ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای تابستانیسفرهای چهار فصلشمال

آبشار اسکلیم ؛ آبشاری پنهان در قلب جنگل‌های لفور

استان‌های مازندران، گیلان، گلستان و لرستان از جمله استان‌هایی هستند که آبشارهای بسیار زیبایی را در دل خود جای داده‌اند. آبشارهای لرستان به حدی زیاد هستند که این استان را با عنوان “سرزمین آبشارها” می‌شناسیم. البته مازندران و گلستان هم دست کمی از لرستان ندارند مانند آبشار شاهاندشت مازندران یا وانا در گزنک، آبشار گزو در سوادکوه شمالی، هفت آبشار تیرکن، آبشار چلندر نوشهر و اوین دودانگه. اما آبشار زیبایی که امروز قصد داریم درباره آن بنویسم، آبشار اسکلیم سوادکوه است. آبشاری فوق‌العاده زیبا که در دل جنگل‌های هیرکانی پنهان شده است. این آبشار در صدر لیست زیباترین جاهای دیدنی سوادکوه قرار دارد.

اجاره ویلا و سوئیت در شیرگاه

ترکیب جنگل و رودخانه و آبشار چیزی است که بسیاری از اهالی طبیعت‌گردی را به سمت خود می‌کشاند. کافی است لحظه‌ای چشمان خود را ببندید و تصور کنید در وسط جنگلی انبود ایستاده‌اید. از یک طرف بوی خوش گیاهان مختلف و از طرف دیگر صدای رودخانه و آبشار همه چیز را برای یک تفریح لذت‌بخش آماده می‌کند. راه‌رفتن در میان خنکی آب رود یا ایستادن زیر قطرات ریز آبشار لذتی وصف‌نشدنی دارد. با ما همراه شوید تا در باره اسکلیم زیبا بیشتر بدانیم.

آبشار اسکلیم کجاست؟

آبشار اسکلیم سوادکوه

شاید اولین سوالی که به ذهن شما برسد این است که آبشار اسکلیم کجاست؟ آبشار اسکلیم از آبشارهای شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران است. خود شهرستان سوادکوه شمالی با مرکزیت شیرگاه از دو بخش نارنجستان و مرکزی تشکیل شده که به شهرهای قائمشهر، سوادکوه، بابل و ساری محدود می‌شود.
یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های سوادکوه شمالی منطقه‌ای به نام لفور است. سد و دریاچه لفور، جنگل لفور و آبشار اسکلیم سه نگین زیبای این منطقه هستند که طبیعت‌گردان بسیاری را مجذوب خود کرده‌اند. البته اسکلیم تنها آبشار لفور نیست. تقریبا 84 آبشار از زیباترین آبشارهای مازندران در همین منطقه لفور قرار دارند. به دلیل مسافت کمی که منطقه لفور با تهران دارد، بسیاری از طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به طبیعت این منطقه را پایتخت‌نشینان تشکیل می‌دهند.

چطور به آبشار اسکلیم برویم؟

کسانی که از تهران به اسکلیم می‌روند، باید وارد جاده تهران- فیروزکوه شده و به طرف منطقه سوادکوه و شیرگاه مسیر خود را ادامه دهند. در این مسیر از شهر دماوند، فیروزکوه، ورسک، پل سفید، زیرآب و در نهایت شیرگاه عبور خواهید کرد. این مسافت حدود سه ساعت زمان می‌برد.
خود آبشار در دل جنگل جای گرفته و برای رسیدن به آن دو تا 6 ساعت بسته به توانایی پیاده‌روی و سرعت شما، زمان خواهد برد. باید خود را به مسیر رودخانه برسانید. قبل از رسیدن به آبشار اسکلیم چندین آبشار دیگر هم وجود دارند که می‌توانید برای استراحت و رفع خستگی کمی کنار آبشارها و رودخانه بنشینید. فاصله آبشار اسکلیم لفور تا تهران 250 کیلومتر است.

آدرس آبشار اسکلیم: سوادکوه شمالی، بخش لفور

ابشار اسکلیم

بهترین فصل سفر به آبشار اسکلیم چه زمانی است؟

بهترین فصل برای رفتن به هرجنگل از جمله جنگل لفور بهار و تابستان است. یک فصل برای تماشای زیبایی‌های بهار و یک فصل برای فرار از گرما و پناه‌بردن به خنکی جنگل و آبشار. البته اگر از علاقه‌مندان پاییز هستید، تماشای مناظر پاییزی لفور هم بسیار زیباست، اما سعی کنید بهار و تابستان راهی این منطقه شوید چون باران‌های پاییزی مسیر پیاده‌روی را برای‌تان مشکل می‌کنند.

درباره آبشار اسکلیم بیشتر بدانیم

آبشار اسکلیم آبشاری آهکی به طول 32 متر است. این آبشار در دامنه تپه‌ای جنگلی واقع شده. فاصله بین آبشار تا رود اسکلیم حدود 200 حوضچه آهکی کوچک و بزرگ با عمق‌های متفاوت وجود دارند. فراموش نکنید شنا کردن در آبشار اسکلیم ممنون است نه به این دلیل که ممکن است خطراتی برای شناگران داشته باشد بلکه به خاطر ارزشی که این میراث گرانبهای طبیعی برای ما دارد. صدها و شاید میلیون‌ها سال زمان برده تا این حوضچه‌های رسوبی به این شکل ایجاد شوند. درصورت تخریب آن‌ها، شاید دیگر فرصت دیدن چنین منظره‌ای را نداشته باشیم. پس اگر آبشار اسکلیم را برای سفر انتخاب کردید حتما به این موضوع توجه ویژه داشته نشان دهید.
کف آهکی حوضچه‌ها و سایه درختان باعث شده آب به رنگ آبی فیروزه‌ای دیده شود و زیبایی فوق‌العاده‌ای به آن بخشیده است تا حدی که آن را عروس آبشارهای لفور می‌دانند. برای رسیدن به این همه شگفتی باید حدود 2 تا 6 ساعت پیاده‌روی کنید و حدود 20 بار از رودخانه عبور کنید.

آبشار اسکلیم

ولی مطمئن باشید تماشای آبشار اسکلیم ارزش این همه پیاده‌روی را خواهد داشت. هرچند مسیر پیاده‌روی از میان جنگل‌های رمزآلود هیرکانی چیزی نیست که شما را خسته کند.

بیشتر بخوانید: آبشار بیشه لرستان

تفریحات آبشار اسکلیم

وقتی با هدف طبیعت گردی راهی مقصدی می‌شویم، پرسیدن این سوال که چه تفریحاتی در آنجا وجود دارد کمی عجیب به نظر می‌رسد. متاسفانه تعدادی از گردشگران هنوز با واژه طبیعت‌گردی آشنا نیستند و احساس می‌کنند جنگل محل پیک‌نیک و روشن‌کردن آتش و پخش موزیک با صدای بلند و… است. این در حالی است که وقتی وارد جنگل می‌شوید، یعنی محل زندگی موجودات دیگر، باید به آن محیط احترام بگذارید و آرامش آنجا را بر هم نزنید.
بهترین تفریح در چنین محیط‌هایی، جنگل‌نوردی و عکاسی است. آنقدر بی‌سروصدا و آرام که جزئی از محیط آنجا شوید.
پیاده‌روی در جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی و تماشای گیاهان و پرندگان و حشراتی که شاید برای اولین بار در زندگی خود می‌بنید، می‌تواند سرگرمی فوق‌العاده‌ای برای‌تان باشد. به نزدیکی آبشار که برسید این زیبایی چندین برابر می‌شود.
سفر به آبشار اسکلیم و عبور از جنگل لفور برای علاقه‌مندان به عکاسی هم، فرصتی ارزشمند است. چه عکاس حرفه‌ای باشید چه برای سرگرمی عکاسی کنید. در هر صورت گوشه گوشه این منطقه یک قاب زیبا برای عکاسی محسوب می‌شود.

سایر جاهای دیدنی سوادکوه

منطقه جنگلی لفور

جنگل لفور

در سفر به این منطقه قبل از اینکه چشم‌تان به زیبایی‌های اسکلیم خیره شود، محو جنگل لفور خواهید شد. جنگلی سرسبز با انبوهی از درختان راش، ممرز، لیلکی، انجیلی و ازگیل در کنار 80 نوع گیاه مختلف دیگر چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند چه برسد به کسی اهل طبیعت و طبیعت‌گردی است. لفور یادگار جنگل‌های هیرکانی بوده و متعلق به دوره ژوراسیک است. جنگل‌های هیرکانی حدود 40 میلیون سال قدمت دارند و فقط در ایران و بخش‌هایی از کشور آذربایجان نمونه آن را می‌توان یافت. آبشارها و رودخانه های بسیاری در دل این جنگل جاخوش کرده‌اند و بهترین فرصت را برای یک طبیعت‌گردی لذت‌بخش فراهم می‌کنند.

سد و دریاچه لفور

سد لفور

سد خاکی لفور با ارتفاع 72 متر در محل تلاقی سه رودخانه کارسنگ رود، آذررود و اسکلیم رود قرار گرفته است. این سد که با عنوان سد پاشاکلا، البرز و صالحی مازندران هم نامیده می‌شود، از نوع سنگ ریزه‌ای با هسته‌ی رسی است و حدود 150 میلیون متر مکعب آب برای آبیاری زمین‌های کشاورزی بابل، بابلسر، قائم شهر و جویبار تامین می‌کند. سد و دریاچه لفور در کنار مزایایی که برای کشاورزان دارد، مناظر و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی را هم خلق کرده که گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

در سفر به سوادکوه و شیرگاه کجا اقامت کنیم؟

اقامت در سوادکوه

منطقه سوادکوه و شیرگاه پر از کلبه‌ها و ویلاهای بسیاری است که می‌توانید از سایت هومسا، اقامتگاه مورد نظر خود را پیدا کنید. شما می توانید به راحتی با چند کلیک ساده به اجاره ویلا و سوئیت در سوادکوه یا شیرگاه اقدام کنید و از زندگی در فضای بومی و جنگلی منطقه لذت ببرید.

خلاصه کلام

در این مقاله سعی کردیم تا حدی زیبایی‌های آبشار اسکلیم را به شما معرفی کنیم. هرچند مناظر فوق‌العاده این آبشار را نمی‌توان با کلمات توصیف کرد. تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که حتما بازدید از اسکلیم را در برنامه سفرهای آینده خود قرار دهید چون پشیمان نخواهید شد. اگر تجربه‌ای از سفر به اسکلیم دارید یا عکس و ویدئو و دل نوشته‌ای از این سفر برای خود ثبت کرده‌اید خوشحال می‌شویم از طریق آدرس زیر با ما به اشتراک بگذارید.

homsateam@gmail.com

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام
    ممنون از اطلاعات کامل و خوبتون
    خیلی وقته میخواستم به سد لفور برم و نمیشد
    با این توضیحات شما حتما برای دیدنش میرم

  2. با سلام خدمت شما دوست عزیز شما در مطالب خود منطقه رو خوب توصیف کردین آیا ما ظرفیت استفاده رو داریم نه نداریم.
    نکته یگر نوشتین در این ابشار شنا کردن ممنوع در صورتی که اصلا نباید وارد ان شد حتی پا برهنه چون از دیواره های اهکی ان از بین میرود حتی اون عکسی که گذاشتین که شخص داحل حوضچه ایستاده اشتباه بزرگی هستش.ضمنا دیگر رنگ آن آبی فیروزه ای نمی باشد چون دستخوش بی فرهنگی ما در چگونگی استفاده از این آبشار زیبا شده و حتی یکی از حوضچه ها کف ان سوراخ شده و دیگر سرریز ندارد.
    باید افسوس خورد به جهت نابودی چنین مکان های زیبایی به دست ما انسانها

    1. آتشک عزیز
      اینکه اینقدر نسبت به میراث طبیعی کشور عزیزمون دغدغه داری، ارزشمنده، البته ما توی بخش “درباره آبشار اسکلیم بیشتر بدانیم” به این موضوع اشاره کردیم که شکل‌گیری این حوضچه‌ها میلیون سال زمان نیاز داره و تخریب آن ها باعث میشه هرگز شاهد چنین زیبایی نباشیم. انتخاب اون عکس هم بیشتر به دلیل کیفیت بالا و نشون دادن زیبایی های اسکلیم بوده ولی حق با شماست، عکس رو تغییر می‌دیم.

  3. سد پاشاکلا متعلق به شهرستان بابل میباشد، ضمنا برای رسیدن به لفور ، حتما بایستی از ضلع شرقی شهرستان بابل عبور کنید، یعنی تنها راه رسیدن به لفور ، جاده بابلکنار شهرستان بابل میباشد.

  4. شنیدن کی بود مانند دیدن.ما که هنوز ندیدیم.هرموقع رفتیم ودیدیم حتما نکته نظرمون را اعلام می کنیم.

  5. لفور در طول تاریخ جزء سوادکوه بوده و خواهد ماند. سد لفور هم از این قاعده مستثنی نیست.اینکه برای رسیدن به لفور سوادکوه از گوشه بابلکنار باید بگذری نمی تواند دلیلی برای شما باشد.

    اگر این باشد پس فیلبند هم برای آمل هست . زیرا از تهران که میخوای بری باید از حوزه آمل بگذری.

    عزیز دل، من در لفور به دنیا آمدم و شناسنامه من نوشته حوزه ۲ سوادکوه
    و تمام مراودات اداری ما با سوادکوه بوده و همچنان هم هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا