ایران‌ را بگردیمجاذبه های ایران

7 جاده رویایی ایران که دیدن آنها را نباید از دست داد 🌏​🛣️​✨​

کشور عزیزمان ایران بستر زیباترین مخلوقات خداوند است که در آن می‌توان جنگل، کوه، دریا و کویر را در کنار یک‌دیگر یافت. همین امر نیز سبب شده تا کشورمان به کشور چهار فصل مشهور شود. جلوه‌های بی‌نظیر کشور ایران با زیباترین جاده‌ها به یک‌دیگر متصل شده‌اند که انتخاب هر یک از این جاده‌ها به عنوان زیباترین و دادن لقب جاده رویایی ایران ، شاید کم لطفی در حق سایر جاده‌ها باشد.

با این حال در این مقاله قصد داریم تا با 7 جاده رویایی ایران که البته شاید کمتر کسی به آن‌ها توجه کرده باشد آشنا شویم. بی‌شک همه ما با جاده‌های زیبایی مانند جاده چالوس، جاده هراز، گردنه حیران و… آشنا باشیم، اما شاید کمتر کسی زیبایی مسحورکننده جاده‌های زیر را درک کرده باشد. با ما همراه باشید تا گشتی در ایران زیبا بزنیم.

فهرست مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

7 جاده رویایی ایران

همانطور که گفته شد صدها جاده رویایی و چشم‌نواز در گوشه گوشه کشورمان ایران وجود دارد. بنابراین از هر گوشه ایران قشنگمان یک جاده رویایی را انتخاب کرده و به معرفی آن می‌پردازیم.

✅جاده اسالم به خلخال | جاده رویایی ایران

جاده رویایی ایران

جاده اسالم به خلخال که در استان‌های گیلان و اردبیل واقع شده است، یکی از زیباترین جاده‌ها در بین جاده‌های شمال ایران بوده که در واقع شهر اسالم استان گیلان را به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل متصل می‌کند. این جاده رویایی ایران یکی از سرسبزترین جاده‌های شمال ایران بوده که به واسطه قرارگیری در ارتفاع، آب و هوای سرد و عمدتا بارانی دارد. از این رو حتی در روزهای گرم تابستان نیز جهت گذر از این جاده پوشیدن لباس گرم پیشنهاد می‌شود.

در ابتدای جاده اسالم در هر دو سمت جاده پوشش گیاهی انبوهی از درختان سر به فلک کشیده وجود دارد. هرچه در این جاده پیشروی می‌کنید از ارتفاع درختان کم شده و تعداد دشت‌های باز و سرسبز افزایش می‌یابد که بسیاری از این دشت‌ها در دامنه کوه‌هایی قرار گرفته‌اند که قله آن‌ها از بارش برف سفید شده است.

گردنه الماس که یکی از گردنه‌های زیبای کشورمان است نیز در همین جاده واقع شده است. از آن‌جایی که جاده اسالم به خلخال تا حدودی جزو جاده‌های بکر کشور به شمار می‌آید، دارای امکانات رفاهی نسبی بوده و تنها تعدادی کلبه چوبی زیبا برای اقامت گردشگران در آن ساخته شده است. با اجاره ویلا و سوئیت در اسالم می‌توانید اوقات خوشی را سپری کنید.

نکته مهم در گذر از جاده اسالم به خلخال

همانطور که گفته شد جاده اسالم به خلخال در ارتفاعات قرار دارد. از این رو به واسطه هوای سردی که دارد بهتر است در فصول گرم سال مانند بهار و تابستان از آن گذر شود. یکی از بهترین زمان‌ها برای گذر از جاده اسالم به خلخال ماه اردیبهشت است که علاوه بر سرسبزی‌ها و جنگل‌های اطراف جاده، دشت‌ها پر از گل‌های شقایق زیبا نیز شده است. البته سفر به این جاده حیرت‌انگیز در فصل پاییز نیز خالی از لطف نبوده و زیبایی خاص خود را دارد.

گردشگرانی که این جاده را برای مسافرت خود انتخاب می‌کنند، نه تنها می‌توانند از زیبایی جاده لذت ببرند، بلکه می‌توانند از جاذبه‌های دیدنی اطراف جاده اسالم به خلخال نیز دیدن کنند و بعد از اجاره ویلا و سوئیت در خلخال سری هم به آنها از جمله  دریاچه نئور، روستای ییلاقی ناو، آبشار نره گر و ییلاق دشته بزنند.

بیشتر بخوانید: جاده اسالم به خلخال کجاست؛ مکان های دیدنی جاده اسالم به خلخال

✅جاده هجیج به اورامان تخت | جاده رویایی ایران

جاده رویایی ایران

شاید بتوان جاده هجیج به اورامان تخت را یکی از منحصربه‌فردترین جاده‌های غرب کشور و زیباترین جاده رویایی ایران به شمار آورد. این جاده از استان‌های کرمانشاه و کردستان گذشته و دارای مسیری کوهستانی و سرسبز می‌باشد. یکی از چشم‌اندازهای بی‌نظیر جاده هجیج به اورامان تخت روستاهای این منطقه بوده که شبیه به ماسوله گیلان دارای خانه‌های پلکانی در دامنه کوه می‌باشد. در اطراف جاده نیز رودهای خروشانی در جریان هستند.

جاده هجیج به اورامان تخت یکی از جاده‌های پرپیچ و خم کشور بوده و طبیعت آن از طبیعت‌های بکر منطقه به شمار می‌آید. نام جاده هجیج به اورامان تخت از نام دو روستایی گرفته شده که این جاده مابینشان قرار دارد. در واقع بین روستاهای هجیج و اورامان تخت دو جاده وجود داشته که یکی از جاده‌ها اگرچه مسیر طولانی‌تری دارد، به واسطه طبیعت زیباتر مسافران بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

بهترین زمان گذر از جاده هجیج به اورامان تخت و اجاره ویلا و سوئیت در اورامان تخت، شش ماه اول سال می‌باشد که دامنه کوه‌ها پر گل و زیبا می‌شود. در واقع در شش ماه دوم سال این جاده به واسطه قرارگیری در منطقه کوهستانی برف‌گیر بوده و معمولا مسدود می‌شود. جاده هجیج به اورامان تخت نیز مانند جاده اسالم به خلخال به واسطه بکر بودن دارای امکانات جاده‌ای محدودی بوده و جاده‌ها معمولا از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند. گردشگرانی که این جاده را برای مسافرت انتخاب می‌کنند می‌توانند علاوه بر لذت بردن از زیبایی جاده از جاذبه‌های طبیعی آن مانند قله شاهو و رودخانه سیروان نیز دیدن کنند.

✅جاده چابهار به بندر گواتر | جاده رویایی ایران

جاده رویایی ایران

یکی دیگر از جاده‌های رویایی ایران را می‌توان در منطقه جنوب ایران یافت. جاده چابهار به بندر گواتر از جاده‌های زیبای جنوب ایران بوده که به واسطه سواحل صخره‌ای و مسیر ساحلی که دارد بسیار زیبا و چشم‌نواز است. این جاده از غرب شهر چابهار آغاز شده و تا بندر گواتر که در ساحل شرقی جنوب ایران قرار دارد ادامه می‌یابد. سواحل مینیاتوری که جزو سواحل بی‌نظیر جنوب کشور بوده نیز در مسیر این جاده واقع شده است.

در مسیر جاده چابهار به بندر گواتر دیدنی‌های زیادی وجود دارد که از جمله این دیدنی‌ها می‌توان به ساحل رمین در نزدیکی روستای رمین اشاره کرد که ماسه‌های آن پر از صدف است. همچنین دریاچه صورتی لیپار نیز در کنار جاده چابهار به بندر گواتر واقع شده است. در گذر از جاده چابهار به بندر گواتر پس از گذشتن از دریاچه لیپار به ساحل بریس می‌رسید که یکی از بهترین نقاط برای تماشای دریای زیبای مکران می‌باشد. با گذر از این منطقه و پشت سر گذاشتن پسابندر نیز به خلیج گواتر می‌رسید که یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید از اسکله‌های جنوب ایران و البته گردش در بازارهای محلی می‌باشد.

علاوه بر تمامی دیدنی‌های ذکر شده، آن‌چه جاده چابهار به بندر گواتر را به یکی از زیباترین جاده‌های ایران تبدیل کرده است کوه‌های قرار گرفته در اطراف جاده بوده که به واسطه فرسایش دارای چشم‌اندازی عجیب و مریخی هستند. برای اجاره اقامتگاه در چابهار بهتر است در نیمه دوم سال اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: کوه های مریخی چابهار؛ سفری به منظومه شمسی

✅جاده شیراز به کازرون | جاده رویایی ایران

جاده رویایی ایران

استان زیبای فارس یکی از رویایی‌ترین جاده‌های ایران را به خود اختصاص داده است. جاده شیراز به کازرون جاده‌ای بی‌نظیر در دل استان فارس بوده که به واسطه قرارگیری در نزدیکی دشت ارژن به یکی از زیباترین جاذبه‌های استان فارس تبدیل شده است. دشت ارژن در دامنه رشته کوه زاگرس قرار داشته که لاله‌های واژگون آن زبان زده گردشگران است.

همچنین آبشار ارژن نیز در همین دشت واقع شده که در فصول گرم آبی جاری و روان داشته و در فصل زمستان به کریستال‌های یخی زیبایی تبدیل می‌شود. جاده شیراز به کازرون برای علاقمندان به جاذبه‌های تاریخی نیز یکی از بهترین انتخاب‌ها می‌باشد؛ چرا که جاذبه‌هایی مانند قدمگاه سلمان و علی در این منطقه واقع شده است.

در مناطق حفاظت شده اطراف این جاده رویایی ایران نیز می‌توان گونه‌های نادر گوزن ایرانی و همچنین جنگل‌های زیبای بلوط را مشاهده کرد. از دیگر جاذبه‌های گردشگری جاده شیراز به کازرون نیز می‌توان به دریاچه پریشان اشاره کرد که در فصل بهار گردشگران زیادی را به خود برای رزرو اقامتگاه در کازرون جذب می‌کند.

✅جاده سمیرم به یاسوج | جاده رویایی ایران

جاده رویایی ایران

اهالی استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد چالوس دیگری را در نزدیکی خود دارند که تحت عنوان جاده سمیرم به یاسوج شناخته می‌شود. این جاده رویایی ایران از منطقه حفاظت شده دنا گذشته و دامنه‌های سرسبز آن یادآور جنگل‌های بی‌نظیر جاده چالوس می‌باشد. همچنین این جاده یکی از پرطرفدارترین جاده‌های ایران برای کوهنوردانی می‌باشد که می‌خواهند به قله کوه دنا برسند. در واقع از روستای خفر که در محدوده این جاده قرار دارد می‌توان بهترین مسیر دسترسی به کوه دنا و قله آن را یافت.

در اطراف جاده سمیرم به یاسوج می‌توان رودخانه‌های پر آب، یخچال‌های طبیعی و آبشارهای زیبایی را مشاهده کرد. دره بی‌بی سیدان نیز که متشکل از صدها چشمه و آبشارهای دائمی بوده، در نزدیکی همین جاده واقع شده است. از دیگر مناطق تاریخی و طبیعی قرار گرفته در جاده سمیرم و یاسوج می‌توان به منطقه آب ملخ و تخت سلیمان اشاره کرد. از آن‌جایی که جاده سمیرم به یاسوج در منطقه کوهستانی قرار دارد بهترین زمان مسافرت به آن و اجاره آپارتمان در یاسوج فصل‌های بهار و تابستان می‌باشد؛ چرا که در فصل زمستان بارش برف ممکن است سبب مسدود شدن جاده شود.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی یاسوج ؛ پایتخت طبیعت ایران

✅جاده روستای فیلبند | جاده رویایی ایران

جاده رویایی ایران

روستای فیلبند یکی از روستاهای استان مازندران بوده که جاده بی‌نظیر آن در 140 کیلومتری جاده هراز واقع شده است. روستای فیلبند در ارتفاعات استان مازندران واقع شده و از این رو به بام مازندران معروف است. این روستا در انتهای جاده روستای فیلبند قرار گرفته که بهترین زمان مسافرت به آن و اجاره ویلا و خانه چوبی در فیلبند فصل‌های گرم سال می‌باشد؛ چرا که در فصل‌های سرد به واسطه بارش‌های زیاد مسیر جاده مسدود می‌شود.

در اطراف جاده روستای فیلبند چشمه‌های متنوعی واقع شده که یکی از محبوب‌ترین این چشمه‌ها، چشمه لار است. گردشگرانی که در فصل بهار و تابستان به جاده فیلبند سر می‌زنند می‌توانند از زیبایی چشم‌نواز باران، آفتاب و رنگین کمان‌های زیبا لذت ببرند. همچنین در ساعات اولیه صبح که ابرها در ارتفاع پایین‌تر قرار دارند، گردشگران می‌توانند حس ناب قدم زدن بر روی ابرها را در روستای فیلبند تجربه کنند.

✅جاده سیاهکل به دیلمان | جاده رویایی ایران

جاده رویایی ایران

طرفداران جاده‌های جنگلی می‌توانند جاده سیاهکل به دیلمان را که در استان گیلان واقع شده است برای مسافرت انتخاب کنند. این جاده از جمله مسیرهای فرعی واقع شده در استان گیلان بوده که بهترین زمان برای مسافرت به آن و اجاره ویلا در دیلمان فصل‌های بهار و پاییز می‌باشد؛ چرا که در فصل تابستان ممکن است گرما کمی اذیت‌کننده باشد. اطراف این جاده رویایی ایران جنگل‌های انبوهی وجود داشته که در دامنه تند کوه‌ها قرار گرفته‌اند.

علاوه بر جنگل‌های انبوه دشت‌هایی نیز در اطراف جاده وجود داشته که در فصل بهار از گل‌های قرمز و زرد پوشیده می‌شوند. همچنین در ساعات اولیه صبح جنگل‌ها پوشیده از مه بوده که جلوه‌ای مسحور‌کننده و لذت‌بخش دارند. از جمله جاذبه‌های دیدنی اطراف جاده سیاهکل به دیلمان می‌توان به آبشار لونک، کاروانسرای تی‌تی، جنگل لاریخانی، قلعه کوتول، پارک جنگلی سیاهکل و استخر پاشوران اشاره کرد. افرادی که علاقمند به پیاده‌روی در جنگل هستند نیز می‌توانند از جنگل لاریخانی گذشته و به چشم آب‌های معدنی این منطقه برسند.

بیشتر بخوانید: سفر به ییلاق دیلمان؛ یک تجربه خنک در دل تابستان

رویایی‌ ترین جاده ایران کدام است؟

در سرتاسر ایران عزیزمان چشم‌اندازهای بی‌نظیری وجود داشته که هر یک به نوبه خود زیبا و چشم‌نواز هستند. در میان این چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد جاده‌هایی واقع شده که عبور از آن‌ها خود لذتی جداگانه دارد. تعداد جاده‌های زیبای کشورمان زیاد است که در بالا تنها هفت مورد از رویایی‌ترین آن‌ها را معرفی کردیم. اما شما کدام جاده را برای سفر انتخاب می‌کنید؟ آیا به جاده‌هایی که در این مطلب از هومسا به آن اشاره کردیم سفر کرده‌اید؟ از چالش‌ها و تجربیات خود برای ما بنویسید و این مطلب را با همراهان سفر خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا