بریم سفرسفرهای چهار فصلسوغات و صنایع دستی

اصفهان، بهشت سوغاتی: راهنمای خرید بهترین سوغاتی اصفهان 🎁​👌​🧳​

اصفهان را می‌توان یکی از جذاب‌ترین و توریستی‌ترین شهرهای ایران به شمار آورد که در جای جای آن می‌توان زیبایی‌های تاریخی و طبیعی را یافت. وقتی صحبت از سفر به اصفهان می‌شود، اولین چیزی که بسیاری از افراد به آن فکر می‌کنند سوغاتی و به همراه بردن یک یادگاری از این شهر است. اصفهان شهر رنگ‌هاست. از این رو در سوغاتی‌های آن نیز می‌توان جلوه‌های رنگارنگ سنت و تمدن را یافت. اگر بخواهیم به خرید بهترین سوغاتی اصفهان برویم باید در ابتدا این سوغاتی‌ها را به دو دسته سوغاتی‌های خوراکی و صنایع دستی تقسیم کنیم. در ادامه به معرفی برخی از پرطرفدارترین سوغاتی‌های اصفهان می‌پردازیم. با هومسا همراه باشید.

خرید بهترین سوغاتی اصفهان

✅خرید بهترین سوغاتی اصفهان | خوراکی‌های اصفهان

بعد از سفر و اجاره سوئیت در اصفهان می‌توان از آنجا خوشمزه‌ترین شیرینی‌ها و تنقلالات را به عنوان سوغاتی به همراه برد. از جمله سوغاتی‌های خوردنی شهر اصفهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به اصفهان ✈️​🧳​🕌​

خرید بهترین سوغاتی اصفهان

✔️گز اصفهان

پرطرفدارترین و معروف‌ترین سوغات شهر اصفهان گز است. قدمت این خوراکی خوشمزه به زمان پادشاهان ایرانی باز می‌گردد. در آن زمان پادشاهان گز را به عنوان هدیه‌ به سایر نقاط جهان می‌بردند. ماده‌ای که سبب خوش طعمی گز می‌شود، گز انگبین نام داشته که از ریشه درخت گز گرفته می‌شود. این شیرینی منحصربه‌فرد در شکل‌های مختلف از جمله آردی، سکه‌ای و انگشت پیچ تهیه شده و متناسب با سلیقه‌های مختلف از فندق، بادام و پسته در ترکیب آن استفاده می‌شود.

خرید بهترین سوغاتی اصفهان

✔️سوهان عسلی

وقتی صحبت از سوهان می‌شود، بسیاری از افراد به یاد شهر قم می‌افتند. حال آن که گونه‌ای از سوهان تحت عنوان سوهان عسلی وجود داشته که سوغات شهر اصفهان است. سوهان عسلی اصفهان نسبت به سایر سوهان‌ها نازک‌تر بوده که از ترکیب گلاب، شکر، آب و زعفران و مغزهایی مانند پسته و بادام تولید می‌شود. این سوهان معمولا در کنار چای سرو می‌شود.

خرید بهترین سوغاتی اصفهان

✔️پولکی | خرید بهترین سوغاتی اصفهان

اگر به اصفهان سفر کرده باشید، بی‌شک در چایخانه‌ها انواع پولکی را دیده‌اید. پولکی یک شیرینی خوشمزه مخصوص کنار چای بوده که از باقیمانده شیره نبات تهیه می‌شود. ظاهر درخشان و نازک این شیرینی سبب شده که آن را به این نام بخوانند. پولکی در طعم‌های مختلف از جمله نارگیلی، عسلی، کاکائویی، پسته‌ای، نعنایی، لیمویی و… تهیه می‌شود.

خرید بهترین سوغاتی اصفهان

✔️جوز قندی

جوز قندی را می‌توان جزو شیرینی‌های سنتی گران‌قیمت اصفهان به شمار آورد. این خوراکی از میوه‌ای تحت عنوان الگ تهیه می‌شود. برای تهیه جوز قندی کافی‌ست الگ را خشک کرده و درون آن را با مغزها و شکر پر کرد. جوز قندی بیشتر در سفره‌های یلدا و در ظرف آجیل یافت می‌شود.

خرید بهترین سوغاتی اصفهان

✔️شیرینی کرکی

طرفداران شیرینی می‌توانند شیرینی کرکی را به عنوان سوغات اصفهان خریداری کنند. شیرینی کرکی از ترکیب چند آرد و روغن تهیه شده و بافتی نرم و خوش طعم دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین بریونی اصفهان رو کجا بخوریم؟ 👌​😋​🥣​

خرید بهترین سوغاتی اصفهان | صنایع دستی اصفهان

آن دسته از افرادی که دوست دارند یک یادگاری ماندگار و سوغاتی همیشگی را از شهر اصفهان خریداری کنند، بهتر است به سراغ صنایع دستی این شهر بروند. شهر اصفهان شهر هنر است. از این رو صنایع دستی زیبا و متنوعی در آن یافت می‌شود. از جمله پرطرفدارترین و زیباترین صنایع دستی اصفهان می‌توان موارد زیر را نام برد.

خرید بهترین سوغاتی اصفهان

✔️میناکاری اصفهان

یکی از کهن‌ترین هنرهای ایرانی که قدمتی پنج هزار ساله دارد، هنر میناکاری است. در طی این هنر بر روی ظروف مسی یا ظروف طلا و نقره نقاشی کشیده می‌شود که عمده این نقاشی‌ها دارای زمینه آبی رنگ هستند. ظروف میناکاری را می‌توان به عنوان یکی از اصیل‌ترین و ارزشمندترین سوغاتی‌های اصفهان به همراه برد.

خرید بهترین سوغاتی اصفهان

✔️خاتم‌کاری

هنر قدیمی خاتم‌کاری از زمان صفویان در ایران وجود داشته و جزو هنرهای ارزشمند در صنعت چوب به شمار می‌آید. در هنر خاتم‌کاری از قطعات کوچک چوب اشکال هندسی ایجاد شده و از ترکیب این اشکال طرح‌های خاصی ایجاد می‌شود. هنر خاتم‌کاری در ساخت جعبه، وسایل تزیینی، گلدان و ساعت استفاده می‌شود و علاوه بر چوب می‌توان آن را بر روی استخوان، طلا، نقره و عناب نیز پیاده کرد.

خرید بهترین سوغاتی اصفهان

✔️قلم‌زنی اصفهان

اگر به اصفهان و میدان نقش جهان رفته باشید بی‌شک در بازار‌های قدیمی آن به ویژه بازار قیصریه صدای ظریف چکش‌کاری‌ها را شنیده‌اید. این چکش‌کاری‌ها در یکی از جذاب‌ترین هنرهای دستی اصفهان یعنی صنعت قلم‌زنی استفاده می‌شود. در این هنر بی‌بدیل بر روی فلزاتی مانند نقره، برنج، طلا و مس کنده‌کاری‌ها و حکاکی‌هایی انجام می‌شود. ظروف قلم‌زنی جزو سوغاتی‌های بسیار ارزشمند اصفهان هستند.

خرید بهترین سوغاتی اصفهان

✔️تابلوهای خوشنویسی

در بسیاری از دوره‌های تاریخی اصفهان مهد خوشنویسی ایران بوده و هنرمندان و خوشنویسان بزرگی در آن زندگی می‌کردند. طرفداران این هنر زیبا می‌توانند انواع تابلوهای خوشنویسی را به عنوان سوغات با خود به همراه ببرند.

خرید بهترین سوغاتی اصفهان

✔️پارچه‌های قلمکاری | خرید بهترین سوغاتی اصفهان

برخلاف زمان حال که صنعت چاپ طرح‌ها و نقوش متنوعی را بر روی پارچه‌ها اجرا می‌کند، در گذشته که صنعت چاپ وجود نداشت مردم اصفهان با استفاده از هنر قلمکاری پارچه‌ها را نقش‌دار می‌کردند.

برای نقش‌دار کردن پارچه‌ها باید قالب‌هایی از جنس چوب تهیه شده و سپس با استفاده از رنگ‌های مخصوص و این قالب‌ها نقش‌هایی مانند نقوش مینیاتوری، بته جقه و منظره‌ها روی پارچه‌هایی مثل کرباس و کتان اجرا شود. پارچه‌ها و سفره‌های قلمکار هنوز هم جزو زیباترین پارچه‌های موجود در بازار بوده و به عنوان یک سوغات اصیل اصفهان شناخته می‌شوند.

خرید بهترین سوغاتی اصفهان

✔️منبت‌کاری

از دیگر هنرهای جذاب اصفهان که بر روی چوب اجرا می‌شود، می‌توان به هنر منبت‌کاری اشاره کرد. در این هنر بر روی چوب درختانی مانند گردو، شمشاد و گلابی طرح‌های ظریفی کنده‌کاری ‌می‌گردد و به این ترتیب اشکالی برجسته بر روی چوب نمایان می‌شود. منبت‌کاری جزو اصیل‌ترین هنرهای ایران و به ویژه اصفهان بوده که حتی می‌توان نمونه‌هایی از آن را بر روی دسته شمشیرها و نیزه‌های دوران هخامنشیان نیز یافت.

خرید بهترین سوغاتی اصفهان

✔️مسگری اصفهان

مسافرانی که به شهر اصفهان آمده‌اند، بی‌شک نام بازار مسگرها را شنیده‌اند. در شهر اصفهان می‌توان مرغوب‌ترین نمونه‌های مس را یافت. در این شهر ظروف مسی باکیفیت یافت می‌شود که می‌توان این ظروف را به عنوان سوغات تهیه کرد.

خرید بهترین سوغاتی اصفهان

✔️فیروزه‌کوبی

اگرچه بهترین فیروزه ایران در شهر نیشابور یافت می‌شود، اما زیباترین نمونه‌های فیروزه‌کوبی را در اصفهان می‌توان یافت. در این هنر بی‌بدیل سطوح فلزی با استفاده از تکه‌های کوچک فیروزه پوشانده شده و در بین تکه‌های فیروزه از نوعی لاک تیره استفاده می‌گردد. هنر فیروزه‌کوبی جزو هنرهای گران قیمت اصفهان است.

بیشتر بخوانید: سوغات اصفهان ؛ طعم خوش نصف جهان

آماده خرید بهترین سوغاتی اصفهان هستید؟

اصفهان مهد هنر و تمدن است. از این رو سوغاتی‌های اصیل زیادی را می‌توان در آن یافت. سوغاتی‌های اصفهان هم شامل انواع خوراکی‌های خوشمزه به ویژه نمونه‌های مختلف شیرینی بوده و هم صنایع دستی و هنرهای اصیل گوناگون را دربرمی‌گیرد.

شما تجربه سفر به این شهر دیدنی را داشته‌اید؟ به نظرتان بهترین سوغاتی‌های اصفهان چیست؟ شما طرفدار یادگاری‌های ماندگار هستید؟ یا ترجیح می‌دهید خوراکی‌های خوشمزه اصفهان را به عنوان سوغات در نظر بگیرید؟ از تجربیات سفر و خرید سوغاتی از اصفهان برای ما بنویسید و اگر این مطلب را دوست داشتید، برای دوستانتان بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا