ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای تابستانیسفرهای چهار فصلشمال

روستاهای جاده چالوس؛ از سیاه بیشه تا ارنگه

امروز می‌خواهیم رهسپار یکی از زیباترین و محبوب‌ترین جاده‌های ایران یعنی جاده چالوس شویم. اما این بار هدف خود جاده نیست بلکه قصد داریم به روستاهای آن سری بزنیم و دریاچه‌ها و آبشارهای آن دیدن کنیم. هر چند خود جاده چالوس آنقدر زیباست که وقتی سفر خود را شروع می‌کنید دل‌تان نمی‌خواهد وارد جاده‌های فرعی شوید و دوست دارید تا انتهای مسیر، راه خود را ادامه دهید ولی بد نیست گاهی سری به ناشناخته‌ها بزنید. قطعا روستاهای جاده چالوس به اندازه خود جاده چالوس زیبا هستند وبرای سفر یک روزه به شمال مناسب هستند. برای آشنایی با این روستاهای زیبا و بکر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

روستای فشکور

روستای فشکور

اگر به طبیعت کوهستانی همراه با مه و نم باران و قله‌هایی که حتی در بهار و تابستان هم پوشیده از برف هستند، علاقه دارید راهی فشکور شوید. این روستا روی دامنه کوه ساخته شده و دورتادور آن را رشته کوه البرز احاطه کرده است. بیشتر اوقات مه غلیظی کل روستا را در بر می‌گیرد. حتی در روزهای آفتابی هم ابرهای سفید و پنبه‌ای سایه‌ی خود را بر روی روستا و کوه‌های اطراف می‌اندازند که منظره فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند. فصل بهار دامنه‌های اطراف پوشیده از گل‌های وحشی و بوته‌ها و درختچه‌های سرسبزی می‌شوند و مناظر باشکوهی برای عکاسی به وجود می‌آورند. حتی تابستان‌ این منطقه هم بسیار خنک است به‌طوری که برای سفر در این فصل هم باید به فکر لباس گرم و مناسب باشید. همین‌قدر بگوییم که روستای فشکور به خاطر طبیعت منحصربه‌فرد خود به آلپ ایران شهرت پیدا کرده و در بین گردشگران محبوبیت زیادی دارد.

آدرس روستای فشکور: جاده چالوس، خروجی جاده چال زمین، جاده تویر، جاده ماکار، جاده فشکور.

روستای ناتر

روستای ناتر

یکی دیگر از روستاهای جاده چالوس که به جرات می‌توان گفت از زیباترین روستاهای حاشیه جاده چالوس محسوب می‌شود، همین روستای ناتر است. خانه‌های چوبی و گلی و بخاری‌های هیزمی که دودشان از دودکش بالای پشت بام خانه‌ها خارج می‌شود و همچنین مه غلیظی که در بیشتر روزهای سال کل روستا را می‌پوشاند، وجه اشتراک تمام روستاهای کوهستانی این منطقه است. برخی از محل‌های پر رفت‌و‌آمد روستا سنگفرش شده‌اند تا اهالی و گردشگران مشکلی برای عبور از این محل نداشته باشند. از جاهای تفریحی روستای ناتر در کنار رودخانه و آبشارهای زیبایش، می‌توان به چشمه قلقله، چشمه ککی، چشمه لنار و چشمه داریو اشاره کرد. در زمان‌های بخصوصی از سال می‌توانید شاهد حضور اسب‌های وحشی در مراتع سرسبز اطراف باشید و از تماشای چنین مناظر زیبایی لذت ببرید.

آدرس روستای ناتر: جاده چالوس، خروجی جاده چال زمین، جاده تویر، جاده ماکار، جاده فشکور، جاده کوهستان.

روستای ارنگه

روستای ارنگه

روستای ارنگه نیز از دیگر روستاهای جاده چالوس است که با  آب‌وهوایی خوش و تاریخی کهن در ۱۸ کیلومتری شهرستان کرج واقع شده است. این روستا میزبان هم‌نشینی طبیعت و تاریخ است و برای میهمانان خود هر دو را درکنار هم به ارمغان آورده است. این روستا دارای قدمت زیادی است و این مهم را با بررسی سنگ‌های قبرستان تاریخی ارنگه خواهید یافت. طبیعت روستایی دل‌نشین، مردم خون‌گرم و البته تاریخی کهن شما را با گردشی منحصربه‌فرد همراهی خواهد کرد. روستای ارنگه قبرستان تاریخی ارنگه ، امامزاده گورو یا امامزاده گوراب، رودخانه ارنگه ، مجموعه آبشار هفت چشمه ، آبشار ارنگه یا آبشار آدران و کوچه باغ های ارنگه ، همگی درکنار هم از گردشگران خود به گرمی استقبال می‌کنند و اوقات خوشی را برای آن‌ها رقم خواهند زد. اگر به جاده چالوس رفتید حتما به روستای ارنگه سر بزنید تا با طبیعتی زیبا و تاریخی کهن پذیرایی شوید.

آدرس روستای ارنگه: جاده چالوس، 18 کیلومتری جاده، خروخی بخش ارنگه، روستای ارنگه.

روستای گچسر

روستای گچسر

روستای گچسر، از توابع بخش آسارای شهرستان کرج، یکی‌دیگر از روستاهای چالوس است. قطعا نام این روستا را بارها شنیده‌اید؛ روستایی که میزبان باغ گلی زیبا و معروف تحت عنوان باغ لاله گچسر است. این روستای کوهستانی که در نزدیکی پیست دیزین و غار طبیعی یخ مراد قرار گرفته، قدمتی کهن دارد و به روزهای دوران صفوی بازمی‌گردد که وجود مناطق تاریخی مختلف در این روستا خود گواه از این موضوع دارد.

طبیعی سرسبز و کوهستانی و کوچه های پلکانی, پر پیچ و خم و با شیبی تند نیز مناظری خارق‌العاده در این روستا خلق کرده که تماشای آن برای گردشگران این روستا بسیار جذاب است. اگرچه مورخین قدمت این روستا را به دوران صفویه نسبت می‌دهند اما پل سنگی گچسر که یکی از جاذبه‌های تاریخی این روستا نیز محسوب می‌شود نشان از قدمتی دیرینه‌تر و مربوط به دوران ایلخانی دارد. روستای گچسر مانند دیگر روستاهای جاده چالوس از موهبت آب‌وهوای مناسب برخوردار است و در 4 فصل سال با وضعیت جوی خوبی پذیرای گردشگران است. روستای گچسر چالوس در زمستان با سپیدی برف و در تابستان با خنکی هوا آماده میزبانی از میهمانان خود است؛ پس در هر زمانی از سال گذرتان به جاده چالوس افتاد حتما به روستای گچسر سر بزنید.

آدرس روستای گچسر: استان البرز، کیلومتر 160 جاده چالوس، روستای گچسر

روستای سپهسالار

روستای سپهسالار

روستای سپهسالار یکی‌دیگر از روستاهایی است که در جاده خوش‌ آب‌وهوای چالوس واقع شده و با داشتن مناظری فوق‌العاده و زیبا، مقصد مناسبی برای گشت‌وگذار در طبیعت است. در ميان روستا رودخانه‌ای جاری است که سرسبزی و خوش آب‌وهوا بودن را برای مردم روستا به ارمغان آورده است. این رودخانه تنها جاذبه طبیعی سپهسالار نیست و وجود سنگ‌های قرمز در اطراف روستا نیز جلوه‌ای خاص به روستا داده است. اگر به جاده چالوس رفتید از دیدن روستای سپهسالار و جاهای دیدنی آن غافل نشید؛ سپهسلار خاطره‌ای خوب برای شما بر جای می‌گذارد.

آدرس روستای سپهسالار: استان البرز، جاده چالوس، ۴۳ کیلومتری شمال شهر کرج.

بیشتر بخوانید: غذاهای محلی مازندران

روستای دلیر

روستای دلیر

برای رسیدن به به طبیعت بکر و آرامش‌بخش یکی‌دیگر از رویایی‌ترین روستاهای جاده چالوس باید مسیر پرپیچ‌وخم جاده چالوس را طی کنید و بعد از سیاه بیشه و قبل از مرزن آباد وارد مسیر این روستای زیبا شوید. روستای دلیر در ارتفاع ۲۰۰۰ متر از سطح دریا در دامنه کوه‌های تخت سلیمان قرار گرفته و مانند دیگر روستاهای جاده چالوس دارای آب‌وهوای بسیار خوبی است. طبیعت‌ بکر و آب‌وهوای مطلوب این روستا، دل از طبیعت‌گردان می‌برد و چشم هر مسافری را به خود خیره می‌سازد. مناظر خارق‌العاده پنهان‌شده در میانه جاده چالوس، خاطره‌ای به‌یادماندنی از مه صبحگاهی، کوه‌های بلند، چمنزارهای سرسبز، آبشار در میان صخره‌ها برای شما باقی می‌گذارد و تجربه‌ای خوش به‌دنبال دارد. اگر مسیرتان به جاده چالوس افتاد حتما از روستای زیبای دلیر دیدن کنید و از چشمه آبگرم معروف ان لذت ببرید.

آدرس روستای دلیر: ۱۱۲ کیلومتری جاده چالوس، ۲۰ کیلومتر مانده به مرزن آباد خروجی باریک (روبروی رستورانکوهستان پارک).

روستای واریان

روستای واریان

روستای واریان، تنها روستای آبی کشور، آن سوی سد کرج، چون نگینی سبز درمیان پیچ‌وخم جاده چالوس واقع شده و  بدون وجود هیچ‌گونه خودرو و  آلودگی، آب‌و‌هوایی خوب را برای سکنه خود به ارمغان آورده است. دسترسی به این روستا پیش از ساخت سد کرج همچون یک شهربوده و افراد برای رفتن به این روستا از خودرو استفاده می‌کردند؛ پس از ساخت سد، بخشی از روستا به زیر آب می‌رود و بخشی اهالی و ساکنان آن به مناطق بالاتر کوچ می‌کنند. اکنون نیز برای تردد اهالی کنونی روستا واریان، قایق در نظر گرفته شده تا افراد و سکنه روستا بتوانند تردد داشته باشند. همین در دسترس نبودن روستا و نبود هیچ‌گونه خودرو موجب شده روستای واریان، به منطقه‌ای بکر و پر از آرامش تبدیل شود. مناظری زیبا و خارق‌العاده به همراه مردمی خون‌گرم شما را با تجربه‌ای رویایی روبه‌رو می‌سازد.

اجاره ویلا و سوئیت در چالوس

البته قبل از رفتن به این روستا باید بدانید که رفتن به روستای واریان و دیدن جاهای دیدنی آن نیازمند داشتن شرایطی است. یا باید میهمان یکی از اهالی روستا باشید؛ یا خانه و ملکی در روستای واریان داشته باشید؛ یا با هماهنگی از قبل، اجازه ورود به روستای واریان را گرفته باشید. شما می‌توانید از طریق تورهای گردشگری به دیدن این روستای زیبا و بکر بروید.

آدرس روستای واریان: استان البرز، جاده چالوس، سد کرج.

روستای هریجان

روستای هریجان

علفزارهای وسیع و آبشاری بلند و پرهیاهو، سرزمینی رویایی را در مقابل چشم شما پدید می‌آورد که نام آن روستای زیبای هریجان است. این روستای رویایی به‌عنوان یکی از روستاهای جاده چالوس دارای طبیعتی بکر و حیات وحشی خارق‌العاده است. برای تماشای هریجان در اردیبهشت نباید فرصت را از دست بدهید؛ این روستا در اردیبهشت‌ماه، تصویری از بهشت را برای شما به‌نمایش خواهد گذاشت و هوایی مطلوب را وارد مجرای تنفسی شما خواهد کرد. اگرچه گشت‌وگذار جذاب در این منطقه به‌همین سادگی نیست و وجود حیات وحش متنوع آن را به داشتن مجوز محیط زیست مشروط کرده است؛ پس حتما قبل از بازدید از روستای هریجان به این نکته توجه کنید تا هنگام قدم زدن در این طبیعت بکر و دوست‌داشتنی با مشکل روبه‌رو نشوید.

آدرس روستای هریجان:  4 کیلومتری جاده چالوس، بعد از سیاه‌بیشه، جاده فرعی کنار تابلوی رستوران «جعفر میردار سلطانی».

روستای سیاه بیشه 

روستای سیاه بیشه

ابر و مه غلیظ و سیاه رنگ، هوای خنک و شبنمی که روی شیشه خودروی شما می‌نشیند نوید از رسیدن به روستای رویایی سیاه بیشه دارد. روستای پر از مه سیه بیشه، در دل منطقه کلاردشت و در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب چالوس قرار گرفته و با داشتن جاذبه‌های طبیعی جذاب مقصد بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان است. روستای سیاه بیشه به‌دلیل هوای بسیار خنک و مه غلیظی که دارد در میان چالوس دوستان بسیار مشهور و زیبایی آن زبا‌ن‌زد خاص و عام است. اگر مسیرتان به جاده چالوس خورد، حتما از رسوتای سیاه بیشه دیدن کنید و از مناظر خارق‌العاده آن لذت ببرید. دره کمجل و ارتفاعات نقره سر از جمله جاذبه‌هایی است که بر زیبایی‌های منطقه رویایی سیاه بیشه افزوده است.

آدرس روستای سیاه بیشه: استان مازندران، جاده چالوس، پس از تونل کندوان، سیاه بیشه

روستای حسنکدر

روستای حسنکدر

زیبایی‌های وصف‌ناپذیر جاده چالوس پایان ندارد و این زیبایی در امتداد روستاهای دیدنی آن ادامه پیدا می‌کند. یکی‌دیگر از همین روستاهای جذاب جاده چالوس روستای حسنکدر در کیلومتر 60 این جاده است. جاذبه‌های دیدنی این روستای زیبا کم نیست و هرکدام مقصد مناسبی برای گشت‌وگذار و گردشگری است. مناظر زیبا و خارق‌العاده از طبیعتی بکر و چشمه های زلال و گوارای طبیعی حسنکدر را به مقصدی محبوب برای گردشگران تبدیل کرده است. اگرچه فقط جاذبه‌های طبیعی و آب‌وهوای خوب این روستا نیست که آن را به یک میراث گردشگری تبدیل کرده، بلکه آثار تاریخی و جاذبه‌های معنوی این روستا نیز دارای شهرت بسیاری است؛ بقعه امامزاده حسن (ع) و بقایای دهکده تاریخی “ویا” خود گواه این موضوع است. پس اگر به جاده چالوس رفتید برای اینکه هم یک گشت‌وگذار تاریخی و معنوی داشته باشید و هم یک تجربه طبیعت‌گردی حتما به روستای حسنکدر سر بزنید.

آدرس روستای حسنکدر: کیلومتر ۶۰ جاده چالوس، ورودی روستای حسنکدر

اقامت در مازندران با هومسا 

اقامت در مازندران با هومسا 

یکی از مهم‌ترین چالش‌های همیشگی سفر اجاره ویلا و سوئیت است. گاها این این چالش در روزهای شلوغ سال و در مقاصد پرطرفدار سفر سخت‌تر می‌‌شود و به کاری خسته‌کننده تبدیل می‌شود؛ اما تیم هومسا در این روند شما را تنها نخواهد گذاشت و برای هر مقصد گردشگری در ایران اقامتگاهی مناسب برای شما فراهم کرده است. فقط کافی است به سایت هومسا بروید و نام شهر مقصد را در قسمت جست‌وجو وارد کنید. اقامتگاه‌های متنوعی در دسته‌بندی‌های متفاوت از ویلاهای مدرن گرفته تا خانه‌های روستایی و کلبه‌های جنگلی، متناسب با نیاز و بودجه شما در سایت هومسا وجود دارد؛ پس خیالتان راحت!

کلام آخر

جاهای دیدنی مازندران کم نیست و هر منطقه و شهری از آن پر است از جاذبه‌های طبیعی و جذاب. جنگل لفور یا پلنگ دره تفاوتی ندارد هر جنگل و دشتی از مازندران قابی زیبا از طبیعت خارق‌العاده این استان است. در کنار این جاذبه‌های دوست‌داشتنی، جاده چالوس به‌خودی خود رویایی است و رانندگی در آن برای بسیاری لذت‌بخش و دوست‌داشتنی؛ گشت‌وگذار و طبیعت‌گردی در روستاهای آن هم لذتی دوچندان مسرتبخش و منحصربه‌فرد به‌دنبال دارد.

تماشای مناظر خارق‌العاده روستاهای جاده چالوس و قدم زدن در طبیعت بکر و سرسبز آن تجربه‌ای خاطره‌انگیز برای شما به یادگار می‌گذارد و چشمان شما را میزبان رویایی از مه و باران خواهد کرد. ما نیز در این مقاله از هومسا تلاش کردیم شما را با برخی از روستاهای جاده چالوس آشنا کنیم و  از جاهای دیدنی این روستاهای زیبا بگوییم. اگر شما هم به روستاهای جاده چالوس رفتید و تماشای مناظر زیبای آن را تجربه کرده‌اید، در قسمت نظرات با ما و همراهان هومسا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا