ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیسفرهای پاییزیشمال

جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز

حالا که پاییز رسیده، حیف است مسافرت نروید و لذت از جاهای دیدنی مازندران در پاییز را از دست دهید. اگرچه اکثر مسافران، بهترین فرصت سفر به شهرهای دیدنی مازندران را بهار و تابستان می‌دانند، اما فقط یک بار تجربه سفر در فصل پاییز و دیدن مناظر بدیع آن، وقتی طبیعت با رنگ‌های بی‌شمارش به کمال می‌رسد، چنان خاطره‌ای در ذهن حک می‌کند که بدون تردید سال آینده، منتظر فصل پاییز می‌مانید تا یک بار دیگر با جادوی طبیعت در جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز تجدید خاطره کنید.

اکنون وقت آن است که به‌دور از هیاهو و سروصدای زندگی شهری و با هزینه‌های پایین به راحتی سفرهای رویایی را در سفر به مازندران در پاییز تجربه کرد. خانه‌های کاه‌گلی، پیاده‌روهای سنگ‌فرش شده و عطر درختان کهن‌سال عناب در  مازندران در فصل پاییز، نقش و نگارهای زیبایی را ایجاد می‌کنند که حیف است آدمی آن‌ها را از دست بدهد.

هوای لطیف، طبیعت زیبا، آداب و رسوم، سنت‌های بومی، بازار‌های محلی مازندران، صنایع دستی، گویش و زبان از جمله جاذبه‌هایی است که سبب جذب گردشگران به روستاها و شهرهای دیدنی مازندران می‌شود. روستاهای مازندران در فصل برگ‌ریز و خزان‌نشسته طبیعت با میوه‌هایی همچون انارهای سرخ، نارنگی‌های زرد و سبز، خرمالوها، کندس و ولیک جنگلی جذابیت و زیبایی بی‌نظیری دارند. هم چنین برای مسافران  رزرو و اجاره ویلا و سوئیت در مازندران ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر از سفر در فصل بهار و تابستان است.

در ادامه با برخی جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز آشنا می‌شویم:

1. دریاچه جنگلی چورت

دریاچه چورت از جمله جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز است که در شمال شرقی این استان قرار دارد. این دریاچه به علت زمین لرزه‌ای در حدود هفتاد سال پیش و نیز به دلیل بسته شدن مسیر چشمه‌ای که در کنار دریاچه قرار دارد، ایجاد شده است. درختان پاییزی کنار آب آرام این دریاچه و درختانی که پس از زلزله در آن مستغرق باقی مانده‌اند، مناظر محسور کننده‌ای را ایجاد کرده‌اند.

دریاچه جنگلی چورت

2. سرزمین رویایی آلاشت

سی و نه کیلومتر مانده به شهرستان سوادکوه، ییلاق جادویی آلاشت قرار دارد. آلاشت یک سرزمین رویایی و از جمله جاهای دیدنی سوادکوه در فصل پاییز است. مه چنان دور تا دور آلاشت پیچیده که انگار قصد دارد آن را از شر دیو و دود محافظت کند. آلاشت روستایی کوچک با کوچه پس‌کوچه‌های تنگ و سنگفرش و البته سبزِ سبز، خانه‌های خشتی و شیروانی‌های چوبی است که از همان نگاه اول دلربایی کرده، این منطقه زیبا را تبدیل به یکی از جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز کرده‌اند.

آلاشت علاوه بر طبیعت خیره‌کننده و آب و هوای کوهستانی و دلفریبش، دیدنی‌های بسیاری دارد. تنها رصدخانه شمال ایران در آلاشت قرار دارد. امام‌زاده حسن و مسجد امام حسین (ع) با معماری خاص و نیز مسجد جامع آلاشت از جاهای دیدنی آن هستند. علاوه بر اینها، خانه‌ای که محل تولد رضا پهلوی بوده است و حالا تبدیل به موزه مردم‌شناسی شده است، در این روستا قرار دارد.

اگر در دوراهی ورودی آلاشت مسیر دوم را انتخاب کنید، از جاده‌ای جنگلی که به جاده سرکوه معروف است به یک پارک جنگلی می‌رسید که حجم زیبایی آن غیرقابل تصور است. در هجده کیلومتری روستای آلاشت، در روستای چرات آبشار زیبایی قرار دارد که از جمله جاهای دیدنی استان مازندران است و دیدنش حتماً شما را سرشار از حس طراوت و سرزندگی خواهد کرد.

سرزمین رویایی آلاشت

3. سرزمین افسانه‌ای لفور

لفور را سرزمین افسانه‌ای هفت آبشار می‌نامند. آنچه جنگل لفور را استثنایی کرده، جنگل‌های هیرکانی است. جنگل‌هایی قدیمی که فسیل زنده نامیده می‌شوند با مناظری بی‌بدیل و خیره‌کننده که هوش از سر می‌پرانند و آدمی را در زیبایی وهم‌آلودی غرق می‌کنند.

در دل این جنگل‌های اساطیری، هفت آبشار در نهایت طنازی و زیبایی دلبری می‌کنند. آوای ناب این آبشارها در دل جنگل، فوق‌العاده زیباست و باعث شده است این آبشار تبدیل به یکی از جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز شود.

سرزمین افسانه‌ای لفور

4. روستای کوهستانی ناندل

ناندل روستایی بسیار زیباست که در مسیر جاده کوهستانی هراز قرار دارد. روستای ناندل جاهای دیدنی مازندران در پاییز است، در نزدیکی دماوند قرار گرفته و یکی از بهترین مسیرها برای صعود به دماوند است. اگر اهل کوهنوردی باشید، ناندل بهشت شماست. آبشار ناندل هم از جاذبه‌های دیدنی این دهکده جذاب است. ناندل مرتفع اغلب اوقات در پشت پرده‌های مه پنهان شده است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی دماوند

5. مرداب رنگی هسل

در فاصله ده کیلومتری چالوس و در نزدیکی روستای طلاجو، جنگل‌های سرسبز و با طراوت مشل موزی قرار دارد که یکی از جاهای دیدنی چالوس است. اگر دل به جنگل بسپارید و کمی طبیعت‌گردی کنید، جنگلی خیال‌انگیز و دیدنی پیش روی شماست.

آنچه آدمی را راهی این جنگل زیبا و جذاب می‌کند، خود جنگل نیست؛ اگرچه پیاده‌روی در جنگل مسحورتان می‌کند، اما مقصد اصلی مردابی است که بسیار دلربا و زیبا و از جمله جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز است. مردابی که در هر فصل سال رنگی تازه پیدا می‌کند و هر چهار فصل سال دیدنی است؛ در بهار و تابستان سبز زمردی و در پاییز و زمستان قرمز آتشین و نارنجی. مردابی بکر در دل جنگل، زیر نور درخشان خورشید که با شاخه‌های درختان بازی می‌کند و در سکوت جنگل بی‌نهایت دوست‌داشتنی است. مرداب هسل یکی از جاهای دیدنی مازندران در پاییز است.

مرداب رنگی هسل

6. جنگل بکر پلنگ دره شیرگاه مازندران

به جرأت می‌توان گفت که شیرگاه مازندران یکی از جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز است. یکی از بهترین مسیرهای طبیعت‌گردی در این منطقه، جنگل پلنگ دره شیرگاه مازندران است. جنگلی بکر و دست نخورده که آبشاری زیبا و رودخانه‌ای زلال به همراه چند چشمه جوشان بر شکوه و زیبایی‌اش می‌افزایند. پیاده‌روی در دل این جنگل دلچسب و گذر از آبشار و رودخانه زیبایش بسیار هیجان‌انگیز است.

جنگل بکر پلنگ دره

7. منطقه حفاظت شده هزار جریب

هزار جریب نام یکی از زیباترین مناطق جنگلی ایران و یکی از جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز است. منطقه‌ای وسیع که در مرز استان مازندران و استان گلستان قرار دارد. این منطقه که در زمره مناطق حفاظت‌شده است، در قسمت جنوبی شهرستان بهشهر قرار گرفته است. جنگل‌های باشکوه هزار جریب مملو از درختان زیبای سر به فلک کشیده است؛ از راش و ممرز، انجیلی، بلوط و ولیک گرفته تا ازگیل، آلو، سیب وحشی و زرشک کوهی را می‌توانید در این جنگل پیدا کنید.

آبشارها، چشمه‌ها و حتی غارهای زیبایی نیز در دل منطقه هزار جریب به چشم می‌خورند. هزار جریب پناهگاهی برای حیات وحش منطقه هم هست؛ در دل جنگل‌های هزارجریب شما می‌توانید گربه وحشی، خرس، شوکا، خرگوش، پلنگ، روباه و گوزن هم پیدا کنید. قرقاول، کبک، سارگپه، تکا، عقاب و کرکس هم از دیگر ساکنین این منطقه زیبا و بسیار دیدنی هستند.

در دل هزارجریب روستاهای متعدد با مردمانی خونگرم قرار دارند. این روستاها در کنار بافت جنگلی هزارجریب چشم‌اندازی منحصر به فرد را به وجود آورده‌اند که از جمله جاهای دیدنی استان مازندران است.

جنگل های هزار جریب

8. جنگل های راش

یکی از جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز جنگل راش است. جنگل راش از بزرگ‌ترین منابع چوب درخت راش است و پیاده‌روی و جنگل‌نوردی در میان درختان بلند و تنومند راش لحظاتی فراموش نشدنی را برای شما فراهم می‌آورد. آرامش حاکم بر این جنگل چنان است که صدای رودخانه‌ای که اطراف این جنگل زیبا در حال گذر است، به وضوح شنیده می‌شود. جنگل‌های راش از بهترین جاذبه های طبیعی و زیباترین جنگل های پاییزی ایران است و هر سال در این فصل طبیعت گردان زیادی برای تماشای این جنگل هزار رنگ به این منطقه سفر می‌کنند.

جنگل راش

9. دریاچه شورمست

این دریاچه که در اغلب روزهای سال میزبان طبیعت دوستان و ماهی‌گیران است، به عنوان یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی مازندران در فصل در پاییز شناخته شده است. این منطقه به دلیل اختلاط آب و هوای دو اقلیم؛ یکی آب‌و‌هوای معتدل و مرطوب مازندران و دیگری آب و هوای خشک و بیابانی فیروزکوه، دارای آب‌و‌هوای خاصی است. به همین دلیل در این منطقه یک‌جا شاهد دو فصل متفاوت خواهید بود؛ از یک سو کوه‌های پوشیده از برف و از سوی دیگر جنگلی سرسبز منظره‌ای تماشایی را به وجود آورده است و آن را تبدیل به یکی از جاهای دیدنی مازندران کرده است.

مسیر دریاچه شورمست به صورت پیچ در پیچ به سمت بالاست که منظره‌ای کم‌نظیر را پیش چشم گردشگران قرار می‌دهد. واقع شدن این دریاچه در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری تهران، آن را به یکی از مکان‌های توریستی شهرستان سوادکوه و یکی از بهترین جاهای دیدنی مازندران در پاییز تبدیل کرده است.

دریاچه شورمست

10. روستای ییلاقی لاویج

لاویج در واقع نام یک روستا در نزدیکی شهر نور یکی از شهرهای دیدنی مازندران است. این روستای ییلاقی در دامنه‌های البرز جای گرفته است و طبیعت سرسبز و شگفت‌انگیزی دارد که در فصل پاییز طبیعتی رنگارنگ پیدا می‌کند و همین امر، آن را تبدیل به یکی از جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز کرده است. اگر به سمت لاویج رهسپار می‌شوید، در مسیرتان به پارک جنگلی کشپل نیز سری بزنید و از بام زیبای آن نیز که یکی از جاهای دیدنی استان مازندران در پاییز است، دیدن کنید.

آب گرم لاویج هرساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. به دلیل اینکه این روستا در دامنه‌های البرز قرار دارد، در اطراف این ناحیه چشمه‌های آب معدنی زیادی وجود دارد و همین باعث شده است که این مکان یکی از جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز باشد.

روستای ییلاقی لاویج

11. دریاچه الیمالات نگین مازندران

دریاچه الیمالات در شهر نور استان مازندران در مسیر جاده چمستان به نور قرار گرفته است و یکی از زیباترین جاهای دیدنی نور در پاییز است. این دریاچه برای آنان که سفری به اروپا داشته‌اند، یادآور پاییز سوییس و سوئد است. برای رسیدن به دریاچه الیمالات نور باید از قلب جنگلی مملو از درختان تنومند هزار رنگ عبور کنید.

انعکاس فوق‌العاده رنگ‌های پاییزی در آب دریاچه الیمالات، تصویری متفاوت از پاییز را نمایش می‌دهد. گاهی با شفاف بودن آسمان می‌توانیم کف دریاچه را به همراه سنگ‌های درشتش ببینیم. حتی گاهی مه روی سطح آب می‌نشیند و صورت‌مان را آرام آرام خیس می‌کند.

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی مازندران در پاییز کدامند؟

جواهرده، ارتفاعات سه هزار و دو هزار تنکابن، کلاردشت و کجور و لاویج، هزار جریب نکا، جاده سد شهید رجایی، کیاسر، دو دانگه و چهار دانگه شهرستان ساری از مناطق زیبا و جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز هستند.

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام من آمل زندگی میکنم و به همه پیشنهاد می کنم از روسنای سنگچال و حمام قدیمی آن دیدن کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا