ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیشمال

دریاچه سراوان ؛ تجربه یک طبیعت گردی ناب در رشت

شمال زیبا و دوست‌داشتنی ایران در هر نقطه خود هزاران زیبایی و شکوه برای مخاطبانش آماده کرده است. در این خطه همیشه سرسبز، جاهای دیدنی فراوانی وجود دارد که دل از هر بیننده‌ای می‌برد. یکی از جاهای دیدنی رشت و جاذبه‌های تماشایی این شهر، دریاچه سراوان است. شما چقدر دریاچه سراوان را می‌شناسید؟ دوست دارید بدانید این دریاچه کجاست؟ چطور می‌توان به آنجا رفت و چه جاذبه‌ها و تفریحاتی انتظارتان را می‌کشد؟ همراه ما باشید تا به همه این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

دریاچه سراوان کجاست؟

اگر نگاهی به نقشه استان گیلان بیندازید، پارک جگلی سراوان را می‌بینید. پارک جنگلی سراوان از قدیمی‌ترین جنگل‌های ایران به شمار می‌رود. دریاچه سراوان در سمت چپ ورودی فاز دوم این پارک جنگلی قرار دارد. برای رفتن به این بخش باید به ۱۷کیلومتری اتوبان رشت به قزوین بروید. پارک جنگلی سراوان در سمت غرب جاده قرار دارد. در واقع این پارک در حد فاصل رشت تا سیاهکل واقع شده است.

بهترین زمان سفر به دریاچه سراوان رشت

مسیر دسترسی به مرداب سراوان گیلان

اگر خوب دقت کنید، می‌بینید که پارک جنگلی سراوان از سمت راست به اتوبان رشت به قزوین می‌رسد و از پایین به روستای کچا. در سمت چپش هم روستای بهدان قرار دارد و در بالای سرش جاده نیروگاه واقع شده است.

اگر از تهران عازم سراوان هستید باید ۳۰۰ کیلومتر رانندگی کنید. به این منظور کافی است از خروجی غربی تهران یعنی کرج وارد اتوبان قزوین شوید. سپس خودتان را به اتوبان رشت برسانید. از امامزاده هاشم حدود ۲۰ کیلومتر دورشوید تا به ورودی فاز دوم برسید. از این ورودی تا دریاچه راه چندانی نیست. در واقع اگر دقت کنید، در سمت چپ جاده رشت، دریاچه سراوان را می‌بینید که مانند جواهری در دل درختان می‌درخشد.

اجاره آنلاین اقامتگاه در رشت

بهترین زمان سفر به دریاچه سراوان رشت

دریاچه سراوان در همه فصل‌های سال زیباست. البته این زیبایی از جهات مختلف است که ممکن است به مذاق برخی چندان خوش نیاید. برای مثال این دریاچه در زمستان پوشیده از برف می‌شود و مناظر بسیار زیبایی را ایجاد می‌‌کند. ثبت همه این زیبایی‌ها به این شرط است که تحمل هوای سرد را داشته باشید. همچنین دریاچه سراوان در پاییز به رنگ‌های مختلف در می‌آید و زیباترین جلوه خودش را رو می‌کند. همه این زیبایی‌ها در کنار باران‌های شدید و هوای کمی سرد است. به دلیل بارندگی، بسیاری از تفریحات نیز تعطیل می‌شود. همه این مسائل را باید مدنظرتان قرار بدهید و در نهایت تصمیم بگیرید که برای ثبت بهترین عکس‌های پاییزی از این منطقه باز هم حاضرید عازم سراوان رشت شوید؟

تابستان‌های رشت اغلب اوقات گرم و تا حدی شرجی است. دریاچه سراوان نیز از این قاعده جدا نیست. البته که حضور درختان و هوای مطبوع مرداب سراوان باعث می‌شود که گرما تا حد زیادی حس نشود. به همین دلیل می‌توان گفت که تابستان هم فصل خوبی برای بازدید از این دریاچه است.

در نهایت هم باید به بهترین فصل بازدید از دریاچه سراوان اشاره کنیم. همان طور که می‌دانید بهار مطبوع‌ترین آب‌وهوا و زیباترین طبیعت را برایتان به ارمغان می‌آورد. در این فصل همه تفریحات به راه هستند و جنگل و دریاچه نیز از خواب زمستانی برخاسته و با انرژی کامل از شما پذیرایی می‌کنند. البته فراموش نکنید که این فصل، زمان شلوغی و ازدحام هم هست؛ پس اگر دوست دارید آلاچیقی به دست بیاورید یا برای کرایه قایق خیلی معطل نشوید، صبح خیلی زود خودتان را به مرداب سراوان برسانید.

جاذبه‌های دریاچه سراوان رشت

سفر به سراوان رشت و بازدید از دریاچه رویایی آن، یک تجربه ناب طبیعت‌گردی برای شما فراهم می‌کند. در ادامه با دیگر تفریحاتی که در پارک جنگلی سراوان می‌توانید تجربه کنید، آشنا می شویم.

  • تماشای طبیعت بکر و تماشایی

جنگل سراوان

اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، محدوده جنگل و دریاچه سراوان به بهشتی زیبا برایتان تبدیل می‌شود. در این منطقه درختان متعددی وجود دارد که هر کدام در فصل‌های مختلف سال به گونه‌ای رخ می‌نمایند. برای مثال دریاچه سراوان در پاییز یکی از زیباترین مقاصد گردشگری است؛ زیرا درختانش به رنگ‌های مختلف در می‌آیند و جلوه‌گری می‌کنند. درختان این منطقه یا خودشان به میل خودشان روییده‌اند یا انسان‌ها آن‌ها را به این منطقه اضافه کرده‌اند. درختانی مثل ممرز، بلوط، انجیلی، بید، توسکا، بیدمشک، آلوچه جنگلی و سفید پت از جمله گونه‌هایی هستند که خودشان به میل خودشان روییده‌اند. از سویی چند مدل کاج و سرو نقره‌ای نیز به همت جنگل‌بانان به این محدوده اضافه شده‌اند. تماشای این درختان زیبا و کمپینگ کنارشان به تفریحی خاطره‌انگیز تبدیل می‌شود.

  • قایق‌سواری در دریاچه سراوان

قایق سواری دریاچه سراوان

حتماً شما هم در عکس‌های مربوط به دریاچه سراوان، مردمی را دیده‌اید که سوار بر قایق پدالی، در این دریاچه در حال گذر هستند. اگر دقت کرده باشید، این قایق‌ها خزه‌های سبز را می‌شکافند و جلو می‌روند. شما هم اگر دوست دارید که در کنار این دریاچه حسابی تفریح و خوش‌گذرانی کنید، یک قایق پدالی اجاره کنید و بخشی از روزتان را به عبور روی آب دریاچه سراوان بگذرانید. این تفریح هم بسیار هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است.

پیشنهاد می کنیم مقاله ی سی دشت را مطالعه کنید، سی دشت منطقه ای بهشتی در دامنه ی درفک است.

  • عکاسی در دریاچه سراوان

عکاسی دریاچه سراوان

به آن دسته افرادی که سفر را به شوق ثبت عکس‌های یادگاری زیبا شروع می‌کنند، این مژده را می‌دهیم که در کنار دریاچه و جنگل سراوان می‌توانند بهترین سوژه‌ها را برای عکاسی پیدا کنند. شکوه درختان متنوع در مرداب سراوان، شکافی که قایق‌های پدالی در دل خزه‌ها ایجاد می‌کنند، گونه‌های درختی متنوع و گاه حیوانات مختلفی که در جنگل دیده می‌شوند، همه از زیبایی‌هایی هستند که در قاب دوربینتان جا می‌گیرند و تصاویر بسیار زیبایی خلق می‌کنند.

  • پینت بال جنگلی گیل (سراوان)

پینت بال جنگلی سراوان

شاید شما یک برون‌گرای بسیار فعال هستید و دوست دارید روزتان را با تفریحات مهیج سر کنید. به این منظور به شما شرکت در کلوپ پینت بال گیل را پیشنهاد می‌دهیم. این مجموعه در محیطی به وسعت ۱۲۰۰ مترمربع واقع شده است. از هیجان پینت بال که همه کم‌وبیش خبر دارید؛ پس فرصت را از دست ندهید. قبل از رفتن با مجموعه تماس بگیرید و وقتتان را رزرو کنید. می‌دانید که افراد بسیاری مانند شما مشتاق این بازی مهیج هستند. با این توضیح حتماً از قبل نوبت بگیرید تا بعداً معطل نشود.

  • باشگاه تیراندازی

گفتیم که طرفدارهای باشگاه پینت بال خیلی زیاد هستند و ممکن است دیر بجنبید و نوبت به شما نرسد. خودتان را ناراحت نکنید. اینجا یک باشگاه تیراندازی هم دارد که مي‌تواند ساعت‌ها سرگرمتان کند. می‌دانید که تیراندازی به تمرکز و دقت بسیاری نیاز دارد. می‌توانید قدرت دست، بازو، نیروی چشم و میزان تسلطتان را در این باشگاه بسنجید.

  • بازدید از موزه میراث روستایی

موزه روستایی سراوان

موزه میراث روستایی واقع در پارک جنگلی سراوان، اولین اکو موزه ایران است. همان طور که می دانید، اکو موزه‌ها در واقع موزه‌های طبیعی هستند که زندگی در آن‌ها جریان دارد. وارد این اکو موزه که بشوید، انگار وارد یک روستای کوچک شده‌اید که همه امکانات یک روستا را داراست. با گشت‌وگذار در این موزه جذاب می‌توانید با آداب و رسوم بومیان گیلان، صنایع دستی‌شان و سایر مسائل مربوط به روستا آشنا شوید. برای مثال در برخی از روزهای سال در این موزه مراسم آیینی مخصوص روستاییان برگزار می‌شود.

شماره تماس موزه: 01333690970

  • سایر تفریحات پارک جنگلی و دریاچه سراوان

مرداب سراوان

در این محوطه می‌توانید شاهد آلاچیق‌هایی برای استراحت باشید. منقل‌هایی هم برای تهیه کباب وجود دارد؛ بنابراین لازم نیست که جایی در جنگل آتش برپا کنید. کافی است مقداری ذغال با خودتان آورده باشید تا کبابی عالی تهیه کنید. برای تماشای جاذبه‌های دریاچه چند نیمکت تعبیه شده است تا بنشینید و ساعت‌ها محو تماشای خلقت زیبای خدا باشید. نگران سرگرمی بچه‌ها هم نباشید. یک پارک با وسایل بازی مخصوص بچه‌ها در این منطقه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: تالاب انزلی

اقامت در کنار دریاچه سراوان رشت

عکس دریاچه سراوان

دریاچه سراوان رشت هنوز منطقه‌ای بکر محسوب می‌شود. برای تفریح در این منطقه یک روز کافی است؛ یعنی اگر صبح زود به این منطقه برسید، می‌توانید از همه تفریحاتش بهره ببرید و شب هم به رشت یا هر جای دیگر بازگردید. با وجود این اگر قصد اقامت داشتید، باید تجهیزات مخصوص همراهتان باشد. در این منطقه هیچ سوپرمارکت یا فروشگاهی وجود ندارد. همه وسایل ضروری و کیسه خواب مطمئن با خودتان داشته باشید. اگر هم دوست دارید شب را در مناطق اطراف بگذرانید، سری به سایت هومسا بزنید.

در این سایت می‌توانید انواع اقامتگاه‌ها را با قیمت‌های متنوع و امکانات متفاوت پیدا کنید و هر کدام به جیب و سلیقه‌تان نزدیک‌تر بود برای خودتان رزرو کنید. اجاره ویلا و سوئیت در رشت ازجمله امکاناتی است که سایت هومسا در اختیار کاربران و گردشگران قرار داده است. درنتیجه با انتخاب هومسا برای اجاره ویلا و سوئیت یا هرنوع اقامتگاهی دیگر خیالتان از بابت جای خوابتان راحت و آسوده باشد.

بایدها و نبایدهای بازدید از پارک جنگلی و مرداب سراوان

  • گفتیم که منطقه بکر و خالی از از سوپرمارکت یا مغازه دیگر است؛ پس هر چه لازم دارید، با خودتان بیاورید.
  • برای پیاده‌روی در جنگل، حتماً کفش مناسب بپوشید تا پایتان دچار آسیب نشود.
  • اگر دوست دارید در این منطقه کمپ کنید، حتما از چادرهای مخصوص و ایمن استفاده کنید تا شب حشره‌های موجود اطراف دریاچه اذیتتان نکنند.
  • اگر به نیش حشرات حساسیت دارید، حتما پماد ضد گزش با خودتان داشته باشید.
  • بدون حضور راهنمای محلی به مناطق دیگر جنگل نروید؛ چون ممکن است گم شوید.
  • حتما با خودتان کیسه زباله داشته باشید و زباله‌هایتان را با خودتان برگردانید تا در محیط ریخته نشود.
  • مراقب کودکانتان باشید که داخل آب نیفتند.
  • یکی دو دست لباس اضافه با خوتان داشته باشید که در صورت بارش باران بتوانید لباستان را عوض کنید.
  • این منطقه برای شنا و آبتنی مناسب نیست، بی‌گدار به آب نزنید.

سخن پایانی

عکس دریاچه سراوان

خب دوستان و همراهان هومسا، امیدواریم شما هم مانند ما از گشت‌وگذار در کنار پارک جنگلی و دریاچه سراوان لذت برده باشید. همان طور که بارها اشاره کردیم، برای سفر به این منطقه لازم است صفر تا صد وسایل ضروری‌تان را با خوتان ببرید. امیدواریم در این سفر حسابی به شما خوش بگذرد. اگر تجربه یا خاطره‌ای هم از این جاذبه زیبا دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما به اشتراک بگذارید. راستی به نظر شما مرداب سراوان زیباتر است یا دریاچه سقالسکار برای همراهانتان دلیلش را بگویید.

یک دیدگاه

  1. میتونم بگم نه تنها جای دنج برای کمپ کردن زیا داره بلکه چیزیکه حتما دوستداران طبیعت باید تجربه کنن قایق سواری پدالی دریاچه سراوان هست که روی سطح آب برگ درختان هستش فضای طبیعت رو دو چندان میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا