ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعی

راهنمای سفر به آبشار مارگون؛ از بزرگ‌ترین آبشارهای چشمه‌ای جهان

در مجاورت شهرستان سپیدان و در مرز بین استان فارس و کهکیلویه و بویر احمد آبشار مرتفع و منحصربه‌فردی به نام مارگون، گردشگران زیادی را شیفته خود کرده است. این آبشار زیبا  در ناحیه‌ای کوهستانی و خوش آب‌وهوا واقع شده است و منظره‌ی بسیار زیبا و حیرت‌انگیزی دارد. چشمه‌های متعددی که از ارتفاع 70 متری این کوه به پایین می‌ریزند، این منظر را به وجود آورده‌اند. برای آشنایی با این  آبشار زیبا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی آبشار مارگون

آبشار مارگون پاییز

مارگون بزرگ‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان  با ارتفاع 70 متر و عرض 100 متر است.  این چشمه در بخش شمالی استان فارس و در 130 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد و یکی از بهترین جاهای دیدنی استان فارس است.

آبشارها اکثرا آب یک رودخانه را از فراز کوه به پایین هدایت می‌کنند؛ اما چیزی که مارگون را از آبشارهای دیگر متفاوت می‌کند چشمه‌ای بودن آن است. سرچشمه‌ی آب  مارگون آب رودخانه در بالادست آن نیست بلکه آب آن از چشمه‌های جوشان متعدد بالای کوه تامین می‌شود. دلیل نام‌گذاری مارگون هم همین رشته‌های آب هستند که مانند ماری از بالا به پایین می‌ریزند.

آب حاصل از آبشار در پایین کوه، رودخانه‌ی زیبایی تشکیل می‌دهد که تا نزدیکی سپیدان امتداد داردو این رود، منبع آبیاری باغات اطراف است؛ باغ‌های سرسبز و زیبا و پوشیده از درختان سیب، زالزالک، زرشک و انبوه درخت‌های جنگلی که زیبایی طبیعی آبشار را دوچندان می‌کنند.

آبشار مارگون در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا قرار گرفته و  هوای اطراف آن سرد است؛ حتی در اوج گرما هم دمای آب آن کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد است. در فصول سرد قندیل‌هایی در کنار آبشار مشاهده می‌شود که زیبایی مارگون را دوچندان می‌کند.

امکانات آبشار مارگون

آبشار مارگون در شیراز

برای رفاه حال گردشگران، در محوطه‌ این آبشار زیبا امکاناتی مانند پارکینگ و سرویس بهداشتی فراهم شده است. همچنین شهرداری مکان‌های مسطحی برای برپایی چادر و اقامت بازدیدکنندگان درست کرده است تا مسافران با خیال راحت و بدون نگرانی برای جای چادر زدن یک اقامت خوب و بی دغدغه را تجربه کنند.

تفریحات حوالی آبشار مارگون

آبشار مارگون سپیدان

 

بیشتر بخوانید: آبشار بیشه

عکاسی از طبیعت آبشار مارگون

از تفریحاتی که می‌توانید در کنار آبشار مارگون داشته باشید عکاسی از طبیعت زیبای آبشار و باغ‌ها و کوه‌های اطراف آن است. گوشی یا دوربینتان را دست بگیرید و در عرض چند میلی‌ثانیه قطعه‌ای از طبیعت زیبای این منطقه را تا همیشه با خود به یادگار ببرید. می‌توانید خودتان هم جزئی از این لوکیشن منحصربه‌فرد باشید و عکس‌های تکی یا خانوادگی را در آن ثبت کنید.

طبیعت‌گردی و ماجراجویی در مناطق کوهستانی

همچون آب جاری آبشار به حرکت دربیایید؛ به دل کوه‌های اطراف بزنید و از این طبیعت زیبا لذت ببرید. تماشای  باغ‌های زیبای سیب، زالزالک و زرشک، شنیدن موسیقی روح‌نواز آبشار و یک کوهنوردی عالی چیزی است که در این ماجراجویی تجربه خواهید کرد.

اجاره ویلا و سوئیت در شیراز

غار نوردی؛ هیجانی که تجربه آن کار هرکسی نیست

در دل کوه‌هایی  که مارگون از بالای آن‌ها به پایین می‌ریزد، غار بزرگی وجود دارد. مسیر رسیدن به غار صعب‌العبور و دشوار است و قسمت‌هایی از آن نیاز به شنا کردن در رودخانه یا بالا رفتن از صخره است، ازاین‌رو  دیدن این غار کار هرکسی نیست. برای رسیدن به این مکان  بکر و هیجان‌انگیز نیاز به تجهیزات، مهارت شنا و از همه مهم‌تر یک راهنمای کار بلد نیاز دارید.

پیک‌نیک اطراف مارگون؛ یک روز خوب برای فرار از روزمرگی

یکی از تفریحات خوب و ساده برای تازه کردن روح و فرار از روزمرگی، رفتن به پیک‌نیک با دوستان و خانواده است. مکانی که برای پیک‌نیک انتخاب می‌شود نقش مهمی در کیفیت آن دارد. طبیعت زیبای اطراف آبشار، مارگون را به‌جای بسیار مناسبی تبدیل کرده است. نشستن زیر سایه درختان، شنیدن صدای شرشر آب، حس نسیم خنک و تنفس هوای پاک همان چیزی است که از یک گردش ایده‌آل انتظار می‌رود.

آبشار مارگون فارس

کمپینگ در اطراف آبشار مارگون

کمپینگ در طبیعت ازجمله تفریحاتی است که برای اکثر افراد لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است. گذراندن یک‌شب رویایی درحالی‌که زمین چون فرشی زیبا زیر پا و آسمان چون سقفی بی‌انتها بالای سرتان گسترده است تجربه‌ای است که به‌آسانی نمی‌شود از آن گذشت. اگر شما هم اهل کمپینگ هستید، روی این محل زیبا حساب کنید؛ وسایلتان را بردارید و در کنار مارگون اتراق کنید.

بهترین فصل سفر به آبشار مارگون

آبشار مارگون زمستان

آبشار مارگون در همه فصول سال زیباست چه در فصل بهار و تابستان که درختان اطراف آن سرسبزی و طراوت ویژه‌ای به آن می‌بخشند؛ چه در پاییز رنگارنگی که آن نقطه را به یک بوم زیبای نقاشی تبدیل می‌کند و چه در زمستان سرد که قندیل‌های زیبا و بلند جلوه ویژه‌ای به این آبشار می‌بخشند.

اما برای داشتن یک سفر بی‌دردسر بهترین زمان سفر به مارگون نیمه دوم سال است زمانی که دمای هوای منطقه بسیار دلپذیر و پایین‌تر از سایر مناطق است. در این فصول علاوه بر چادر زدن و لذت بردن از صدای آب می‌توانید شاهد برگزاری مراسم محلی، مانند مراسم عروسی روستایی باشید.

اما اگر با این اوصاف باز هم دلتان یک سفر متفاوت می‌خواهد و قصد دیدن آبشار در فصول سرد سال را دارید بهتر است تجهیزات مناسب به همراه داشته باشید و قبل از حرکت از باز بودن راه‌های ارتباطی و وضعیت آب و هوایی منطقه اطلاع پیدا کنید.

چگونه به آبشار مارگون بریم؟

آبشار مارگون در فارس

این همه وصف مارگون و زیبایی‌های آن را گفتیم اکنون وقت آن است که ببینیم چگونه به این آبشار زیبا برویم.

همان‌گونه که قبلا هم گفتیم فاصله مارگون تا شیراز 130 کیلومتر است؛ اگر از شیراز قصد سفر به آبشار مارگون را دارید کافی است سوار ماشینتان شوید و به دل جاده بزنید پس از 2 ساعت رانندگی می‌توانید این آبشار را از نزدیک ببینید.

*در نظر داشته باشید که مسیر ماشین‌رو تا 800 متری آبشار ادامه دارد و پس‌ازآن، ادامه مسیر را باید پیاده طی کنید البته  این مسیر پیاده‌روی، سنگ‌فرش شده و دارای پله‌های سیمانی است.

به‌جز مسیر ذکرشده راه‌های دیگری هم پیش پایتان است که بر اساس مبدأ خودتان می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. اگر در شهرهای واقع در شمال استان فارس هستید، بعد از رسیدن به  شهر یاسوج باید 65 کیلومتر را تا آبشار طی کنید. در کیلومتر 29 جاده‌ی یاسوج به اقلید تابلو‌های راهنمای جاده‌ای شما را به سمت آبشار هدایت می‌کنند.

اگر از جنوب کشور به سمت  آبشار حرکت می‌کنید  بعد از رسیدن به‌ شهر شیراز باید به سمت سپیدان حرکت کنید. از سپیدان تا آبشار حدود 130 کیلومتر راه در پیش دارید.

*تذکر: مسیر منتهی به آبشار که از مجاورت روستاهای اطراف می‌گذرد، در فصل زمستان پوشیده از برف است و گاهی راه‌های ارتباطی کاملا قطع می‌شود. قبل از حرکت از مبدأ از باز بودن این راه‌ها مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی یاسوج

 

فاصله سپیدان تا آبشار مارگون

50 کیلومتر (1 ساعت)

آدرس: ۴۸ کیلومتری شمال سپیدان در استان فارس، جنب روستای مارگون

اقامت در سفر به آبشار مارگون

آبشار مارگون در سپیدان

چاشنی تکمیل‌کننده سفر به آبشار مارگون یک اقامت خوب و بی‌دردسر و با امنیت است. بهتر است  قبل از سفر به مارگون زیبا برای محل اقامت خود برنامه‌ریزی کنید. اجاره ویلا و سوئیت در سپیدان به‌راحتی از طریق سایت‌های اجاره اقامتگاه امکان‌پذیر است. برای اقامت در مارگون هم می‌توانید در نزدیکی آبشار چادر بزنید و هم شب را در اقامتگاه‌های بومگردی این شهر سپری کنید.

بیشتر بخوانید: آبشار آسیاب خرابه

جاذبه‌های نزدیک به آبشار مارگون

  •  استراحتگاه و باغ خانوادگی سپیدار در فاصله 550 متری از آبشار
  • منطقه حفاظت‌شده آبشار مارگون در فاصله 21 کیلومتری از آبشار
  • باغ و تفرجگاه بوستان در فاصله 21 کیلومتری از آبشار
  • باغ و تفرجگاه سید در فاصله 22 کیلومتری از آبشار
  • باغات کمهر در فاصله 25 کیلومتری از آبشار
  • پیست اسکی پولادکف در فاصله 33 کیلومتری از آبشار

خلاصه سفر به آبشار مارگون

در این مطلب، از آبشار مارگون و زیبایی‌های آن گفتیم؛ به این امید که توانسته باشیم حق مطلب را ادا کنیم. مارگون ازآن‌جهت که بزرگ‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان است و به دلیل طبیعت زیبای اطرافش یکی از مقاصد جذاب برای گردشگران است. امکانات رفاهی اطراف آن مانند پارکینگ و سرویس بهداشتی بازدید از آن را تا حدی راحت‌تر می‌کند. امیدواریم این راهنمای سفر اطلاعات مناسبی را در اختیارتان قرار داده باشد و در اولین فرصت  پیش آمده برای سفر، از این آبشار زیبا دیدن کنید.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با بلندترین آبشار ایران، مقاله ی آبشار لاتون را بخوانید.

سوالات متداول

فاصله سپیدان تا آبشار مارگون چقدر است؟

فاصله سپیدان تا مارگون 50 کیلومتر است.

اقامت در مارگون چطور است؟

شما می توانید هم اطراف مارگون چادر بزنید و هم در شهر سپیدان یا شیراز اقامت داشته باشید. برای اقامت در شیراز می توانید از هومسا اجاره ویلا و سوئیت داشته باشید.

‫2 دیدگاه ها

  1. سالها بود میخواستم برم ببینم دیروز موفق شدم فقط،بگم آواز دهل شنیدن از دور خوش است یه ورودی سی هزار تومانی با یه جاده خاکی و یه مسی تنگ و خاک آلود با مدیریتی ضعیف همین دیدن خرابی بکر طبیعت لذتی برام نداشت

  2. مارگون آبشار چشمه‌ای در بخش شمالی استان فارس و در ۱۳۰ کیلومتری شهر شیراز قرار داره و دسترسی راحتی هم داره یکی از بهترین خوبی که داره داشتن سرویس و پارکینگ هست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا