ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیجاهای طبیعی

آبشار فدامی داراب ؛ آبشاری زیبا با طعم‌های مختلف

استان فارس از آن استان‌هایی است که در بسیاری از روزهای سال، زیبایی‌های بی‌نظیری برای مسافرانش رو می‌کند. طبیعت سرسبز، بناهای باستانی و تاریخی و جاذبه‌های گردشگری دیگر، همه از الطافی هستند که شیراز و پیرامونش به مهمانانش هدیه می‌دهد. در این بین آبشار فدامی داراب هم با زیبایی و جاذبه‌های خاص خودش در میان جاهای دیدنی استان فارس می‌درخشد. اگر دوست دارید با این جاذبه آشنا شوید، همراه ما باشید.

آبشار فدامی کجاست؟

ابشار فدامی

قبل از اینکه به معرفی آبشار فدامی بپردازیم، اجازه دهید برای‌تان بگوییم که فدامی کجاست؟ فدامی اسم شهری است در بخش فورگ شهرستان داراب. حدود هشت کیلومتر آن‌طرف‌تر از شهر فدامی، آبشار زیبایی قرار دارد که به نام همین شهر معروف شده است. برای رسیدن به این آبشار باید از داراب، حدود ۱۳۵ کیلومتر به سمت جنوب شرقی رانندگی کنید. این مسیر در واقع بخشی از جاده بندرعباس هم هست؛ پس اگر مسافر بندرعباس هستید، می‌توانید در مسیرتان از این آبشار هم دیدن کنید.

حتماً برای‌تان جالب می‌شود اگر بگوییم که آبشار فدامی چهار نوع آب دارد. آب‌های شور و شیرین و گرم و سرد، هم‌زمان در این آبشار جریان دارند. داستانش هم از این قرار است که هر کدام از این آب‌ها از چشمه جداگانه می‌جوشد و جاری می‌شود. در راه این چشمه‌ها به هم می‌پیوندند و یک دریاچه زیبا را ایجاد می‌کنند. این دریاچه حدود دو هکتار از درختان خرمای منطقه را آبیاری می‌کند.

آبشار فدامی یکی از این آبشارهاست که تقریبا حدود ۹۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است. عرض آبشار آب شیرین فدامی در گذشته حدود ۸۰۰ متر بوده که این روزها به علت خشک‌سالی و برداشت کشاورزان، خیلی کمتر شده است. ارتفاعش هم حدود ۱۲ تا ۲۰ متر است. آبشار آب شور هم کمی بالادست‌تر از آبشار آب شیرین است. این آبشار با ارتفاع حدود ۱۰ تا ۱۵ متر برای مهمانانش دلبری می‌کند. میزان آبدهی این چشمه‌ها در طول سال متفاوت است. در بهار که عازم دیدن آبشار شوید، حجم بیشتری از آب را مشاهده می‌کنید. صدای ریزش آب‌و‌هوای خوش بهاری، بهترین ترکیبی است که می‌تواند سر حال‌تان بیاورد؛ پس تردید نکنید و یکی از روزهای خوش آغاز سال، برای رفتن به داراب و تماشای آبشارش برنامه بریزید.

اجاره ویلا وسوئیت در شیراز

مسیر دسترسی به آبشار فدامی داراب

آبشار فدامی از شهر شیراز حدود ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به آبشار از نقاط شمالی‌تر، باید خودتان را به جاده شیراز به بندر عباس برسانید. به سمت جنوب شرقی داراب بروید تا در مسیرتان تابلوهای فدامی را ببینید. از داراب تا آبشار هم حدود ۱۳۵ کیلومتر فاصله است. اگر دوست دارید در هوای خنک اول صبح به آبشار برسید، بهتر است صبح زود عازم شوید. برای این کار بهتر است شب قبل را در یکی از اقامتگاه های داراب سر کنید. برای این منظور هم می‌توانید از طریق سایت هومسا، انواع اقامتگاه را پیدا کرده و به سلیقه خودتان یکی را انتخاب کنید.

اگر ماشین‌تان در برابر آسیب جاده خاکی چندان مناسب نیست، قید رفتن به آبشار را بزنید یا اینکه با صبر و حوصله و سرعت کمتری رانندگی کنید تا خاطره خوبی از سفر برای‌تان باقی بماند. اگر هم ماشین آفرود دارید، با خیال راحت به دل جاده بزنید و از طبیعت زیبای آبشار لذت ببرید. البته بگوییم که جذابیت این آبشار ارزش سختی راه را دارد. می‌پرسید چطور؟ با ما باشید تا برای‌تان بگوییم.

بهترین زمان بازدید از آبشار فدامی داراب

ابشار فدامی داراب

برای دیدن آبشار فدامی از بهار تا پاییز می‌توانید راهی داراب و شهر فدامی شوید. هوای این منطقه تا حدودی گرم است؛ پس اگر تابستان عازم منطقه شدید، خودتان را به پناه سایه درختان برسانید و با آب‌تنی، حرارات هوا را جبران کنید. موضوع جالبی که وجود دارد این  است که با گرم‌شدن هوا، آب شیرین این آبشار خنک و گوارا می‌شود و به محض سردشدن هوا، آب رو به گرمی می‌رود. به همین دلیل است که در بسیاری از روزهای سال، آبشار فدامی طرفداران خوبش را دور خودش جمع می‌کند.

جاهای دیدنی آبشار فدامی شیراز

تفریحات آبشار فدامی

  • پیک نیک

اگر در بهار و تابستان به آبشار فدامی داراب سری بزنید، خانواده‌های مختلفی را می‌بینید که در کنار این پدیده زیبا اطراق کرده‌اند. اکثر خانواده‌ها حصیر و زیلویی با خوشان آورده‌اند و هر کدام گوشه‌ای دور هم نشسته‌اند. صدای شادی بچه‌ها، بوی غذاهای مختلفی که مادران در حال تهیه‌اش هستند، تصویر چند هندوانه بزرگ که در اب در حال خنک‌شدن است و هیاهوی نوجوانان و جوانان در آب، بهترین قاب عکاسی در کنار آبشار است. بی‌شک پیک نیک و برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه یکی از تفریحات رایج در کنار آبشار فدامی محسوب می‌شود.

  • آبتنی و شنا

هوای گرم استان فارس و مخصوصا حوالی بندرعباس، جان می‌دهد برای شنا و آبتنی در حوضچه‌ای که ترکیبی از آب گرم و سرد را در دل خود دارد. برای همین هم هست که اگر در یکی از روزهای بهاری یا تابستانی به این منطقه بروید، افراد بسیاری را می‌بینید که مشغول شنا و آبتنی هستند. شما هم تردید را کنار بگذارید و به جمع افراد حاضر در آب بپیوندید. راستی اگر بچه کوچک همراهتان دارید، کمی بیشتر جوانب احتیاط را رعایت کنید تا بیشتر بهتان خوش بگذرد.

  • تماشای غارهای اطراف

اگر اهل غارنوردی باشید، حتما می‌دانید که اطراف آبشار فدامی داراب، غارهای متعددی وجود دارد که هر کدام به دوره خاصی از زمین‌شناسی مربوط است و هر یک زیبایی خاص خودش را دارد. در این غارها می‌توانید بلورهای مختلف سنگی را تماشا کنید یا طاقدیس‌ها و ناودیس‌های مختلفی را ببینید که هر کدام در دوره‌ای از تاریخ در اثر رسوب ایجاد شده‌اند.

  • کوهنوردی

کوهنوردی هم از جمله تفریحات خوبی است که در اطراف آبشار فدامی می‌توان تجربه کرد. البته ارتفاع این آبشار همان طور که گفتیم چند ده متر بیشتر نیست و یک کوهنوردی حرفه‌ای محسوب نمی‌شود؛ اما باز هم و با این حال بهتر است از کفش و لوازم کوهنوردی مناسب استفاده کنید.

جاهای دیدنی اطراف آبشار فدامی

گفتیم که آبشار فدامی در جنوب شرقی داراب جا خوش کرده و در مسیر رسیدن به بندرعباس است. جاهای دیدنی داراب هم یکی و دو تا نیستند و هر کدام می‌توانند ساعت‌ها شما را مجذوب خود کنند. از جمله جاهای دیدنی داراب می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد.

  • تنگه رغز

تنگه رغز

تنگه رغز را عروس تنگه‌های ایران می‌شناسند. این دره زیبا به دلیل وجود آبشارهای زیبا و حوضچه‌های متعدد کوچک و بزرگی که در سر راهش قرار دارند، یکی از مقاصد پرطرفدار کوهنوردان و صخره‌نوردان است. برای رفتن به تنگه رغز هم امکانات کوهنوردی کافی لازم است و هم مهارت کافی در بالا رفتن و پایین آمدن از بخش‌های مختلف تنگه. پس اگر این دو شرط اصلی را ندارید، خیلی به تنگه رغز نزدیک نشوید؛ چون ممکن است برای‌تان خطرساز شود.

  • شهر تاریخی داراب گرد

برای کشانی که به تاریخ و مباحث باستان‌شناسی علاقه دارند، شهر تاریخی دارابگرد می‌تواند یک گزینه عالی و منحصربه‌فرد باشد. این شهر حدود هشت هزار سال قدمت دارد. برخی باستان‌شناسان، پیشینه این شهر را به دوره اشکانیان نسبت می‌دهند.

  • نقش برجسته شاپور ساسانی

در جنوب داراب و در دامنه‌های کوه پهنا، نقش برجسته‌ای از شاپور ساسانی وجود دارد. بنا بر اطلاعات باستان‌شناسان، این تصاویر حاکی از پیروزی شاپور در نبرد با امپراطور روم است. در این تصویر، شاپور ساسانی سوار بر اسب است و رومیان در جلوی او به حالت شکست‌خورده مشاهده می‌شوند. تماشای این سنگ‌نگاره‌ها و نقش‌برجسته‌ها می‌تواند غرور ملی را در شما زنده کند. پیشنهاد می‌کنیم حتما به دیدنش بروید و چند عکس یادگاری هم بگیرید.

وسایل ضروری و نکات مهم برای بازدید از آبشار

لوازم مورد نیاز

  • برای بازدید از آبشار فدامی لازم است کفش و لباس مناسب طبیعت‌گردی داشته باشید.
  • اگر دوست دارید به دل آبشار بزنید، حتما گوشی‌تان را در کاور ضد آب یا چند کیسه فریزر بگذارید تا خدای نکرده آسیب نبیند.
  • حتما یکی دو دست لباس اضافه با خودتان بردارید؛ زیرا تجربه ثابت کرده هیچکس نمی‌تواند در برابر وسوسه آب‌بازی کوتاه بیاید.
  • هوای اطراف آبشار گرم است، کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب را در وسیله‌های‌تان بگنجانید.
  • اگر به گزش حشرات حساس هستید، حتما پماد ضد گزش با خودتان داشته باشید.
  • در اطراف آبشار بوفه‌ای برای خرید خوراکی نیست؛ پس همه وسایل ضروری سفر را با خودتان ببرید.
  • ترجیحا با ماشین‌هایی عازم شوید که آفرود یا شاسی‌بلند باشند تا آسیب کمتری به خودروی‌تان وارد شود.
بیشتر بخوانید: جاهای تفریحی شیراز

اقامت در اطراف آبشار فدامی داراب

اقامت در داراب

اکثر مسافران بازدید از آبشار فدامی را به یک روز موکول می‌کنند و معمولا هم از صبح تا عصر در این منطقه به تفریح می‌پردازند. در واقع برای طبیعت‌گردی در این منطقه، یک روز هم کافی است؛ اما با این اوصاف اگر دوست داشتید شب را در منطقه سر کنید، می‌توانید به‌طور دسته‌جمعی به کمپینگ اقدام کنید. یادتان باشد که چادرزدن انفرادی به دلیل ناآشنایی با منطقه ممکن است برای‌تان خطرساز شود. اگر هم دل‌تان اقامتگاه بومگردی یا هتل‌های تر و تمیز می‌خواهد، سری به سایت هومسا بزنید و با اجاره ویلا و سوئیت اقامت خوشی را برای خود رقم بزنید. البته همانطور که گفتیم شما امکان اجاره اقامتگاه بوم‌گردی، آپارتمان مبله و هتل را هم از سایت خواهید داشت.

اما پیشنهاد ما این است که ابتدا راهی شیراز شوید و از جاهای دیدنی شیراز بازدید کنید سپس یک روز از تعطیلات خود را به شهر داراب و آبشار زیبای فدامی و سایر جاهای دیدنی داراب اختصاص دهید. برای اجاره ویلا و سوئیت در شیراز وارد سایت هومسا شوید و با واردکردن نام شیراز در بخش جستجو، تمامی اقامتگاه‌های شیراز را یکجا ببینید و انتخاب کنید.

سخن پایانی

در این نوشته با هم به آبشار فدامی داراب سر زدیم و در طبیعت زیبایش گشت‌وگذار کردیم. در مسیرمان تنگه رغز و چند بنای تاریخی و باستانی دیگر را هم دیدیم که هر کدامشان به‌تنهایی دنیای از سخن در دل خود داشتند. همچنین پیرو موضوع این مقاله، پیشنهاد می کنیم که به مقاله ی جذاب سفر یک روزه به شمال سری بزنید.

اکنون نوبت شماست که از تجربه‌های سفرتان برای ما بنویسید. برای‌مان بگوییم کدام جاذبه‌های گردشگری داراب بیشتر برای‌تان جذاب بود؟

‫5 دیدگاه ها

    1. بله زهراجان کاملا درسته، آبشار فدامی یکی از زیباترین آبشارهای ایرانه

  1. تنگه رغز به حدی زیباست که تو وصف و عکس نمی گنجه. پیشنهاد می کنم حتما بهش سر بزنید و از این حج از زیبایی لذت ببرید.

    1. ساناز جان
      ممنونم از اینکه تجربه خودت از سفر به تنگه رغز رو با ما به اشتراک گذاشتی

  2. اشتباه نکنید حسرت میخورید اگر بگم آبشار چهارمی که 45 دقیق پیاده روی داره از آبشار سوم خیلی زیباتره . آبشاری که از لای نخلهای روی دامنه تپه سرازیر میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا