ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیشمال

آبشار گزو سوادکوه؛ آبشاری در دل جنگل‌‌های هیرکانی

آبشار گزو از بلندترین آبشارهای استان زیبای مازندران است که در دل جنگل لفور قرار دارد. آبشارگردی، در کنار‌ گردش در یک جنگل سرسبز در میان صخره‌ها تجربه شگفت‌آوری محسوب می‌شود. استشمام عطر و بوی ناب کوهستان هم هر لحظه روح تازه‌ای در طبیعت‌گردان شیفته می‌دمد. علاوه بر این وجود حوضچه فیروزه‌ای‌رنگ در انتهای مسیر آبشار، با تصویری از درختان سر به فلک کشیده منظره‌ای است که ارزش به جان خریدن دشواری مسیر را دارد. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا تنفسی به‌ دور از تمامی روزمرگی‌ها در این جنگل انبوه و آبشار خروشان داشته باشیم.

معرفی آبشار گزو

آبشار گزو

آبشار گزو یکی از تماشایی‌ترین و دل‌چسب‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه در استان مازندران به شمار می‌رود. این آبشار کمتر شناخته شده در 25 کیلومتری شهر زیرآب و در یکی از جنگل‌های بکر ایران یعنی جنگل هیرکانی لفور در استان مازندران قرار دارد.

این آبشار خروشان و مرتفع شامل دو آبشار است که یکی از آن‌ها 48 متر و دیگری 43 متر ارتفاع دارند. دو آبشار نهایتاً به حوضچه‌ای مملو از آب زلال در پایین‌دست می‌ریزند. به لطف حضور آب و تنفس گیاهان در دل کوهستان، منطقه‌ای پر از حس طراوت برای روزهای سوزان و پر عطش تابستانی در این مکان فراهم شده است.

اگرچه مسیر دسترسی به این آبشار قدری دشوار است، اما زیبایی‌های جنگل و طبیعت اطراف، سختی سفر را شیرین می‌کند.

 لذت و تفریحات آبشار گزو

جنگل نوردی: گردش در میان مسیر سرسبز جنگل لفور و صخره‌نوردی در هوای کوهستان هدیه‌ای از جانب طبیعت شمال کشور است که در این سفر به شما ارزانی می‌شود. لذت شنیدن صدای پرندگان بومی که لابه‌لای شاخه درختان نغمه سر می‌دهند، انرژی مضاعفی برای ادامه مسیر به وجود می‌آورد. لمس آبشاری که از صخره‌های سخت به درون حوضچه‌ای فیروزه‌ای جریان دارد، در کنار تمامی این زیبایی‌ها لحظات فوق‌العاده‌ای را برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

فرود از آبشار و آب‌تنی: فرود از آبشار تفریح هیجان‌انگیز و دل‌چسبی به شمار می‌رود، برای این کار باید تجهیزات و تجربه کافی داشته باشید. یک آب‌تنی مختصر در حوضچه پایین آبشار، جای خستگی مسیر را به لذت و تازگی داده و احساس سبک‌بالی را به شما هدیه می کند.

کمپینگ: اگر تجربه برپایی کمپ در جنگل را دارید، دست بجنبانید و به همراه دوستان و همراهان چادری در دل این جنگل برپا کنید. مناظره جذابی که در اطراف آبشار وجود دارد برای کمپینگ بسیار دل‌چسب است.

عکاسی: آبشار و سرسبزی جنگل همواره ترکیب جذابی برای عکاسان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای بوده است. این جنگل و جریان آبشار هم از بهترین گزینه‌ها برای ثبت لحظاتی ناب هستند که تا همیشه خاطره این سفر شیرین را برای‌تان زنده نگه می‌دارد.

جاهای دیدنی اطراف آبشار گزو

سوادکوه یکی از زیباترین شهرهای شمالی است. در سفر به سوادکوه علاوه بر بازدید از آبشار گزو می‌توانید سری هم به دیدنی‌های اطراف بزنید مانند سد لفور، جنگل لفور، آبشار هفت تیرکن و… .

بیشتر بخوانید: آبشار آب سفید

سد لفور

سد لفور

سد صالحی مازندرانی معروف به سد لفور یکی از بهترین جاهای دیدنی سوادکوه به شمار می‌رود. این سد در جنگل لفور قرار دارد و در اکثر روزهای سال از گردشگران بسیاری میزبانی می‌کند. فصل بهار و تابستان برای بازدید سد لفور مناسب به نظر می‌رسد. با داشتن یک چادر مسافرتی ضد رطوبت می‌توانید حتی در یک روز بارانی هم از حضور در کنار سد لفور و کمپینگ در طبیعت لذت ببرید. وجود ماهی‌هایی چون سفید، زردپر و سرخ‌بال در این سد زیبا، امکان ماهیگیری هم برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

آدرس سد لفور

استان مازندران، شهرستان سوادکوه، دهستان لفور، منطقه دیوتک

بقعه سه بزرگوار گزو

این آرامگاه یکی از مکان‌های زیارتی و سیاحتی استان مازندران است. این امامزاده معروف به امامزاده سه برادر یا سه بزرگوار، هرساله شمار زیادی از گردشگران را برای زیارت و استراحت کوتاهی در این مکان فرامی‌خواند.

آدرس بقعه سه بزرگوار گزو

مازندران، ۱۵ کیلومتری شیرگاه، جنگل‌های لفور

آبشار هفت تیر کن (هفت آبشار)

هفت آبشار سوادکوه با قدمتی به درازای 40 میلیون سال در مرز بین بابل و سوادکوه قرار دارد. آب به‌صورت پلکانی در مسیر این آبشار جریان می‌یابد و صدای روح بخشی از شرشر آب را در فضای جنگل طنین‌انداز می‌کند. رودخانه‌های پرآب و زلال اطراف آبشار چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را به وجود می‌آورد که از تماشای آن خسته نمی‌شوید.

آدرس آبشار هفت تیر کن (هفت آبشار)

استان مازندران، شهرستان بابل، دهستان درازکلا، روستای تیرکن، جنگل لفور

پل ورسک

پل ورسک

این شاهکار مهندسی، از پل‌های مهم تاریخی ایران شناخته می‌شود. در مسیر رسیدن به جنگل می‌توانید از پل ورسک دیدن کنید.

آدرس پل ورسک:

مازندران، ۴۵ کیلومتری جنوب زیرآب، روستای ورسک عباس‌آباد

امکانات آبشار گزو

در اطراف آبشار گزو امکانات خاصی وجود ندارد. برای دسترسی به سرویس بهداشتی لازم است با طی‌کردن مسیری به امامزاده گزو بروید.

اقامت در سوادکوه

اقامتگاه گزو

پس از یک جنگل‌نوردی در دل صخره‌های جنگلی هیچ‌چیز بهتر از رفتن به یک اقامتگاه راحت، خستگی این روز پرجنب‌وجوش را از تن به در نمی‌کند. انتخاب بهترین اقامتگاه در میان طیف وسیعی از هتل‌ها، ویلاها، خانه‌های بومگردی در شمال کشور کار چندان راحتی نیست. وب‌سایت هومسا، سامانه‌ای برای اجاره سوئیت و ویلا در سفر به هر نقطه از ایران در کنار شما است. می‌توانید با مراجعه به هومسا با صرف زمان اندکی اقدام به انتخاب و اجاره ویلا و سوئیت در شیرگاه یا سوادکوه با هر قیمت و سلیقه کنید.

مسیر دسترسی به آبشار گزو

اگر از تهران برای رفتن به آبشار اقدام می‌کنید، ابتدا باید خود را از طریق جاده فیروزکوه به نزدیکی قائمشهر برسانید. کمی مانده به این شهر از طریق یک جاده فرعی به شیرگاه بروید. از اینجا به بعد می‌توانید از طریق دو مسیر خود را به آبشار برسانید:

مسیر اول: تابلوی جمشیدآباد را دنبال کنید تا به جنگل لفور برسید. حال باید خودرو خود را متوقف کرده و پیاده‌روی را شروع کنید. با دقایقی پیاده‌روی امامزاده گزو را خواهید دید. در حوالی امامزاده سراشیبی نسبتاً طولانی (حدود 700 متر) وجود دارد که با طی‌کردن آن‌که به‌طور تقریبی 45 دقیقه طول می‌کشد، به آبشار خواهید رسید.

مسیر دوم: پس از رسیدن به شیرگاه، 11 کیلومتر به سمت جنگل لفور پیش بروید تا به  سه‌راهی شیردار کلا برسید. ادامه‌دادن مسیر تا منطقه‌ سد البرز و جاده‌ کارسنگ شما را به امامزاده گزو می‌رساند. با طی‌کردن سراشیبی به مقصد مورد نظر خود خواهید رسید.

آدرس آبشار گزو: مازندران، سوادكوه، زيرآب، روستاي جمشيد آباد، جنگل لفور، 700 متری بقعه امامزاده گزو

بیشتر بخوانید: آبشار آسیاب خرابه

بهترین فصل سفر به آبشار گزو

جنگل لفور

زمان طلایی برای سفر در دل این جنگل و تماشای آبشار فوق‌العاده گزو فصل بهار و نیمه اول پاییز است. آبشار گزو در فصل پاییز به دلیل وجود درختان رنگارنگ بیش از هر زمان دیگری از سال تماشایی است. فصل تابستان به دلیل گرما و شرجی بودن هوا، ممکن است خوشایند بسیاری از افراد نباشد. در اواخر فصل پاییز تا زمستان هم به دلیل سرما و لغزنده‌شدن مسیر در اثر بارش برف و باران می‌تواند تا حدودی خطرآفرین باشد.

 توصیه‌های سفر، لوازم سفر

به دلیل طولانی‌بودن نسبی زمان پیاده‌روی و سختی مسیر آبشار توصیه‌هایی برای هرچه بهتر شدن این تجربه برای‌تان شرح می‌دهیم:

  • به دلیل عدم دسترسی به مغازه‌ها در طی مسیر، پیشنهاد می‌شود خرید خود را در زیرآب یا شیرگاه انجام دهید.
  • از سلامت خودرو خود اطمینان حاصل کنید تا در مسیر دچار مشکل نشوید.
  • کوله‌پشتی سبکی به همراه داشته باشید و از حمل وسایل سنگین و یا اشیا گران‌قیمت خودداری کنید.
  • استفاده از کفش مناسب کوهنوردی را فراموش نکنید.
  • استفاده از راهنمای کار بلد و آشنا به مسیر و یا استفاده از تورهای طبیعت‌گردی برای رفتن به این سفر از الزامات مهم است.
  • به دلیل دشواری مسیر، این سفر برای کودکان، سالمندان چندان توصیه نمی‌شود.
  • به دلیل بارندگی و لیز‌شدن مسیر، فصل و زمان مناسبی را برای جنگل‌نوردی خود انتخاب کنید.
  • در ادامه وسایل مورد نیاز برای رفتن به جنگل را در جدول زیر آورده‌ایم:
لوازم موردنیاز
لباس مناسب فصل و حوله لباس ضدآب کارت شناسایی آتشزنه چراغ‌قوه تلفن همراه
کفش عاج دار کوهنوردی لباس و کلاه گرم داروهای شخصی کیسه‌زباله باتوم دوربین
عینک آفتابی کرم ضد آفتاب داروهای عمومی زغال دمپایی زیرانداز
کلاه آفتابی جعبه کمک‌های اولیه مقداری پول نقد عصای کوهنوردی مواد خوراکی کبریت
چتر کیسه‌خواب چادر مسافرتی بادگیر دفترچه بیمه

سخن آخر

در این مقاله با قرار گرفتن در حال‌و‌هوای یک جنگل کوهستانی، با یک آبشار بی‌نظیر و کمتر شناخته‌شده همراه شدیم. در سفر به این مکان ضمن لذت‌بردن از لحظه‌لحظه این مکان به‌یادماندنی توصیه‌ها و وسایل مورد نیاز را فراموش نکنید. از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم. در پایان پیشنهاد می کنیم همچنین برای آشنایی با بلندترین آبشار ایران مقاله ی آبشار لاتون را بخوانید.

یک دیدگاه

  1. آبشار گزو جذابیتش به اینه که دوتا آبشار کنار همن و لوکیشن خوش آب و هوائیه برای کمپ کردن خیلی زیباست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا