ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

جاهای دیدنی اصفهان ؛ از نقش جهان تا عالی قاپو

سفر به اصفهان یک سفر معمولی نیست، سفری است به عمق تاریخ، به جان هنر، سفری است برای شنیدن آواز و موسیقی، برای تماشای گنبدهای فیروزه‌ای، برای دیدن بهترین معماری‌ها، زیباترین کاشی‌کاری‌ها و چشم‌نوازترین آینه‌کاری‌ها. اصفهان شهر خاطره‌سازی است، از اصفهان که دیدن کنید، کوله بار سفرتان پر می‌شود از خاطره‌های فراموش‌نشدنی. اصفهان زیبا آنقدر دیدنی دارد که با یک روز و دو روز نمی‌توانید از همه جذابیت‌هایش لذت ببرید و از تمام جاذبه‌هایش دیدن کنید. به همین خاطر سعی کردیم در یک مطلب به سراغ بهترین جاهای دیدنی اصفهان برویم تا از بین گزینه‌های مختلفی که برای گردش در این شهر دارید، جاذبه مهمی را در سفر به این شهر از دست ندهید.

همراه هومسا باشید تا گردشی در نصف جهان بزنیم و با مکان های دیدنی اصفهان بیشتر آشنا شویم. البته در این معرفی فقط به سراغ جاذبه‌های تاریخی نرفته‌‎ایم و از جاهای تفریحی اصفهان هم برای‌تان صحبت کرده‌ایم.

1. میدان نقش جهان

میدان نقش جهان یا مسجد امام، قلب تپنده اصفهان است و اولین جایی است که هر گردشگری در اصفهان به آن سر می‌زند. اینجا بدون اغراق یکی از زیباترین میدان‌هایی است که در جهان وجود دارد و بازدید از آن آرزوی بسیاری از گردشگران دنیاست. مسجد شیخ لطف الله، بازار اصفهان، سردر قیصریه، مسجد امام و کاخ عالی قاپو در اطراف این میدان قرار گرفته‌اند و اعتبار و زیبایی آن را چند برابر کرده‌اند. حال و هوایی که در میدان نقش جهان جریان دارد را شاید هیچ جای دیگر ایران نتوانید تجربه کنید، حتی آن‌هایی هم که اهل بازدید از جاهای تاریخی نیستند، باز هم از حضور در میدان نقش جهان و فضای دلنشین آن لذت می‌برند.

نام میدان نقش جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو هم آمده است و نگین گردشگری اصفهان محسوب می‌شود.

2. عمارت عالی قاپو

کاخ عالی قاپو، عمارت به یادماندنی و ماندگار دوره صفویان است که با نوآوری‌هایی که در معماری و تزئیناتش دارد، به عنوان یکی از بناهای شاهکار تاریخ ایران شناخته می‌شود. عمارتی 6 طبقه که تا همین چند دهه پیش، بلندترین عمارت چند طبقه اصفهان محسوب می‌شد و با تزئینات نقاشی و گچ‌بری‌ها و طلاکاری‌های خود، دل از هر بیننده‌ای می‌برد. اتاق موسیقی عالی قاپو که در طبقه ششم قرار دارد، مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش این بنای تاریخی است. اتاقی که مانند یک استودیوی ضبط عمل می‌کند، نویزهای صدا را می‌گیرد و صدا را به شکلی صاف به تمام قسمت‌های تالار می‌رساند.

آدرس: میدان نقش جهان، ضلع شرقی

3. مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله شاید زیباترین سازه‌ای باشد که تا کنون در ایران ساخته شده است. اگر در اصفهان تنها به اندازه بازدید از یک جاذبه وقت دارید، مسجد شیخ لطف الله بهترین گزینه است. اینجا می‌توانید نهایت هنر و سلیقه معماران و هنرمندان دوره صفوی را با تمام وجود لمس کنید و یکی از بهترین کاشی‌کاری‌های ایران را از نزدیک ببنید.

آدرس: میدان نقش جهان، ضلع غربی

4. مسجد امام

مسجد امام که با نام‌های مسجد شاه یا مسجد جامع عباسی شناخته می‌شود، یکی دیگر از شاهکارهای معماری ایران است که قدمت آن به دوره صفوی باز می‌گردد. مسجدی که در ضلع جنوبی میدان نقش جهان با مناره‌های بلند و سردر لاجوردی‌اش خودنمایی می‌کند و نماینده تکامل هزار سال مسجدسازی در ایران به حساب می‌آید. مسجد امام به خاطر کاشی‌کاری‌های بی‌مانند و آبی رنگش شناخته می‌شود و حال و هوایی از آسمان را در ذهن بازدیدکنندگان تداعی می‌کند. گنبد فیروزه‌ای و عظیم مسجد امام هم یکی از زیباترین بخش‌های آن است و بلندتر از هر بنایی در میدان نقش جهان، بر اصفهان قدیم اشراف کامل دارد.

آدرس: میدان نقش جهان، ضلع جنوبی میدان

اجاره آنلاین اقامتگاه در اصفهان

5. بازار اصفهان

بازار اصفهان، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای خاورمیانه است و به عنوان قلب صنایع دستی ایران شناخته می‌شود. در این بازار می‌توانید به انواع سوغات و صنایع دستی اصفهان مانند ظروف مسی و قلمزنی، پارچه قلم‌کار، زیورآلات سنگی، عتیقه جات، مینیاتور، ترمه، طلا و زیورآلات، فرش، پوشاک، چینی و بلور، گز و پولکی و سایر شیرینی‌ها دسترسی داشته باشید و بهترین نمونه‌های سوغات اصفهان را از بازار بزرگ اصفهان بخرید.

آدرس: میدان نقش جهان، ضلع شمالی میدان

6. کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون یکی دیگر از میراث بر جای مانده از دوران صفوی در اصفهان است، کاخی با آینه‌کاری‌ها و نقاشی‌های تماشایی که تعدادی از معروف‌ترین دیوارنگاره‌های ایران را در خود جای داده است. کاخی بی‌نهایت زیبا که در میان باغی تماشایی قرار گرفته است و یکی از آثار ثبت شده اصفهان در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به حساب می‌آید. در بخش‌هایی از این کاخ، موزه‌ای هم برپاست که در بازدید از آن می‌توانید از آثاری مانند نسخ خطی قدیمی، نگارگری و آثار مربوط به اصفهان در دوره صفویه و غیره دیدن کنید.

آدرس: میدان امام حسین، خیابان استانداری

7. منارجنبان

نمی‌شود کسی اسم از اصفهان بیاورد اما سراغی از منارجنبان، جاذبه معروف این شهر نگیرد. بنایی با معماری جالب که در دوره ایلخانان ساخته شده است و در حدود 700 سال قدمت دارد. این بنا دو مناره با ارتفاع 5 متر و 70 سانتی دارد که به خاطر شیوه خاص معماری خود تکان می‌خورد و به همین دلیل به اسم منارجنبان شهرت پیدا کرده است. زمانی که یکی از این مناره‌ها تکان می‌خورد، مناره دیگر هم به جنب‌وجوش می‌افتد و کل ساختمان هم پیچ‌وتابی به خودش می‌دهد.

آدرس: جاده آتشگاه به سوی نجف آباد

8. مسجد جامع یا مسجد جمعه اصفهان

یکی دیگر آثار ثبت جهانی شده اصفهان، مسجد جامع یا مسجد جمعه این شهر است که به نام مسجد عقیق هم شناخته می‌شود. این مسجد قدیمی‌ترین مجموعه معماری مذهبی ایران را در خود جای داده است و قدمت آن بر خلاف بسیاری از آثار مهم اصفهان، به دوره سلجوقی باز می‌گردد. کاشی‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها و ستون‌های مسجد جامع بسیار زیبا طراحی شده‌اند و معماری نمای بیروی آن یکی از بهترین نمونه‌های معماری در شهر اصفهان محسوب می‌شود.

آدرس: میدان امام علی، خیابان مجلسی

مسجد جامع اصفهان

9. سی و سه پل

سی و سه پل مشهورترین پل تاریخی نصف جهان و مکان های دیدنی اصفهان است که به نام‌های پل الله وردی خان و پل سی و سه چشمه هم شهرت دارد. پلی که روی بستر زاینده رود ساخته شده است و شاهکاری در معماری ایران محسوب می‌شود. قدمت سی و سه پل در حدود 400 سال است و عنوان طولانی‌ترین پل زاینده رود را هم به خود اختصاص داده است.

آدرس: میدان انقلاب، خیابان چهارباغ عباسی

10. کلیسای وانک

کلیسای وانک معروف‌ترین و شاید زیباترین کلیسای ایران است، زمانی که قدم در این کلیسا می‌گذارید، انگار به دنیای دیگری پای می‌گذارید. کلیسای وانک که در محله جلفای اصفهان قرار دارد، تعدادی از زیباترین نقاشی‌ها و تذهیب کاری‌های دوره صفوی را در خود جای داده است. این کلیسا که به اسم‌های کلیسای جامع وانک یا آمنا پر کیج هم نامیده می‌شود، مرکز خلیفه‌گیری و کانون ارتباط ارمنیان ایران با دنیاست. اگر اهل موزه‌گردی هم باشید، کلیسای وانک بزرگ‌ترین موزه اصفهان را در خود جای داده است و با آثار مهمی که در اختیار دارد، یکی از مهم‌ترین مراکز ارمنی شناسی دنیا به حساب می‌آید. خیلی از کافه‌های اصفهان در محله‌ی جلفا قرار گرفته و معمولا عصرها و شب‌های شلوغی دارد که برای گردشگران جذاب است.

آدرس: محله جلفا، خیابان کلیسا

11. پل خواجو

پل خواجو زیباترین پل تاریخی اصفهان است که هم معماری چشم‌نواز و خیره‌کننده‌ای دارد و هم نقاشی‌ها و کاشی‌کاری‌های جذابی روی آن به چشم می‌خورد که این پل را به مانند نگینی در میان پل‌های تاریخی اصفهان تبدیل کرده است. این پل در دوره صفوی روی خرابه‌های پل حسن بیک بنا از دوره تیموری ساخته شد. اینجا هم محلی برای گذر افراد از روی زاینده رود بود، هم ساختمانی به نام شاه نشین داشت که محل اقامت موقت شاه محسوب می‌شد و هم در مواقع لازم، کاربری سد و آب بند پیدا می‌کرد.

آدرس: مابین خیابان‌های کمال اسماعیل و بلوار آینه خان

پل خواجو اصفهان

12. عمارت هشت بهشت

کاخ هشت بهشت عمارتی است بسیار دلنشین و زیبا که در میان پارکی سرسبز قرار گرفته است و روزگاری به نام زیباترین کاخ عالم شناخته می‌شد. عمارتی با طرح هشت پهلو که نماد عدد هشت آن در اتاق‌ها، آجرهای کف و حوض مرکزی هم دیده می‌شود. این کاخ دو طبقه دارد و دیوارهای آن پوشیده از گچ‌بری‌ها، نقاشی‌ها و گل‌های رنگارنگ است و سقفی پوشیده از مقرنس‌های گچی خوش آب‌ورنگ دارد. ایوان‌ها، رواق‌ها، اتاق‌ها و پنجره‌های این عمارت هم، همه در نهایت زیبایی و هماهنگی طراحی و ساخته شده‌اند.

آدرس: خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجایی

کاخ هشت بهشت

13. پارک جنگلی ناژوان

یکی از جاذبه‌های کمترشناخته شده اصفهان، پارک جنگلی ناژوان است که فرصت بسیار خوبی برای گردش در طبیعت در سفر به نصف جهان برای‌تان ایجاد می‌کند. این پارک جنگلی وسیع در غرب شهر اصفهان قرار گرفته است و امکانات تفریحی و رفاهی زیادی دارد. باغ پرندگان اصفهان، باغ خرندگان، باغ پروانه‌ها، آکواریوم اصفهان و موزه صدف از مهم‌ترین جاذبه‌های پارک جنگلی ناژوان هستند. برای آن‌ها که اهل ورزش و گردش در طبیعت هستند هم مسیرهای دوچرخه‌سواری، مسیرهای پیاده‌روی، پل‌های پیاده‌روی، تله سیژ و امکانات قایقرانی در بخش‌های مختلف پارک جنگلی ایجاد کرده‌اند.

آدرس: اتوبان شهید حبیب اللهی، میدان سهروردی، خیابان الفت

14. آکواریوم اصفهان

یکی دیگر از دیدنی های اصفهان، آکواریوم بزرگ آن است. آکواریومی با 4000 مترمربع وسعت در عمق 7 متری زمین که خانه بیش از 300 گونه از ماهی‌های مختلف از سرتاسر جهان است، از ماهی‌های کوچک رنگی گرفته تا کوسه‌های نادر و خطرناک. همچنین در آکواریوم اصفهان می‌توانید ماهی را لمس کنید و به آن‌ها غذا بدهید، غذا دادن به ماهی‌ها را تماشا کنید، در استودیو عکس آکواریوم اصفهان عکس یادگاری بگیرید و از فروشگاه هدیه، سوغاتی بخرید.

آدرس: اتوبان شهید حبیب اللهی، میدان سهروردی، خیابان الفت، پارک جنگلی ناژوان

آکواریوم اصفهان

15. باغ پرندگان اصفهان

اگر به پرنده‌ها علاقه دارید و دوست دارید از نزدیک آن‌ها را ببینید، باغ پرندگان اصفهان گزینه مناسبی برای شماست. در حدود 130 گونه پرنده در بخش‌های مختلف باغ پرندگان زندگی می‌کنند و پرنده‌های کمیاب زیادی هم در بین آن‌ها به چشم می‌خورد. اردک، فلامینگو، پلیکان، قو، طوطی، مرغ عشق، توکان، کبک، تیهو، بلدرچین، طاووس، قرقاول، عقاب، جغد، کرکس و سیاه شاهین از جمله گونه‌هایی هستند که می‌توانید در باغ پرندگان اصفهان ببینید.

آدرس: اتوبان شهید حبیب اللهی، میدان سهروردی، خیابان الفت، پارک جنگلی ناژوان

باغ پرندگان اصفهان

16. خیابان چهارباغ عباسی، تنفس زیر سایه چنارها

خیابان چهارباغ در اصفهان، حکم خیابان ولیعصر در تهران را دارد و به نام شاه عباس اول صفوی به این نام خوانده می‌شود. خیابانی با 400 سال قدمت که گزینه‌ای بسیار عالی برای خاطره سازی و پیاده‌روی در اصفهان محسوب می‌شود. وارد خیابان چهارباغ که می‌شوید، درختان چنار که در دو طراف خیابان کشیده شده‌اند، شما را از حال و هوای تاریخی اصفهان جدا می‌کنند و حسی نوستالژیک را در شما زنده می‌سازند.

آدرس: خیابان چهارباغ

چهارباغ عباسی

17. خانه ملاباشی (معتمدی)

خانه ملاباشی یا خانه معتمدی یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی اصفهان است. خانه‌ای با معماری و تزئینات تماشایی که با تلفیق چندین سبک معماری ساخته شده است و دکوراسیون جالبی دارد. این خانه نخستین بار در دوره صفویه ساخته اما بعدها توسط ملاباشی بازسازی شده است. خانه‌ای با 4 قسمت کلی (تابستان نشین، حیاط بیرونی، حیاط اندرونی و شاه نشین) که با شیشه‌های رنگی، کنگره‌های چوبی و فلزکاری‌ به زیبایی تزئین شده است.

آدرس: خیابان هشت بهشت غربی، خیابان ملک، نزدیکی خانه امین التجار

خانه ملاباشی اصفهان

18. خانه امین التجار (انگورستان)

خانه امین التجار یا خانه انگورستان، یکی از خانه‌های مشهور و جاهای دیدنی اصفهان است که قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد. خانه‌ای دو طبقه با 14 اتاق که تزئیناتی مانند گچ‌بری، خاتم‌کاری، منبت‌کاری، شیشه‌های رنگی و آینه کاری آن را به یک اثر هنری بی‌نهایت تماشایی و چشم‌نواز تبدیل کرده است.

آدرس: حیابان شریف واقفی، خیابان ملک، محله شیخ یوسف

19. محله جلفا

اگر دوست دارید در سفر به اصفهان از یک جای متفاوت دیدن کنید و حال و هوای متفاوتی از آنچه در بخش تاریخی نصف جهان در جریان است را تجربه کنید، محله ارمنی‌نشین جلفا را از دست ندهید. محله‌ای که پایین زاینده رود و سی و سه پل گسترش پیدا کرده و کلیسای وانک را در خود جای داده است و کافه‌ها و رستوران‌هایی بسیار جذابی دارد. شب‌های محله جلفا هم بی‌نهایت باصفا و دلنشین است و تجربه یک شب‌گردی متفاوت در اصفهان را برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

آدرس: کناره جنوبی زاینده رود، محله جلفا

محله جلفا اصفهان

20. کوه صفه

برای اینکه در اصفهان هم تفریح کنید، هم ورزش و هم از آب‌وهوای کوهستان لذت ببرید، کوه صفه بهترین گزینه‌ای است که دارید. اینجا یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان است که بام اصفهان هم در آن قرار دارد و امکانات تفریحی و رفاهی خوبی در خود جای داده است.

در کوه صفه می‌توانید پیاده روی، کوه‌نوردی و صخره‌نوردی کنید و از بالای کوه صفه، از چشم‌انداز شهر اصفهان زیر پای‌تان لذت ببرید. تله کابین صفه، بولینگ صفه، زیپ لاین، پل معلق، شهربازی و سینما چندبعدی هم از تفریحاتی هستند که در کوه صفه امکان تجربه کردن آن‌ها را دارید.

آدرس: بلوار شهدای صفه

کوه صفه اصفهان

21. موزه موسیقی اصفهان

اگر دوست دارید یک موزه به شدت متفاوت اما دوست داشتنی و پر از شگفتی را در اصفهان ببینید، پیشنهاد می‌کنیم سری به موزه موسیقی اصفهان بزنید. اصفهان از مهدهای موسیقی و آواز سنتی در ایران است و موزه موسیقی آن هم نخستین موزه خصوصی کشور محسوب می‌شود. در این موزه می‌توانید از تماشای 300 ساز موسیقی لذت ببرید، درباره نحوه ساخت آن‌ها اطلاعات جالبی به دست بیاورید، با شیوه‌های نواختن این سازها آشنا شوید و حتی در یک اجرای کوچک زنده موسیقی شرکت کنید.

آدرس: خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی

موزه موسیقی اصفهان

22. شهر رویاها در اصفهان

شهر رویاها در اصفهان یکی از بزرگ‌ترین شهربازی‌ها و مراکز تفریحی ایران است و بازی‌های بسیار متنوعی را در خود جای داده است. این شهربازی دو بخش روباز و سرپوشیده دارد و از مدرن‌ترین بازی‌ها و تجهیزات روز دنیا بهره می‌برد. در این مجموعه در کنار فضاهای بازی و تفریحی به امکانات ورزشی و اقامتی هم دسترسی دارید که باعث می شود، اینجا به یک مجموعه همه چیز تمام در اصفهان تبدیل شود.

بازی‌های فضای باز:

هم کودکان و هم بزرگسالان می‌توانند از بازی‌های این بخش از شهر رویاها استفاده کنند. این بازی‌ها شامل گزینه‌های زیر می‌شود:

ترن هوایی معلق، رالی کودک، موتور فضایی، کاروسل، بازوی چرخان، سقوط آزاد

بیشتر بخوانید: مراکز تفریحی اصفهان

بازی های فضای سرپوشیده:

بخش فضای سرپوشیده شهر رویاها پنج بخش مختلف دارد که هر کدام از این بخش ‌ا، بازی های مخصوص به خود را دارند:

سالن بازی‌های کامپیوتری، استودیو جلوه‌های ویژه، سینما رویا، دنیای زیر آب، سفر به فضا

کارتینگ شهر رویاها و بخش بازی‌های آبی این مجموعه هم پکیج تفریحی این مجموعه بزرگ را تکمیل کرده‌اند و یک روز خاطره‌انگیز و هیجانی را برای‌تان رقم می‌زنند.

آدرس: ابتدای کمربندی شرقی اصفهان

شهر رویاها اصفهان

23. مرکز خرید سیتی سنتر

مرکز خرید سیتی سنتر اصفهان، معروف‌ترین و بزرگ‌ترین مرکز خرید این شهر است و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید ایران هم شناخته می‌شود. مجموعه‌ای که در 7 طبقه ساخته شده و 3 طبقه از آن برای خرید، 1 طبقه برای واحدهای تجاری و 2 طبقه برای قسمت های سرگرمی اختصاص داده شده است.

در این مرکز به امکاناتی مانند هتل، برج‌های اداری-مسکونی، هایپراستار، مجموعه سینمایی، مرکز همایش‌های بین‌المللی، سالن کنسرت، شهربازی، فودکورت، موزه، نگارخانه، سالن اسکواش دسترسی دارید.

برای آشنایی با دیگر گزینه های خرید در اصفهان می توانید سری به مطلب مراکز خرید اصفهان بزنید.

آدرس: بزرگراه شهید دستگردی

مرکز خرید سیتی سنتر اصفهان

24. باغ جوان اصفهان

باغ جوان مجموعه تفریحی مشهور دیگری است که در سفر به اصفهان می‌توانید از بازی‌ها و امکانات آن لذت ببرید. مجموعه‌ای با 30 هکتار مساحت که بیش از 25 بازی هیجان‌انگیز را در خود جای داده است، بازی‌هایی مانند سوارکاری تفریحی، لیزرتگ، پینت بال، کارتینگ، آرچری، روپ ادونچر، یوروجامپینگ (پرش در آسمان)، پارک بادی و بسیاری بازی‌های دیگر که بسیاری از این بازی‌ها را در جای دیگری از ایران نمی‌توانید تجربه کنید.

آدرس: خیابان مشتاق سوم، بعد از پل شهرستان

باغ جوان اصفهان

25. باغ گل‌های اصفهان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان که طرفداران زیادی دارد، باغ گلهای این شهر است. این باغ که در ساحل زاینده رود قرار گرفته، محل پرورش 395 گونه گیاهی است و فضاسازی بسیار زیبایی دارد. گیاهانی که در این باغ پرورش داده شده‌اند، با آب‌وهوای شهر اصفهان سازگار هستند و حال و هوای متفاوتی به برنامه سفرتان در نصف جهان می‌دهند.

آدرس: خیابان سلمان فارسی

باغ گلهای اصفهان

برای اقامت در اصفهان چه انتخاب‌هایی داریم؟

اگر در آینده‌ای نزدیک قصد سفر به اصفهان را دارید و دوست دارید چند شب در این شهر بمانید، می‌توانید برای اقامت روی گزینه‌های پیشنهادی هومسا حساب باز کنید.

هومسا سامانه اجاره آنلاین اقامتگاه در سرتاسر ایران است و با پیشنهادهایی که برای اقامت به شما می‌دهد و پشتیبانی 24 ساعته‌ای که دارد، خیال شما را از بابت اجاره اقامتگاه راحت می‌کند. برای اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان، اجاره اقامتگاه بوم‌گردی یا آپارتمان مبله در این شهر تنها کافی است سری به سایت هومسا بزنید و اقامتگاه مورد نظرتان را با قیمتی که برای شما مناسب است، را انتخاب کنید.

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی اصفهان کدامند؟

میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، بازار اصفهان، منارجنبان، پل خواجو، موزه موسیقی اصفهان و…

یک دیدگاه

  1. با این که اصفهان بیشترین جاهای دیدنی رو داره ولی هربار که میرم اول میرم میدون نقش جهان واقعا هربار برام تازگی داره به امید اینکه زاینده رو دوباره پر آب بشه واقعا بدون اب دلگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا