ایران‌ را بگردیمجاهای تاریخیسوغات و صنایع دستی

سوغات اصفهان ؛ طعم خوش نصف جهان

قطعا یکی از جذابیت‌های سفر برای هرکدام از ما سوغاتی آوردن برای عزیزانمان است. هرکدام از ما در سفرهایی که در طول زندگی خود تجربه می‌کنیم خاطرات شیرین زیادی را برای خود و همسفرمان رقم می‌زنیم؛ اما بارها در میان شیرینی همین خاطرات آرزو کردیم ای کاش دیگر عزیزانمان هم در این لحظه و در این سفر کنار ما بودند. شاید برای همین هم است که با سوغاتی آوردن برای خانواده و دوستان قصد داریم بخشی از خاطرات سفر را با آن‌ها به اشتراک بگذاریم و در شیرینی خاطرات خود، آن‌ها را هم شریک سازیم. این‌بار هم مقصد سفر ما شهر زیبای اصفهان است و تلاش داریم با معرفی سوغات اصفهان از طعم خوش سفر به این شهر تاریخی و زیبا برای بگوییم و کام شما را با پولکی و گز شیرین کنیم.

در این مطلب از هومسا به سراغ معروف‌ترین سوغات اصفهان می‌رویم تا در سفر به این شهر با شناخت کافی اقدام به خرید سوغات اصفهان کنید. در هر بخش به‌طور مجزا به خوراکی‌ها و انواع سوغات اصفهان خواهیم پرداخت؛ از گز و پولکی گرفته تا نبات و عسل فریدون‌شهر که به‌عنوان معروف‌ترین سوغات اصفهان به‌شمار می‌روند؛ پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

گز اصفهان

سوغات و صنایع‌دستی اصفهانعکس: خبرگزاری صداوسیما

نام گز کوتاه، اما عمرش بلند است؛ قدمت این خوشمزه اصفهانی به بیش از 450 سال قبل و به زمان صفویان می‌رسد. گز اصفهان به‌عنوان یک شیرینی درخور شأن شاهان و شاهزادگان، پیشکشی ارزنده بود که به ایشان تقدیم می‌شد. با گذشت سال‌ها هنوز هم این شیرینی، محبوب‌ترین و معروف‌ترین سوغات اصفهان شناخته می‌شود. این شیرینی از ترکیب شکر، گلوکز، سفیده تخم‌مرغ، گلاب، انواع مغزها، انگبین‌های گیاهی و خلال بیدمشک تهیه می‌شود. جالب است بدانید که گز اصفهان انواع بسیار متفاوت و جذابی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

بیشتر بخوانید: صنایع دستی ایران
  • گز آردی

سوغات اصفهان

گز آردی تنها گزی است که در تولید آن از گزنگبین استفاده می‌شود؛ به همین خاطر گران‌تر بوده و تولید و فروش بیشتری نسبت به سایر انواع گز دارد. غلتاندن برش‌های دایره‌ای و مربعی این گز در آرد به افزایش ماندگار آن کمک زیادی می‌کند. طعم جذاب و ماندگاری، نام گز آردی را در سرلیست بهترین سوغات اصفهان قرار می‌دهد.

  • گز شکن دار

گز شکن‌دار به‌دلیل رطوبت بسیار کم، بافت شکننده و تردی دارد و به‌محض قرار گرفتن در دهان آب می‌شود. اگر به دنبال بافت نرم‌تر گز هستید گز شکن‌دار انتخاب خوبی است.

سوغات و صنایع دستی اصفهان

  • گز برشی

گز برشی یکی دیگر از بهترین سوغات اصفهان، به‌دلیل اینکه توسط دستگاه‌های برش از زوایای مختلف به قطعاتی کوچک‌تر تقسیم می‌شود، مغزهای به‌کاررفته در آن از قسمت‌های برش خورده نمایان است و همین موضوع بر جذابیت ظاهری این نوع گز افزوده است.

  • گز انگشت‌پیچ

سوغات اصفهان

این گز به‌دلیل اینکه مغزی در تولید آن به کار نرفته، بافت بسیار نرمی دارد و از این نظر برای افراد مسن و کودکان گزینه خوبی محسوب می‌شود.

  • گز سکه‌ای

گز سکه‌ای درواقع همان گز آردی یا انگشت‌پیچ است که به‌صورت دایره‌ای برش زده می‌شود.

بیشتر بخوانید: سی وسه پل اصفهان
  • سوهان گز

زمانی که سوهان قم و گز اصفهان در یک ترکیب هیجان‌انگیز درکنار هم قرار می‌گیرند، خوشمزه جدیدی به نام سوهان گز به وجود می‌آید، درواقع سوهانی با مغز گز در میان انواع سوغات اصفهان جای خوش کرده است.

  • گز لقمه

سوغات اصفهان

ترکیبات گز لقمه از همان دستور اصلی تولید گز پیروی می‌کند، اما به‌دلیل اینکه در قطعات کوچکی برش زده می‌شود، خوردن آن بسیار راحت است.

  • گز با روکش شکلات

همان‌طور که از نامش پیداست این گز در روکشی از شکلات قرار دارد و این موضوع ماندگاری بیشتر آن را تضمین می‌کند. این گز به‌دلیل به کار رفتن آب‌پنیر، روکش شکلات و گاهی شیر خشک ارزش غذایی بالاتری نسبت به سایر انواع گز دارد.

  • گز نرم

گز نرم به‌دلیل بافت نرم خود قابلیت کشندگی بسیار بالایی دارد و به‌راحتی شکل داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: صنایع دستی اصفهان

پولکی اصفهان

سوغات و صنایع‌دستی اصفهانعکس: باشگاه خبرنگاران جوان

دومین خوشمزه اصفهانی که همگی با نام آن آشنایی دارید، پولکی این شهر است. ورق نازک و شیشه‌ای شیرین که از شیره اضافی به‌کاررفته در تولید نبات تهیه می‌شود. این آب‌نبات خوشمزه به عنوان یکی از سوغات اصفهان در طعم‌های لیمویی، پسته‌ای، کنجدی، زعفرانی و… وجود دارد که مصرف آن به هنگام نوشیدن چای کام را شیرین می‌کند. پولکی در دسته سوغاتی‌های مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی قرار می‌گیرد.

سوهان عسلی

سوهان‌عسلی را می‌توان به‌همراه چای نوشید و عطر بهشت را در کام خود احساس کرد. این سوهان پرطرفدار اصفهانی از همتای قمی خود نازک‌تر بوده و از جوانه گندم، آرد، شکر، کره، گلاب، زرده تخم‌مرغ و مغز بادام یا پسته تهیه می‌شود.

نبات اصفهان

نبات اصفهان در طعم‌های زعفرانی، زنجبیلی، آویشن، دارچینی و زیره به‌صورت بلورهای شاخه‌ای و چوبی عرضه می‌شود که طعم دل‌چسب و لذیذی دارد. نبات‌های شیشه‌ای و رسی اصفهان در بسته‌های نفیسی عرضه می‌شوند، ازاین‌رو برای به‌عنوان یک سوغاتی شکیل و زیبا قلمداد می‌شوند.

عسل فریدون‌شهر

عسل فریدون‌شهر اصفهان با دارا بودن خواص بی‌شمار دارویی، سوغات بی‌نظیر استان شناخته می‌شود. به‌دلیل پوشش گیاهی متنوع فریدون‌شهر، عسل‌های قنقال، گون زرد و زول در مرغوب‌ترین شکل تولید می‌شوند که یک سوغاتی خاص و ارزشمند به‌شمار می‌رود.

برشتوک اصفهان

اصفهان را پیش از چشیدن طعم برشتوک اصیلش ترک نکنید. این شیرینی سنتی و خاص اصفهانی پای ثابت مجالس مردمان شهر است و برای پذیرایی از مهمانان به کار می‌رود. آرد نخودچی در کنار جوانه گندم، روغن جامد و پودر کاکائو از مواد اصلی تهیه این خوردنی سنتی را تشکیل می‌دهند که در انواع زنجبیلی، دورنگ و شکلاتی به فروش می‌رسد.

جوزقندی

سوغات و صنایع‌دستی اصفهانعکس: خبرگزاری مهر

جوزقندی اصفهانی یک شیرینی خاص و متفاوت به‌شمار می‌رود که از میوه الگ (نوعی هلوی محلی) تهیه می‌شود. در تهیه آن هسته و پوست الگ را جدا کرده و بجای هسته، خاک قند و مغز گردوی آسیاب شده قرار می‌دهند و آن را خشک و سپس عرضه می‌کنند. این سوغاتی از گران‌ترین و بهترین سوغات اصفهان است که می‌توانید به عزیزان‌تان هدیه دهید.

شیرینی کرکی

شیرینی کرکی معروف به شیرینی بهشتی، یکی دیگر از خوشمزه‌ترین‌های استان اصفهان به‌شمار می‌رود و ماندگاری بسیار بالایی هم دارد. اگرچه این شیرینی در بسیاری از شهرهای ایران پخته می‌شود اما چشیدن طعم اصیل آن در نصف جهان لطف دیگری دارد.

شیرینی برنجی

اگرچه همه شیرینی برنجی را سوغات کرمانشاه می‌دانند اما کارگاه‌های شیرینی‌پزی بسیاری در اصفهان هم مشغول پخت و عرضه این شیرینی جذاب هستند. در تهیه شیرینی برنجی اصفهان از آرد برنج، تخم‌مرغ، شکر، زعفران، گلاب و مقداری سیاه‌دانه برای تزئین استفاده می‌شود. بافت نرم و طعم خوب شیرینی برنجی یکی از علل محبوبیت آن نزد شیرینی دوستان به‌حساب می‌آید.

گوش فیل

سوغات اصفهان

شاید شما هم اولین بار با شنیدن ترکیب گوش‌فیل با دوغ حسابی تعجب کردید، اما بد نیست کمی از چارچوب همیشگی ذائقه خود فاصله بگیرید. نظر دادن در مورد ترکیب گوش‌فیل و دوغ می‌تواند تا حدودی سلیقه‌ای باشد؛ اما پیشنهاد ما این است فرصت چشیدن ترکیبات ناآشنا را به خود بدهید تا از طعم خوب این ترکیب بی‌بهره نمانید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اصفهان

اقامت در اصفهان با هومسا

برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات پیش از سفر آنقدر مهم است که مستقیم بر کیفیت سفر شما تاثیر خواهد گذاشت؛ یکی از مهم‌ترین اقدامات پیش از سفر هم روند اجاره ویلا و سوئیت است؛ انتخاب خوب شما در این قسمت کمک می‌کند سفری دل‌پذیر به همراه خاطراتی خوش برای شما رقم بخورد. در این مسیر تنها نیستید و هومسا در کنارتان خواهد بود تا با انتخاب بهترین اقامتگاه هرگونه نگرانی احتمالی شما از این بابت رفع شود. هم کافی است به سایت هومسا مراجعه کنید و با جستجوی اسم شهر اصفهان، برای اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان اقدام کنید.

کلام آخر

سفر به اصفهان، شهر روایتگر تاریخ و فرهنگ کهن ایرانی، قطعا می‌تواند یکی از دل‌چسب‌ترین تجارب شما و همسفرانتان باشد. بازدید از جاهای دیدنی اصفهان، وقتی برای شما دل‌پذیرتر می‌شود که با خرید سوغاتی، عزیزانتان را هم در خاطرات شیرین سفر خود سهیم سازید. ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با معروف‌ترین و بهترین سوغات اصفهان آشنا کنیم تا در انتخاب سوغاتی بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر درباره سفر به اصفهان و تهیه سوغاتی تجربه یا پیشنهاد خاصی دارید در قسمت نظرات با ما و همراهان هومسا به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

معروف ترین سوغات اصفهان کدامند؟

گز اصفهان، پولکی اصفهان، سوهان عسلی، نبات اصفهان، عسل فریدون‌شهر، برشتوک اصفهان، جوزقندی، جوزقندی، شیرینی برنجی، گوش فیل و…

‫5 دیدگاه ها

  1. حتی از خوندن این مقاله ضعف کردم. مگه می شه از گز آردی گذشت؟ مگه می شه رفت اصفهون و دوغ و گوشفیل نخورد. بی ربط به موضوع مقاله س اما بریونی هم امتحان کنین.

    1. مینا جان
      خوشحالیم که این مقاله تونسته تا این حد توجه شما رو جلب کنه

  2. امکانش هست آدرس چندتا از فروشگاه های اصفهان که گز با کیفیت برای سوغاتی دارن رو بزارید؟؟ ممنون از شما

    1. پریا جان
      فروشگاه‌های کرمانی، آنتیک، مظفری، بلداجی، دردشتی، شیرین، شاهکار و سکه گزینه‌های خوبی برای خرید گز و سوغات اصفهان هستند

  3. واقعا گز و پولکی رو از بچگی عاشقش بودم ممنون از مطالب خوبتون به نظرم تو یه پست دیگری هم بهترین برند های گز و پولکی رو معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا