ایران‌ را بگردیمجاهای تفریحیجاهای دیدنیجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای پاییزیسفرهای تابستانیسفرهای چهار فصل

جاهای دیدنی چالوس که عاشقشان می‌شوید

جاده چالوس همان زیبایی وصف‌ناپذیری است که پایتخت‌نشینان تا به تعطیلات آخر هفته و تعطیلات رسمی می‌رسند، شال و کلاه کرده، چمدان‌ها را می‌بندند تا عازم این جاده شوند. چالوس، زیبایی‌های ناگفتنی زیادی دارد که هر چقدر بیشتر بگوییم و شما بیشتر بشنوید، باز هم نمی‌توان حق مطلب را در مورد آن ادا کرد. این مطلب تنها چکیده‌ای از زیبایی طبیعی و دلچسب چالوس و طبیعت بکر و مناظر نفس‌گیر آن است. البته که هنوز هم کلمات قادر به وصف زیبایی‌های خلقت در این منطقه نیستند.

اجاره ویلا و سوئیت در چالوس

چالوس؛ بهشتی که آن را بر روی زمین ساخته‌اند!

شمال ایران، سرسبز، زیبا و مملو از مناطق دیدنی و جذابی است که حتماً باید یک بار سفر به آنجا را تجربه کنید. در این بین جاهای دیدنی چالوس به قدری وسوسه‌کننده هستند که به این راحتی نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. چالوس حال و هوایی متفاوت و مخصوص به خود دارد. این منطقه با جنگل‌ها و کوهستان‌های سرسبز و دیدنی و آبشارها و مناطق بکر و حیرت‌انگیز شما را میخکوب خواهد کرد. به همین دلیل است که آن را بهشت گردشگران می‌دانند. ما در ادامه سعی داریم تا دیدنی‌های این منطقه را هر چه بهتر به شما معرفی کنیم.

آبشار اکاپل

چشمه اکاپل

یکی از جاذبه‌های متفاوت چالوس که وقتی از شهر چالوس به سمت جنوب غرب مایل می‌شوید، در مسیر کلاردشت و همان ابتدای ارتفاعات البرز آن را مشاهده خواهید کرد، آبشار اکاپل است. آبشاری که در دل مناطق کوهستانی واقع شده و گردشگران داخلی و خارجی فراوانی برای تماشای زیبایی‌های آن عازم این منطقه می‌شوند. تفاوتی ندارد که برای یک روز کامل یا یک بازدید کوتاه‌تر خود را به این آبشار می‌رسانید، در هر حال بد نیست بدانید که این منطقه یک مکان تفریحی به حساب می‌آید و یک تفرجگاه کاملا مناسب برای باهم بودن‌های دوستانه و خانوادگی شما در دل طبیعت است. فاصله این آبشار تا دریاچه ولشت فقط ۳۰ کیلومتر بوده و در کنار حیات وحش خاص جانوری و بافت متفاوت گیاهان، تجربه‌ای به‌یادماندنی را برای شما رقم خواهد زد.

آدرس آبشار اکاپل چالوس: استان مازندران، چالوس، کلاردشت، جنگل سردی چال.

بیشتر بخوانید: روستاهای جاده چالوس

پارک جنگلی فین چالوس

پارک جنگلی فین

اگر به چالوس رفتید، توصیه می‌کنیم که کمی زودتر عازم بازگشت به تهران شوید. چون در راه برگشت به تهران، یک پارک جنگلی بی‌نظیر چشم به راه شماست. پارک جنگلی فین چالوس که یکی از جاهای دیدنی چالوس ایران به حساب می‌آید و به قدری زیبا و عجیب است که اصلاً نمی‌توان آن را با کلمات به راحتی توصیف کرد. در راه بازگشت به تهران ۷ کیلومتر که از مسیر را طی کردید به این پارک جنگلی می‌رسید. این پارک نه ‌تنها در شمال ایران که در کل کشور ما از متفاوت‌ترین مقاصد گردشگری به حساب می‌آید. در این پارک شما با کومه‌های سنتی و کلبه‌هایی روبرو هستید که برای اسکان گردشگران تعبیه شده‌اند. منظره پیش روی شما جز جنگل، رودخانه و نیلوفران آبی سربرآورده از عمق، چیز دیگری نیست.
اگر به این جنگل رفتید، توصیه می‌کنیم که حتماً خود را به یک منطقه دنج در کنار رودخانه رسانده و در سکوت صدای رودخانه و پرندگان و همهمه برگ‌ها و درختان، خود را به آرامشی عمیق دعوت کنید. نکته مهمی که باید در مورد این پارک جنگلی به آن اشاره کنیم این است که در اطراف این پارک اماکن تفریحی و رستوران‌ها و زمین بازی احداث نشده. به همین دلیل حضور در این پارک واقعی‌تر از هر جنگلی شما را به چالش خواهد کشید. توصیه می‌کنیم که حتما در ماه‌های فروردین و اردیبهشت خود را به این پارک جنگلی برسانید.

آدرس پارک جنگلی فین چالوس: استان مازندران، 6 کیلومتری محور اصلی جاده چالوس-کرج، بعد از پلیس راه چالوس.

پل زغال چالوس

پل زغال چالوس

پل زغال در منطقه چالوس بر روی رود چالوس قرار گرفته‌است. شاید ندانید که این رود از قسمت غربی مازندران و درست در ارتفاعات کندوان مسیر خود را شروع کرده و با گذر از کوهستان، بعد از طی کردن مسیری در حدود ۷۰ کیلومتر به دریای مازندران می‌ریزد. در این رود شما شاهد زندگی جذاب ماهی‌های سفید، آزاد و سوف هستید. این رود که پل زغال بر روی آن قرار گرفته یکی از پرخروش‌ترین و زیباترین رودهای شمال کشور به حساب می‌آید.
در ۱۷ کیلومتری مسیر اصلی جاده کندوان و در سال ۱۳۰۷ شمسی جایی میان مرزن آباد و شهر چالوس این پل در دوران پهلوی اول ساخته شد تا عبور و مرور اهالی و گردشگران با امنیت و آسایش بالایی انجام شود. حالا بعد از گذشت سال‌ها این پل نه تنها یک پل کاربردی و مهم است، بلکه به دلیل قدمت تاریخی و جلوه بی‌نظیری که به این منطقه بخشیده، یکی از دیدنی‌های چالوس محسوب می‌شود. اگر با خودروی شخصی عازم سفر به چالوس شده‌اید، حتما سری به این پل زده و از دیدنی‌های طبیعی شکل گرفته در اطراف این سازه خارق‌العاده انسان‌ساز لذت ببرید.

آدرس پل زغال چالوس: 18 کیلومتری جاده کندوان، بین مسیر چالوس و مرزن آباد، قرار رگفته بر روی رود چالوس.

نمک آبرود

نمک آبرود

مگر می‌شود به چالوس رفت و در میان دیدنی های چالوس از نمک آبرود دیدن نکرد؟ نمک آبرود جاذبه‌های تفریحی فراوانی دارد که زیبایی آن را هزار برابر کرده‌اند. برای مثال تله کابین نمک آبرود یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه است. اما نمک آبرود به همین تله‌کابین خلاصه نمی‌شود. سورتمه‌ای که با سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت، دل جنگل را شکافته و پیش می‌رود، در کنار پینت بال، پل معلق، ماشین چهار چرخ و کارتینگ از جمله جاذبه‌هایی است که بدون شک شما را به یاد فیلم پارک ژوراسیک می‌اندازند. در کنار مواردی که ذکر شد، مجموعه پروازی، آکواریوم دلفین‌ها، تفرجگاه ساحلی، پیست دوچرخه سواری، سینما، جت اسکی، شاتل، هاورکرافت و بسیاری از تفریحات دیگر نیز در منطقه نمک آبرود گنجانده شده‌اند که جذابیت آن را هزار برابر کرده‌اند. حتی این امکان نیز برای شما فراهم است که در صورت تمایل در هتل‌های چند ستاره و سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های نمک آبرود اوقات خوشی را سپری کنید.

آدرس نمک آبرود: استان مازندران، چالوس، کیلومتر 12 جاده چالوس-تنکابن.

کاخ چای خوران چالوس

کاخ چای خوران

کاخ چای خوران به عبارتی یک موزه به حساب می‌آید که در حال حاضر بازدید از آن برای عموم آزاد است. این کاخ به دوران پهلوی اول تعلق دارد که برای رفع کردن خستگی و صرف چای مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است. این کاخ که در مسیر چالوس قرار داشته، با سه ویژگی از سایر بناهای شمال کشور متمایز می‌شود. اول اینکه این بنا به شدت قدیمی است، اما برخلاف سایر بناهای قدیمی کاملاً پابرجا مانده است.
دومین ویژگی این بنا معماری آن است؛ به عبارتی این کاخ را براساس اصول اولیه معماری غربی بنا کرده‌اند. سومین ویژگی اینکه با وجود تجمل گرایی فراوان در ساخت بناهای آن دوران، این کاخ به شدت ساده و آراسته بنا شده‌است. سرستون‌های خاص باستانی، گچ‌بری‌های متفاوت، بالکن وسیع و کاشی کاری‌های خارق العاده، همگی در کنار یکدیگر این بنای زیبا را تشکیل داده‌اند. این بنا در کنار ساختمان دادگستری و درست در جنوب میدان معلم واقع شده است.

آدرس کاخ چای خوران چالوس: استان مازندران، چالوس، استاد مطهری، بینش، بین کوچه های بینش 6 و بینش 4.

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت یک دریاچه خاص و متفاوت است که میان شهر چالوس و آبشار اکاپل قرار دارد. این دریاچه یکی از زیبایی‌های طبیعی خالق هستی است که برای کمپ زدن و دورهمی‌های دوستانه و تفریحات، یک مکان بکر به حساب می‌آید. این دریاچه صرفاً به واسطه چشمه‌هایی که در دل خود داشته تغذیه شده و بارش‌های آسمانی سبب مستدام بودن این دریاچه هستند. شما در طول این دریاچه به هیچ جوش و خروش زیادی را نخواهید دید و با ایستادن در کنار آن صرفاً موجی از آرامش به سمت روح و قلب شما روانه می‌شود.
چرا کردن اسب‌های وحشی، سکوت راز آلود طبیعت و حضور بی‌وقفه پرندگان زیبای مهاجر، از جمله جاذبه‌های این دریاچه است. بیشتر این مسیر تا رسیدن به دریاچه آسفالت است و شما صرفاً بعد از خارج شدن از روستایی به نام کردی چال، با یک تکه مسیر خاکی روبه‌رو خواهید بود. اما در هر حال قرار است با دریاچه‌ای که ۱۵۰ هزار متر مربع در آن آب شیرین وجود دارد، ملاقات کنید. پس عبور از این مسیر خاکی به این ملاقات هیجان‌انگیز می‌ارزد.دریاچه ولشت یکی از معروف‌ترین مناطق چالوس است که خصوصاً در فصل‌های گرم سال حال و هوایی عجیب و غریبی دارد.

آدرس دریاچه ولشت چالوس: مازندران، 25 کیلومتری جاده چالوس، نزدیک به شهرهای مرزن آباد و چالوس.

بیشتر بخوانید: آبشار هفت چشمه

مرداب کندوچال

مرداب کندوچال

یکی دیگر از مناطق دیدنی چالوس مرداب کندوچال است که مساحت تقریبی آن معادل یک هکتار بوده و عمقی برابر با ۵ متر دارد. اگر گذر شما به جنگل فین چالوس افتاد، حتما از این مرداب دیدن کنید. سطح این مرداب از گُل‌های مردابی، نی‌ها و نیلوفرهای آبی زیبا پر شده و تصویری عجیب را پیش چشمان شما خلق کرده‌اند. بد نیست بدانید که آب این مرداب از چشمه‌هایی که در اطراف آن قرار گرفته، تامین می‌شود. به همین دلیل آب مرداب شیرین بوده و بسیاری از پرندگان و حیوانات از آن تغذیه می‌کنند.

  آدرس مرداب کندوچال چالوس: استان مازندران، چالوس، جنگل فین، مرداب کندوچال.

کاخ اجابت

کاخ اجابت

یکی دیگر از جاهای دیدنی چالوس، کاخ اجابت است که مربوط به دوران پهلوی اول بوده اما همچنان سبک معماری غربی و اروپایی دارد. گچبری‌های کاملاً سنتی و تزیینات متفاوت در کنار لوسترها و روشنایی‌های لوکس و زیبای این کاخ، از آن یک بنای تاریخی و البته بسیار زیبا ساخته‌اند. در اطراف این کاخ شما با پوشش سرسبز و منحصر به فردی از گیاهان رو به رو هستید و بد نیست بدانید که این کاخ دقیقاً از زیبایی‌های چالوس بوده و در ناحیه کلاردشت قرار دارد.

آدرس کاخ اجابت چالوس: مازندران، شهر کلاردشت، مشرف به منطقه کلاردشت.

دریاچه حصارچال

دریاچه حصارچال

یکی دیگر از جاهای دیدنی چالوس ایران که می‌تواند شما را برای ساعت‌ها متحیر کند، دریاچه حصارچال است. این دریاچه آب بسیار سردی دارد و به هیچ وجه مناسب شنا کردن نیست. پس به هیچ عنوان قصد شنا کردن در آب این دریاچه را نداشته باشید. ارتفاع آن ۳۳ هزار و ۸۰۰ متر بوده و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریای خزر قرار گرفته است. طبیعت بکر و زیبای اطراف آن شما را به سکوت و آرامشی وصف ناپذیر دعوت می‌کند. توصیه می‌کنیم که اگر قصد حضور و برپایی کمپ در اطراف این دریاچه را داشتید، حتما با خود لباس گرم ببرید. محیط اطراف این دریاچه که با مه و ابرهای شناور احاطه شده، منظره‌ای بی‌نظیر و خارق العاده برای عکاسی و ثبت لحظه‌های خاطره انگیز و ناب است.

آدرس دریاچه حصارچال: چالوس، شهرستان کلاردشت، روستای ونداربن.

دریاچه سد دریوک

درست در مقابل روستای ولی آباد هزارچم، شما با یکی دیگر از مناطق دیدنی چالوس رو به رو هستید. دریاچه سد درویک در دامنه کوه باشکوه دال کمر واقع شده و یکی دیگر از زیبایی‌های مثال ‌زدنی چالوس است. عمق این دریاچه ۵ متر بوده و از جمله زیبایی ‌های آن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که محلی برای زندگی پرندگان بومی و وحشی است. شما اگر در فصل‌های سرد پاییز و زمستان به این دریاچه سر بزنید، بدون شک می‌توانید با انواع پرندگان زیبا مانند مرغابی‌ها و غازها ملاقات کنید که در اطراف این دریاچه در حال امرار معاش و معاشرت هستند.

آدرس دریاچه سد دریوک: استان مازندران، چالوس، روبروی دره ولی آباد هزار چم، دامنه کوه دال کمر.

آبشار سواسره

آبشار سواسره

آبشار سواسره در میان دیدنی های چالوس شما را محو تماشای خود می‌کند. ارتفاعی برابر با 100 متر داشته و در یک منطقه کوهستانی زیبا مانند جنگل‌های سوئیس با عنوان “بلده” واقع شده است. فاصله این آبشار تا هراز تنها ۵۳ کیلومتر و تا جاده چالوس ۵۵ کیلومتر است. اگر تصمیم گرفتید در سفر مهیج خود به چالوس از این آبشار دیدن کنید، باید به شما بگوییم که برای رسیدن به آن حتماً از شهرستان “نور “به سمت “بلده” رفته و خود را به این آبشار زیبا و کارت پستالی که حتی دیدن آن شما را به یاد تصاویر زیبای آبشارهای خارجی می‌اندازد، برسانید.

آدرس آبشار سواسره چالوس: شهرستان نور، نزدیک به روستای بلده، 53 کیلومتری جاده هراز، 55 کیلومتری جاده چالوس.

مرداب هَسِل

دریاچه هسل

مرداب هَسِل که از دیگر جاهای دیدنی چالوس به حساب می‌آید، تنها ۱۰ کیلومتر با چالوس فاصله دارد. یک مرداب زیبا با چشم اندازی منحصر به فرد و کمتر دیده شده که در نزدیکی روستاهای مرزن آباد و سینوا قرار دارد. این مرداب که در یک جنگل انبوه مازندرانی با مناظری دل فریب قرار گرفته، یکی از جاذبه‌های مهیج گردشگری در منطقه است که طرفداران پروپاقرص خودش را دارد. واژه “هَسَل” در زبان و گویش اصلی و محلی شهرستان چالوس به معنای “آب راکد” ترجمه می‌شود. به عبارتی این مرداب یک دریاچه دیدنی راکد و بی‌حرکت است که هر بیننده‌ای را محو تماشای خود می‌کند. محیط آرامش بخش آن در کنار صدای حیوانات و پرندگان مختلف سبب شده که این مرداب کاملاً بکر و غیرقابل توصیف باشد.

آدرس مرداب هسل: استان مازندران، 10 کیلومتری چالوس.

جنگل های چهار باغ مرزن آباد

جنگل های چهارباغ مرزن اباد

آخرین زیبایی غیرقابل وصف این منطقه که در دسته جاهای دیدنی چالوس ایران قرار دارد، جنگل‌های چهارباغ مرزن آباد است. این جنگل‌ها در 90 کیلومتری محور کرج-چالوس قرار گرفته‌اند و مساحتی بالغ بر ۱۹ هزار هکتار دارند. یک اکوسیستم پیشرفته و کاملاً طبیعی جنگلی و کوهستانی که گونه‌های متعددی از حیوانات و پرندگان مانند خرس، روباه، خوک، کبک، عقاب، پلنگ، شوکا و سایر حیوانات را در بر می‌گیرد. در این جنگل‌ها دو محیط‌بان با اختیارات کامل وظیفه دارند تا از این محیط زیست طبیعی به خوبی حفاظت و نگهداری کنند.

آدرس جنگل های چهارباغ مرزن آباد: استان مازندران، شهرستان چالوس، بخش مرزن آباد.

اقامت در چالوس

اقامت در چالوس

برای اقامت در چالوس دستتان باز است. شما در چالوس امکان اجاره انواع اقامتگاه از جمله ویلا، کلبه، سوئیت، آپارتمان و … را دارید. اگر دنبال وب سایتی می‌گردید که بتوانید با خیال راحت اقامتگاه خود را از آن‌جا رزرو کنید و از پشتیبانی 24 ساعته هم بهره ببریدف روی کمک هومسا حساب کنید.

سفر به چالوس، هزاربار پرتکرار

چالوس از آن مناطقی است که اگر فقط یک بار به آن سفر کنید، بدون شک انتخاب بعدی شما نیز برای سفرهای متعدد آینده به عنوان مقصدی متفاوت، خواهد شد. به همین دلیل ما در این مطلب سعی داشتیم تا شما را با جاهای دیدنی چالوس آشنا کنیم تا در سفر بعدی لذت بیشتری از این زیباهای این شهر ببرید. اگر شما جایی را می‌شناسید که در این مقاله معرفی نشده و دوست دارید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید، خوشحال می‌شویم آن را در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید. اگر عکس‌ یا ویدئوهای زیبایی از این مناطق دارید و می‌خواهید آن‌ها را در بلاگ هومسا منتشر کنید، به ادرس زیر ارسال کنید.

homsateam@gmail.com

یک دیدگاه

  1. ایرانیها همه عاشق شمال هستند واز رفتن به شمال خصوصا مازندران لذت میبرند و مازندران بدلیل نزدیکی به مازندران آنهایی که ویلا دارند آخر هفته ها و ایام تعطیلات چند روزه حتما سری به شمال میزنند واز آب و هوای مطبوع و مناظر جالب کلاردشت مازندران و دریاچه داشت دیدن میکنند و خستگی شهرهای پر از دود ودم‌ را در این مناطق به فراموشی میسپارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا