اطراف تهرانایران‌ را بگردیمجاهای تاریخیجاهای دیدنی

روستای هرانده ؛ روستایی با درختان سبز و رودخانه‌های پر آب

از آن‌جایی که شهر بزرگ تهران در دامنه‌ی رشته کوه‌های البرز واقع شده، در اطراف آن روستاهای زیبایی قرار دارد. روستاهایی با آب‌و‌هوایی تمیز و مناظری بکر و دیدنی که هر گردشگری را به خود جذب می‌کند و برای دور شدن از شلوغی شهر، استراحت و تفریح بسیار مناسب هستند. یکی از این مناطق، روستای هرانده فیروزکوه است که طبیعت بکر و بی‌نظیری دارد و از جاهای دیدنی دماوند و همچنین از جاهای دیدنی اطراف تهران به حساب می‌آید.

روستای هرانده کجاست؟

هرانده از روستاهای زیبای استان تهران است و از توابع شهرستان فیروزکوه است که طبیعتی چشم‌نواز با درختان سبز و رودخانه‌های پر آب دارد. فاصله‌ روستای هرانده تا تهران، 120 کیلومتر و تا فیروزکوه 14 کیلومتر است. مردم این روستا، مانند اکثر مردم روستاهای اطراف فیروزکوه، به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند. این روستا، روی شیب دامنه‌ی کوهستانی واقع شده و با داشتن درختان بلند و سبز و همین‌طور رودخانه‌های پر آبی مانند نمرود و قزقان چای، محل مناسبی برای گردشگری و طبیعت‌گردی محسوب می‌شود.

مسیر دسترسی به روستای هرانده

برای رفتن به هرانده از تهران، راه‌های مختلفی وجود دارد که بهترین راه استفاده وسیله نقلیه شخصی است. برای این‌که بخواهید با وسیله نقلیه شخصی به این روستا بروید، باید از تهران وارد جاده شوید و در ادامه‎‌ی مسیر با ورود به اتوبان بابایی شرق، تا اتوبان پردیس مسیر را ادامه دهید. در ادامه به جاده فیروزکوه وارد شوید و پس از گذراندن 13 کیلوکتر در این مسیر تابلو روستای هرانده را در سمت راست خود مشاهده می‌کنید و از آن‌جا تا روستا 1 کیلومتر فاصله است. به طور کلی برای رسیدن به این روستا با وسیله نقلیه شخصی، تقریبا 2 ساعت مسیر پیش رو دارید. اگر بخواهید با وسایل نقلیه عمومی به این روستا بروید، می‌توانید از طریق ترمینال شرق تهران سوار مینی‌بوس‌های فیروزکوه شوید و کنار فرعی هرانده پیاده شده و از آن‌جا با پای پیاده یک کیلومتر آخر را طی کنید.

زیبایی های اطراف هرانده

آب‌و‌هوای روستای هرانده چگونه است؟

از آن‌جایی که این روستا بسیار بالاتر از سطح دریا و در دامنه کوه قرار گرفته، آب‌و‌هوایی ییلاقی دارد که باعث شده در فصل بهار و تابستان هوای خنک و خوبی را تجربه کند و زمستان‌های سردی داشته باشد. آب‌و‌هوای خوش و معتدل، طبیعت بکر و رودخانه‌های هرانده، این روستا را به جایی مناسب برای سفرهای کوتاه مدت، پیک‌نیک و کمپینگ تبدیل کرده است.

آب و هوای روستای هرانده

بهترین زمان سفر به هرانده

از آن‌جا که روستای هرانده در دامنه کوه قرار گرفته، در زمستان آب و هوای سردی را تجربه می‌کند و زمان مناسبی برای سفر به این منطقه نیست. تعدادی از گردشگران بر این نظرند که بهترین زمان سفر به این روستا، فصل پاییز است، چرا که در این فصل طبیعت این منطقه واقعا زیبا، دیدنی و چشم‌نواز می‌شود. البته که بهار و تابستان هم طبیعت این منطقه سبز و زیباست و از نظر آب‌و‌هوا هم کاملا مناسب است.

بهار روستای هرانده

تجهیزات مورد نیاز سفر به هرانده

روستای هرانده به دلیل این‌که مسیر پیاده‌روی دارد، بهتر است به هنگام سفر، کفش پیاده‌روی همراه داشته باشید و اگر اهل عکاسی هم هستید، حتما دوربین عکاسی را فراموش نکنید. اگر قصد دارید در سفر به این روستا از غار بورینک که یکی از بهترین غارهای ایران است، هم بازدید کنید، به لباس گرم، چراغ و تجهیزات مختلف غارپیمایی هم احتیاج پیدا خواهید کرد. اگر بخواهید در این منطقه چادر بزنید و یا کمپ برپا کنید، همراه داشتن کیسه خواب، چراغ قوه، وسایل آشپزی و به طور کلی وسایل کمپینگ فراموش نشود.

شغل مردم روستای هرانده چیست؟

آب‌وهوای روستا، این منطقه را به جای خوبی برای کشاورزی تبدیل کرده است. به همین دلیل شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی‌ست و باغ‌های سیب، زردآلو، گلابی و سیب‌زمینی فراوانی دارد. گروه‌های دیگر از ساکنان این روستا هم شغل‌هایی مانند دام‌داری، کارگری، تولید صنایع‌دستی، پرورش گل و گیاه و پرورش ماهی دارند.

روستای هرانده

جاهای دیدنی اطراف هرانده

از آن‌جا که هرانده روستایی ییلاقی است، جاذبه‌های طبیعی، دره‌ها، رودخانه‌ها و غارهای خاص و زیبایی دارد و گردشگران زیادی برای دیدن این جاذبه‌ها به این روستا سفر می‌کنند. در ادامه این مقاله، جاهای دیدنی روستای هرانده و اطراف آن را به شما معرفی می‌کنیم.

جاهای دیدنی روستای هرانده

  • غار بورنیک

غار بورنیک که به عنوان طولانی‌ترین غار استان تهران و همین‌طور چهارمین غار طولانی ایران شناخته می‌شود، مکانی بوده که غارنشین‌ها در آن زندگی می‌کردند. این غار زیبا و قدیمی در فاصله‌ی حدودا 6 کیلومتری جنوب روستای هرانده واقع شده است. به دلیل این‌که این غار برای غارنشینان محلی امن و خوب بوده، به همین نام یعنی بورنیک که به معنی محل امن و خوب است، نام‌گذاری شده. برای رسیدن به غار بورنیک باید تقریبا 120 دقیقه مسیر طی کنید و از میان مناظر زیبای بسیاری گذر کنید. این مسیر از کنار رودخانه‌ها و درخت‌های بلند و زیبا می‌گذرد که تقریبا 30 دقیقه پیاده‌روی و 90 دقیقه کوه‌پیمایی دارد.

غار بورنیک

  • امامزاده یحیی

امامزاده یحیی یکی از آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده‌ی قرن هفتم هجری قمری به حساب می‌آید که بر روی تپه‌ای در اطراف روستای هرانده و در قسمت جنوبی این روستا قرار گرفته است. این امامزاده بنایی از جنس ساروج، گچ و سنگ دارد که به شکل استوانه‌ای طراحی شده و جایگاه خاصی هم بین مردم روستا دارد. تعداد 8 قبر در این امامزاده قرار دارد که هر کدام متعلق به نزدیکان امامزاده یحیی هستند. همچنین یک کتیبه‌ی بسیار قدیمی که متعلق به دوره‌ی ایلخانی است و به خط کوفی نوشته شده، در این امامزاده قرار دارد.

  • تپه‌ی شیر دره

تپه‌ای باستانی، زیبا و سرخ رنگ در نزدیکی روستای هرانده قرار گرفته، که تپه‌ی شیر دره نام‌گذاری شده است. یکی از قسمت‌های معروف و دیدنی این تپه، برج دیدبانی است که قسمت شمال شرقی آن واقع شده. از این برج که متعلق به قرن‌های چهارم و پنجم هجری قمری‌ست، برای نگهبانی و محافظت استفاده می‌کردند.

  • مسیر پیاده‌روی هرانده تا خمده

یکی دیگر از جاهای دیدنی این روستا، مسیر پیاده‌روی میان روستاهای هرانده و خمده است. تعداد زیادی از گردشگران و طبیعت‌گردان برنامه‌های گردشگری یک روزه برای پیاده‌روی بین این دو روستا می‌چینند و تور گردشگری برگذار می‌کنند. مسیر بین این دو روستا بسیار زیبا و دیدنی‌ست و درختان، رودخانه و باغ‌های میوه‌ی بسیاری در تمام مسیر مشاهده می‌شود.

روستای هرانده فیروزکوه

در سفر به روستای هرانده کجا اقامت کنیم؟

راه‌های مختلفی برای اقامت پیش روی‌تان است. اگر قصد کمپ‌کردن داشته باشید، می‌توانید در مجاورت رودخانه بساط کمپینگ را پهن کنید. البته در نظر داشته باشید که اصول ایمنی کاملا رعایت شود و بهتر است در فصول سرد سال از کمپ‌کردن خودداری کنید. همچنین در روستای هرانده، اهالی روستا چند اتاق در باغ‌هایشان دارند که به مسافران و گردشگران اجاره می‌دهند. اگر هم می‌خواهید در ویلا و یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت داشته باشید، فیروزکوه در نزدیکی این روستا قرار دارد و می‌توانید از سایت هومسا برای اجاره ویلا و سوئیت در فیروزکوه اقدام کنید. در مسیر پیاده‌روی هرانده به غار بورنیک نیز اقامتگاهی وجود دارد که گردشگران می‌توانند در آن اقامت داشته باشند.

اقامت در هرانده

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با روستای هرانده، یکی از روستاهای زیبای اطراف تهران آشنا کنیم. از آب‌وهوا و بهترین زمانی که می‌شود به این منطقه سفر کرد، گفتیم. جاهای دیدنی روستا و اطراف آن را به شما معرفی کردیم و از طبیعت زیبایی که در این منطقه می‌توان دید، حرف زدیم. مسیر دسترسی به این روستای دیدنی را برای‌تان عنوان کردیم و در آخر مطلب پیشنهاداتی هم برای اقامتی جذاب به شما ارائه دادیم.

یک دیدگاه

  1. من شخصا سفرهای کوتاه و اطراف تهرانو ترجیح میدن و میتونم به جرات بگم فیروزکوه برای کمپ زدن تو تابستون معرکه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا