ایران‌ را بگردیمتهرانتهران‌گردیجاهای تفریحی

پل طبیعت تهران ؛ پلی با کاربری متفاوت

جاهای دیدنی تهران بسیار زیاد است و هرکدام حال‌وهوای خاص خود را دارند. در یک گوشه از شهر بناهای تاریخی باشکوهی دیده می‌شود و در گوشه‌ای دیگر، سازه‌های مدرن توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند. یکی از این جاهای دیدنی و زیبا، پل طبیعت تهران است که از مدرن‌ترین سازه‌های پایتخت به شمار می‌رود. اینجا با چشم‌انداز خیره‌کننده، کافه‌ها و رستوران‌ها، نورپردازی‌های شبانه و فضای دلپذیرش توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم شما را با این جاذبه متفاوت و جذاب تهران بزرگ آشنا کنیم. با هومسا همراه شوید و از پل طبیعت، یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران بیشتر بدانید.

آشنایی با پل طبیعت تهران

پل طبیعت سازه‌ای 3 طبقه در منطقه عباس آباد تهران است. این پل زیبا از روی بزرگراه مدرس می‌گذرد و پارک‌های طالقانی و پارک آب و آتش را به یکدیگر پیوند می‌زند. طول این سازه مدرن و باشکوه 300 متر است و ارتفاعش از سطح زمین به 40 متر می‌رسد.

این پل که به‌ عنوان یکی از نمادهای تهران شناخته می‌شود، به دست لیلا عراقیان طراحی شده است. این پل تنها به رفت‌وآمد عابران اختصاص دارد و از آن به‌عنوان بزرگترین پل غیر خودرویی خاورمیانه و نخستین پل غیر خودرویی ایران یاد می‌شود. در پل طبیعت کافه‌ها و رستوران‌های متعددی وجود دارند که فرصتی برای شکم‌گردی در اختیار گردشگران می‌گذارند.

طبقات پل

طبقه‌ی اول پل طبیعت 1450 متر مربع مساحت دارد و سراسر آن با دیواره‌های شیشه‌ای پوشیده شده است.

مساحت طبقه‌ی دوم حدود 2870 مترمربع است. در این طبقه برای راحتی گردشگران نیمکت‌هایی قرار داده شده است تا در زمان پیاده‌روی بتوانند استراحتی داشته باشند و از منظره پیش‌روی‌شان لذت ببرند.

طبقه‌ی سوم پل طبیعت 571 متر است و بهترین منطقه از پل برای تماشای شهر به حساب می‌آید. در اینجا دو سکوی تماشا در بخش‌های جنوبی و شمالی قرار گرفته است. با قدم گذاشتن به روی این سکوها می‌توان منظره‌ای تکرار نشدنی را از نظر گذارند.

پل طبیعت در شب

حال‌وهوای گشت‌و‌گذار در پل طبیعت

پل طبیعت یکی از محبوب‌ترین مسیرهای پیاده روی تهران است. این پل چشم‌اندازی تماشایی به شهر تهران دارد و در هر زمانی از روز به شکلی از گردشگران دلبری می‌کند. از روی این پل امکان تماشای بزرگراه مدرس، همت، حقانی و رسالت وجود دارد. برای گذر از پل می‌توان از سمت بوستان طالقانی قدم زد و خود را به برج‌های بوستان آب و آتش رساند. در این مسیر باید نگاهی هم به گنبد مینا داشت که در شب‌ها به زیبایی نورپردازی می‌شود.

شاید باورش برایتان سخت باشد اما از روی این پل می‌توان به دامنه‌ی جنوبی رشته کوه البرز و کوه دماوند هم نظری انداخت و در روزهای پاک، از منظره‌ی صاف پیش رو لذت برد.

بالاتر گفتیم که در طبقه‌ی اول پل طبیعت دیواره‌هایی شیشه‌ای وجود دارد. فودکورت، کافه و رستوران‌هایی در این طبقه قرار گرفته اند. در این قسمت از پل طبیعت فرصت مزه کردن انواع غذاهای فرنگی و ایرانی وجود دارد. همچنین می توان از طعم قهوه و دمنوش‌های دلچسب لذت برد و در عین حال از ورای دیوارهای شیشه‌ای محو تماشای تهران بزرگ شد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی دماوند

پیاده روی در پل طبیعت

معماری پل طبیعت تهران

برای ساخت پل طبیعت از روی شاخه‌های درهم تنیده درختان ایده گرفته‌اند و الگوی ساخت آن به پل‌های تاریخی مانند پل خواجو نزدیک است. سازندگان این سازه بر این باور بودند که پل طبیعت مسیری ارتباطی میان دو نقطه نیست و کسانی که از روی این پل می‌گذرند، عجله‌ای برای رسیدن به آخر راه ندارند. همین موضع باعث شد که مسیر رفت‌وآمد پل طبیعت سرراست نباشد و در میانه آن پیچ و خم‌هایی به وجود آید.

در حال حاضر هرکسی که از روی پل طبیعت می‌گذرد، با قدم‌های شمرده‌تر مسیرش را طی کرده و به‌ خاطر پیچ‌وخم‌ها، امکان دیدن انتهای مسیر را هم ندارد. پل طبیعت با مسیر قوسی شکل خود کنجکاوی رهگذران را برای ادامه دادن راه بر می‌انگیزد. این موضوع هم از دلایل سازندگان برای ساخت پل به شکل کنونی‌اش است.

اجاره آنلاین اقامتگاه در تهران

چرا به اینجا، پل طبیعت می‌گویند؟

پل طبیعت یک سازه کاملاً ارگانیک است و تمامی قطعه‌های آن به طبیعت باز می‌گردند. کفپوش‌های این پل از چوب و کامپوزیت ساخته شده است که صددرصد قابل بازیافت هستند. تمام اینها، اهمیتی که معماران پل طبیعت برای محیط زیست قائل هستند را نشان می‌دهد.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب در معماری این پل، ایجاد نقطه تلاقی میان دو پارک بزرگ تهران است. این پل چندین مسیر شاخه‌ای به  پارک‌های طالقانی و آب و آتش دارد؛ به طوری‌که با گذر از این پل می‌توانید به نقاط کلیدی هر دو پارک دسترسی داشته باشید.

استفاده از مواد ارگانیک برای ساخت این پل، استفاده از فرم و ظاهر درخت در ساخت ستون‌های پل و ایجاد مسیر میان دو فضای سبز مهم تهران، از مواردی هستند که نام پل طبیعت را برازنده‌ی اینجا می‌کنند.

 آیا این پل ضد زلزله است؟

در ساخت پل طبیعت به ضریب ایمنی بالا توجه ویژه‌ای شده است و بالاترین استانداردها را در ساخت این پل به کار برده‌اند. به همین خاطر این سازه در برابر حوادث و بلایای طبیعی مقاوم است و حتی می‌تواند در مقابل زلزله‌های بالای 7 ریشتر تاب بیاورد.

پل طبیعت

آشنایی با معمار پل طبیعت | لیلا عراقیان

در بخش معرفی اشاره کردیم که مهندس و معمار ایرانی، لیلا عراقیان طراحی پل طبیعت را بر عهده داشته است. عراقیان که در سال 1362 به دنیا آمده است، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد از دانشگاه بریتیش کلمبیا است. وی در سن 26 سالگی به همراه همکارش علی بهزادی در مسابقه طراحی پل طبیعت شرکت کرد. این دو اعضای موسس شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیبا هستند و طرحشان به‌عنوان برنده رقابت انتخاب شد. از دیگر فعالیت‌های عراقیان می‌توان به پوشش پارچه‌ای سقف و نمای استادیوم بی‌سی پلیس در ونکوور کانادا و سخنرانی در دانشگاه آمریکایی دبی و دانشگاه آنهالت آلمان اشاره کرد.

لیلا عراقیان معمار پل طبیعت

امکانات پل طبیعت

پل طبیعت تهران امکانات زیادی را در اختیار عابران پیاده می‌گذارد. با گذر از روی این پل هرآنچه بخواهید برای شما فراهم است. همین مساله هم موجب شده تا کسانی که از روی پل می‌گذرند، به این زودی‌ها به رسیدن به پایان مسیر فکر نکنند.

آن‌ها می‌توانند در رستوران‌ها و کافه‌های متنوع این پل توقفی داشته باشند و غذا و نوشیدنی‌های دلچسبشان را مزه کنند. روی نیمکت‌هایی که در محوطه پل تعبیه شده بنشینند و زمانی را به گپ‌وگفت و تماشای مناظر اطراف بگذرانند. اگر هم احتیاجی به سرویس بهداشتی پیدا کردند، کافیست از پله‌های پل به طبقه‌های پایینی بروند، سرویس بهداشتی در آنجا قرار دارد.

در طبقه‌ی سوم پل دو سکوی تماشا برای دیدن منظره شهر و خیره شدن به غروب و طلوع آفتاب هم وجود دارد. در اینجا عابران می‌توانند تصاویری فراموش‌نشدنی ببینند و این تصاویر را با دوربین خود به ثبت برسانند.

پل طبیعت کجاست

کافه‌ها و رستوران‌های پل طبیعت

در نگاه اول شاید باورش سخت باشد که پل طبیعت به‌عنوان یکی از مقاصد محبوب شکم‌گردی در تهران شناخته می‌شود؛ اما باور کنید اینجا می‌توان غذا را با ویوو همراه کرد. طبقه‌ی اول پل که با دیواره‌های شیشه‌ای خود بسیار خوش‌منظره شده است به رستوران‌ها و کافه‌ها اختصاص دارد.

کافه رستوران ملل، بونیتو، کافه رستوران ایتالیایی وی‌آی‌پی و کافه قهوه تلخ  روی پل طبیعت قرار دارند. بسیاری از این کافه‌ها و رستوران‌ها زنجیره‌ای هستند و شاید نامشان را در سراسر تهران یا حتی ایران شنیده باشید.

در ضلع شرقی پل یک فودکورت هم وجود دارد و هرکسی با هر سلیقه‌ای به‌راحتی می‌تواند اینجا غذا میل کند. فودکورت پل طبیعت گنجایش 300 نفر را دارد و چند کافی‌شاپ، رستوران ایرانی و فست فود را در بر می‌گیرد.

اگر اهل کافه گردی هستید، مطلب معرفی کافه های روباز تهران را از دست ندهید.

فودکورت پل طبیعت

مسیر دسترسی به پل طبیعت

اگر اهل پیاده‌روی نباشید، دسترسی به این پل برای شما آسان نخواهد بود. برای رسیدن به اینجا باید به پارک آب و آتش یا طالقانی بروید و از این دو جا با پای پیاده به پل طبیعت برسید.

ورودی پارک آب و آتش در چهارراه جهان کودک قرار دارد. از بزرگراه حقانی می‌توان به این چهارراه دسترسی پیدا کرد.

ورودی پارک طالقانی هم از طریق بزرگراه حقانی است. زمانی که این بزرگراه طالقانی را از غرب به شرق طی می‌کنید، باید از چهارراه جهان کودک و پل بزرگراه مدرس بگذرید تا به پارک طالقانی برسید.

وسایل نقلیه عمومی

اگر هم می‌خواهید با وسایل نقلیه عمومی به اینجا بروید، از طریق ایستگاه مترو حقانی، خط اتوبوس ونک-رسالت یا تاکسی‌های میدان ونک-مترو حقانی به پل طبیعت دسترسی پیدا کنید.

آدرس پل طبیعت

میدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از چهارراه جهان کودک، پارک آب و آتش

عکس پل طبیعت

اقامت در تهران

اقامت در تهران دغدغه بزرگی است و خوشبختانه با وجود انواع اقامتگاه‌ها در پایتخت، به این دغدغه پاسخ داده شده است. مسافران پایتخت می‌توانند به سادگی برای اجاره آپارتمان مبله در تهران با قیمت و کیفیت مناسب اقدام کنند و این اجاره را به‌صورت روزانه بپردازند. برای اجاره ویلا و سوئیت در تهران کافیست از وبسایت هومسا یک اقامتگاه مناسب در منطقه مد نظر خودتان انتخاب و رزرو کنید.

کلام آخر

نگاهی به پل طبیعت تهران داشتیم و از زیبایی‌های این پل برایتان گفتیم. درباره معماری این پل صحبت کردیم و با معمار آن آشنا شدیم. از کافه‌ها و رستوران‌های محبوب پل، نیمکت‌های دوست داشتنی و سکوهای تماشای آن حرف زدیم. در آخر هم گفتیم چطور خود را به این پل زیبا برسانید. تنها حرفی که باقی می‌ماند آن است که سعی کنید در وقت غروب یا طلوع خورشید اینجا باشید؛ چرا که چشم‌اندازی رویایی و خاطره‌انگیز را خواهید دید.

نظرتان درباره‌ی اینجا چیست؟ آیا تا به حال به پل طبیعت رفته‌اید؟ چه پیشنهادهایی برای بهتر شدن این پل دارید؟

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام. من یک ماه پیش ۱۴۰۱/۵/۲۳ برای گذراندن یه دوره آرایشگری رفتم تهران یکی از مناطقی که برای گردش و تفریح رفتم پل طبیعت بود. بسیار جای با صفا و عالی است. واقعا خیلی زیباست خیلی لذت بردم. از زیبایی های پل طبیعت فیلم و عکس تهیه کردم و لحظات فراموش نشدنی را تجربه کردم. من هر موقع تهران بروم پل طبیعت هم می روم. متشکرم از شما بابت توضیحات تون درباره این مکان تفریحی.

    1. سلام محمدجان
      خوشحالیم که این اطلاعات براتون مفید بوده

  2. من زیاد رفتم پل طبیعت ولی چیزی که تازگی ها نظرمو جلب کرده و دوست دارم که تجربه اش کنم جنگل زیر پل طبیعته.
    به نظرم خیلی باید قشنگ باشه.

    1. ناصرجان
      طراحی این پل واقعا بی‌نظیره. پل طبیعت با اینکه ساختاری فلزی داره ولی اینقدر خوب طراحی شده که کاملا با محیط سرسبز اطرافش هماهنگ شده. پیشنهاد می‌کنیم توی روزهایی که هوای تهران تمیزه سری به پل طبیعت بزنید و از منظره کوه‌های شمال تهران هم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا