ایران‌ را بگردیمدانستنی‌های سفر

بوتیک هتل های ایران ؛ اصالت در اقامتگاهی مدرن

تا به حال شده به یک خانه با معماری خاص بروید یا تصویری از آن ببینید که دلتان بخواهد حتی برای یک شب مهمان آن باشید؟ اقامت در بوتیک هتل‌های ایران رویای در دسترسی است که به راحتی می‌توان آن را تجربه کرد. ظاهر متفاوت این اقامتگاه‌ها، نحوه پذیرایی و فعالیت‌های گاها بومی و سنتی آن باعث شده به یکی از پرطرفدارترین نوع اقامتگاه‌ها بدل شود. بوتیک هتل‌ها را می‌توان اقامتگاه‌های بومی با خدمات رفاهی هتل‌ها در نظر گرفت که مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته؛ چرا که می‌تواند سلیقه افراد زیادی را ارضا نماید. در این مقاله از هومسا می‌خواهیم با بهترین بوتیک هتل‌های ایران و ویژگی‌های این نوع اقامتگاه‌ها بیشتر آشنا شویم.

اگر طرفدار این نوع اقامتگاه هستید خبر خوبی برایتان داریم، چرا که در ایران با تنوع اقلیم و اقوام مختلف، زمینه برای افزایش بوتیک هتل‌ها فراهم بوده و با توجه به استقبال گردشگران در سال‌های اخیر تعداد آنها زیاد شده است.

بوتیک هتل (Boutique Hotel) چیست؟

بوتیک هتل‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که آنها را از انواع هتل‌ها متمایز می‌کند. فضایی راحت و اکثرا شیک با چیدمانی مدرن یا سنتی که آداب مهمان نوازی در آن به نسبت استانداردهای رفتاری هتل صمیمی‌تر است. می‌توان گفت بوتیک هتل‌ها تم خاص خودشان را دارند؛ درست شبیه به تم پارک‌ها که با ظاهری متفاوت افراد را جذب می‌کنند. در ادامه به ویژ‌گی‌های خاص بوتیک هتل می‌پردازیم:

  • اندازه بوتیک هتل‌

طبق استانداردی که در جهان تعریف شده، تعداد اتاق‌های یک بوتیک هتل کمتر از 100 اتاق و در عین حال بزرگتر از اقامتگاه سنتی است و معمولا با بیش از 10 اتاق تعریف می‌شود.

  • هویت بوتیک هتل

هویت یا حسی که یک اقامتگاه در ضمیر مهمان خود ایجاد می‌کند، مهم‌ترین ویژگی آن خواهد بود. اجازه دهید اینطور توضیح دهیم، آنچه می‌‍بینید، آنچه می‌خورید، آنچه می‌شنوید و نهایتا آنچه حس خوانده می‌شود، هویت بوتیک هتل را می‌سازد. بخشی از این هویت به معماری، ظاهر و دکوراسیون مربوط می‌شود و بخشی دیگر به فعالیت‌های هتل و رفتار پرسنل! از آنجا که ما با انسان سر و کار داریم، باید بدانیم روحیه کارکنان می‌تواند در روزهای مختلف، متفاوت باشد و در نهایت بر تجربه ما تأثیر بگذارد اما آموزش‌های یکدست که اغلب از دیگر انواع اقامتگاه‌ها متمایز است، هویتی مستقل می‌سازد.

معماری بوتیک هتل‌ها را اغلب سازگار با محیط بومی در نظر می‌گیرند یا به گونه‌ای ساخته می‌شود که اصالت قدمت خود را حفظ کنند و با دکوراسیون مدرن و امکانات رفاهی مناسب میزبان می‌شوند. فضاهای مختلف اغلب فعالیت‌های مرتبطی با هتل ارائه می‌دهند که بخشی از فرهنگ منطقه را در برمی‌گیرد؛ همانند یک فروشگاه صنایع دستی در اقامتگاه که علاوه بر فروش و جنبه اقتصادی، فرهنگ منطقه را به نمایش می‌گذارد.

بخشی از پذیرایی بوتیک هتل‌ها به غذاهای محلی آن منطقه اختصاص پیدا می‌کند که منو رستوران آن را خوش رنگ و لعاب می‌کند و به نوعی دیگر معرف فرهنگ است.

  • موقعیت جغرافیایی بوتیک هتل

فرقی نمی‌کند در یک روستا باشید یا وسط یک شهر شلوغ، خوب که جستجو کنید، ممکن است در نزدیکی شما یک بوتیک هتل باشد که دلتان بخواهد در سفر یکی از آنها را رزرو نمایید. هتل صخره‌ای کندوان و بوتیک هتل حنا در تهران دقیقا مثال‌هایی متقابل هم هستند که هر کدام در نوع خودشان بی‌نظیرند.

1. هتل صخره‌ای لاله کندوان تبریز

سفر به روستای کندوان شما را در مقصدی جذاب قرار می‌دهد و نوعی خاص از اقامتگاه‌های صخره‌ای را در آن می‌بینید که بر روی سبک زندگی آنها نیز تأثیر می‌گذارد. این روستا به اندازه‌ای از پتانسیل گردشگری برخوردار است که یکی از هتل‌های 5 ستاره هتل لاله در آن ساخته شده. معماری هتل کاملا سازگار با بافت روستاست و فضاهای خدماتی مانند لابی، کافی شاپ، رستوران، خشک شویی، سفرخانه سنتی، سالن کنفرانس، صندوق امانات (پذیرش)، اینترنت در لابی، تاکسی سرویس و پارکینگ متناسب با استانداردهای 5 ستاره فراهم شده. تعداد اتاق‌ها محدود و بعضی از آنها دارای جکوزی است.

بوتیک هتل لاله کندوان

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تبریز

2. هتل لاله بیستون کرمانشاه

کاروانسراها قدمتی تاریخی در کشورمان دارند که اکثر آنها به دوره صفویه برمی‌گردد. هتل لاله بیستون یکی از بزرگترین کاروانسراهای این دوره است که در کنار هشتمین میراث جهانی یونسکو ایران یعنی بیستون کرمانشاه قرار گرفته است. بنابراین سفر به این جاذبه‌ی تاریخی- فرهنگی هم فال است و هم تماشا!

هتل لاله بیستون کرمانشاه

بدون شک اقامت در یک اقامتگاه تاریخی که سالیان دور کاروان‌ها در آن استراحت می‌کردند با امکانات و تجهیزات امروزی تجربه متفاوتی خواهد بود. این بوتیک هتل بین‌المللی از سال 94 میزبان گردشگران بوده و علاوه بر فضای اقامتی، امکاناتی مانند پارکینگ، تاکسی سرویس شبانه روزی، کافی شاپ، رستوران، سفره خانه ، سالن جلسه و همايش فراهم کرده است.

3. هتل سرای عامری ها کاشان

بوتیک هتل عامری‌ها

کاشان را به خانه‌های اصیل ایرانی می‌شناسند؛ خانه طباطبایی‌ها، خانه بروجردی‌ها، خانه عباسیان و خانه عامری ها از معروف‌ترین آنهاست. خانه عامری‌ها در حال حاضر به یکی از بوتیک هتل‌های زیبای کاشان بدل شده که هر ساله به ویژه در فصل گلابگیری، میزبان گردشگران خارجی و داخلی است.

این بوتیک هتل 5 ستاره در سال 1378 تا 1393 بازسازی و درهای آن به روی گردشگران باز شد. 38 اتاق، دو فضای رستوران، کافی‌شاپ و گالری از فضاهای داخلی سرای عامری‌هاست.

4. بوتیک هتل خانه اطلسی کاشان

خیابان علوی کاشان از آن جاهاییست که جغرافیای آن شما را به دل تاریخ می‌برد؛ بافت کویری کوچه‌ها و معماری خانه‌های ایرانی ما را به سالیان دور و دوره قاجار می‌برد. خانه اطلسی یکی از عمارت‌های زیبای کاشان است که قدمت آن به 200 سال قبل برمی‌گردد. اتاق‌های پنج دری، سرداب، حوض خانه و بادگیری که آشیانه ی گنجشک‌ها و کبوترها شده، تنها بخشی از جذابیت این خانه یا هتل است؛ یک بوتیک هتل در محله کوشک صفی.

12 باب اتاق با امکانات (تلویزیون، یخچال، سشوار­، تخت، صندلی، میز، سیستم سرمایشی (اسپیلت)، سیستم گرمایشی (شوفاژ)، توالت فرنگی و حمام اختصاصی) به همراه فضاهای متنوعی مانند پارکینگ و کافی شاپ در طول سال به ویژه فصل‌ بهار و پاییز میزبان گردشگران کاشان می‌شود.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کاشان

بوتیک هتل خانه اطلسی کاشان

5. خانه مرشدی ها کاشان

در خیابان دروازه اصفهان شهر کاشان یکی دیگر از خانه‌های اعیانی قرار گرفته که امکاناتی مطابق با هتل 4 ستاره فراهم کرده است. بوتیک هتل مرشدی‌ها در سال 94 مرمت شد و با تجهیز 8 اتاق و امکانات رفاهی مانند پارکینگ اختصاصی و چایخانه یا همان شربت خانه شروع به کار کرد.

این اقامتگاه در نزدیکی جاذبه‌هایی مانند مسجد آقا بزرگ، خانه عباسیان، مسجد جامع کاشان، خانه طباطبایی‌ها و خانه بروجردی‌ها قرار گرفته است.

خانه مرشدی‌ها کاشان

6. خانه خالو میرزا عقدا

بافت مسکونی عقدا هنوز هم اصالت و قدمت خودش را حفظ کرده، کوچه‌های آشتی کنان، ساباط‌ها، خانه‌های خشت و گل با مردمی خوش ذوق تنها بخشی از جذابیت‌های شهر عقداست.

از کوچه‌های باریک که عبور کنید به یک در چوبی می‌رسید. از همان ابتدا با معماری خانه‌های کویری رو به رو می‌شوید؛ هشتی؛ فضایی خصوصی در ورودی بوتیک هتل میرزاست که در همان ابتدا شما را به حال و هوای خانه‌ای ایرانی در دل کویر می‌برد. تابستان نشین و زمستان نشین دو سمت خانه هستند که بنا به جهت تابش آفتاب آب و هوایی معتدل ایجاد می‌کند. برای اجاره سوئیت در عقدا گزینه‌های مختلفی دارید که بدون شک خالو میرزا یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی یزد

بوتیک هتل خالو میرزا

7. هتل مشیرالممالک یزد

شهر جهانی یزد پتانسیل زیادی برای ایجاد اقامتگاه‌های سنتی و بوتیک هتل داشته و در همین راستا اقامتگاه‌های متنوعی در این شکل و شمایل طی سال‌های اخیر ایجاد شده‌اند. مشیرالممالک اولین هتل باغ مجهز با معماری کویری است که با امکاناتی مطابق استانداردهای هتلی 5 ستاره اما سنتی تجهیز شده. قدمت این باغ به دوران قاجار برمی‌گردد و وسعت آن حدود 13000 متر مربع است.

اجاره آنلاین اقامتگاه در یزد

رستوران‌ها (رستوران نقاشی، رستوران باغ، رستوران یزد، کافی شاپ)، سالن‌ها (سالن کنفرانس، سالن‌های جشن و عروسی) امکانات رفاهی (باشگاه ورزشی، حجره مشیر، ایمنی و حفاظت، عابر بانک، تاکسی سرویس، پارکینگ، عکاسخانه) از فضاهای متنوع هتل مشیرالممالک است که یک اقامت همه چیز تمام را برایتان رقم می‌زند.

هتل مشیرالممالک یزد

8. هتل درب شازده شیراز

بوتیک هتل‌های ایران در شهرهای به اصطلاح کلاسیک بیشتر پیدا می‌شود؛ شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، یزد و کاشان که مسیر رایج تورهای ورودی است. اگر به دنبال چنین اقامتگاهی در شیراز هستید، هتل درب شازده که قدمت آن به دوران زندیه و اوایل قاجار برمی‌گردد، انتخاب جذاب خواهد بود. اقامت در خانه‌ای که چند نسل گذشته در آن زندگی کرده‌اند، اصالت بنا، معماری و در عین حال خدمات رفاهی هتل، تجربه ارزشمندی خواهد بود که ضمن بازدید از جاهای دیدنی شیراز، در سفر به این شهر زیبا خاطره‌ای به یاد ماندنی برایتان می‎سازد.

هتل درب شازده در بافت قدیمی شیراز قرار گرفته و دسترسی مناسبی به ارگ کریم خان، مسجد و بازار وکیل دارد.

هتل درب شازده شیراز

8. هتل سنتی نیایش شیراز

این بوتیک هتل تاریخ بخشی از ادبیات شهر شیراز را روایت می‌کند چرا که روزگاری؛ حدود 100 سال قبل در این خانه جلسات “انجمن ادب شیراز” برگزار می‌شده و محل چاپ اولین شماره روزنامه شیراز بوده است. در حدود فاصله 150 متری هتل سنتی نیایش هیچ وسیله نقلیه‌ای تردد نمی‌کند، بنابراین اگر به دنبال اقامت در فضایی آرامش بخش در خانه‌ای شیرازی هستید، بدون شک این بوتیک هتل انتخاب مناسبی خواهد بود. در حیاط بنشینید و در عین حال که از منظره دلچسب حیاط لذت می‌برید، خودتان را به یک فنجان چای دعوت کنید.

هتل سنتی نیایش در نزدیکی شاهچراغ و در میان مجموعه‌ای از موزه‌ها، کلیسا، کنیسه‌ها و آتشکده‌های قدیمی، مساجد و خانقاه‌ها واقع شده و از این حیث در موقعیتی منحصر به فرد قرار گرفته است؛ تاریخ، مذهب و فرهنگ در یک نگاه!

هتل سنتی نیایش شیراز

9. بوتیک هتل جویبار اصفهان

این هتل که به تازگی؛ در سال 1397 شروع به کار کرده با معماری خاص، سنتی و در عین حال دکوراسیون مینیمال به یکی از جذاب‌ترین اقامتگاه‌های اصفهان بدل شده است. هتل جویبار در سال 1398 نیز برنده یک جایزه معماری شد. این خانه‌ی تاریخی که قدمتش به اواخر دوران قاجار برمی‌گردد، تلاش می‌کند تجربه‌ی اقامت در بافت تاریخی با امکانات به روز و سازگاز با محیط زیست ارائه دهد.

اجاره آنلاین اقامتگاه در اصفهان

10. بوتیک هتل کریاس اصفهان

موقعیت جغرافیایی هر اقامتگاه گردشگری و فاصله آن تا جاذبه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است که در انتخاب آن از سمت مهمانان تأثیر زیادی می‌گذارد. بوتیک هتل کریاس در چند قدمی میدان نقش جهان قرار گرفته و معماری و فضای داخلی آن نیز به حدی گیرا و جذاب است که احتمالا هر گردشگری که به اصفهان سفر می‌کند، دلش بخواهد در چنین جایی اقامت کند. این بوتیک هتل خانه‌ای تاریخی است که قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. مالک اصلی این بنا شخصی به نام  نظام الاسلام میرزا محمد ملقب به میرزا محمد معلم از شخصیت‌های مشروطه خواه بوده که این عمارت زیبا را به یادگار گذاشته است. اتاق‌های کریاس شامل اتاق‌های دو تخته، سه تخته و چهار تخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اصفهان

بوتیک هتل کریاس اصفهان

11. خانه تاریخی بخردی اصفهان

بخش مهمی از تاریخ اصفهان با دوران صفویه گره می‌خورد؛ تاریخی که در نقش و نگار هنر به جای مانده است. تصور کنید با ورود به نصف جهان در خانه‌ای مربوط به این دوران اقامت کنید، جایی شبیه به خانه بخردی؛ یک بوتیک هتل تمام عیار!

خانه بخردی در محله‌ای معروف و قدیمی به نام سنبلستان قرار گرفته که فاصله آن تا کاخ عالی قاپو، کاخ چهلستون، کاخ هشت بهشت و میدان نقش جهان کمتر از 5 کیلومتر است. جالب است بدانید بوتیک هتل بخردی در گذشته کاروانسرایی بوده که این بار نیز میزبان گردشگران به راه روشی متفاوت می‌شود. نام این اقامتگاه از آقای بخردی؛ دانش آموخته رشته معماری و مرمت گرفته شده که این خانه را در سال 1379 به مدت 5 سال مرمت و به اقامتگاهی تبدیل کرد.

خانه تاریخی بخردی اصفهان

12. بوتیک هتل ایرمان قشم

جزیره قشم از آن مناطق جذابی است که گردشگران به ویژه طبیعت گردهای زیادی به آن سفر می‌کنند؛ جزیره‌ای که علاوه بر طبیعتش، جاذبه‌های فرهنگی آن نیز هواخواه دارد. از این رو تعداد اقامتگاه‌های سنتی و بوم گردی زیادی فعال هستند که اکثر آنها در روستاهای قشم قرار گرفته‌اند. تجربه زندگی در اقامتگاه‌ بوم گردی قشم برای آن نوع گردشگری که به طور ویژه به روستاگردی و زندگی مردم بومی علاقه دارد، جذاب خواهد بود اما خیلی از افراد دوست دارند در عین حال که از رنگ و لعاب فرهنگ قشم بهره‌مند می‌شوند، در هتلی با رفاه کامل اقامت کنند. اینجاست که بوتیک هتل ایرمان به آن گردشگر توصیه می‌شود؛ هتلی 4 ستاره با دکوراسیون بومی!

این هتل در بافت جدید و مدرن قشم قرار گرفته و دسترسی راحتی به مراکز خرید سیتی سنتر و رستوران‌ها فراهم می‌کند. اقامت در ایرمان یک تیر و چند نشان است.

بیشتر بخوانید: زیباترین جاهای دیدنی قشم

بوتیک هتل ایرمان قشم

13. بوتیک هتل حنا تهران (بوتیک هتل آرش حیدریان)

اگر اهل تهران هستید، شاید برایتان جالب باشد که بدانید در شهر مدرنی مثل پایتخت هم بوتیک هتل‌هایی وجود دارد که معماری و دکوراسیون سنتی آن شما را از این شهر شلوغ جدا کند و به گوشه‌ای دنج و آرام ببرد. بوتیک هتل حنا یکی از همین اقامتگاه‌های جذاب است که در کوچه لولاگر؛ یکی از کوچه‌های قدیمی تهران قرار گرفته است. دکوراسیون و معماری بوتیک هتل حنا آنقدر خاص و اصیل طراحی شده که یکی از معتبرترین جوایز معماری را برده است. کافه، رستوران، سالن جلسه و فروشگاه صنایع دستی در فضایی کوچک اما کاملا اصولی تعریف شده و هر مهمان با اقامت در این هتل یک پکیج کامل را تجربه می‌کند که حتی می‌تواند با موتور سیکلت وسپا که برای گشت آماده شده‌اند، در بافت منطقه ۱۱ و ۱۲ تهران پرسه بزند.

بوتیک هتل حنا تهران

14. بوتیک هتل نظامیه تهران

در قلب شهر تهران، در یکی از محله‌های قدیمی یعنی خیابان نظامیه میدان بهارستان؛ درست در یکی از شلوغ‌ترین مناطق شهر بوتیک هتلی جذاب وجود دارد که میزبان گردشگران و حتی اهالی تهران می‌شود. قدمت این خانه به 100 سال قبل برمی‌گردد که از مکان های تاریخی تهران است و متعلق به یکی از خانواده‌های اصیل و خوشنام تهرانی بوده است. بوتیک هتل نظامیه در حال حاضر 5 اتاق به علاوه یک سوئیت ماه عسل دارد و امکاناتی مانند کافی شاپ و اینترنت در آن فراهم شده است. اقامت در این هتل شبیه به این می‌ماند که یک فیلم از تهران قدیم در حال اکران است در حالیکه یکی از بازیگران آن خود شما هستید. خیلی از افراد برای عکاسی به چنین بوتیک هتل‌هایی می‌روند که اتفاقا می‌تواند یک لوکیشن جذاب نیز باشد.

بیشتر بخوانید: زیباترین خانه‌های تاریخی تهران

بوتیک هتل نظامیه تهران

15. بوتیک هتل پهلوان رزاز

خانه‌های سنتی تهران، با سرداب، پنجره‌های ارسی، باغچه و حوضی در وسط حیاط که همگی از یک خانه اصیل رونمایی می‌کند، به همت افراد علاقه‌مند و سرمایه گذار در حال مرمت هستند وبا تغییر کاربری به کافه و اقامتگاه‌های از جنس بوتیک هتل تبدیل می‌شوند. خانه رزاز که در محله‌ی عودلاجان قرار گرفته، با معماری جذاب و دکوراسیون سنتی، یادگاری از 200 سال قبل است که بعد از بازسازی در سال 1396 شروع به فعالیت کرد. با اجاره بوتیک هتل پهلوان رزاز یک شب اقامت متفاوت را تجربه می‌کنید.

این هتل دارای 10 اتاق است و مجموعا ظرفیت اقامت و پذیرش 40 گردشگر را دارد. پارکینگ عمومی (در نزدیکی هتل)، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، راهنمای محلی تورهای گردشگری، آشپزخانه عمومی مجهز، اینترنت و وای رایگان، رستوران و کافی شاپ از امکانات هتل است که رفاه قابل قبولی از اقامت در یک هتل سنتی فراهم می‌کند.

کلام آخر

این روزها اقامت در سفر فقط به یک جا برای استراحت منتهی نمی‌شود، چرا که نوع آن، موقعیت جغرافیایی‌اش، خدمات و تمامی جزئیات اقامتگاه در تجربه سفر تأثیر می‌گذارد. بوتیک هتل‌ها به عنوان اقامتگاه‌هایی سنتی در ساختاری مدرن طرفداران زیادی در دنیا دارد که طی سال‌های اخیر در ایران نیز محبوبیت زیادی به دست آورده است. در این مقاله بهترین بوتیک هتل‌های ایران را به شما معرفی کردیم؛ هتل لاله کندوان، لاله بیستون، بوتیک هتل‌های اصفهان، شیراز، کاشان و یزد همگی تجربه خاصی از اقامت را خلق می‌کند. اقامت در این بوتیک هتل‌ها این فرصت را فراهم می‌کند تا ضمن اقامت در فضایی سنتی، رفاه کامل یک هتل کوچک را لمس کنید. برای رزرو هر کدام از این بوتیک هتل ها می‌توانید از طریق سایت اجاره ویلا و سوئیت هومسا اقدام کنید.

سوالات متداول

بهترین بوتیک هتل های ایران کدامند؟

هتل صخره‌ای لاله کندوان تبریز، هتل لاله بیستون کرمانشاه، هتل سرای عامری ها کاشان، بوتیک هتل خانه اطلسی کاشان، خانه مرشدی ها کاشان، خانه خالو میرزا عقدا، هتل مشیرالممالک یزد، هتل درب شازده شیراز، هتل سنتی نیایش شیراز، بوتیک هتل جویبار اصفهان و…

یک دیدگاه

  1. من تجربه اقامت در
    بوتیک هتل جویبار اصفهان
    بوتیک هتل کریاس اصفهان
    خانه تاریخی بخردی اصفهان
    رو داشتم که واقعا پرسنل منظم و کیفیت اقامتگاه بالا بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا