ایران‌ را بگردیمجاهای تفریحیجاهای دیدنیسفرهای پاییزیسفرهای چهار فصلسفرهای زمستانیقشم

تنگه چاهکوه؛ هنر بی بدیل طبیعت

جزیره قشم با ۱۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت،  یکی از اصلی‌ترین مناطق گردشگری ایران است و با برخورداری از طبیعتی زیبا که به‌عنوان عجایب هفت‌گانه شناخته می‌شود، توانسته یکی از پر مسافرترین مناطق ایران باشد. جاهای دیدنی قشم کم نیستند و یکی از این جاهای دیدنی تنگه چاهکوه است. تنگه چاهکوه یکی از زیبایی‌های منحصربه‌فرد قشم است و در قلب این جزیره واقع شده. ما در این مقاله تلاش داریم برای شما از تنگه چاهکوه بگوییم و شما را در سفری خارق‌العاده با خود همراه کنیم. چاهکوه، دره‌ای بسیار زیبا و منحصربه‌فرد است که با شگفتی خود بر زیبایی‌های بی‌شمار جزیره قشم افزوده است. در این مقاله ما تلاش داشتیم  به این تنگه سفر کنیم و در کنار شما بیشتر با این جاذبه زیبا آشنا شویم. تا پایان این مقاله همسفر ما باشید.

اجاره ویلا و سوئیت در قشم

تنگه چاهکوه کجاست؟

تنگه چاهکوه

جاذبه‌ها و دیدنی‌های قشم بسیار حیرت‌آور هستند و بازدید از آن‌ها موجب شگفتی گردشگران می‌شود؛ 7 جاذبه‌ این جزیره در میان دیگر جاذبه‌ها بسیار خاص است و درمیان گردشگران به عجایب هفت‌گانه قشم شهرت دارند.

جزیره زیبای قشم با ۱۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت، بزرگ‌ترین جزیره در میان جزایر خلیج فارس است و در تنگه هرمز قرار دارد. جهت‌گیری این جزیره از شمال شرق به جنوب غرب است. قشم جاذبه‌های بی‌نظیر و حیرت‌آوری را در دل خود گنجانده است و هفت جاذبه اصلی در آن وجود دارد که به عجایب هفت‌گانه قشم مشهور هستند. عجایب هفت‌گانه قشم در محدوده ژئوپارک جزیره واقع شده‌اند؛ که این ژئوپارک اولین و تنها ژئوپارک در خاورمیانه است و سال ۲۰۰۶ در شبکه جهانی ژئو‌پارک‌ها به ثبت یونسکو رسید. تنگه چاهکوه هم یکی از این عجایب هفتگاه قشم است و در ژئوپارک و درقسمت غربی سواحل شمالی جزیره، در منطقه‌ای به نام شهاب، در ۷۰ کیلومتری قشم و نزدیک به روستای چاهوی شرقی واقع شده است.

علت نامگذاری تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

 خود واژه تنگه چاهکوه نیز به دو بخش «چاه» و «کوه» تشکیل شده است که به کابرد تنگه به‌خصوص در گذشته بازمی‌گردد. چاهکوه از گذشته در نگاه بومیان، منطقه‌ای مقدس بوده و جایگاهی معنوی برای ساکنان داشته. البته این موضوع دلیلی کهن دارد؛ در گذشته و در سال‌های دور بومیان منطقه از آبی که در چاه‌ها و چاله‌های آن جمع می‌شد؛ برای شفای بیماران خود استفاده می‌کردند.

چهار حلقه چاه حفر شده توسط بومیان در نقطه شروع تنگه و یا وجود حفره‌های طبیعی در قسمت دیواره و کف تنگه، می‌تواند از جمله دلایل نام‌گذاری این تنگه باشد. البته فرایندهای طبیعی نیز در این منطقه بسیار تاثیرگذار بوده. فضایی عجیب و خارق‌ا‌لعاده، صخره‌هایی با عمق 100 متر، سنگ‌های بی‌زاویه البته صاف و صیقل داده شده همه در کنار هم دست‌پختی لذیذ و مبهوت‌کننده از آب و باد و طبیعت بکر قشم است.

اما سوالی مهم این است که چگونه فقط آب و باد توانسته‌ چنین منظره‌ای خلق کند؟ حتما این ضرب‌المثل قدیمی را شنیده‌اید که “گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی”. میلیون‌ها سال صبر و حوصله فرایند‌های طبیعی برای ایجاد این شگفتی، خود مصداقی روشن برای این ضرب‌المثل است. یکی از این شگفتی‌ها که با صبر و حوصله و هنرمندی طبیعت خلق شده، صخره‌هایی است که به‌دلیل وزش باد و جاری‌شدن آب طی سالیانی دراز، فرسایش یافته‌ و ظاهری جالب به‌خود گرفته‌ است.

بیشتر بخوانید: مراکز خرید قشم

بخش های مختلف تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه

هنگام قدم زدن در تنگه چاهکوه شاهد دیواره‌هاى عمودى مرتفع با خطوط فرسایش و حفره‌هاى کروى و بیضوى هستید، هنگام ورود به دره، تندیسی طبیعی با عنوان سه سر نگهبان خواهید دید و در ادامه راه به چهار چاه می رسید که از گذشته‌های خیلی دور محل ذخیره آب شیرین بوده. تنگه چاهکوه که به رشته کوه‌های زاگرس مرتبط می‌شود، شامل دره اصلی و دره عمود بر آن است و اینگونه یک چهارراه را تشکیل می‌دهد. چاهکوه از چهار طرف دارای چهار تنگه است که دیواره‌های آن‌ها به هم رسیده‌اند و از هرکدام  آن‌ها می‌توان وارد تنگه شد. وقتی از یک طرف وارد تنگه شویم پس از طی‌کردن مسیری کوتاه، دو شکاف در دو سوی خود خواهیم دید که هرکدام  مسیر جدیدی را پیش پای ما می‌گذارند.
در مسیر خطوط فرسایش، انواع حفره های نیمه کروی و بیضوی نظر شما را جلب خواهد کرد و یک کانال باریک را خواهید دید که آب را به داخل چاه‌ها هدایت می‌کند. این کانال‌ و چاه‌ها که دارای قدمت ۴۰۰ ساله هستند، یک نگهبان دارند که برای بازدیدکنندگان از چاه آب می‌کشد. گونه گیاهی و جانوری این تنگه نیز چندین نوع را شامل می‌شوند. درخت و درختچه‌های پراکنده و متناسب با هوای بیابانی و استوایی و ۱۶ گونه جانوری و پرندگان همچون غزال گونه‌های گیاهی و جانوری تنگه چاهکوه را تشکیل می‌دهد.

امکانات رفاهی تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

هر منطقه گردشگری، نیازمند امکاناتی لازم و ضروری برای راحتی و رفاه حال گردشگران است. تنگه زیبای چاهکوه هم مانند دیگر مناطق گردشگری دارای برخی امکانات رفاهی است. از جمله این امکانات رفاهی می‌توان به پارکینگی امن برای خودرو در ابتدای مسیر، نیمکت، سطل زباله و فروشگاه صنایع‌دستی و سوغات در ورودی تنگه، سرویس بهداشتی، هایپر مارکت، و اقامتگاه بومگردی و رستوران در نزدیکی تنگه اشاره کرد.

تجهیزات سفر برای بازدید از تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

قطعا در چنین گشت‌وگذارهایی که می‌دانید قرار است مسیر زیادی را پیاده‌روی کنید، باید دو اصل را در نظر داشته باشید. اصل اول اینکه باید کفش لازم برای پیاده‌روی، قمقمه آب و خوراکی کوچک و کم‌جا را با خود به‌همراه داشته باشید؛ و اما اصل دوم اینکه باید تمام این وسایل را در سبک‌ترین حالت و در شرایطی که هرکدام جای کمی را اشغال کند با خود حمل کنید. فراموش نکنید که به‌همراه نداشتن دوربین عکاسی در این سفر شما را پشیمان خواهد کرد. اگر دوربین تلفن همراه شما کیفیت خوبی ندارد، حتی المقدور یک دوربین عکاسی با خود به‌همراه داشته باشید تا خاطرات و مناظر رویایی تنگه چاهکوه را با عکاسی ثبت کنید.

دیدنی‌ های اطراف تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه در کنار اینکه جاذبه‌های فراوانی دارد، به چندین جای دیدنی قشم هم نزدیک است. جنگل حرا، دره ستارگان، غار نمکدان و جزایر ناز ازجمله جاهای دیدنی قشم هستند که در فاصله کمی از تنگه چاهکوه قرار گرفته‌اند و شما می‌توانید پس از بازدید از تنگه چاهکوه از این 4 جای دیدنی هم بازدید کنید.

جنگل های حرا

جنگل های حرا

جنگل حرا در فاصله 20 دقیقه‌ای تنگه چاهکوه قرار دارد و یکی‌ از جاهای دیدنی و جذاب قشم  است. جنگل‌های حرا دارای درختانی در اندازه های ۳ تا ۶ متر است که شاخ‌وبرگ‌های آن سبز روشن است. قشم جاهای دیدنی زیادی دارد که جنگل حرا در این میان به‌عنوان یکی از جاذبه های جالب قشم شناخته می شود که هنگام مد، به زیر آب می‌رود و هنگام جزر سر از آب درمی‌آورد. خاصیت تصفیه‌ای که در پوست درخت حرا وجود دارد، باعث می‌شود تا بخش شیرین آب دریا توسط این درختان جذب شود و نمک آن را دفع می‌کنند.

تنوع زیستی بالایی در جنگل حرا وجود دارد و به‌دلیل مساعد بودن شرایط زیستی، مکانی امن برای پرندگان مهاجر مثل حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه، کاکایی و… است. در کتاب‌ها نوشته شده که جنگل‌های حرا در واقع شامل درختان مانگروی زیادی است که توسط یک ایرانی از هند به قشم آورده شده است.

آدرس جنگل حرا: استان هرمزگان، جزیره قشم، شهرک جدید گورزین، جاده جنگل حرا

دره ستارگان

دره ستارگان

این دره شگفت‌آور در فاصله ۱ ساعتی با تنگه چاهکوه، در ۵ کیلومتری از جنوب‌غربی ساحل قشم و  در غرب روستای برکه خلف واقع شده است. قدمت دره ستارگان با عمری به درازای دو میلیون سال، به دوران زمین‌شناسی سنوزوئیک می‌رسد. ویژگی‌های این دره به‌قدری خاص و منحصربه‌فرد است که در شمار عجایب هفتگانه قشم خودنمایی می‌کند. این شاهکار طبیعی با دارابودن احجام هندسی جالبی از ستون‌های فرسایشی و مخروط‌های نوک‌تیز، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

آدرس دره ستارگان: ایران، هرمزگان، جزیره‌ قشم، شمال غرب روستای برکه خلف.

غار نمکدان قشم

غار نمکدان قشم

غار نمکدان در فاصله 1 ساعته با تنگه چاهکوه یکی از جاهای دیدنی قشم است که به موجب رسوب نمک در گنبدهای نمکی به وجود آمده است و در سال ۱۳۷۷ کشف شده است. غار نمکدان قشم که شکلی کمانی دارد یکی از عجایب هفتگانه قشم است؛ این غار با طول ۶۴۰۰ متر، به‌عنوان دومین غار طویل دنیا شناخته می‌شود، غاری که وجود لایه‌هایی از رسوب نمک و کانی‌های مختلف جلوه‌ای منحصربه‌فرد به آن داده و در هر لایه آن، بخشی از قدمت کهن زمین پنهان شده است. این غار دارای نوع خاصی از نمک است که درکنار خوراکی بودن خاصیت درمانی فوق‌العاده‌ای دارد. چنان‌که بخشی از این غار برای گردشگری و بخش‌های دیگر به عنوان معدن نمک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آدرس غار نمکدان قشم: استان هرمزگان، جزیره قشم

جزایر ناز

جزایر ناز

جزایر ناز قشم در فاصله ۱ ساعتی با تنگه چاهکوه، شامل دو جزیره است که در یک کیلومتری ساحل قرار گرفته‌اند و به‌عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی جزیره قشم شناخته می‌شوند. یکی از زیبایی‌های این جزیره این است که این مجموعه هنگام جزر آب به ساحل متصل می‌شود و هنگام مد از آن جدا می‌شود. جزایر ناز یکی از جاهای قشم است که در آن تفریحاتی مثل شترسواری، پاراگلایدر، جت اسکی، قایق سواری و… وجود دارد. همچنین می‌توانید در ساحل با پای برهنه قدم بزنید. فاصله بین جزر و مد دریا در حدود ۶ ساعت است. ۳ ساعت بعد از جزر می‌توانید به این جزیره بروید و یک ساعت بعد از مد، بازگردید و تنها ۴ ساعت فرصت دارید تا کنار ساحل باشید. جزایر ناز تنها ۲۲ کیلومتر با جزیره قشم فاصله دارند و اگر اهل غواصی هستید، می توانید این جزیره را برای تجربه غواصی انتخاب کنید.

مسیر دسترسی به تنگه چاهکوه قشم

مسیر دسترسی به قشم

برای دسترسی به تنگه چاهکوه چندین روش و چندین مسیر در پیش پای شما خواهد بود و شما می‌تواند بسته به سلیقه و ترجیح خودتان یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید. قطعا سریع‌ترین و آسان‌ترین روش سفر به قشم، مسیر هوایی است. شما می‌توانید از این طریق فاصله هوایی ۱,۰۷۰ کیلومتری تهران-قشم را در مدت دو ساعت طی کنید و پس از رسیدن به فرودگاه قشم و پس از حدود 40 دقیقه رانندگی خودتان را به تنگه چاهکوه برسانید؛ شما می‌توانید در طی‌کردن مسیر فرودگاه تا تنگه چاهکوه از تاکسی نیز استفاده کنید.

روش دیگری که می‌توانید برای سفر به تنگه چاهکوه انتخاب کنید مسیر زمینی است. شما برای اینکار می‌توانید با خودروی شخصی، اتوبوس یا قطار از مبدا تهران با طی کردن مسیری در حدود ۱۵۱۰ کیلومتر خودتان را به بندرعباس برسانید. شما با خودروی شخصی باید خودتان را به بندرعباس برسانید و سپس با استفاده از لندینگ کرافت بندر پل، خودروی خود را به جزیره قشم ببرید؛ از این طریق به بندر لافت می‌رسید و پس از یک رانندگی 47 دقیقه‌ای به تنگه چاهکوه خواهید رسید. شما همچنین می‌توانید خودروی خود را در بندرعباس پارک کنید و از طریق اسکله شهید حقانی و با استفاده از شناور خودتان را به بندر شهید ذاکری برسانید. سپس باید از طریق تاکسی یا خودرو اجاره‌ای یک ساعت و ۱۹ دقیقه تا مقصد تنگه چاهکوه رانندگی کنید.

آدرس تنگه چاهکوه: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای چاهوی شرقی.

بهترین زمان بازدید از تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

قطعا قرارگیری قشم در منطقه گرمسیری موجب شده سفر به این جزیره در فصل‌های گرم سال کاری دشوار و غیر ممکن باشد. رطوبت بالای هوا و شرایط شرجی این جزیره در فصل تابستان  تجربه گشت‌وگذار در این جزیره را با سختی همراه می‌کند. بر این اساس نیمه دوم سال بهترین زمان برای سفر به قشم است.

اقامت در قشم با هومسا

اقامت در قشم با هومسا

قطعا سفر به جزیره زیبای قشم و بازدید از جاهای دیدنی جذاب آن مانند تنگه چاهکوه نیازمند چندین روز زمان و اقامت در یک اقامتگاه مناسب و دوست‌داشتنی است. تنوع اقامتگاه‌های قشم بسیار زیاد است؛ به‌نوعی می‌توان گفت یکی از ایده‌آل‌ترین جزیره‌های ایرانی ازنظر تنوع و کیفیت اقامتگاه محسوب می‌شود. شما با ورود به وب‌سایت هومسا می‌توانید حجم انبوهی از این اقامتگاه‌ها را مشاهده و مقایسه کنید. تنها با چند کلیک ساده و صرف زمان کمی اقدام به اجاره ویلا و سوئیت کنید و از اقامت آسوده خود در این سفر نهایت لذت را ببرید.

فراموش نکنید در کنار گشت‌و‌گذار در عجایب هفتگانه قشم، سری هم به تفریحات قشم بزنید. چون یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های جزیره قشم همین تفریحات آبی قشم هستند.

کلام آخر

جزیره قشم، یکی از زیباترین مقاصد گردشگری ایران، پر است از زیباترین و بکرترین جاهای دیدنی  که برای هر گردشگری که کمی هم به زمین‌شناسی علاقه‌ داشته باشد، جذاب است. این جزیره در استان هرمزگان قرار گرفته و هرساله میزبان بسیاری از مسافران داخلی و خارجی است. ما در این مقاله سعی کردیم شما را به یکی از دیدنی های جذاب این جزیره، یعنی تنگه چاهکوه آشنا کنیم و یک سفر شگفت‌انگیز را در کنار شما همراه خوش‌سفر هومسا، تجربه کنیم. اگر به جزیره قشم سفر کردید و از تنگه چاهکوه دیدن کردید، تجربه و خاطرات خود را در قسمت نظرات با ما و همراهان هومسا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا