ایران‌ را بگردیم

تپه مارلیک؛ تلفیقی از تاریخ و طبیعت

تپه مارلیک یکی از پنج تپه باستانی رودبار، به‌عنوان یک میراث تاریخی ارزشمند و مقصد بسیاری از تاریخ‌دوستان و علاقه‌مندان به میراث تاریخی و یکی از جاهای دیدنی رودبار شناخته می‌شود. این تپه باستانی که در همسایگی باغ‌های زیتون و شالیزارهای برنج جا خوش کرده، روایت‌گر بخش مهمی از تاریخ کهن از این مرزوبوم است و به گفته برخی مورخین و پژوهشگران آرامگاه خصوصی فرمانروایان و شاهزادگان مردم آمارد بوده‌ است. تپه مارلیک بقایای به‌جای مانده از تمدن باستانی متعلق به دست‌کم سه هزار سال پیش از میلاد است و اسراری اعجاب برانگیز در آغوش دارد. اگر می‌خواهید از این اسرار جذاب آگاه شوید و تپه مارلیک را بیشتر بشناسید تا پایان این مقاله از هومسا با ما همراه باشید.

معرفی تپه مارلیک

تپه مارلیک

در دره گوهر رود رودبار، تپه‌های کوچک و بزرگی وجود دارد که تپه مارلیک از مهم‌ترین آن‌ها است. تپه مارلیک در میان دیگر تپه‌های باستانی رودبار، یعنی تپه‌های زینب بیجار، پیلاقلعه، دوربیجار و جازم کول دارای جایگاه بسییار ارزشمندی است که با نام چراغعلی تپه نیز شناخته می‌شود. این تپه دارای شکاف‌های بزرگی است که حیواناتی چون موش و مار در آن زیست می‌کردند؛ برخی مورخان به‌دلیل تعداد زیادی از مارهایی که در گذشته در این حفره‌ها زندگی می‌کردند، نام مارلیک را برگرفته از واژگان مار و لیک (سوراخ) می‌دانند و برخی دیگر مارلیک را برگرفته از نام قوم آمارد می‌دانند. اما این‌ها همه آنچه از تپه‌های باستانی گوهر رود می‌دانیم نیست. این تپه‌ها به‌خصوص تپه مارلیک بقایای یک تمدن باستانی فراموش شده را در دل خود جای داده که اکتشاف آن‌ها پرده از اسرار تاریخی بسیاری برداشته است. در ادامه به این تمدن باستانی و چگونگی کشف آن خواهیم گفت.

بیشتر بخوانید: موزه روستایی گیلان

تپه مارلیک کجاست؟

تپه مارلیک

تپه مارلیک یا چراغعلی تپه در دره گوهر رود شهر رودبار در استان گیلان و در همسایگی باغ‌های زیتون و شالیزارهای برنج واقع شده. خود شهر رودبار درکنار اینکه برای آثار باستانی تپه مارلیک چون میزبانی میهمان‌نواز بوده و میراثی ارزشمند را برای ما به‌یادگار گذاشته، طبیعتی خارق‌العاده نیز دارد و شهری محبوب برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است. چشمه‌های سنگرود، آبشار کلشتر، ییلاق گلدیان، سرو هرزِویل، دریچه ویستان و چندین منطقه بکر و دیدنی دیگر، طبیعت دوست‌داشتنی رودبار را تشکیل می‌دهند و به‌عنوان شهری گردشگری مورد توجه طبیعت‌گردان قرار گرفته است.

آثار باستانی تپه مارلیک

جام مارلیک

شهرستان رودبار یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران است و قدمت برخی از آثار باستانی و میراث کشف شده در آن، به دوران پارینه سنگی می‌رسد. یکی از همین میراث مهم و ارزشمند تاریخی رودبار تپه مارلیک است. این تپه خود بقایای برجای مانده از تمدن باستانی مربوط به دست‌کم 3000 سال گذشته است. در سال ۱۳۴۰ شمسی بود که گروهی باستان‌شناس به رهبری استاد عزت اله نگهبان در تپه مارلیک کاوش‌های باستانی انجام دادند و نتیجه آن کشف ۵۳ آرامگاه سنگی و گلی مربوط به سلاطین آماردی بود. البته این آرامگاه‌های کشف شده، آرامگاه‌های معمولی نبود و به سلاطین آماردی تعلق داشت و همین مهم از وجود اشیای ارزشمندی در این آرامگاه‌ها نوید می‌داد؛ چراکه مردمان تمدن آماردی، مردگان خود را همراه با اشیاء ارزشمند به خاک می‌سپردند. در همه این آرامگاه‌ها اشیایی باستانی چون پیکان، جام‌های چینی، طلا، نقره و مفرغ، خنجر، شمشیر، مجسمه‌های برنزی و سفالی، ظروف سفالین، دکمه‌های تزئینی، انواع سرگرز، سرنیزه و کلاه‌خود کشف شد.

جام مارلیک

یکی از ارزشمندترین اشیای باستانی که در آرامگاه‌های تپه مارلیک کشف شد، جام مارلیک بود. جام زرین مارلیک با هنر چکش‌کاری و حکاکی، به نقش برجسته درخت زندگی و چهار گاو بالدار برگرفته از اسطوره‌های کهن مزین شده‌ و چون روایتگری زنده از هنر و تمدن کهن و دیرینه ایرانی است. این جام 18 سانتی‌متری از زر ناب ساخته شده و قدمتی مربوط به اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول پیش از میلاد دارد. این نمونه ارزشمند بی‌بدیل از هنر ایرانی، اکنون در در موزه ایران باستان نگه‌داری می‌شود.

اقامت در گیلان با هومسا

مسیر دسترسی به تپه مارلیک

برای دسترسی به تپه تاریخی مارلیک از مبدا تهران باید جاده تهران-قزوین-رشت را انتخاب کنید. باید خودتان را به شهر رودبار برسانید و سپس به سمت روستای نصفی رودبار حرکت کنید؛ مسیر رسیدن به درره گوهررود و تپه مارلیک هم بسیر زیباست. این مسیر با دارا بودن آب‌وهوای مطلوب و طبیعیت زیبا بسیار دیدنی است و باعث می‌شود رانندگی در آن به کاری خسته‌کننده تبدیل نشود. از مسیر لذت ببرید و برای یک سفر تاریخی و هیجان‌انگیز آماده شوید.

آدرس تپه مارلیک: استان گیلان، شهرستان رودبار، روستای نصفی، دهستان رحمت‌آباد، بخش رحمت‌آباد  درره گوهررود.

اقامت در رودبار با هومسا

اقامت در گیلان با هومسا

 قطعا یکی از اولین و مهم‌ترین اقدامات فبل از سفر پیداکردن اقامتگاهی مناسب برای استقرار در شهر مبدا است. باید اقامتگاهی را برای سفر خود انتخاب کنید که باب سلیقه شما باشد و به خلق یک سفر دوست‌داشتنی کمک کند. شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در رودبار به راحتی و با آسایش کامل، به بخش‌های مختلف این شهر زیبا سر بزنید و از زیبایی‌های طبیعت فوق‌العاده آن لذت ببرید. اقامتگاه‌های بسیار زیادی در شهرستان رودبار وجود دارد و به همین دلیل ممکن است کار انتخاب یک اقامتگاه مناسب برایتان کمی مشکل شود. شما می‌توانید با خیالی آسوده این کار را به تیم هومسا بسپارید. تیم هومسا در کنار شما است تا با معرفی و انجام کامل روند رزرواسیون اقامتگاه به صورت آنلاین، به شما کمک کند اقامتی امن، راحت و بدون دغدغه را تجربه کنید. برای اجاره ویلا و سوئیت کافی است وارد سایت هومسا شوید و نام شهر مبدا سفر خود را در قسمت جست‌وجوی سایت وارد کنید تا بهترین گزینه‌ها به شما نمایش داده شود.

کلام آخر

شهر رودبار پر است از جاهای دیدنی و سرسبز، این خطه زیبا و رویایی اما جاذبه‌های فراوان دیگری هم دارد که بر ارزش و جایگاه تاریخی آن افزوده. تپه تاریخی مارلیک یکی از همین جاذبه‌ها است که رودبار را به‌عنوان شهری تاریخی و کهن معرفی می‌کند. همین موضوع موجب شده گردشگران در سفر خود به گیلان و بازدید از شهر زیبای رودبار هم از جاذبه‌های طبیعی آن لذت ببرند و هم غرق تماشای پرده‌ای از تاریخ کهن این مرزوبوم شوند. ما نیز در این مقاله تلاش داشتیم شما را بیشتر با تپه مارلیک و آثار باستانی آن اشنا کنیم. اگر شما هم به رودبار سفر کردید و از تپه تاریخی مارلیک بازدید داشتید؛ در قسمت نظرات با ما و همراهان هومسا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا