ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعی

روستای قلات شیراز | لمس همزمان تاریخ و طبیعت

روستای قلات شیراز یکی از زیباترین روستاهایی است که می‌توانید در ایران از آن دیدن کنید، روستایی که به نسبت ناشناخته مانده و زیبایی‌های آن، آن چنان که باید و شاید معرفی نشده است. روستایی که با سفر به آن هم می‌توانید از قشنگی‌های طبیعت لذت ببرید و هم از جاهای تاریخی دیدن کنید. همراه باشید تا در این مطلب سفری به روستای قلات شیراز داشته باشیم، با جاهای دیدنی آن آشنا شویم و با تماشای عکس‌های روستای قلات حال‌وهوای گردش در آن را بهتر لمس کنیم.

با روستای قلات بیشتر آشنا شویم

روستای قلات روستایی یکی از جاهای دیدنی شیراز است که در نزدیکی کوه قلات قرار دارد و مانند دیواری بزرگ این روستا را در برگرفته است. اینجا با آثار و بناهای تاریخی، چشمه‌های زیبا، آب‌وهوای خنک و طبیعت تماشایی‌اش از گذشته تا به امروز به عنوان یک روستای تفریحی و طبیعت‌گردی شناخته می‌شود.

روستای قلات مسیر سنگفرش شده‌ای دارد، در گوشه و کنار آن ساختمان‌های قدیمی و تاریخی به چشم می‌خورد و کوچه‌باغ‌هایی از درخت پوشیده شده دارد. مردم روستا به زبان فارسی صحبت می‌کنند، لهجه قلاتی دارند و در زندگی نیمه سنتی‌شان به کشاورزی، دام‌داری، باغ‌داری و گیوه‌بافی مشغول هستند. آن‌ها به سنت‌های خودشان پایبند هستند و در مراسم عروسی و جشن‌های خود، لباس‌های قشقایی به تن می‌کنند.

روستای قلات در شیراز

جاهای دیدنی و تفریحی روستای قلات

روستای قلات جاهای دیدنی و تفریحی زیادی دارد که یک سفر دلچسب را برای شما به ارمغان می‌آورد.

بافت قدیمی روستا | گشت‌وگذار در دل تاریخ و طبیعت

روستای قلات در ناحیه‌ای کوهستانی قرار گرفته، خانه‌های آن به صورت پلکانی ساخته شده است و ساختمان‌هایی قدیمی در جای جای آن به چشم می‌خورد. خانه‌هایی دو طبقه ساخته شده از سنگ، خشت، گل و چوب که حال و هوایی سنتی را در روستا جاری می‌کند و لذت گشت‌وگذار در اینجا را چند برابر می‌سازد.

جذابیت دیگر روستای قلات، کوچه‌ها و مسیرهای پوشیده از درخت آن است که به مانند سایه ساری بر سر رهگذران و گردشگران گسترده می‌شود. اینجا در روستای قلات که قدم می‌زنید، قدم به کوچه‌باغ‌های پر پیچ‌وخم آن که می‌گذارید، با جویبارهای آن که همگام می‌شوید، روح و جان تازه‌ای می‌گیرید و از حال‌و‌هوای زندگی روزمره‌تان بیرون می‌آیید.

جاهای دیدنی روستای قلات

موزه قلات

یکی از جاهای دیدنی روستای قلات، موزه آن است که چندین سال پیش به همت رامین باقی، دانش‌آموخته رشته موسیقی ساخته شد و در آن آثاری مانند سازها و اشیای قدیمی، سکه‌ها و اسکناس‌ها، رادیوهای قدیمی، دوربین‌ها، نقاشی‌های رامین و ابزار آلات گیوه‌دوزی به نمایش درآمد.

قلعه قزل ارسلان

ار کوه قلات که بالا برویم، به باقی‌مانده‌های یک ساختمان تاریخی می‌رسیم که به نظر می‌رسد در گذشته قلعه بوده است. اهالی روستا می‌گویند که اینجا متعلق به اتابکان فارس بوده است و به نام قلعه قزل ارسلان شهرت دارد. قلعه قزل ارسلان در نزدیکی موزه مردم شناسی و کلیسای قلات قرار گرفته است.

قلعه قزل ارسلان

پاچنار

یکی دیگر از دیدنی‌های روستا، منطقه پاچنار است که چهار درخت چنار در کنار هم قرار دارد. در روزهای تاسوعا و عاشورا، در این منطقه در کنار درختان آتش روشن می‌شود و اهالی دور آن گرد هم می‌آیند.

بیشتر بخوانید: نارنجستان قوام

اجاره ویلا وسوئیت در شیراز

تفرجگاه‌های معروف روستای قلات

از آنجایی که روستای قلات از نظر طبیعی هم بی نظیر است، گزینه‌های زیادی برای پیک‌نیک و لذت بردن از مناظر طبیعی دارد. رودخانه‌های شب شتری و چشمه انجیری معروف‌ترین تفرجگاه‌های روستای قلات محسوب می‌شود و در بهار و تابستان بسیار با طراوت و سرسبز به حساب می‌آید. انواع گل‌های وحشی و دارویی اطراف این رودخانه به چشم می‌خورد و در پاییز هم لباس هزار رنگ طبیعت را به تن می‌کند.

روستای قلات همچنین سه آبشار طبیعی دارد که به دو تا از این آبشارها می‌توان با یک کوه‌نوردی ساده دسترسی پیدا کرد اما دسترسی به یکی دیگر از آن‌ها کار نسبتا دشواری است.

قلات فارس

کلیسای قلات شیراز

کوچه‌های روستای قلات را که بگردید، بنایی متعلق به جنگ جهانی اول با ساختاری سنگی توجه شما را به خود جلب می‌کند. ساختمانی که در گذشته توسط مبلغان مذهبی در میانه دو جنگ جهانی اول و دوم ساختند و به یادگار گذشتند. متاسفانه این کلیسا به دلیل عدم رسیدگی کافی در حال تخریب است.

کوچه های قلات

شکم‌گردی در روستای قلات

یکی از جذابیت‌های روستای قلات شکم‌گردی در این روستاست، اینجا می‌توانید انواع بستنی سنتی با شیر محلی، کشک و پیاز، کله پاچه، عدسی، کشک و گردو، آش رشته و دیگر خوراکی‌های محلی را امتحان کنید و یک شکم‌گردی حسابی داشته باشید.

خرید سوغات از روستای قلات شیراز

انواع خشکبار و میوه مانند بادام، گردو، انار، انجیر، گوجه سبز، زردآلو، آلو، رب انار، آبغوره، شیره انگور، مشک (برای خنک نگه داشتن آب)، گره دولک (ظرف بافته شده)، سبد دستباف، وسایل چوبی و گیوه را می‌توانید در سفر به روستای قلات خرید کنید.

در کنار دیدنی ها و تفریحاتی که معرفی کردیم، در این روستا می‌توانید از یک بازار قدیمی سنگفرش شده، گورستانی با حکاکی‌ها و حجاری‌های قدیمی، مسجد تک مناره و آسیاب‌های آبی دیدن کنید و از عکاسی، کوه‌نوردی و پیاده‌روی در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: مراکز خرید شیراز

روستا قلات

مراکز خرید سنتی شیراز مانند بازار وکیل برای خرید صنایع دستی شیراز عالی است.

امکانات روستای قلات

در این روستا به امکاناتی مانند مسجد، کافه، رستوران، سفره خانه، نانوایی، درمانگاه، فروشگاه و پارکینگ دسترسی دارید.

اقامت در روستای قلات

برای اقامت در روستای قلات، می‌توانید روی اقامتگاه‌های بوم‌گردی، سوئیت و خانه‌های اجاره‌ای حساب باز کنید. اگر دوست دارید در این روستا یا شیراز اقامت داشته باشید، کافی است سری به سایت اجاره ویلا و سوئیت هومسا بزنید و به صفحه اجاره ویلا وسوئیت در شیراز بروید.

بهترین فصل سفر به روستای قلات

روستای قلات در منطقه‌ای کوهستانی و خوش آب‌وهوا و پر درخت قرار دارد. به همین دلیل بهار و تابستان آن خنک و دلپذیر است و بسیار پرطراوت و سرسبز می‌شود.

پاییز روستای قلات اما از تمام زمان‌ها زیباتر و دل‌انگیزتر است، در قلات پاییز به معنی واقعی کلمه پادشاه فصل‌ها می‌شود. زمستان‌های قلات هم زیباست اما به خاطر کوهستانی بودن این منطقه، پیاده‌روی در آن کمی سخت می‌شود.

طبیعت روستای قلات

چطور می‌توانیم به روستای قلات برویم؟

آدرس: 35 کیلومتری شمال غرب شیراز، جاده یاسوج به شیراز

بهترین مسیر دسترسی به روستای قلات از جاده یاسوج به شیراز است. از شهر شیراز وارد این جاده شوید، 25 کیلومتر به پیش بروید تا تابلوی روستای قلات را ببینید. با ماشین می توانید تا اواسط روستا بروید اما برای لذت بردن از طبیعت تماشایی آن، لازم است مسیر را به صورت پیاده طی کنید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی یاسوج

یک دیدگاه

  1. به کسانی که دوستدار روستا و کوچه باغ هستن خیلی پیشنهاد میکنم، چون کوچه های سنگی با دیوارهای پر از درخت هستش که واقعا برای پیاده روی دل نشینه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا