ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای تابستانیسفرهای چهار فصلشمال

روستای سیاه بیشه ؛ بهشتی کوچک در میان مه و ابر

آخر هفته، جمع خانواده یا دوستان، ماشین، جاده چالوس و بهشت کوچک سیاه بیشه ؛ بهترین برنامه سفر است. در دل ارتفاعات جنگلی، روستای زیبای سیاه بیشه همچون نگینی زمردین در استان مازندران می‌درخشد. با رسیدن به این روستا در دریایی از مه فرو رفته و آرامشی را تجربه می‌کنید که نظیر آن در هیچ‌کجا اتفاق نمی‌افتد.
اصلا مگر می‌شود دود و دم شهر را تحمل کرد و هوای جنگل و طبیعت را دوست نداشت؟! سیاه بیشه همان مقصد جذابی است که در رویای خود می‌بینید، هوای تمیز و خنک، نسیم خوش جاده چالوس و روستای زیبایی که با طبیعت بکر و رویایی در انتهای مسیر در انتظار شما است. خستگی را رها کرده و کبوتر خیال خود را بر فراز این طبیعت بکر و مه آلود به پرواز درآورید.

اجاره ویلا کلاردشت

روستای سیاه بیشه کجا است؟

روستای سیاه بیشه

آرامش یک روستا زیبای مه آلود با مناظر جنگلی اعجاب‌انگیز، حتی درون کارت پستال‌ها هم ما را به وجد می‌آورد، اما شما می‌توانید این مناظر را در سیاه بیشه به چشم خود ببینید. سیاه بیشه روستایی زیبا در استان مازندران و در نزدیکی شهرهای کلاردشت و چالوس است و از روستاهای جاده چالوس محسوب می‌شود.
این روستا در ارتفاع 2160 متری از سطح دریا قرار گرفته و در اغلب روزهای سال در مه غلیظی فرو می‌رود که گاهی اوقات سیاه رنگ می‌‌شود. پس احتمالا الان شما هم به علت نامگذاری آن پی برده‌اید؛ جنگل و بیشه‌زاری فرو رفته در ابر و مه سیاه رنگ! این روستا جمعیت کمی داشته و مردم آن اغلب به شغل دامپروری مشغول هستند. پس خود را برای تجربه خوردن شیر گرم و تازه و دیگر محصولات لبنی خوشمزه آماده کنید.

مسیر دسترسی به روستای سیاه بیشه

روستای سیاه بیشه کجاست؟

برای تهرانی‌هایی که به دنبال فرار از قیل و قال و شلوغی شهر هستند، سیاه بیشه انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. این روستا در 40 کیلومتری جاده چالوس قرار گرفته و برای دسترسی به آن کافی است تا به سمت استان مازندارن راهی شوید. سیاه بیشه از توابع مرزن آباد است و به جهت طبیعت بکر و زیبا گردشگران زیادی را جذب می‌کند.
برای رسیدن به سیاه بیشه راهی مازندران شوید و از آنجا به سمت کلاردشت مسیر خود را ادامه دهید. بعد از گذر از کلاردشت و دهستان کوهستان به مقصد رویایی خود یعنی روستای سیاه بیشه می‌رسید. سفر شما به سیاه بیشه کلاردشت از جایی آغاز می‌شود که وارد جاده چالوس شوید، چرا که پس از آن، تمام مسیر غرق در مناظر زیبا و چشم‌نواز است.

آب و هوای روستای سیاه بیشه

سیاه بیشه چالوس به دلیل قرارگیری در ارتفاعات آب و هوای خنکی دارد و همین موضوع آن را به بهترین مقصد مسافرت تبدیل کرده است. پس اگر از گرمای شهرها خسته شده‌اید، کوله خود را آماده‌کرده و به دل جاده چالوس بزنید. راستی، فراموش نکنید که برای سفر به سیاه بیشه لباس گرم به همراه داشته باشید، حتی در روزهای گرم نیز ممکن است شب‌های سردتری در انتظار شما باشد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی چالوس

بهترین زمان سفر به روستای سیاه بیشه

طبیعت زیبای سیاه بیشه در تمام طول سال سراسر زیبایی و شگفتی است، اما چه کنیم که شرایط آب‌و‌هوایی همیشه محدودکننده خواهد بود. در طول تابستان رطوبت هوا افزایش می‌یابد و ممکن است آزاردهنده شود، پس بهترین فصل برای سفر به سیاه بیشه چالوس فصل بهار، پاییز و اوایل زمستان است. اواسط زمستان به دلیل کاهش دمای هوا نیز زمان مناسبی برای سفر به این روستا نخواهد بود.
اگر از شلوغی و جمعیت بسیار فراری هستید، در روزهای تعطیل به این بهشت زیبا سفر نکنید و برنامه خود را به روزهای غیر تعطیل که جمعیت کمتری به این منطقه می‌آیند، موکول کنید. در واقع نزدیکی سیاه بیشه کلاردشت به پایتخت عامل افزایش حجم مسافران است.

امکانات رفاهی روستای سیاه بیشه

امکانات روستای سیاه بیشه

افزایش توجه گردشگران به این روستا و البته مناظر رویایی و شگفت‌انگیز آن، باعث شده است تا امکانات رفاهی بیشتری برای گردشگران فراهم شود. از جمله این امکانات می‌توان به پمپ بنزین و گاز، رستوران، کافی شاپ، تعمیرگاه، فروشگاه، سرویس بهداشتی و مسجد اشاره کرد. برای اقامت گردشگران نیز ویلا، سوئیت و اقامتگاه بوم‌گردی فراهم شده است تا خاطره خوبی از اقامت در سیاه بیشه کلاردشت داشته باشند. اگر شما نیز از جمله کسانی هستید که به تلفن همراه خود وابسته‌اند، نگران نباشید، چرا که این روستا آنتن‌دهی خوبی دارد.

وسایل مورد نیاز برای کمپینگ در روستای سیاه بیشه

طبیعتا هدف سفر به سیاه بیشه چالوس طبیعت‌گردی و گردش است، پس احتمالا شما نیز به فکر کمپ زدن و ماندن در طبیعت خواهید بود. در واقع یکی از لذت‌های سفر به این منطقه تماشای مناظر صبحگاهی پس از خوابی آرامش‌بخش در دل طبیعت است. البته، باید به موارد مختلفی برای کمپ زدن توجه کنید؛ برای مثال، پیش از هر کاری هواشناسی را چک کنید تا با بارش باران غافل‌گیر نشوید. راستی، به وجود حیوانات مختلف مانند خرس، گراز و گرگ به ویژه در مناطق مرتفع‌تر و در فصل زمستان نیز توجه کنید. برای کمپ زدن در سیاه بیشه کلاردشت وسایل زیر را به همراه داشته باشید:
• چادر مناسب، کیسه خواب و زیرانداز
• پتو و لباس‌های گرم
• غذای سبک و آب معدنی
• وسایل شخصی مانند کرم ضد آفتاب و کلاه
• کوله پشتی یا کیف کمری مناسب
• چراغ قوه
• نقشه
• کیف کوچک کمک‌های اولیه
• کفش مناسب

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کلاردشت

جاذبه های دیدنی روستای سیاه بیشه

تمام لذت سفر به گشت و گذار و تفریح است و به راستی که در روستا سیاه بیشه کلاردشت بهترین مناظر و مکان‌های دیدنی در دسترس شما است. پس بهتر است وقت را از دست ندهیم و به سراغ این زیبایی‌های بی انتها برویم. راستی یکی از ویژگی‌های مهم سیاه بیشه ممنوعیت شکار هر گونه پرنده یا دیگر گونه‌های حیات وحش است، پس باید گفت که این منطقه برای حیوانات نیز بهشت امن و زیبایی است.

  • جنگل های هیرکانی

جنگل های هیرکانی

جنگل‌های هیرکانی بزرگترین میراث طبیعی ایران در خطه شمالی کشور است که قدمت بسیاری دارد. اگر به شما بگوییم که از دوران دایناسورها هنوز هم موجودات زنده‌ای وجود دارند، احتمالا تصور می‌کنید که این یک شوخی است. اما اشتباه نکنید، تنها موجودات باقی مانده از آن دوران فسیل دایناسورها نیست، بلکه جنگل‌های هیرکانی نیز بازمانده‌ای از آن عهد به حساب می‌آیند. در روستا سیاه بیشه نیز بخشی از جنگل‌های هیرکانی امتداد یافته است که بهترین مکان برای گردش و تفریح و طبیعت‌گردی است.

آدرس روستای سیاه بیشه: استان مازندران، شهرستان کلاردشت، روستای سیاه بیشه، جنگل‌های هیرکانی

  • منطقه حفاظت شده چهار باغ سیاه بیشه

منطقه حفاظت شده چهارباغ

یکی از دیدنی‌ترین جذابیت‌های سیاه بیشه، منطقه حفاظت شده چهار باغ در 90 کیلومتری جاده چالوس است. وقتی اسم منطقه حفاظت شده به میان می‌آید، خیال ما از بابت حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری آسوده‌تر می‌شود. در سفر به سیاه بیشه چالوس آماده دیدن زیبایی‌ها و گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف در چهار باغ باشید. تنفس هوای تازه و تمیز این منطقه و تماشای زیبایی‌های آن چشم‌ها را خیره می‌کند. البته گذر رودخانه چالوس و مکارود از این منطقه، زیبایی‌های آن را تکمیل کرده است.

آدرس منطقه حفاظت شده چهارباغ سیاه بیشه: استان مازندران، شهرستان کلاردشت، روستای سیاه بیشه، مسیر ارتباطی کندوان، کیلومتر ۹۰ جاده چالوس

  • سد سیاه بیشه

سد سیاه بیشه

بدون شک شما هم باور دارید که تماشای آب آرامش‌بخش است و با احساس سرخوشی و آسودگی همراه خواهد بود، حالا این آب می‌تواند رودخانه باشد یا دریاچه و آبگیر یا حتی یک سد! سد سیاه بیشه کلاردشت یکی از شاهکارهای مهندسی است که به صورت دو سد در بالادست و پایین‌دست ساخته شده است. این سد دارای یک نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای بوده که در ساعت اوج مصرف به تولید برق می‌پردازد. زمانی که مصرف برق کاهش می‌یابد، آب به سمت سد بالا پمپاژ شده تا بار شبکه سراسری مصرف برق کنترل شود.

آدرس سیاه بیشه: استان مازندران، ۱۰ کیلومتری شمال تونل کندوان، در مسیر رود چالوس، سد و نیروگاه سیاه بیشه

  • دره کمجل

دره کمجل

یک دره زیبا با رودخانه و آبشارهای متعدد را تصور کنید که تا چه حد می‌تواند زیبا و رویایی باشد. این تصویر ذهنی در دره کمجل به واقعیت پیوسته و در نزدیکی سیاه بیشه قرار دارد. البته برخی رودخانه و آبشارهای این دره فصلی بوده و در تمام طول سال جریان ندارند. وجود همین آب‌های جاری، باعث سرسبزی بیشتر این منطقه و زیبایی بی حد و مرز آن شده است.

آدرس دره کمجل: استان مازندران، جاده چالوس، پس از تونل کندوان و سیاه بیشه، دره کمجل

  • گردنه هزار چم

گردنه هزارچم

پس از گذر از روستا سیاه بیشه چالوس، همچنان زیبایی‌های این منطقه همراه شما خواهد بود. پس از این روستا به جاده‌ای پر پیچ و خم می‌رسید که مناظر بسیار زیبایی دارد. در گردنه هزارچم با درختان و بوته‌های گیاهی مختلف، مناظر چشم‌نوازی ایجاد شده‌اند. این گردنه در حقیقت جاده‌ای است که شما را از تهران به کجور می‌رساند. ما هم قبول داریم که زیبایی‌های این جاده چشم‌ها را خیره می‌کند، اما در هنگام رانندگی لطفا احتیاط کنید!

آدرس گردنه هزارچم: استان مازندران، شهرستان کلاردشت، پس از روستای سیاه بیشه، جاده کجور، گردنه هزار چم

  • آبشار هریجان

 آبشار هریجان

اگر عاشق تماشای آبشار هستید، خبر خوب این است که در 8 کیلومتری روستا سیاه بیشه چالوس آبشار هریجان قرار دارد. آبشار هریجان 9 کیلومتر ارتفاع داشته و در روستایی با همین نام قرار دارد. نسیم خنک این آبشار روح انسان را جلا می‌دهد. قدری در کنار آبشار نشسته، چشم‌ها را ببنید و با صدای سقوط قطرات آب، خستگی‌های زندگی را از خود دور کنید. این آبشار پس از سرازیر شدن به سمت پایین، چند آبشار دیگر را ایجاد می‌کند و در اطراف آن مناظری زیبا با حریر سبز رنگ دیده می‌شود.

آدرس آبشار هریجان : استان مازندران، سیاه بیشه، نزدیک به گردنه هزار چم، ۳ کیلومتری شرق جاده تهران_چالوس

  • ارتفاعات نقره سر

ارتفاعات نقره سر

امتداد رشته کوه زاگرس در جوار شهرهای شمالی، اوج زیبایی‌های طبیعی در این مناطق است. اگر اهل کوهنوردی هستید و به لذت فتح یک قله فکر می‌کنید، در سفر به سیاه بیشه وسایل خود را بردارید و راهی ارتفاعات نقره سر شوید. چشم‌انداز این ارتفاعات مناظری است که مشابه آن را در هیچ‌کجا ندیده‌اید. در برخی مناطق در کنار چشم‌اندازهای طبیعی، کلبه‌های چوبی، زیبایی آنجا را دو چندان کرده است.

آدرس ارتفاعات نقره سر: استان مازندران، شهرستان چالوس، جاده کندوان، ارتفاعات نقره سر

سوغاتی‌های روستا سیاه بیشه

برای همه ما ایرانی‌ها خرید سوغاتی بخش جدایی‌ناپذیر سفر است و البته لذت زیادی دارد. روستای سیاه بیشه چالوس صنایع دستی و مواد خوراکی متنوعی دارد که می‌توانید به عنوان سوغاتی تهیه کنید. از جمله این صنایع دستی می‌توان به سفالگری، گلیم بافی، حصیربافی و جاجیم بافی اشاره کرد. همچنین خوراکی‌ها و غذاهای مختلفی نیز وجود دارد.
راستی در سفر به این روستا زیبا، خوردن محصولات لبنی تازه را فراموش نکنید. با خرید صنایع دستی و دیگر سوغاتی‌های این منطقه معامله‌ای دو سر برد خواهید داشت، هم خود شما بهترین و باکیفیت‌ترین خوراکی‌ها و صنایع دستی را دریافت می‌کنید و هم بدین طریق به اقتصاد مردم روستایی کمک خواهید کرد.

اقامت در سیاه بیشه

اقامت در کلاردشت

در سفر به سیاه بیشه کلاردشت، برای اقامت شبانه گزینه‌های مختلفی پیش روی شما است. می‌توانید در اقامتگاه‌ها و سوئیت‌های سیاه بیشه ساکن شده یا اینکه کمپ بزنید. البته رزرو هتل و اقامتگاه گزینه راحت‌تر و بهتری است. همچنین می‌توانید برای اقامت به شهرهای کلاردشت یا چالوس بروید، انتخاب با خود شما است. البته دقت داشته باشید که با توجه به محدودیت اقامتگاه‌های سیاه بیشه، پیش از سفر هتل یا سوئیت مورد نظر خود را از طریق هومسا رزرو کنید؛ به ویژه اگر در روزهای تعطیل و شلوغ قصد سفر به این روستای مه آلود زیبا را دارید. به این شکل، نگرانی بابت اقامت در سفر نخواهید داشت.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم روستای سیاه بیشه را به شما معرفی کنیم. از آب و هوای آن گفتیم و به تجهیزاتی که باید در سفر به این منطقه همراه خود ببرید، اشاره کردیم. جاهای دیدنی اطراف آن را نام بردیم تا بتوانید بازدیدی هم از آن‌ها داشته باشید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر اهل این منطقه هستید یا به آن سفر کرده‌اید خوشحال می‌شویم نظر خود را درباره این مطلب بیان کنید تا محتوای کامل‌تری را در اختیار کاربران عزیز قرار دهیم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا