزی روی میز قرار داده است که خانواده‌ها می‌توانند متناسب با سلیقه و شرایط خود دست به انتخاب بزنند.

در این مقاله قصد داریم تا با تعدادی از بهترین مقاصد برای سفرهای نوروزی آشنا شویم. پس اگر قصد سفر در عید نوروز را دارید، خواندن این مقاله برایتان خالی از لطف نیست. با هومسا همراه باشید تا سری به هر گوشه ایران زیبا بزنیم.

سفرهای نوروزی

17 پیشنهاد جذاب و شگفت انگیز برای سفرهای نوروزی 1403

ما در لیست بهترین مقاصد سفرهای نوروزی سعی کردیم مقاصد داخل ایران را به شما معرفی کنیم. سفر به هر کدام از این شهرها به صورت هوایی و زمینی امکان‌پذیر است. البته با هومسا که بهترین اقامتگاه‌های ایران را برای شما در نظر گرفته، تجربه سفر به هر یک از شهرهای زیر دوچندان خواهد شد.

1. سفر نوروزی به دزفول

سفرهای نوروزی

اولین شهر در لیست مقاصد سفرهای نوروزی ما، شهر دزفول است. افرادی که به آثار تاریخی علاقمند بوده و از طرفی از طبیعت‌گردی نیز لذت می‌برند، می‌توانند شهر دزفول را برای مسافرت نوروزی انتخاب کنند. برای مسافرت به شهر دزفول می‌توان از ماشین، اتوبوس یا هواپیما استفاده کرد. اگرچه این شهر ایستگاه راه‌آهن ندارد، اما می‌توان با قطار اندیمشک به راه‌آهن اندیمشک رسیده و از آنجا با طی مسافت 12 کیلومتری به شهر دزفول رسید.

شهر دزفول هتل لوکس ندارد، اما هتل‌ها و ویلاهای اقتصادی زیادی برای اجاره اقامتگاه در دزفول واقع شده است. در این شهر دیدنی مکان‌های گردشگری زیادی وجود داشته که از جمله این مکان‌ها می‌توان به بازار کهنه، بقعه شاه رکن‌ الدین، حمام کرناسیون، خانه تاریخی سوزنگر، مسجد جامع، خانه تاریخی تیزنو، پارک ساحلی علی کله، آرامگاه یعقوب لیث صفاری، بقایای شهر گندی شاپور، پارک جنگلی میلاد، آرامگاه سبز قبا، پارک جنگلی لاله، پارک جنگلی لادن، چاله کندی و قلعه شاداب اشاره کرد.

در ضمن در نزدیکی شهر دزفول دریاچه شهیون و آبشار شوی نیز واقع شده است. از دیگر مکان‌های دیدنی شهر دزفول که بهتر است با راهنما به آن‌ها سفر نکنید، نیز می‌توان به دره کول خرسون یا دره ارواح و روستای پامنار اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی دزفول ؛ سفری به خطه سبز خوزستان

2. سفر نوروزی به یزد

سفرهای نوروزی

سفر به یزد می‌تواند یکی از متفاوت‌ترین سفرهای نوروزی باشد. برای سفر به این شهر می‌توان از هواپیما، قطار، ماشین یا اتوبوس استفاده کرد. پس از رسیدن می‌توانید در هتل‌های سنتی یا خانه‌های قدیمی اقدام به رزرو بوتیک هتل در یزد کنید. در ضمن در این شهر هتل‌های لوکس و هتل‌های متوسطی نیز برای گردشگران ساخته شده است.

یزد از جمله شهرهایی بوده که در جای جای آن می‌توان جاهای دیدنی زیادی را یافت که عمده این مکان‌های دیدنی جلوه‌ای تاریخی دارد و برای سفرهای نوروزی مناسب است.. از جمله اماکن دیدنی شهر یزد می‌توان به دالان‌های قدیمی یزد، مجموعه امیر چخماق، موزه آب، مسجد جامع کبیر یزد، خانه لاری‌ها، آتشکده ورهرام، آتشکده یزد، نمایشگاه مردم شناسی زرتشتیان، باغ دولت‌ آباد با بادگیر معروف آن، بازار خان، موزه آینه، آب‌ انبار گیو، زندان اسکندریه، موزه مارکار، برج ساعت، مدرسه رضائیه، آسیاب آبی کوشک و کوچه مازاری‌ها اشاره کرد.

در خارج از شهر یزد نیز اماکن دیدنی زیادی نظیر پارک کوهستان، زیارتگاه چک چک زرتشتیان، قلعه سریزد، مهریز یزد، روستای خرانق، قنات زارچ و آسیاب اشکذر واقع شده است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی یزد | دومین شهر تاریخی جهان

3. سفر نوروزی به بوشهر

سفرهای نوروزی

از بهترین زمان‌ها برای سفر به استان‌های جنوبی فصل بهار است. بنابراین در لیست مقاصد سفرهای نوروزی قرار دارد. بوشهر از جمله شهرهای زیبای جنوبی ایران بوده که امکان سفر متوسط به آن وجود دارد. برای سفر به بوشهر می‌توان از هواپیما، اتوبوس یا ماشین شخصی استفاده کرده و پس از رسیدن، نسبت به اقامت و اجاره سوئیت در بوشهر اقدام کرد.

از جمله اماکن دیدنی بوشهر می‌توان به عمارت دهدشتی، عمارت تاریخی گلشن، آب‌ انبار قوام، عمارت تاریخی ملک، قبرستان انگلیسی‌ها، موزه دریا، گورستان و بندر سیراف، موزه تجهیزات دریانوردی، کشتی پرسپولیس، بازار قدیم بوشهر که البته چیز زیادی از آن باقی نمانده است، نخلستان‌های بوشهر، بازار ماهی‌ فروشان، ساحل بکر و تماشایی بوشهر و گنبد نمکی جاشک اشاره کرد.

دریانوردی در خلیج فارس، غذا خوردن در رستوران‌های محلی بوشهر و لذت بردن از غروب آفتاب در ساحل بکر بوشهر نیز از تفریحات لذت‌بخش این شهر می‌باشد. اگر اهل خوردن غذاهای دریایی هستید، تجربه لذت‌بخشی در این شهر خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی بوشهر ؛ مقصد گردشگری صنعتی ایران

4. سفر نوروزی به اصفهان

سفرهای نوروزی

اگر علاقمند به تاریخ و تمدن ایران هستید، شهر اصفهان یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر نوروزی می‌باشد. برای رزرو هتل و اجاره سوئیت در اصفهان گزینه‌های زیادی دارید. چراکه اصفهان یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران است.

در این شهر اماکن تاریخی زیادی وجود دارد. از جمله این اماکن می‌توان به میدان نقش جهان و بازار سنتی آن، مسجد امام و انعکاس صدا در زیر گنبد آن، مسجد شیخ لطف‌الله، عمارت عالی‌ قاپو، سی‌ و‌ سه پل، پل خواجو، منارجنبان، کلیسای وانک، چهل ستون و… اشاره کرد.

شهر تاریخی اصفهان از لحاظ موقعیت‌های طبیعتگردی نیز در جایگاه مطلوبی قرار داشته و گردشگران علاقمند به طبیعت می‌توانند از کوه صفه، پارک جنگلی ناژوان، آکواریوم ناژوان، ساحل زاینده‌ رود و… دیدن کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به اصفهان ؛ مروارید خاورمیانه

5. سفر نوروزی به شیراز

سفرهای نوروزی

شهر شعر و ادب شیراز نیز جزوه پرطرفدارترین شهرها برای مقاصد سفرهای نوروزی می‌باشد. اگرچه شهر شیراز در تمامی فصول زیباست با این حال در فصل بهار به واسطه شکوفه‌های بهاری و عطر بهار نارنج پیچیده در فضا حس و حال دیگری دارد. شهر شیراز نیز مانند اصفهان تاریخ و طبیعت را در کنار یک‌دیگر دارد و یک شهر توریستی است. بنابراین برای اجاره آپارتمان در شیراز نیز مانند اصفهان گزینه‌های زیادی پیش‌رو دارید.

علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت در سفرهای نوروزی می‌توانند از بازار وکیل، مسجد وکیل، تخت جمشید، مجموعه پاسارگاد، مقبره کوروش، حافظیه، سعدیه، ارگ کریمخانی، مسجد نصیرالملک، نارنجستان قوام و باغ ارم دیدن کنند. سفر به این شهر با تمامی وسایل نقلیه شخصی و عمومی امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: صنایع دستی شیراز ؛ هنر دیرینه‌‌ی مردم پارس

6. سفر نوروزی به مشهد

سفرهای نوروزی

برای افرادی که اعتقاد قلبی دارند، تحویل کردن سال نو در شهر مشهد و در مقابل حرم امام رضا می‌تواند بسیار پربرکت باشد. از این رو شهر مشهد در عید نوروز مقصد گردشگران زیادی می‌باشد.

در شهر مشهد مسافران می‌توانند علاوه بر لذت بردن از زیارت حرم امام رضا از اماکن دیدنی این شهر نیز دیدن کنند. از جمله این اماکن می‌توان به موزه آستان قدس رضوی، بازار رضا، مجموعه پارک کوهسنگی، شاندیز و طرقبه، آرامگاه فردوسی، پارک ملت و… اشاره کرد. در ضمن پارک‌های آبی تاسیس شده در این شهر و پاساژهای بزرگ آن نیز مورد توجه بسیاری از گردشگران در سفرهای نوروزی قرار گرفته است.

برای سفر به مشهد می‌توان از قطار، هواپیما، اتوبوس و ماشین شخصی استفاده کرده و سپس در هتل‌های مشهد اقامت گزید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی مشهد ؛ از شاه خراسان تا آرامگاه پیر پالاندوز

7. سفر نوروزی به چابهار

سفرهای نوروزی

شاید کمتر کسی وجود داشته باشد که بخواهد برای سفرهای نوروزی به استان سیستان و بلوچستان سفر کند. اما اگر تنها یک بار شهر چابهار را ببینید این استان به یکی از مقاصد همیشگی سفرتان تبدیل می‌شود. چابهار که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد دارای آب و هوای معتدل و خوبی بوده و زیباترین و شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری را در آن واقع شده است. از جمله اماکن دیدنی چابهار می‌توان به تالاب صورتی، گل افشان‌های فوران شده از دل زمین، کوه‌های مریخی و بندر گواتر اشاره کرد.

مسافران در این شهر می‌توانند با فرهنگ، غذاها و آداب و رسوم مردم محلی آشنا شده و یکی از پرتجربه‌ترین سفرهای نوروزی خود را داشته باشند. از آن‌جایی که برای رسیدن به شهر چابهار معمولا مسیر جاده‌ای طولانی وجود دارد، توصیه می‌شود سفر به این شهر به شکل هوایی صورت گیرد. البته یکی از رویایی‌ترین جاده‌های ایران یعنی جاده بریس به گواتر در این منطقه قرار دارد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی چابهار ؛ ناب ترین دیدنی های جنوب ایران

8. سفر نوروزی به تبریز

سفرهای نوروزی

از آن‌جایی که تبریز در منطقه کوهستانی قرار داشته و دارای آب و هوای سردی است، فصل بهار یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر و اجاره آپارتمان در تبریز می‌باشد. در شهر تبریز می‌توان تاریخ و طبیعت را در کنار یک‌دیگر یافت.

از جمله اماکن دیدنی شهر تبریز می‌توان به مقبره‌الشعرا، کوه عینالی، موزه آذربایجان، عمارت ائل‌ گلی، کوه‌های آلاداغلار، خانه استاد شهریار، خانه مشروطه و خانه پروین اعتصامی اشاره کرد. همچنین روستای کندوان نیز در نزدیکی تبریز واقع شده است که چشم‌اندازی بی‌نظیر و منحصر‌به‌فرد دارد. مسافران در سفر به تبریز می‌توانند از مراکز خرید بزرگ این شهر دیدن کرده و از غذاهای محلی معروف تبریز و شیرینی‌های تبریز نیز میل کنند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تبریز ؛ شهری با بهترین جاذبه های تاریخی و طبیعی

9. سفر نوروزی به ترکمن صحرا

سفرهای نوروزی

ترکمن صحرا سرزمین آواز ترکمن، ساز دوتار و زیباترین اسب‌های دنیاست. در ترکمن صحرا هزاران تپه سرسبز وجود داشته که اماکنی از جمله زیارتگاه خالد نبی و گورستان ویژه‌ای را در خود جای داده است. پیشنهاد سفرهای نوروزی به ترکمن صحرا مختص آن دسته از افرادی است که تمایل به دیدن مکان‌های جدید داشته و دوست دارند با آداب و رسوم، فرهنگ، غذاها و موسیقی محلی اصیل آشنا شوند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی گلستان ؛ از ناهارخوران تا ترکمن صحرا

10. سفر نوروزی به شوشتر

سفرهای نوروزی

شوشتر که به شهر سازه‌های آبی نیز معروف است، از دیگر شهرهای منحصربه‌فرد ایران بوده که برای سفرهای نوروزی مناسب می‌باشد. شهر شوشتر آثار بر جای مانده از اقامتگاه پادشاهان هخامنشی را در دل خود جای داده و به این ترتیب مورد توجه تاریخ دوستان می‌باشد. اطمینان داریم سفر به این شهر و اقامت در شوشتر تجربه‌ای بی‌نظیر برای علاقمندان به سازه‌های باستانی است.  مسافران در شهر شوشتر می‌توانند از سازه‌های آبی شوشتر دیدن کرده و با آبشارها، تونل‌ها، آسیاب‌های آبی، سدها و پل‌های آن آشنا شوند. شهر شوشتر دارای طبیعت زیبایی نیز می‌باشد.

11. سفر نوروزی به شاهرود

سفرهای نوروزی

شاهرود یکی از شهرهای واقع شده در شمال شرقی ایران بوده که در حوالی آن و در جاده گرگان به شاهرود یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران قرار گرفته است. این جاذبه طبیعی زیبا تحت عنوان جنگل ابر شناخته شده که در آن ابرها در سطح پایینی قرار گرفته و کل جنگل را پوشانده‌اند. از آن‌جایی که شهر شاهرود در منطقه نیمه خشک قرار گرفته است، گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی نیز در این محدوده قرار دارد. شهر شاهرود می‌تواند یکی از مقصدهای ناب سفرهای نوروزی برای علاقمندان به طبیعت و جنگل‌گردی باشد.

12. سفر نوروزی به گرگان

سفرهای نوروزی

استان گلستان و شهر گرگان نیز از جمله گزینه‌های مناسب برای سفرهای نوروزی می‌باشند. شهر گرگان دارای زیبایی‌های طبیعی زیادی بوده که از جمله این زیبایی‌ها می‌توان به جنگل ناهارخوران اشاره کرد که اقامتگاه‌های جنگلی زیادی در نزدیکی این منطقه است.

در این شهر جاذبه‌های طبیعی دیگری مانند چشمه آب‌ گرم، آبشار و روستای زیارت وجود داشته و پارک جنگلی النگدره، دریاچه توشن، منطقه سردانسر، آبشار لوه و جنگل قرق نیز در این محدوده واقع شده است. شهر گرگان نه تنها برای سفرها نوروزی ، بلکه از لحاظ لوکیشن‌های زیبا برای عکاسی نیز بسیار پرطرفدار می‌باشد. چرا که در این منطقه جاده‌های جنگلی، آبشارها و پل‌های چوبی زیادی واقع شده است.

13. سفر نوروزی به کرمان

سفرهای نوروزی

اگر به دنبال یک لوکیشن جدید برای سفرهای نوروزی جدید و جذاب هستید، اقامت در کرمان می‌تواند یک مقصد مناسب برای شما باشد. در شهر کرمان می‌توان از مجموعه گنجعلی‌خان که هنر معماری صفویه را نشان می‌دهد، بازدید کرده و به مشاهده ضرابخانه، آب‌ انبار و حمام گنجعلی خان رفت. از جمله اماکن دیدنی دیگر شهر کرمان می‌توان به باغ هرندی، باغ شازده ماهان، آتشکده کرمان، روستای چند هزار ساله میمند، قلعه دختر، ارگ بم، باغ فتح‌آباد، گنبد جبلیه و موزه سنگ موجد اشاره کرد. در این شهر چایخانه‌ها و مجموعه‌های گردشگری زیادی نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کرمان ؛ جغرافیای تکرار نشدنی در ایران

14. سفر نوروزی به تهران

سفرهای نوروزی

شاید باورش برایتان سخت باشد، اما یکی از بهترین زمان‌ها برای مسافرت به شهر تهران ایام نوروز است. چرا که در این ایام تهران در خلوت‌ترین حالت ممکن بوده و ترافیک‌های سنگین همیشگی در آن وجود ندارد.

در شهر تهران آثار تاریخی و مکان‌های طبیعت‌گردی زیادی را می‌توان یافت که از جمله این اماکن دیدنی می‌توان به موزه‌های مختلف مانند موزه جواهرات ملی، موزه فرش، موزه ایران باستان، باغ موزه فردوس، موزه نگارستان، موزه آبگینه، باغ موزه قصر و موزه هنر ایرانی اشاره کرد. اطلاعات مربوط به موزه‌های تهران را می‌توانید در مطلب لیست موزه‌های ایران ببینید.

از دیگر اماکن دیدنی شهر تهران می‌توان کاخ گلستان، برج آزادی، برج میلاد، کاخ سعدآباد، کاخ موزه نیاوران و مکان‌های طبیعی زیبایی مانند پل طبیعت، تجریش و دربند را نام برد.

شهر تهران به واسطه پاساژ‌ها و مراکز خرید زیادی که دارد نیز می‌‌تواند برای علاقه‌مندان به خرید یک مقصد جذاب برای سفرهای نوروزی باشد.

بیشتر بخوانید: رستوران‌ های تهران ؛ از تجریش تا دل بازار

15. سفر نوروزی به نیشابور

سفرهای نوروزی

شهر نیشابور که به شهر فیروزه‌ای ایران مشهور است، از دیگر مقاصد پرطرفدار سفرهای نوروزی می‌باشد. شهر نیشابور از شهرهای قدیمی ایران بوده که در نزدیکی خراسان رضوی واقع شده است.

در این شهر آرامگاه بزرگانی مانند عطار نیشابوری، خیام نیشابوری و کمال‌الملک وجود دارد. مسافران علاوه بر بازدید از این آرامگاه‌ها می‌توانند از مسجد جامع نیشابور، بازار سرپوش، قلعه لک لک آشیان و دهکده چوبی این شهر نیز دیدن کنند. لازم به ذکر است که فیروزه این شهر شهرت جهانی داشته و علاقمندان به جواهرات می‌توانند فیروزه اصل را در این شهر بیابند.

16. سفر نوروزی به جزیره کیش

سفرهای نوروزی

اگر به دنبال یک مقصد لوکس برای سفرهای نوروزی هستید، جزیره کیش یکی از بهترین گزینه‌های داخلی می‌باشد. در جزیره کیش امکانات تفریحی و رفاهی زیادی وجود داشته و هتل‌های لوکس متعددی بنا شده است. اگر چندین نفر هستید، پیشنهاد می‌کنیم به فکر اجاره سوئیت در کیش باشید. چراکه با توجه به هزینه‌های جانبی، اقامت اقتصادی‌تری خواهید داشت.

از جمله اماکن دیدنی جزیره کیش می‌توان به باغ پرندگان، کشتی یونانی، قلعه جنی، شهر حریره و شهر زیرزمینی کیش اشاره کرد. علاوه بر تفریحات آبی زیادی که در جزیره کیش وجود دارد، مسافران می‌توانند از بازارچه‌های محلی و مراکز خرید این جزیره نیز ، دیدن کرده و سوغاتی‌های مختلف این جزیره که شامل گلیم سوزنی، مرجان، گوش ماهی و کوزه‌های سوزنی بوده را خریداری کنند.

در ضمن پاساژها و مراکز خرید لوکسی نیز در جزیره کیش وجود داشته که از جمله این پاساژها می‌توان به مرکز خرید دامون، مرکز خرید رویال مال، مرکز خرید زیتون و بازار پردیس اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کیش در شب

17. سفر نوروزی به جزیره قشم

سفرهای نوروزی

جزیره قشم نیز جزو مقصدهای پرطرفدار جنوب کشور بوده که میزبان مسافران زیادی در سفرهای نوروزی است. وجود جاذبه‌های متنوع، زیبایی‌های طبیعی و قیمت مناسب اجناس باعث شده در همه فصول شاهد اجاره سوئیت در قشم توسط مشافران باشیم.

جزیره قشم دارای جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فردی بوده که از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به بندر لافت، دره مجسمه‌ها، دره ستارگان، جزیره هنگام، جنگل‌های حرا، جزایر ناز، جزیره هرمز، غار نمک، تنگه چاهکوه و غارهای خورباس اشاره کرد.

در جزیره قشم نیز مانند جزیره کیش فعالیت‌های آبی زیادی وجود داشته که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به قایقرانی، پاراسل، موج سواری و… اشاره کرد. همچنین مراکز خرید زیادی نیز در جزیره قشم وجود داشته که از جمله این مراکز می‌توان بازار بزرگ فردوسی، بازار قدیم قشم، مجتمع تجاری سیتی سنتر و بازار ستاره را نام برد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی قشم که حتما باید ببینید

مقصد شما برای سفرهای نوروزی کجاست؟

عید نوروز یکی از بهترین زمان‌ها برای مسافرت است. در کشور زیبایمان ایران شهرها و جاذبه‌های دیدنی زیادی وجود داشته که می‌توانند در عید نوروز پذیرای گردشگران و مسافران باشند. اگرچه جای جای ایران زیبایی‌های خاص خود را داشته و می‌تواند مقصد سفر باشد با این حال در بالا تعدادی از محبوب‌ترین شهرهای ایران برای سفرهای نوروزی را معرفی کردیم. نظر شما چیست؟ شهرهای ساحلی را ترجیح می‌دهید یا دوست دارید در دل جنگل و یا شهرهای مرکزی ایران وقت بگذرانید؟ از برنامه‌های سفر و تجربیات خود برای ما بگویید و اگر این مطلب برایتان مفید بود برای دوستانتان بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا