ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای تابستانی

آبشارهای لرستان ؛ مقصد گردشگران جویای هیجان

لرستان را به سرزمین آبشارهای خروشان می‌شناسند! این استان با بیش از 50 آبشار فصلی و دائمی گردشگران زیادی را برای تفریح و طبیعت‌گردی به سمت خود می‌کشاند. بارش‌های جوی، وجود چشمه‌های فراوان و رودخانه‌های این منطقه بر روی صخره‌های زاگرس بوم آبشارهای لرستان را به تصویر می‌کشد. آبشار بیشه، نوژیان، آب سفید، سرکانه یا گریت، چکان، وارک، افرینه، شیرز، آبشار تنگه پیازه و آبشار کول چپ، از معروف‌ترین و زیباترین آبشارهای لرستان هستند که می‌توان در یک سفر چند روزه به لرستان از آنها بازدید کرد. قصد داریم در این مقاله از هومسا به سرزمین آبشارها سفر کنیم، همراه ما باشید.

پیش از هر چیز اجازه دهید یک نکته را یاد آوری کنیم؛ جاهای دیدنی لرستان را نمی‌توان به آبشارها محدود کرد. منطقه کوهستانی زاگرس و طبیعت بکر آن با مردم دلیر و مهمان نوازش دست به دست هم می‌دهند تا این استان را به یکی از مقاصد محبوب گردشگری تبدیل کند. مقصدی بهاری و گاه تابستانی که خنکای آبشارهای آن گرمای تن را از بیرون می‌کند. ما در اینجا معروف‌ترین آبشارهای لرستان را به شما معرفی می‌کنیم:

1. آبشار بیشه، معروف‌ترین آبشار لرستان

جایی در میانه‌ی جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس به آبشار بیشه می‌رسیم. صدای پرصلابت این آبشار زمزمه‌ای از حماسه‌های تاریخ ساز مردم لر را به خاطر می‌آورد. قد و قامت بیشه به 48 متر می‌رسد و پس از برخورد به سنگ‌های زیر پایش به رودخانه‌ی سزار می‌رسد. آب این آبشار از چشمه‌های زاگرس تأمین می‌گردد و این سخاوتمندی به پای جنگل‌های بلوط نیز می‌رسد. برای اینکه به وصال بیشه برسید، لازم است از خرم آباد به سمت جاده اراک حرکت کنید و با رسیدن به تقی آباد وارد فرعی آبشار شوید. اما یک راه جذاب دیگر هم دارید و آن مسیر ریلی لرستان است که زیبایی آن در حوالی ایستگاه بیشه به اوج خودش می‌رسد.  آبشار بیشه به عنوان چهل وهشتمین اثر ملی، در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد.

آبشار بیشه

2. آبشار نوژیان، بلندتربن آبشار لرستان

یکی دیگر از معروف‌ترین آبشارهای لرستان، نوژیان است که در 40 کیلومتری خرم آباد قرار گرفته. «نوژیان» در زبان محلی معنای آب زنده می‌دهد و گفته می‌شود این نام به خاطر تغییر شکل آبشار در فصول پرآب و کم آب است. ارتفاع این آبشار به 95 می‌رسد و همانند آبشار بیشه با فرود آب بر روی صخره، به رودخانه سزار روانه می‌گردد. عطر گیاهان دارویی در حوالی آبشار هوش از سر هر رهگذری می‌برد و مسیری برای یک طبیعت‌گردی ناب پیش رویتان می‌گذارد. برای رسیدن به نوژیان از سه راهی خرم آباد-بروجرد-دورود و بعد از طی 14 کیلومتر، به تابلوی آبشار نوژیان می‌رسید که به سمت چپ باید بپیچید. از اینجا تا پای آبشار حدود 38 کیلومتر در مسیری کوهستانی و جنگلی بلوط در راه خواهید بود. بخشی از این مسیر که حدود 5 کیلومتر می‌شود، جاده‌ای خاکی است که می‌توانید با احتیاط و ماشین عبور کنید. طرفداران محیط زیست توصیه می‌کنند که وسایل نقلیه را از طبیعت هر چه دورتر نگه داریم بهتر است و شاید کار درست این باشد که این مسیر خاکی را با پای پیاده طی کنیم.

بیشتر بخوانید: قلعه فلک الافلاک

3. آبشار وارک، رقص آب در میان صخره

قدم به قدم لرستان آبشارهایی از دل صخره و کوهستان سرازیر می‌شود و چشم انداز زیبایی پیش روی رهگذران قرار می‌دهد. در یک قدمی آبشار نوژیان، آبشار دیگری به نام وارک وجود دارد که از نوع دو قلوست. سرچشمه این آبشار یک صخره سنگی است که پس از طی حدود پانزده متر از صخره دوم فرو می‌ریزد و آبشار دوم را به وجود می‌آورد. آبشار وارک از دو قسمت تشکیل شده؛ قسمتی از آن حدود 7 متر ارتفاع دارد و قسمت دوم بعد از 15 متر بلندی، به رودخانه سرازیر می‌شود و چشم انداز زیبایی خلق می‌کند.

آبشار وارک

4. آبشار آب سفید، عروس آبشارهای ایران

منطقه الیگودرز لرستان از مناطق ییلاقی و سردسیر استان است که طبیعت آن در فصل بهار و تابستان دیدنی می‌شود. آبشار آب سفید جاذبه‌ای در حوالی 77 کیلومتری این شهر قرار گرفته، پس دور از انتظار نیست اگر آب و هوایی خنک برای آن تصور کنیم. ارتفاع این آبشار به 35 متر و پهنای عاج آن به 15 متر می‌رسد.  در زبان محلی به آب سفید «او اسپید» می‌گویند و این به خاطر تشکیل شدن حباب‌های سفید بر اثر برخورد قطرات آب آبشار با هواست. این آبشار زیبای لرستان در آبان ماه سال ۱۳۹۸ در فهرست میراث طبیعی ایران، به ثبت رسید.

آبشار آب سفید

5. آبشار گریت

ناهمواری‌های استان لرستان آبشارهای زیادی را در دل خود به وجود آورده که یکی از آنها آبشار گریت یا سرکانه یا همان هفت چشمه است که در فاصله‌ی یک ساعتی خرم آباد قرار گرفته. در واقع این آبشار در روستایی به همین نام و در دره‌ای پوشیده از درختان بلوط جا خوش کرده و از خنکای خودش به گردشگران و هر رهگذری می‌بخشد. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید می‌توانید از همان روستا تا آبشار را قدم بزنید، مسیر رودخانه را در پیش بگیرید و بعد از یک ساعت به گریت برسید و خستگی از تن به در کنید.

اجاره آنلاین اقامتگاه در لرستان

6. آبشار چکان

در نزدیکی الیگودرز آبشار دیگری به نام چکان وجود دارد که در میان کوه‌های زاگرس و ارتفاعات دره‌ی چکان قرار گرفته است. ارتفاع آبشار به 30 و عرض آن به 4 متر می‌رسد اما آنچه که چکان را جذاب می‌کند، خروج آب از دل غار است که به دره چکان مشرف می‌شود. در انتها آب آبشار به سمت دشت سرازیر می‌شود و با پیوستن به چشمه داسار، رودخانه چکان را شکل می‌دهد. این آبشار را به نوعی جزو آبشارهای موقتی لرستان می‌توان دانست چرا که بیشتر در فصل بهار و تابستان قابل مشاهده است و بعد ازآن خشک می‌شود.

7. آبشار افرینه

از خرم آباد که 80 کیلومتر به سمت جنوب بروید به آبشار زیبای افرینه می‌رسید؛ آبشاری پرآب و عریض که از تلاقی دو رود چشمک و افرینه تشکیل می‌شود و پس از عبور از دره پرپیچ و خم چولهول در نهایت به رودخانه کشکان می‌ریزد. چشم انداز افرینه کمی با آبشارهای دیگر متفاوت است و از همین جهت آن را متفاوت می‌کند. در دشتی وسیع، درست در جایی که فکر نمی‌کنید آبشار افرینه بر روی صخره‌‌ای عریض به رودخانه سرازیر می‌شود. اهالی روستای افرینه و گردشگران برای تفریح و خوشگذرانی به کنار آبشار می‌آیند و از آرامش و هیجان صدای آب لذت می‌برند.

آبشار افرینه

8. آبشار شیرز

احتمالا درباره‌ی تنگه شیرز و طبیعت بکر و صخره‌ای آن در نزدیکی کوهدشت شنیده‌اید. فرسایش سنگ و خاک و آب رودخانه‌ی کوچکی که در دل تنگه جاری است، آبشارهای کوچک و بزرگی را به وجود می‌آورد که باعث صیقلی شدن بیشتر صخره‌ها می‌‍شود. رد پای تمدن و تاریخ پاره سنگی در این تنگه از آثار به جا مانده مشاهده می‌شود و بر ارزش آن اضافه می‌کند. به وقت بهار و تابستان وقتی شیرز بیشتر از هر زمانی پذیرای ورود گردشگران می‌شود، آبشار آن نیز پر آب و دیدنی می‌گردد.

9. آبشار تنگه پیازه

این آبشار یا بهتر است بگوییم آبشارها در 20 کیلومتری شمال خرم آباد قرار گرفته و از میان صخره‌های باریک عبور می‌کند و حوضچه‌های پلکانی زیبایی به وجود می‌آورد. برای رسیدن به این تنگه باید به سمت الشتر حرکت کنید و جایی در میانه‌ی راه به فرعی بپیچید. از میان دره‌ای می‌گذرید و مسیر رودخانه‌ را پیش می‌گیرید تا پس از گندمزارها به تنگه برسید. وصال به آبشار پیازه سهم کسانی می‌شود که تا انتهای این تنگه یعنی چیزی حدود 6 کیلومتر را پیمایش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آبشار لاتون

10. آبشار کول چپ

از آبشارهای فصلی لرستان است که در ۷۵ کیلومتری محور خرم آباد به اندیمشک قرار گرفته. در واقع کول چپ نام روستایی در حوالی دهستان جلوگیر از توابع پلدختر است که آبشار زیبایی به همین نام دارد. در اطراف این منطقه رد و نشانی از غارنشینی دیده می‌شود که نمایانگر وجود انسان‌های دوره پیش از باستان است. قطرات آب بر روی صخره‌های سنگی رخنه می‌کند و اثری هنری از آن می‌آفریند و این دقیقا چیزی است که ما انسان‌ها دوباره پس از هزاران سال به سراغش می‌رویم تا از طبیعت بار دیگر لذت ببریم.

آبشار کول چپ

سخن آخر

آبشارهای لرستان به همین تعداد ختم نمی‌شود و همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم این استان بیش از 50 آبشار کوچک و بزرگ، فصلی و دائمی را در میان کوه‌های زاگرس و صخره‌های سنگی جای داده که وجودشان برکت به زمین‌های کشاورزی و رونق به روستاها و شهرها آورده است. در این به معرفی تعدادی از آبشارهای معروف این استان پرداختیم تا در زمان سفر بتوانید از آنها بازدید کنید.

برای اجاره اقامتگاه در لرستان سایت هومسا به شما کمک می‌کند تا بتوانید با مقایسه گزینه‌های مختلف شامل سوئیت، آپارتمان مبله و اقامتگاه بوم‌گردی مورد دلخواه خودتان را به صورت آنلاین رزرو کنید. فراموش نکنید سفر به لرستان به دیدن آبشارها خلاصه نمی‌شود و آشنایی با فرهنگ آن نیز به تنهایی می‌تواند بهانه‌ای برای یک سفر چند روزه باشد. لباس محلی لری، موسیقی، قصه‌ها و روایت‌ها، آداب و رسوم و جاذبه‌های این چنینی در کنار بازدید از آثار تاریخی و طبیعی لرستان سفری به یادماندنی به ویژه در ایام بهار خواهد بود.

سوالات متداول

معروف ترین آبشارهای لرستان کدامند؟

آبشار بیشه، آبشار نوژیان، آبشار وارک، آبشار آب سفید، آبشار گریت، آبشار چکان، آبشار افرینه، آبشار شیرز، آبشار کول چپ، آبشار تنگه پیازه و…

یک دیدگاه

  1. آبشار آب سفید فضای خنک و باصفائی داره که واقعا بهترین لوکیشن برای کمپ و لذت از طبیعته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا