ایران‌ را بگردیمبریم سفرجاهای دیدنیسفرهای چهار فصل

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شوش دانیال 🌄​🧳​🛬​

شما هم به گردشگری شوش دانیال علاقه دارید؟ یکی از مهمترین شهرهای استان خوزستان که به عنوان یکی از کهن‌ترین شهرهای دنیا نیز شناخته می‌شود، شهر شوش است. به واسطه قرارگیری آرامگاه دانیال نبی در این شهر از آن به عنوان شوش دانیال نیز یاد می‌شود. طبق یافته‌های باستان‌شناسی شهر شوش قدمتی چندین هزار ساله داشته و زمان پایه‌گذاری آن به بیش از 4 هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. اسناد به دست آمده حاکی از آن است که شهر شوش قدیمی‌ترین شهر ایران بوده که به عنوان مهد تمدن شناخته می‌شده است. تمدن‌های عیلامیان و پس از آن تمدن هخامنشیان شهر شوش را به عنوان پایتخت زمستانه خود انتخاب کرده بودند.

تاریخ غنی شهر شوش سبب شده تا آثار باستانی منحصربه‌فردی در این شهر وجود داشته باشد. از طرفی قرارگیری این شهر در نزدیکی رودخانه کرخه سبب شده تا شوش از جاذبه‌های طبیعی زیبایی نیز برخوردار باشد و هر ساله مسافران زیادی به رزرو هتل در خوزستان می‌پردازند . در این مقاله قصد داریم تا با تعدادی از دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شوش دانیال آشنا شویم. البته پیش از آن بد نیست تا اطلاعاتی در رابطه با آب و هوای شوش و بهترین زمان سفر به آن به دست آوریم. با هومسا همراه باشید.

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شوش دانیال

آب و هوای شوش دانیال و بهترین زمان سفر

شوش دانیال در منطقه گرم، خشک و بیابانی واقع شده است. از این رو آب و هوای آن در فصل تابستان بسیار گرم و خشک بوده و در فصل زمستان معتدل است. بر همین اساس نیز بهترین زمان سفر به شهر شوش نیمه دوم سال می‌باشد. در نیمه دوم سال و به شکل دقیق‌تر از ماه آبان تا اواخر فروردین می‌توان شاهد بارش باران در شهر شوش بود.

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شوش دانیال

جاذبه های گردشگری شوش دانیال

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، پیشینه چندین هزار ساله شهر شوش از یک سمت و قرارگیری این شهر در نزدیکی رودخانه کرخه از سمت دیگر سبب شده تا این شهر از لحاظ جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی بسیار غنی باشد. از جمله پرطرفدارترین دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شوش دانیال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی خوزستان و تمدن ۹ هزار ساله آن

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شوش دانیال

✅​کاخ آپادانا

یکی از جذاب‌ترین آثار باستانی شهر شوش دانیال کاخ آپادانا بوده که قدمت آن به زمان هخامنشیان برمی‌گردد. کاخ آپادانا به دستور داریوش اول ساخته شده که در ساخت آن از ستون‌های سنگی، خشت و آجر لعاب‌دار استفاده گشته است. بر روی آجرهای این کاخ می‌توان نقش‌های حکاکی شده‌ای از گل نیلوفر آبی، شیر بالدار و سربازهای گارد جاویدان را مشاهده کرد.

کاخ آپادانا مانند بسیاری از کاخ‌های دوران هخامنشیان دارای کاخ پذیرایی، دروازه و تالار بار عام بوده که در زمان حمله اسکندر ویران شده است. اما در سال‌های گذشته به واسطه عملیات‌های حفاری این کاخ از دل زمین بیرون آمده و به عنوان یکی از جذاب‌ترین نشانه‌های تمدن ایرانی به معرض نمایش درآمده است.

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شوش دانیال

✅​رودخانه کرخه | جاذبه های گردشگری شوش دانیال

رودخانه کرخه به عنوان یکی از مهم‌ترین رودهای ایران شناخته شده که پس از کارون و سپیدرود سومین رود بلند ایران است. کرخه که از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان خوزستان است که از شهر شوش دانیال گذر می‌کند. این رودخانه از کوه‌های زاگرس سرچشمه گرفته و مسیر خود را پس از گذر از کنار آثار باستانی شوش به سمت غرب ادامه می‌دهد و در نهایت به هورالعظیم در عراق می‌ریزد. سد کرخه که بزرگترین سد ایران است نیز بر روی این رودخانه واقع شده است.

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شوش دانیال

✅​زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل که توسط عیلامی‌ها و در حدود 1250 سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده است، به عنوان اولین پرستشگاه ایرانیان شناخته می‌شود. این بنا در ابتدا یک بنای پنج طبقه با ارتفاع تقریبی 50 متر بوده که در اثر حمله آشوری‌ها ویران شده است. در حال حاضر تنها نیمی از بنا که ارتفاعی در حدود 20 متر دارد باقی مانده است.

زیگورات چغازنبیل یک بنای کاملا خشتی و آجری بوده که بر روی دیواره آن کتیبه‌ای با خط میخی نوشته شده است. بر روی این کتیبه داستان نابودی معبد و شهر از زبان پادشاه آشوری بیان می‌شود. یک ساعت خورشیدی نیز در نزدیکی این بنا قرار داشته که توسط باستان‌شناسان فرنگی بازسازی شده است.

کشف زیگورات چغازنبیل به شکل اتفاقی و در هنگام استخراج نفت صورت گرفته است. پس از کشف این بنا نیز مجسمه‌های سفالی مانند مجسمه گاوهای نر، انواع میخ‌های سفالی، سنگ نگاره‌های مختلف و… نیز در این زیگورات یافت شد.

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شوش دانیال

✅​پارک ملی کرخه | جاذبه های گردشگری شوش دانیال

زمانی که به شهر شوش دانیال سفر کردید، حتما از پارک ملی کرخه که شامل سه بخش کلی پارک ملی کرخه شمالی، پارک ملی کرخه جنوبی و منطقه حفاظت شده کرخه است دیدن کنید. پارک ملی کرخه بخشی از رودخانه کرخه و جنگل‌های گز اطراف رودخانه را شامل می‌شود.

این پارک ملی در نزدیکی روستای شیخ عزیز قرار داشته و تا روستای الحائی نیز ادامه می‌یابد. در این پارک ملی هیچ دره و تپه‌ای وجود نداشته و مهم‌ترین پدیده طبیعی آن همان رودخانه کرخه می‌باشد. علاقمندان به حیات جانوری نیز می‌تواند در این منطقه انواع پرندگان مانند اردک مرمری، دراج، بلبل خرما، اکراس آفریقایی و حیواناتی همچون رودک عسل‌خوار، سیاه گوش، گربه جنگلی، گرگ و گوزن زرد ایرانی را مشاهده کنند.

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شوش دانیال

✅​هفت تپه

یکی از محوطه‌های تاریخی ایران که از لحاظ قدمت ارزش بالایی دارد، محوطه باستانی هفت تپه در شوش دانیال است. در این محوطه چند تپه باستانی وجود داشته که بقایایی از شهر باستانی عیلامیان را در خود جای داده است. برخی از باستان‌شناسان معتقدند که شهر باستانی عیلامیان که به آن کاپناک گفته می‌شده است قدمتی بیشتر از شهر باستانی شوش داشته و پیش از شوش به عنوان پایتخت عیلامیان شناخته می‌شده است.

محوطه هفت تپه به شکل اتفاقی و در هنگام انجام عملیات‌های کشاورزی کشف شده است. در کاوش‌های صورت گرفته یک تالار وسیع، یک گور دسته جمعی با 23 جسد، کتیبه‌ای از پادشاه عیلام، مقبره پادشاه عیلام و بقایایی از دو کاخ یافت شده است. کشفیات محوطه هفت تپه در موزه‌ای که در نزدیکی آن احداث شده است به معرض نمایش گذاشته شده‌اند.

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شوش دانیال

✅​آرامگاه دانیال نبی | جاذبه های گردشگری شوش دانیال

همانطور که گفته شد به واسطه قرارگیری آرامگاه دانیال نبی در شهر شوش از این شهر به عنوان شوش دانیال نیز یاد می‌شود. مقبره دانیال نبی متشکل از یک گنبد خوزستانی چند طبقه بوده که به شکل مخروط ساخته شده است. بنای حال حاضر بنای اصلی آرامگاه دانیال نبی نمی‌باشد؛ چرا که بنای اصلی در زمان سیل ویرانگر تخریب شده و بنای کنونی به دستور شیخ جعفر شوشتری ساخته شده است.

زمانی که از درب ورودی آرامگاه دانیال نبی وارد می‌شوید، در ابتدا با یک حوض زیبا مواجه می‌شوید. این حوض در وسط صحن اصلی قرار گرفته که در اطراف این صحن حجره‌هایی واقع شده است. بنای اصلی زیارتگاه نیز در انتهای صحن قرار داشته که نمای بیرونی آن دارای کاشی‌کاری‌های آبی و فیروزه‌ای زیبایی می‌باشد. در دو طرف ورودی حرم نیز دو گلدسته کاشی‌کاری شده ساخته شده است. فضای داخلی مقبره دانیال نبی نیز مانند تمامی زیارتگاه‌ها دارای گچ‌بری‌ها و آینه‌کاری‌های زیبایی بوده و ضریح دانیال نبی نیز در مرکز آن قرار دارد.

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شوش دانیال

✅​کاخ شاوور

کاخ شاوور که به آن کاخ اردشیر دوم نیز گفته می‌شود، از دیگر جاذبه‌های باستانی شهر شوش بوده که در نزدیکی رودخانه شاوور واقع شده است. قدمت این بنا به دوره هخامنشیان بازمی‌گردد که به دستور اردشیر دوم ساخته شده است. کاخ شاوور در فاصله 600 متری کاخ آپادانا قرار گرفته و شباهت بسیاری میان این دو کاخ یافت شده است.

حفاری‌هایی که در کاخ شاوور صورت گرفته سبب کشف یک کتیبه و چند نقش برجسته شده است. متن کتیبه آتش‌سوزی کاخ آپادانا در زمان خشایار شاه را روایت می‌کند. نقش برجسته‌های کشف شده در این کاخ نیز تصاویری از خدمه‌ها و نگهبانانی را نشان می‌دهد که دارای پوشش پارسی و مادی هستند. امکان بازدید از کاخ اردشیر دوم در تمامی روزهای سال به جز روزهای تعطیلی خاص از ساعت 9 صبح تا 7 شب در نیمه اول سال و 9 صبح تا 5 بعد از ظهر در نیمه دوم سال وجود دارد.

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شوش دانیال

✅​تالاب بامدژ | جاذبه های گردشگری شوش دانیال

از دیگر جاذبه‌های طبیعی شهر شوش دانیال می‌توان به تالاب بامدژ اشاره کرد که یکی از تالاب‌های بزرگ استان خوزستان می‌باشد. این تالاب 4 هزار هکتاری یکی از مقاصد اصلی گردشگران ایرانی و خارجی به شمار می‌آید. چرا که این تالاب محل توقف پرندگان مهاجر شرق آفریقا و سیبری بوده که همین امر علاقمندان به حیات وحش را به این تالاب می‌کشاند.

در ضمن در این منطقه گونه‌های گیاهی و جانوری متعددی نیز یافت می‌شود. از جمله گونه‌های گیاهی موجود در منطقه تالاب بامدژ می‌توان به پونه، ترنجبین، کنار، گل گاوزبان، خارپنبه، شیرین بیان و گاگله اشاره کرد.

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شوش دانیال

✅​رودخانه شاوور

علاوه بر رودخانه بزرگ کرخه رودخانه کوچک‌تری نیز در شوش دانیال وجود داشته که تحت عنوان رودخانه شاوور شناخته می‌شود. این رودخانه در شمال غرب شوش واقع شده و از به هم پیوستن چند چشمه جاری می‌شود. رودخانه شاوور از مرکز شهر عبور کرده و یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر شوش است.

طبق اسناد تاریخی رودخانه شاوور به عنوان یکی از باستانی‌ترین رودخانه‌های ایران به شمار می‌آید. بر روی این رودخانه دو سد خیرآباد و شاوور قرار دارد. لازم به ذکر است که رودخانه شاوور یکی از منابع تغذیه تالاب بامدژ نیز می‌باشد.

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شوش دانیال

✅​مقبره دعبل خزاعی | جاذبه های گردشگری شوش دانیال

دعبل خزاعی یکی از شاعران عرب بوده که در اوایل جوانی به درخواست هارون الرشید به دربار بنی عباس وارد شده است. خلیفه عباسی از این شاعر می‌خواسته تا برای دربار شعر بسراید که همین امر سبب شده این شاعر از دربار خارج شود. چرا که دعبل خزاعی یکی از دوستداران اهل بیت بوده و سرودن شعر در مدح اهل بیت را می‌پسندیده است.

این شاعر به واسطه هجویاتی که در مورد خلفای عباسی سروده بود مورد تعقیب سربازان بنی عباس قرار گرفت و در نهایت در یکی از روستاهای اطراف شوش به وسیله یک تیر زهرآگین کشته شد. پس از شهادت این شاعر اهل بیت مقبره‌ای بر مزار وی ساخته شد که امروزه به عنوان یکی از آثار باستانی و دیدنی شوش شناخته می‌شود. مقبره دعبل خزاعی دارای معماری سنتی خاصی بوده که فرم ویژه ساخت گنبد و رنگ تیره آن سبب محبوبیت آن شده است.

بیشتر بخوانید: دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شهر دزفول 📍​✈️​🏞️​

جاذبه های گردشگری شوش دانیال از نگاه شما کدامند؟

شوش دانیال به عنوان یکی از کهن‌ترین شهرهای دنیا شناخته شده که در استان خوزستان قرار دارد. یافته‌های باستان شناسی شهر شوش حاکی از آن است که زمان ساخت این شهر به بیش از 4 هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. این شهر که به عنوان قدیمی‌ترین شهر ایران شناخته می‌شود، به عنوان پایتخت زمستانه عیلامیان و هخامنشیان استفاده می‌شده است. پیشینه دور و دراز شهر شوش سبب شده تا این شهر آثار باستانی زیادی را در دل خود جای دهد. البته شوش دانیال از لحاظ جاذبه‌های طبیعی نیز غنی است.

به نظر شما زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه شوش دانیال کدام است؟ آیا تا به حال به این منطقه سفر کرده‌اید؟ یا ساکن این شهر تاریخی هستید؟ از تجربیات و خاطرات خود برای ما بنویسید و این مطلب از هومسا را برای همسفران خود بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا