ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعی

روستای صراخیه؛ ونیز کوچک ایران

شاید باور نکنید ولی در ایران روستایی وجود دارد که درست مانند شهر ونیز در ایتالیا، باید با قایق مسافت بین خانه‌ها را طی کنید. نام این روستا که در میان تالاب شادگان در استان خوزستان واقع شده “روستای صراخیه” (سراخیه) است و یکی از مکان‌های دیدنی خوزستان محسوب می‌شود. در سفر به خوزستان در کنار بازدید از زیگورات چغازنبیل، سازه‌ آبی شوشتر و قلعه شوش حتما به روستای صراخیه هم سری بزنید. مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد.

آشنایی با روستای صراخیه

روستای سراخیه

تنوع بافت روستایی در ایران بسیار است؛ از روستاهای پلکانی چون روستای ابیانه گرفته تا روستاهای صخره‌ای و جنگلی و کویری. اما روستایی که در آن خانه‌ها بر روی آب ساخته شده باشند، منحصر‌به‌فرد است و تنها یک نمونه از آن در ایران وجود دارد؛ روستای زیبای صراخیه در استان خوزستان. این روستا در جنوب شهرستان شایگان و در میان آب‌های بین المللی شادگان واقع شده است. تالاب شادگان 400 هزار هکتار وسعت دارد و بزرگترین تالاب ایران شناخته می‌شود. تالاب شادگان که در زبان محلی به آن هورالدورق یا هورالفلاحیه گفته می‌شود، از مهمترین منابع طبیعی ایران بوده و در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است.

در روستای صراخیه زندگی در میان آب جریان دارد و با استفاده از قایق‌هایی به نام بلم می‌توانید مسافت بین خانه‌ها را طی کنید و از تماشای مناظر لذت ببرید. در اینجا خانه‌ها با مصالح بومی و در دسترس ساخته شده‌اند مانند خشت، آجر، بلوک سیمانی و گل و برای مشخص کردن حریم خانه‌ها از نی یا برگ نخل برای پوشش فضای اطراف خانه استفاده شده است.

فرهنگ مردم صراخیه

اهالی روستا به زبان عربی سخن می‌گویند، لباس محلی؛ یعنی رداهایی بلند و ساده به تن می‌کنند و روزی خود را از تالاب به به دست می‌آورند. شغل بیشتر مردم صراخیه پرورش گاومیش و گله‌های غاز و ماهیگیری بوده و زندگی‌شان به حیات تالاب وابسته است.

تفریحات در روستای صراخیه

سفر به صراخیه بدون قایق‌سواری، ماهیگیری، تماشای مناظر اطراف و نوش‌جان‌کردن غذای محلی کامل نمی‌شود.

قایق‌سواری

قایق‌سواری در روستای صراخیه

عکس از: خبرگزاری مهر

جذابترین بخش سوار به روستای صراخیه، قایق‌سواری است. در روستا اهالی روستا شما را به گرمی می پذیرند و با قایق تمام ببخش های روستا و تالاب را به شما نشان خواهند داد. ایستگاهی که می توانید از آنجا سوار قایق شوید جایی در حوالی قسمت شرقی شاخه غربی روستا واقع شده است. نکته جالب این است که در بخش‌هایی از تالاب آلاچیق‌هایی ساخته شده‌اند که مسافران می‌توانند برای پهن کردن بساط یک پیک‌نیک دلپذیر از آن‌ها استفاده کنند.

در نزدیکی سراخیه دو روستای دیگر به نام‌های حدبه و خروسیه (خروسی)وجود دارند که می‌توانید با قایق خود را به آنجا برسانید.

ماهیگیری در صراخیه

ماهیگیری در روستای صراخیه

عکس از: خبرگزاری فارس

ماهیگیری علاوه بر اینکه شغل بسیاری از اهالی روستای صراخیه است، تفریح بسیار جذابی برای گردشگران محسوب می‌شود. در تالاب شادگان ماهی‌هایی چون بنی، شیرید، شانک، انواع ماهی پرورشی زندگی می‌کنند.

تماشای حیات‌وحش

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید در این تالاب زیبا نوعی دلفین به نام دلفین بینی بطری زندگی می‌کند. از سایر حیواناتی که در سفر به این منطقه ممکن است شانس دیدن آن‌ها را به دست آورید می‌توان به گراز با نام محلی خنزیر، گربه جنگلی (بزون)، شنگ(چلیپ آلمای)، گرگ(ذنب) و همچنین گله‌های میش اشاره کرد.

پرنده‌نگری در صراخیه

در کنار پرندگان مهاجری که در فصل‌های مختلف به سمت تالاب شادگان پرواز می‌کنند، نوعی پرنده به نام اردک کرکری در این تالاب زندگی می‌کند. این تالاب تنها زیستگاه و محل زادو‌ولد این نوع پرنده است. فلامینگو، حواصیل، لک‌لک، غاز وحشی و اردک تالاب شادگان را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کرده‌اند.

دیدنی‌های روستای صراخیه

دیدنی‌های روستای صراخیه

عکس از: خبرگزاری مهر

سفر به روستای صراخیه تنها به تفریحاتی چون قایق‌سواری و ماهیگیری محدود نمی‌شود. اهالی روستا صید روزانه و انواع صنایع دستی تولیدی خود در بازارچه‌ای محلی و کوچک به فروش می‌رسانند که گشتن در آن می‌تواند تجربه جالبی برای گردشگران باشد. در کنار خرید لذتبخش سری هم به موزه حیات‌وحش بزنید و در مورد پرندگان مهاجر و زمان مهاجرت آن‌ها اطلاعاتی کسب کنید.

در این روستا مسجدی بدون گنبد و گلدسته وجود دارد که با مصالح بومی ساخته‌ شده و دورتادور آن را با نی پوشش داده‌اند.

امکانات در روستای صراخیه

روستای سراخیه

صراخیه با وجود اینکه مساحت زیادی ندارد اما امکانات نسبتا خوبی را در اختیار گردشگران می‌گذارد. در این روستا یک مرکز تفریحی گردشگری در غرب روستا ساخته شده و آماده استقبال از مهمانان روستا است. در نزدیکی مرکز تفریحی گردشگری تالاب شادگان، یک پارکینگ ساخته شده تا نگرانی بابت پارک خودرو نداشته باشید. سایر امکانات روستای صراخیه شامل مسجد، بازارچه، سرویس بهداشتی، محل استراحت مخصوص گردشگران که از نی و برگ درخت نخل ساخته شده و به آن مضیف می‌گویند، تعداد زیادی آلاچیق یا کپر و رستوران‌های محلی است.

اقامت در صراخیه

در محدوده روستا، فضای کافی برای ساخت اقامتگاه و هتل وجود ندارد به همین دلیل بهتر است، شب را در شهرهای نزدیک روستا سپری کنید. صراخیه با اهواز 110 کیلومتر فاصله دارد، بنابراین پیشنهاد ما این است که با اجاره ویلا و سوئیت در اهواز فرصتی فراهم کنید که از دیدنی‌های این شهر فوق‌العاده هم بهره ببرید.

چه فصلی به صراخیه سفر کنیم؟

روستای سراخیه

با توجه به محدوده جغرافیایی این روستا، بهترین فصل برای سفر به صراخیه از اواخر پاییز تا اواخر زمستان است، هرچند تعداد زیادی از گردشگران، تعطیلات نوروز را برای سفر به صراخیه انتخاب می‌کنند. ولی اگر به پرنده نگری علاقه دارید، بهتر است زمستان راهی روستای صراخیه شوید.

چطور به روستای صراخیه برویم؟

صراخیه از توابع شهر شادگان؛ یکی از شهرهای استان خوزستان است و در جنوب جاده دارخوین-شادگان واقع شده است. از دو طریق می‌توانید خود را به صراخیه برسانید.

  • ساده‌ترین مسیر برای رفتن به صراخیه این است که از آبادان به سمت اهواز با بالعکس حرکت کنید تا به دارخوین برسید. از دارخوین به سمت شادگان تغییر مسیر دهید. این مسیر از وسط تالاب می‌گذرد و در بین راه می‌توانید روستای صراخیه را ببینید.
  • اما اگر اهل چالش هستید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا خود را به یکی از روستاهای اطراف تالاب بزنید و سپس با قایق به صراخیه بروید. این مسیر با وجود طولانی بودن، جذابیت‌های بسیار زیادی دارد.

بخش‌های مختلف روستا

روستای صراخیه

روستای صراخیه دارای سه منطقه مسکونی است؛ شاخه غربی، شاخه شرقی و بخش میانی.

شاخه غربی که در واقع ورودی روستا هم محسوب می‌شود، مساحت زیادی از روستا را به خود اختصاص داده و بیشترین جمعیت را هم در خود جای داده است. مرکز تفریحی گردشگری تالاب بین المللی شادگان در این بخش قرار دارد.

شاخه شرقی خود به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود و تعداد خانه‌های مسکونی در قسمت شمالی بیشتر است.

بخش میانی کوچکتر از دو بخش دیگر است و با مناظر زیبایی چون درختان سربه‌فلک کشیده نخل و نی‌های تالاب، چشم هر بیننده‌ای را به سمت خود می‌کشاند.

در این مطلب درباره صراخیه صحبت کردیم، از مردم گرم و مهمان‌نوازش گفتیم. از تفریحات لذت‌بخشی که می‌توانید در این روستای زیبا از انجام‌شان لذت ببرید. از آب‌و‌هوا و مناظر زیبای آن. پس این بار که تصمیم گرفتید راهی سفر شوید، حتما صراخیه را هم در لیست انتخاب‌های خود قرار دهید چون سفر به ونیز کوچک ایران تجربه کاملا متفاوتی را برای‌تان رقم می‌زند.

یک دیدگاه

  1. فصل بهار و تابستون مناسب ترین فصل برای سفر به اون روستای زیباست، مخصوصا قایق سواری و حیاط وحش رو خیلی توصیه میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا