ایران‌ را بگردیمجاهای تفریحیجاهای دیدنیسفرهای پاییزیسفرهای زمستانیکیش

جاهای دیدنی کیش ؛ زیباترین مناطق گردشگری ایران

جزیره‌ی کیش یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران است که بیش از ۱۰۰ جای دیدنی دارد. هرکدام از جاهای دیدنی کیش ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند؛ از زیبایی‌های طبیعی گرفته تا اماکن تاریخی، همگی در دل این جزیره‌ی کوچک جا خوش کرده‌اند و سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کنند. ما در این مطلب بهترین جاهای دیدنی کیش را معرفی کرده‌ایم. پس اگر قصد دارید به کیش سفر کنید، مطالعه این مطلب به شما کمک خواهد کرد. قبل از پرداختن به معرفی این جاذبه‌ها بهتر است مختصری درباره تاریخچه و فرهنگ مردم این منطقه بدانید.

1. جاهای دیدنی تاریخی کیش

تعدادی آثار تاریخی در این جزیره زیبا باقی مانده که بیانگر سابقه تاریخی این جزیره و رونق اقتصادی آن است.

  • شهر باستانی حریره

شهر باستانی حریره

در شمال جزیره‌ی کیش شهری قرار دارد که قدمت آن بیش از ۸۰۰ سال است. پس از اینکه بندر سیراف رونق خود را از دست داد، حریره مورد توجه قرار گرفت و به اوج شکوفایی خود رسید. بخش‌های مختلف شهر باستانی حریره عبارت‌اند از: مسجد، حمام، خانه‌ی اعیانی، تأسیسات آبی، بندرگاه، قسمت‌های کارگاهی و صنعتی. قدمت حریره به قرن چهارم هجری قمری می‌رسد و بر اساس شواهد تا قرن دهم هجری قمری نیز رونق فراوانی داشته است. در واقع این شهر تاریخی، یادمانی است از اوج شکوفایی اقتصادی و تجاری جزیره‌ی کیش و نام آن در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در حال حاضر در لیست جاهای دیدنی کیش جای گرفته است.

آدرس شهر باستانی حریره کیش: بلوار میر مهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه

  • شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیرزمینی کاریز

کاریز به معنی قنات است. شهر زیرزمینی کاریز یکی از جاهای دیدنی کیش است که بالغ بر ۲۵۰۰ سال قدمت دارد. این مکان در گذشته آب شرب مردم جزیره را فراهم می‌کرده است. طبق بررسی‌های فنی و تخصصی، کاریز کیش با استفاده از پیشرفته‌ترین روش‌های مربوط به آن زمان، ساخته شده است. اگرچه این مکان به عنوان شبکه‌ای برای جمع‌آوری آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شده است، اما در حال حاضر به شکل یک شهر زیرزمینی مسحور کننده در آمده است.

شهر زیرزمینی کاریز حدود ده هزار مترمربع وسعت دارد و از قسمت‌های مختلفی مانند: غرفه‌های صنایع دستی ایران و جهان، رستوران سنتی، رستوران مدرن، موزه و… تشکیل شده است. نکته‌ی بسیار جالب این است که برای بازدید از این شهر باید به عمق ۱۶ متری زمین بروید.

آدرس شهر زیرزمینی کاریز: بلوار میر مهنا، بعد از میدان المپیک، نرسیده به میدان فارور

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کیش در شب
  • کشتی یونانی

کشتی یونانی

در مردادماه سال ۱۳۴۵ یک کشتی ۷۰۰۰ تنی در نزدیکی روستای باغو به گل نشست. این کشتی که طی ۱۳ سال عمر خود، بین مالکان ایرانی و انگلیسی زیادی دست به دست چرخیده بود، در حالی عمرش به پایان رسید که حق تملکش در اختیار یک یونانی قرار داشت. هنوز هم کسی نمی‌داند چرا این کشتی عظیم‌الجثه به گل نشسته است؛ اما عده‌ای بر این باور هستند که حق بیمه‌ی زیاد کشتی نزد شرکت بیمه‌ی لویدز انگلستان، می‌توانسته محرک خوبی برای به گل نشاندن آن باشد.

آدرس کشتی یونانی: خیابان غروب، میدان غروب، پارک ساحلی غروب.

  • قلعه جنی کیش

قلعه جنی کیش

قلعه‌ی جنی‌ها را به عنوان ترسناک‌ترین جاذبه گردشگری کیش می‌شناسند. افسانه‌های زیادی درباره‌ی این قلعه وجود دارد که عده‌ی زیادی ریشه‌ی آن‌ها را در واقعیت می‌دانند. این قلعه تا حدود سال ۱۳۴۰ به عنوان پاسگاه هنگ مرزی استفاده می‌شده است. تا آن سال سربازان و نظامیان درون قلعه، بارها صدای همهمه و خش‌خش را در طول شب و در اطراف قلعه گزارش کرده بودند.

آدرس قلعه جنی‌های کیش: جاده‌ی جهان، نرسیده به کشتی یونانی، قلعه‌ی جهان.

  • آب انبار سنتی کیش

آب انبار دوقلو کیش

شاید نتوان آب‌انبار سنتی کیش را جزو جاهای تاریخی کیش دانست چون تاریخ ساخت آن به سال 1373 بر می‌گردد. ولی معماری آن با دو گنبد و پنج بادگیر خود با الهام از معماری یزد بنا شده است.  این آب‌انبار با هدف تامین آب شرب جزیره از طریق جمع‌آوری آب‌های سطحی ساخته شده بود ولی با ورود دستگاه‌های پیشرفته آب‌شیرین‌کن در کاربرد گذشته خود را ندارد.

آدرس آب انبار سنتی کیش: بلوار المپیک، خیابان کرانه، خیابان منتهی به مجموعه‌ی درخت سبز، در مجاورت شهر باستانی حریره

  • پایاب جزیره کیش

در جزیره کیش پایابی با قدمت 2000 سال در نزدیکی درخت سبز وجود دارد. پایاب‌ها دهلیزهایی هستند که در سطح زمین و در دهانه قنات‌ها ساخته می‌شدند و از طریق چندین پله امکان دسترسی به آب قنات را فراهم می‌کردند. هرچقدر سطح آب قنات پایین‌تر بود پایاب‌ها یا همان دهلیزها طولانی‌تر و عمیق‌تر بودند. پایاب قدیمی جزیره کیش بعد از بازسازی تبدیل به یکی از جاهای دیدنی کیش شده و برای راحتی گردشگران در انتهای مسیر پایاب چایخانه و رستوران افتتاح شده است.

آدرس پایاب جزیره کیش: بلوار المپیک

اجاره آنلاین اقامتگاه در کیش

2. تفریحات کیش؛ از مهم‌ترین جاهای دیدنی کیش

یکی از مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین بخش‌های هر سفری، تفریحات آن است. اگر قرار باشد سفر خود را با گذراندن در هتل یا اقامتگاه و ویلا سپری کنیم پس چه فرقی با ماندن در خانه و نسشتن پای برنامه‌های تلویزیون دارد. فراموش نکنید قبل از سفر به هر نقطه‌ای خوب درباره تفریحاتی که می‌توانید در سفر خود تجربه کنید تحقیق کرده و متناسب با علایق خود یکی دو مورد را انتخاب کنید. فرقی هم ندارد که این تفریح چادرزدن و پیک‌نیک در دل جنگل است یا غواصی در اعماق آب.

  • تفریحات آبی کیش

تفریحات آبی کیش

همه ما بارها و بارها درباره تفریحات آبی کیش شنیده‌ایم. اگر از کسانی که به کیش سفر کرده‌اند بپرسید بهترین تجربه سفرشان مربوط به کدام بخش بوده، معمولا جواب، تفریحات آبی این جزیره است. این تفریحات مورد توجه‌ترین جاهای دیدنی کیش محسوب می‌شوند.

این تفریحات تنوع بسیار زیادی دارند که شامل غواصی، نایت دایو (غواصی در شب)، اسنورکلینگ، بیگ بال، اسکوتر غواصی، فلای برد، جت اسکی، پاراسل، شاتل و بنانا، پدل برد، کایت بردینگ، پارک بادی مارینا، پارک آبی اوشن کیش و انواع قایق‌سواری می‌شوند. اگر تمایل دارید با این تفریحات بیشتر آشنا شوید و یا به دنبال آدرس سایت‌های ارائه‌کننده آن‌ها هستید پیشنهاد می‌کنیم مقاله تفریحات کیش را مطالعه کنید.

1- پارک کیبل اسکی

یکی از ورزش‌های آبی جذاب، اسکی روی آب است. به منظور جذب گردشگران غیر ایرانی، پارک کیبل اسکی کیش به عنوان اولین کیبل اسکی خاورمیانه، راه‌اندازی شد. این کیبل اسکی از لحاظ وسعت، بزرگ‌ترین کیبل اسکی جهان است. اگر به اسکی روی آب علاقه‌مند هستید، این تفریح مهیج را از دست ندهید.

آدرس پارک کیبل اسکی: انتهای بلوار ساحل، مجموعه‌ی کیبل اسکی آکواکوم.

  • تفریحات غیر آبی کیش

تله کابین کیش

عکس از: خبرگزاری ایسنا

خوشبختانه تفریحات کیش، فقط مخصوص علاقه‌مندان به آب و آب‌بازی نیست. حتی کسانی که ترس از آب دارند هم می‌توانند از سفر به این جزیره زیبا نهایت استفاده را برده و خاطره خوبی برای خود ایجاد کنند.

سوارکاری، اسکوتر برقی، گلایدر، والیبال ساحلی، تله کابین، قلعه وحشت، جایروکوپتر، شبیه ساز پرواز، کارتینگ، سافاری، شهربازی، آکواریوم، بولینگ، دوچرخه‌سواری، بانجی جامپینگ، اجاره و رانندگی با ماشین‌های گران‌قیمت وبازدید از نمایشگاه خزندگان، بوستان آهوان، باغ پرندگان، پارک دلفین‌ها و شرکت در انواع جشنواره‌های مناسبتی و فصلی از جمله تفریحات غیرآبی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اجاره ماشین در کیش

1- آکواریوم کیش

آکواریوم کیش

در جزیره‌ی کیش دو آکواریوم مصنوعی با ظرفیت‌های ۲۰ هزار و ۵۰ هزار لیتر آب، وجود دارد که در ساختمان کانون هنر کیش قرار دارند. آکواریوم کوچک‌تر محل زندگی ماهی‌های تزئینی و گونه‌های نادر آبزیان ایران و جهان است. آکواریوم دیگر نیز ماهی‌های بزرگ، کوسه‌ها، مارها، مرجان‌ها و تمساح‌ها را در خود جای داده است. بازدید از این جاذبه‌ی گردشگری کیش، خاطره‌ای متفاوت را برای شما رقم خواهد زد.

آدرس آکواریوم کیش: خیابان فردوسی، جنب بوستان آهوان، ساختمان کانون هنر.

2- بوستان آهوان

بوستان آهوان کیش یکی از جذاب‌ترین و پربازدیدترین جاهای دیدنی کیش است. این بوستان سرسبز و با طراوت که در سال ۱۳۸۰ ساخته شده، محل زندگی تعداد زیادی از آهوهای ایرانی است که با چهره‌ی زیبا و دل‌فریب، گردشگران را به سوی خود جذب می‌کنند. این آهوها به طور کامل آزاد هستند و رفت و آمد آن‌ها در پارک بدون محدودیت است.

آدرس بوستان آهوان کیش: انتهای خیابان فردوسی، بوستان آهوان.

3- نمایشگاه خزندگان

یکی از جاهای دیدنی کیش که برای بسیاری از کودکان و بزرگسالان جذاب است، نمایشگاه خزندگان کیش است. بالغ بر صد گونه خزنده و مار در این نمایشگاه زندگی می‌کنند. این نمایشگاه، شما را با سبک و سیاق زندگی خزندگان از جهات مختلف آشنا می‌کند. انواع مارهای بوآ، پیتون آفریقا، پیتون آمازون، سوسمار ایگوانا ماداگاسکار، مار پرنده‌ی تایلند، عقرب سیاه امپراطور آفریقا، عنکبوت‌های عظیم‌الجثه و عنکبوت‌های پرنده‌خوار برزیلی، جانورانی هستند که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده‌اند.

آدرس نمایشگاه خزندگان: انتهای خیابان فردوسی، جنب بوستان آهوان، نمایشگاه خزندگان کیش.

4- مرکز فلای دامون و اسکی روی یخ دامون

فلای برد کیش

یکی از جاهای دیدنی کیش مرکز فلای دامون است که برای اولین‌بار در ایران، شبیه‌سازهای پروازی را به کمک نیروهای متخصص و آخرین تکنولوژی‌های دنیا، ایجاد کرده است. در این مجموعه، پروازهای ایرباس ۳۲۰، بوئینگ ۷۳۷ و هواپیماهای دو موتوره شبیه‌سازی شده‌اند که برای گردشگران از جذابیت زیادی برخوردار است.

پیست اسکی روی یخ دامون نیز تنها پیست اسکی روی یخ جزیره‌ی کیش و تنها آیس‌رینگ کشور، پس از سال ۵۷ است. اغلب مسافرانی که به کیش می‌روند، حتماً از مرکز تجاری و تفریحی دامون دیدن می‌کنند.

آدرس مرکز فلای دامون و اسکی روی یخ دامون: بخش شمالی کیش، انتهای خیابان وصال، بلوار ایران.

5- بولینگ مریم کیش

مجموعه‌ی بولینگ مریم کیش با دارا بودن ۱۶ خط دیجیتالی مطابق با استانداردهای بین‌المللی شامل: سالن‌های بولینگ خانوادگی، میزهای بیلیارد، گیم‌نت، سالن بدنسازی، سونا و دنیای بازی عجایب، یکی از جاهای دیدنی کیش برای کودکان و بزرگسالان است.

سالن‌های بولینگ مریم از بزرگ‌ترین سالن‌های بولینگ ایران هستند و تجهیزات حرفه‌ای با نورپردازی مناسب برای بازی بولینگ دارند. همچنین سالن دنیای بازی عجایب، مجهز به بازی‌های مختلف کامپیوتری و غیر کامپیوتری برای کودکان است که لحظاتی شاد و هیجان‌انگیز را برای آن‌ها رقم می‌زند.

آدرس بولینگ مریم کیش: خیابان سنایی، خیابان دریا، بولینگ مریم.

6- باغ پرندگان

باغ پرندگان کیش

قدم‌زدن در میان درختان سربه‌فلک‌کشیده، گوش سپردن به نوای پرندگان و نظاره کردن رنگ‌ها و شکل‌های گوناگون آن‌ها را می‌توانید در باغ پرندگان کیش تجربه کنید. این باغ زیبا گردشگرانی را به سوی خود جذب می‌کند که به طبیعت علاقه‌ی ویژه‌ای دارند و اهل طبیعت‌گردی هستند. پرندگانی که در این باغ زندگی می‌کنند از ۵۷ گونه‌ی مختلف هستند که از سرتاسر جهان جمع‌آوری شده‌اند و زیبایی خاصی به این مکان بخشیده‌اند. این باغ در داخل پارک دلفین قرار گرفته است.

آدرس باغ پرندگان کیش: جنوب شرقی کیش،ابتدای جاده‌ی جهان، بلوار گردشگر، بلوار مرجان، داخل پارک دلفین.

7- شهربازی هایلند کیش

شهربازی هایلند یکی از جاهای دیدنی کیش برای تمامی سنین است. بخش قابل توجهی از این مجموعه، سرپوشیده است. بازی با دستگاه‌های مدرن و پیشرفته‌ی شهربازی هایلند هر فردی را در هر سنی به وجد می‌آورد. مجموعه‌ی شهربازی هایلند شامل بخش‌هایی مانند: بازی‌های رایانه‌ای، شبیه‌ساز تیراندازی، بازی‌های الکترونیکی، زمین گلف، پلی استیشن، فضای سبز، کافی‌شاپ، فست‌فود و رستوران سنتی است.

آدرس شهربازی هایلند کیش: میدان امیرکبیر، پارک شهر، ورودی کارتینگ.

8- کارتینگ کیش

کارتینگ کیش

کارتینگ کیش، اولین و بزرگ‌ترین پیست کارتینگ در ایران است و در سال ۱۳۷۸ راه‌اندازی شده است. این پیست چیزی حدود ۸۰۰ متر طول و ۷ متر عرض دارد. کارتینگ کیش یک پیست روباز بوده و به ماشین‌های کنترل از راه دور مجهز است. اگر به دنبال یک تفریح مهیج هستید و به ماشین‌ها علاقه دارید، حتماً به این پیست سر بزنید.

آدرس کارتینگ کیش: بلوار خلیج فارس، میدان امیرکبیر

9- مسیر دوچرخه سواری

اگر اهل دوچرخه‌سواری هستید، دوچرخه‌سواری در کیش یکی از بهترین تجربه‌های عمرتان خواهد بود. طولانی‌ترین و زیباترین مسیر دوچرخه‌سواری کشور را می‌توانید در کیش ببینید. طول این مسیر ۹۲ کیلومتر است و اگر بی‌وقفه رکاب بزنید، چهار ساعت در راه خواهید بود.

تأمین امنیت برای دوچرخه‌سواران در این مسیر لحاظ شده است و در طول راه نیز ایستگاه‌های کرایه‌ دوچرخه به صورت ۲۴ ساعته فعالیت دارند. با توجه به این‌که این ورزش در کیش محدودیت سنی ندارد و دوچرخه‌‌ی مناسب برای تمامی سنین وجود دارد، می‌توانید این تفریح را به همراه تمامی اعضای خانواده انجام دهید.

آدرس مسیر دوچرخه سواری کیش: بخش‌های مختلف جزیره

مسیر دوچرخه‌سواری کیش، دورتادور جزیره را در بر گرفته است. بخش‌هایی که از آن‌ها گذر می‌کنید عبارت‌اند از: حاشیه‌ی ساحلی خلیج فارس، موازی با خیابان جهان. قسمت شمالی جزیره، موازی با بلوار میر مهنا. بلوار ایران. اسکله‌ی بزرگ تفریحی، ساحل درختان نارگیل، پلاژ آقایان. بوستان مرجان، موازی با جاده‌ی جهان.

10- باشگاه سوارکاری

تفریحات کیش

کیش یکی از حرفه‌ای‌ترین باشگاه‌های سوارکاری را در ایران دارد. این باشگاه حدود ۵۰ رأس اسب از نژادهای گوناگون را دارا بوده و به همراه پیشرفته‌ترین امکانات اسب‌سواری در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. وجود پیست کورس استاندارد، مانژ صحرایی، اصطبل‌های استاندارد و محوطه‌ای وسیع، بیانگر ظرفیت بالای این باشگاه است. ناگفته نماند که باشگاه سوارکاری کیش در سال ۱۳۷۲ میزبان مسابقات بین‌المللی خلیج فارس بوده است.

آدرس باشگاه سوارکاری کیش: شمال جزیره، جنب دهکده‌ی المپیک

11- پاراگلایدر

پرواز بر فراز جزیره‌ی زیبای کیش، یکی از تفریحات جذاب و پرهیجانی است که بیشتر گردشگران دوستش دارند. سایت پاراگلایدر کیش این امکان را برای علاقه‌مندان فراهم کرده تا با پاراگلایدر مسیر هتل دریایی ترنج تا اسکله‌ی تفریحی کیش را در آسمان و از روی آب‌های شفاف خلیج فارس طی کنند.

آدرس پاراگلایدر: جاده‌ی جهان، هتل ترنج، مجموعه‌ی فلای کیش

  • سواحل کیش

جزیره کیش به داشتن سواحل زیبا شهرت دارد. نشستن در ساحل و تماشای آب‌های نیلگون خلیج فارس و غروب زیبای این جزیره تعداد بسیار زیادی از مسافران را راهی سواحل این جزیره می‌کند. در بسیاری از بخش‌ها، امکاناتی هم برای مسافران در نظر گرفته شده که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. از جمله معروف‌ترین و پرطرفدارترین سواحل کیش می‌توان به ساحل درختان نارگیل، ساحل مرجان، اسکله تفریحی، پارک ساحلی میرمهنا، پارک ساحلی مرد ماهیگیر و پارک ساحلی سیمرغ اشاره کرد.

1- اسکله تفریحی کیش

اسکله بزرگ کیش

یکی از جاهای دیدنی کیش که برای گردشگران بسیار جذاب است، اسکله‌ی تفریحی کیش است. این اسکله که آن را مهم‌ترین اسکله‌ی جزیره می‌دانند، روی نقشه از دیگر قسمت‌های جزیره متمایز است. در این اسکله می‌توانید انواع تفریحات آبی را تجربه کنید و پس از یک روز پرفعالیت، سری به کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و دیگر مراکز خدماتی و رفاهی اسکله بزنید.

وقتی به اسکله نزدیک می‌شوید در آسمانش پاراسل‌های رنگارنگ را مشاهده خواهید کرد که زیبایی خاصی به این ناحیه داده‌اند. این اسکله برای انجام تفریحات آبی طراحی شده است. به همین دلیل در تابستان که دمای هوای کیش بسیار بالا است، نمی‌توان از این تفریحات لذت کافی برد. اسکله تفریحی در واقع یکی از جاهای دیدنی کیش در پاییز و زمستان است. در فصول سرد سال می‌توانید از امکانات آن بیشترین استفاده را ببرید.

آدرس اسکله تفریحی کیش: خیابان سنایی، بلوار دریا

2- ساحل مرجان

اگر در جزیره‌ی کیش به دنبال یک ساحل بسیار پاکیزه با چشم‌اندازی زیبا هستید به سراغ ساحل مرجان بروید. اگر در این ساحل سوار قایق بشوید، تمام آبزیان کف دریا را خواهید دید؛ زیرا این  بخش از جزیره، زلال‌ترین آب را دارد. در ساحل مرجان انواع امکانات رفاهی و تفریحی برای گردشگران فراهم شده است که مهم‌ترین آن‌‌ها عبارت‌اند از: قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری، کایت‌سواری، کافی‌شاپ، فست‌فود، آلاچیق، فضای استراحت مسافران، هتل، مراکز خرید، رستوران‌های مختلف، کلوپ بازی‌های دریایی شامل غواصی، پاراسل، جت اسکی، شاتل و… .

آدرس ساحل مرجان: جنوب شرقی جزیره‌ی کیش، ساحل مرجان یا ساحل حافظیه

3- ساحل میر مهنا

بزرگ‌ترین پارک ساحلی کیش که یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کیش نیز محسوب می‌شود، ساحل میر مهنا است. اگر به دنبال ساحلی خلوت با چشم‌اندازی زیبا و پاکیزه هستید، ساحل میر مهنا انتخاب خوبی است. در این ساحل لاکپشت‌ها آزادانه در رفت‌وآمد هستند و زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند. در عین حال، وجود صدف‌ها، مرجان‌ها و حلزون‌های رنگارنگ نیز باعث شده تا ساحل میر مهنا زیبایی منحصربه‌فردی داشته باشد.

این ساحل به بافت قدیمی و سنتی شهر که به محله‌ی عرب‌ها معروف است، بسیار نزدیک بوده و قدم زدن در آن، علاوه بر این‌که لذت حضور در کنار دریا را با خود به همراه دارد، موجب آشنایی شما با فرهنگ و آداب‌ورسوم بومیان هم می‌شود. در این ساحل می‌توانید از تفریحاتی مانند: ماهیگیری و دوچرخه‌سواری بهره‌مند شوید.

آدرس ساحل میرمهنا: بلوار دریا، حد فاصل مسجد خاتم‌الانبیاء و میدان جاسک

4- پارک ساحلی سیمرغ

ساحل سیمرغ کیش

پارک سیمرغ به‌خاطر مجسمه‌ی زیبای سیمرغ که در آن قرار دارد، بسیار مشهور شده و یکی از جاهای دیدنی کیش است. این پارک در کنار ساحل قرار دارد و وسعت آن بالغ بر ۱۵ هزار مترمربع است. وجه تمایز پارک ساحلی سیمرغ با دیگر پارک‌ها در مجسمه‌های بزرگی است که در این پارک قرارداده‌اند. همچنین وجود پارک دلفیناریوم و باغ پرندگان در ساحل سیمرغ نیز موجب محبوبیت این پارک شده است. شنا در این ساحل برای عموم مجاز بوده و کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های ساحل در طول شبانه‌روز در حال خدمت‌رسانی هستند.

آدرس پارک ساحلی سیمرغ: جنوب شرقی جزیره، جاده‌ی جهان

5- سواحل نقره فام کیش

سواحل نقره فام خلیج‌ فارس شب‌های شگفت‌انگیزی دارند. در این میان، سواحل مرجانی کیش از زیباترین سواحل خلیج‌ فارس هستند. اگر بخواهیم جاهای دیدنی کیش را معرفی کنیم، بدون تردید دیدن سواحل نقره فام آن در شب، یکی از پیشنهادهای اصلی ما خواهد بود.

خاک این سواحل به دلیل وجود مرجان‌ها و صدف‌هایی که طی سالیان دراز با بافت خاک ادغام شده‌اند، در هنگام تابش مستقیم نور خورشید و ماه برق می‌زند. همچنین وجود کانی‌های معدنی نیز در درخشش این خاک‌ها اثر بسزایی دارد.

6- پلاژ بانوان کیش

در سال‌های اخیر، یکی از پیشرفت‌های بسیار مهم جزیره‌ی کیش در صنعت گردشگری، ایجاد پلاژ بانوان بوده است.  پلاژی در شمال شرقی کیش برای بانوان مهیا شده است تا با امنیت خاطر در آب‌های خلیج فارس شنا کرده و حمام آفتاب بگیرند.

این پلاژ حدود بیست هزار مترمربع مساحت دارد و اطراف آن با دیوارهای بلند و سایه‌بان پوشیده شده است. منطقه‌ای که پلاژ در آن قرار گرفته، منطقه‌ی پرواز ممنوع بوده و از هیچ کجا به درون پلاژ دید وجود ندارد. همچنین نجات غریق‌ها به صورت شیفتی در داخل پلاژ حضور دارند تا امنیت بانوان و فرزندانشان را فراهم کنند.

آدرس پلاژ بانوان کیش: خیابان سنایی، انتهای خیابان آرین

7- ساحل مرد ماهیگیر

ساحل مرد ماهیگیر کیش

در بخش شرقی سواحل خلیج فارس، پارکی با وسعت چهار هزار مترمربع وجود دارد که مجسمه‌ی مرد ماهیگیر با ارتفاع ۱۲ متر در آن قرار گرفته است. این مجسمه، بزرگ‌ترین مجسمه‌ی فیگوراتیو ایران است و از فایبرگلاس و آهن ساخته شده است. طبیعت پارک ساحلی مرد ماهیگیر با درختان متنوع و سرسبز، بسیار زیبا و دل‌انگیز است. بیشتر گردشگران اذعان داشته‌اند که این پارک مکان مناسبی برای عکاسی است. ساخت مجسمه‌های شنی نیز یکی از سرگرمی‌های جذاب گردشگران در این ساحل زیبا است.

آدرس ساحل مرد ماهیگیر

به ضلع شرقی جزیره بروید، مجسمه‌ی مرد ماهیگیر را به راحتی مشاهده خواهید کرد

8- ساحل درختان نارگیل

در شرق جزیره می‌توانید یکی از زیباترین جاهای دیدنی کیش را مشاهده کنید. ساحلی با درختان سر به فلک کشیده‌ی نارگیل که حدود ۲۰ هزار متر مربع را در بر گرفته‌اند. در این محدوده چیزی حدود ۳ هزار درخت وجود دارد که منظره‌ای شگفت‌انگیز را ایجاد کرده است؛ به خصوص زمانی که نارگیل‌ها روی درخت‌ها هستند. این منطقه پر است از آلاچیق‌هایی که برای استراحت گردشگران مهیا شده‌اند.

آدرس ساحل درختان نارگیل کیش: بلوار فردوسی، خیابان پروین اعتصامی

  • پارک های کیش

دوتا از معروف‌ترین پارک‌های ایران که در نوع خود بی‌نظیر هستند در جزیره کیش واقع شده‌اند.

1- تم پارک آبی اوشن

تم پارک آبی اوشن

یکی از جالب توجه‌ترین جاهای دیدنی کیش، پارکی روباز است به نام تم پارک آبی اوشن کیش. این پارک هفت راید آرام، هفت راید تند، دو راید هولناک، سالن تخصصی اسپا و فروشگاه دارد. نکته چالب توجه در این پارک این است که بر اساس استاندارهای جهانی طراحی شده و خوشبختانه به دلیل رعایت حریم هوایی پارک و ممنوع بودن پرواز هرگونه درام در آسمان پارک، خانم‌ها هم می‌توانند از امکانات این پارک استفاده کنند.

آدرس تم پارک اوشن کیشن: جزیره کیش، جاده جهان، تم پارک آبی اوشن

2- پارک دلفین کیش

به جرات می‌توان گفت پارک دلفین یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی کیش مخصوصا برای کودکان است. این پارک اولین پارک دلفین ایران و بزرگ‌ترین دلفیناریوم خاورمیانه است که دارای پنج بخش از جمله آکواریوم آب شور، باغ پرندگان، تونل خزندگان، کلاسیک شو، رقص و شنای دلفین‌ها است.در پارک دلفین ها، علاوه بر دلفین‌های بامزه و باهوش می‌توانید حیواناتی چون پنگوئن، شیر دریایی، گربه دریایی و گراز دریایی هم ببینید. گردشگران در این مجموعه با یک اتوبوس قطاری از بخش های مختلف دیدن می‌کنند.

آدرس پارک دلفین‌های کیش: ابتدای جاده‌ی جهان، بلوار گردشگر، بلوار مرجان، پارک دلفین‌ها

3. جاهای دیدنی فرهنگی کیش

در کنار جاهای دیدنی تاریخی کیش حتما از مراکز فرهنگی آن هم دیدن کنید چون خالی از لطف نخواهد بود مخصوصا برای علاقه مندان به هنر و فرهنگ بومی.

  • مجموعه هنری و موزه خلیج فارس

موزه خلیج فارس کیش

در جزیره کیش ساختمانی با الهام از مروارید و صدف دو کفه‌ای ساخته شده که امروزه یکی از جاهای دیدنی کیش محسوب می‌شود. ساختمان این مجموعه دارای بخش‌های موزه در طبقه زیرزمین و پنج گالری، سالن آمفی تئاتر و کافی شاپ است. در موزه مجموعه هنری خلیج فارس، اسناد و مدارک تاریخی مربوط به خلیج فارس نگه‌داری می‌شوند. بسیاری از هنرمندان از گالری‌های این مجموعه برای نمایش آثار هنری خود استفاده می‌کنند. علاوه بر نمایش آثار هنری، این مجموعه گاهی اوقات میزبان حراجی‌های بین المللی است.

آدرس مجموعه هنری و موزه خلیج فارس: کیش، خیابان جهان

  • خانه مردم شناسی کیش

اگر جزو علاقه‌مندان به فرهنگ‌های بومی هستید، در سفر به کیش بازدید از موزه مردم‌شناسی کیش را از دست ندهید. این موزه که در واقع خود یک خانه بومی 200 ساله در محله قدیمی سفین است مجموعه‌ای از انواع صنایع‌دستی و سنتی جزیره را در دل خود جای داده است. در اتاق‌های متعدد این خانه با اشیایی روبه‌رو می‌شوید که معرف تاریخ، فرهنگ و نوع زندگی مردم بومی جزیره کیش است.

آدرس موزه مردم شناسی کیش: بخش شمالی جزیره، خیابان بهشت

  • گذر هنرمندان کیش

گذر هنرمندان این امکان را به شما می‌دهد که با مشاهیر هنری این مرزو‌بوم بیشتر آشنا شوید. در این گذر مجسمه‌هایی از هنرمندان بزرگ نصب شده و با نورپردازی زیبا، فضای خاصی را  ایجاد کرده است. گذر هنرمندان کیش که جزو جاهای دیدنی کیش محسوب می‌شود، در سال 1378 ساخته شد و به تدریج تندیس‌هایی در آن نصب شد. کافی است سری به این گذر بزنید و در کنار این تندیس‌ها عکس‌های یادگاری زبیایی را به ثبت برسانید.

آدرس گذر هنرمندان کیش: بخش شرقی جزیره، نزدیک خیابان سنایی

4. جاهای دیدنی طبیعی کیش

جزیره کیش که به مروارید خلیج فارس شهرت دارد، سراسر زیبایی و شکوه است. تصور نکنید که جاذبه‌های طبیعی جزیره کیش فقط در سواحل آن خلاصه می‌شود. در ادامه همراه ما باشید تا با جاهای دیدنی کیش بیشتر آشنا شویم.

  • درخت سبز کیش

درخت سبز کیش

در جزیره کیش درختان مختلفی وجود دارند اما یکی از منحصربه‌فردترین درختان این جزیره، درختی 500 تا 600 ساله است که با ظاهر متفاوت خود توجه زیادی به خود جلب کرد است. برگ‌ها و ریشه‌های این درخت حالت عجیبی دارند و از بدنه اصلی آن آویزیان هستند. مردم بومی معتقدند این درخت خوش یمن است. به همین دلیل نخ یا تکه‌ای پارچه به امید برآورده شدن آرزوهایشان به شاخه‌های این درخت گره می‌زنند. گردشگرانی که از شهر باستانی حریره بازدید می کنند سر راه خود سری هم به درخت سبز می زنند و به تبعیت از مردم بومی، گره‌هایی به گره‌های قبلی اضافه می‌کنند.

آدرس درخت سبز کیش: بلوار میرمهنا، میدان المپیک، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان درخت سبز

  • کلبه هور

یکی از زیباترین جاهای طبیعی کیش دماغه‌ای است که به کلبه هور معروف است. ماهیگیران برای صید هامور، سرخو، سنگسر، انواع صدف و حتی لاک پشت به این دماغه صخره‌ای می‌آیند. یکی از جالب‌ترین بخش‌های کلبه هور غاری است که در ساحل جنوبی آن قرار گرفته است. طول غار پنج متر است و عمق آن تا هشت متر هم می‌رسد. برخورد آب به صخره‌ها و فوران آن به هنگام مواج بودن دریا صحنه فوق‌العاده‌ای است.

آدرس کلبه هور: غرب جزیره‌ی کیش

  • جزیره فرور کوچک

جزیره فرور کوچک هرچند خود یکی از  40 جزیره خلیج فارس محسوب می‌شود، گاهی جزو لیست جاهای دیدنی‌های کیش به حساب می‌آید. این جزیره پنج کیلومتر مربعی غیرمسکونی است و سواحل بسیار زیبا و بکری دارد. گروهی از پرندگان مهاجر در مسیر سفر خود این جزیره را به عنوان خانه موقت خود انتخاب می‌کنند.

موقعیت جزیره فرور کوچک در خلیج فارس: جنوب شرقی جزیره کیش

  • دره پرتغالی ها

دره پرتغالی های کیش

در سفر به جزیره کیش، می‌توانید از دره پرتغالی‌ها که منطقه‌ای بسیار سرسبز و زیباست دیدنی کنید. دره پرتغالی‌ها امکاناتی مانند آلاچیق، منقل برای روشن‌کردن آتش و درست‌کردن کباب، سرویس بهداشتی و تعدادی رستوران دارد. یکی از بخش‌های این دره، درخت 500 ساله سبز است که مردم برای برآورده‌شدن آرزوهایشان به آن دخیل می‌بندند.

آدرس دره پرتغالی‌ها:  قسمت شمالی جزیره کیش

بیشتر بخوانید: دره ستارگان قشم
  • روستای باغو کیش

در زمان حضور پرتغالی‌ها در کیش، پیرزنی ۱۰۰ ساله در جنوبی‌ترین نقطه‌ی کیش زندگی می‌کرد که «ننه باغو» نام داشت. نام روستای باغو، برگرفته از نام این پیرزن است که در آن زمان در این روستا می‌زیسته و کهنسال‌ترین فرد روستا بوده است.  روستای باغو در واقع یکی از قدیمی‌ترین روستاهای کیش است که از زیبایی منحصربه‌فردی برخوردار است. بافت این روستا قدیمی بوده و هیچ اثری از دنیای مدرن در آن یافت نمی‌شود.

روستای باغو، که یکی از باصفاترین جاهای دیدنی کیش محسوب می‌شود، مردمی مهربان دارد که میزبانان بسیار خوبی برای گردشگران هستند. آن‌ها تجربه‌ی یک زندگی بی‌نظیر، دور از هیاهو و بسیار ساده و خودمانی را به شما هدیه می‌دهند. مسجد‌النبی (ص)، یک بنای تاریخی است که قدمت آن به سال ۹۸۰ هجری قمری باز می‌گردد و در این روستای قدیمی واقع شده است. این مسجد مناره‌هایی زیبا و دیوارهای کوتاهی دارد که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. اگر به کیش سفر کردید، حتماً از این روستای قدیمی که طبیعتی بسیار زیبا و مردمی دلنشین دارد، دیدن کنید.

آدرس روستای باغو کیش: میدان غروب، جاده‌ی باغو، روستای باغو.

5. جاهای دیدنی کیش در شب

جاهای دیدنی کیش در شب

وقتی به سفر می‌رویم دوست داریم از تمام لحظات استفاده کنیم و لذت ببریم، حتی شب‌ها! شب‌های سفر می‌تواند خاطره‌انگیز باشد به شرط آنکه شما به مقصدی بروید که شب‌های زنده‌ای داشته باشد، جایی شبیه به جزیره کیش. شاید برای‌تان سوال پیش بیاید که چطور می‌توانیم از شب‌های کیش لذت بیشتری ببریم و جاهای دیدنی کیش در شب چه فضاهایی هستند؟

برخی از تفریحات آبی جزیره کیش مانند جت اسکی، غواصی و فلای بورد در شب نیز خدمات ارائه می‌دهند ولی انواع تفریحات دیگر برای ساعات پایانی شب و بامداد وجود دارد که می‌توانید از آن لذت ببرید. دیدنیهای کیش در شب شامل کشتی یونانی، سواحل دل‌انگیز خلیج فارس، مراکز خرید بزرگ و برنامه‌های شاد و مفرح به همراه موسیقی زنده است. در شب‌های کیش می‌توانید به رستوران‌های کیش بروید یا ساعت‌های بامدادی خود را روی کشتی‌های تفریحی کیش با خانواده شامی دلپذیر نوش جان کنید.

6. مراکز خرید کیش از دیدنی های کیش

مراکز خرید کیش با تنوع بالا و فروش اجناس مختلف، علاوه بر جذب گردشگران، افراد زیادی را به منظور تجارت و خریدهای کلی به این جزیره می‌کشانند. تعداد این مراکز خرید بسیار زیاد است و هر کدام مختص فروش برندها و کالاهای خاصی هستند. لیست مراکز خرید کیش به این شرح است:

  • مرکز خرید دامون
  • مرکز خرید سارینا
  • مرکز خرید مرجان
  • بازار مروارید
  • بازار مریم
  • بازار ونوس
  • پاساژ پردیس۱
  • پاساژ پردیس۲
  • مرکز تجاری کیش
  • بازار مریم
  • مرکز خرید پاندا
  • مرکز خرید پانیذ

1- میکامال

میکامال کیش

میکامال یکی از مراکز تفریحی و تجاری کیش است که زیر بنای آن، چیزی حدود ۱۹۰ هزار مترمربع بوده و امکانات زیادی را برای گردشگران ایجاد کرده است. تله‌کابین، تونل باد، شبیه‌سازی جنگل‌های بارانی، بزرگترین آکواریوم خاورمیانه و سالن اسکی روی یخ از جمله امکانات رفاهی و تفریحی میکامال کیش است که مسافران از آن‌ها استقبال زیادی کرده‌اند. همچنین وجود انواع فروشگاه‌ها در این مجموعه، سبب شده تا اغلب افرادی که به دنبال خرید سوغاتی هستند، حتماً سری به آن بزنند.

آدرس میکامال کیش: میدان امیرکبیر، بلوار رودکی، پلاک ۴۸

7. رستوران‌ های کیش از دیگر دیدنی های کیش

کیش به عنوان پنجمین مقصد گردشگری ایران، رستوران‌های و کافه‌های متنوعی دارد. رستوران‌هایی مانند میرمهنا، کوه نور، توتی فروتی، فودلند، رویال استار، شاندیز صفدری، فودکورت دامون، پایاب، سالود، نهنگ سفید و رستوران دارچین کیش از جمله بهترین رستوران‌ های کیش هستند.

تاریخچه جزیره کیش

جاهای دیدنی کیش

کیش، جزیره‌ای در آب‌های نیلگون خلیج‌ فارس است که همواره از موقعیت تجاری و سیاسی حساسی برخوردار بوده است. اگرچه در منابع تاریخی، اطلاعات کمی از کیش به دست آمده، اما نشانه‌‌های زیادی وجود دارد که بیانگر موقعیت خاص این جزیره در ادوار مختلف تاریخی است. بخش مهمی از تاریخ کیش، همچنان ناشناخته مانده است؛ اما یکی از افسران نیروی دریایی اسکندر که در سال ۳۲۵ قبل از میلاد، عازم سفر برای کشف سرزمین‌های ناشناخته شده از جزیره‌ای به نام اراکیا نام برده که در واقع همان جزیره‌ی کیش امروزی است.

قدمت جزیره کیش به ۳۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد؛ نام کیش در قدیمی‌ترین سند تاریخی مربوط به دوره ورود یونانیان به خلیج فارس آمده است. در این دوره که فردی یونانی به نام نیارخوس دریا سالار به خلیج فارس سفر کرده و پس از ورود به جزیره کیش درباره نخلستان‌های جزیره و بازار‌های پررونق آن‌ها مطالبی را روایت می‌کند. در این رویداد که به حدود ۳۲۵ سال قبل از میلاد برمی‌گردد، کیش به عنوان مرکز عمده صید مروارید شناخته می‌شد.

همچنین در اسناد تاریخی دوره آشوریان و ایلامی‌ها نیز از کیش با نام‌های کامتینا، آراکیا، آراکاتا و قیس یاد می‌کنند. به طور کلی بر اساس اسناد تاریخی کیش پس از وقوع زلزله سیراف در قرن چهارم هجری رشد و توسعه پیدا می‌کند. روند شکوفایی کیش در عصر غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان و مغولان تا دوره صفویه نیز ادامه دارد و در هر یک از این دوران اهمیت این جزیره در کنار شهرهای بندرعباس و جزیره قشم به عنوان یک نقطه مهم استراتژیک در جنوب ایران افزایش می‌یابد.

رونق کیش، طمع کشورهای استعمارگر را به دنبال دارد و تلاش برای تصاحب این جزیره در ذهن آن‌ها خطور می‌کند. از این رو نیروهای پرتغالی و بریتانیایی برای مدتی کیش را به مستعمرات خود الحاق می‌کنند اما شاه عباس صفوی کیش را از آن‌ها پس می‌گیرد. هم اکنون کیش یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری ایران و قطب‌های اقتصادی کشور است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی بندرعباس

فرهنگ مردم کیش

آداب و رسوم کیش

اغلب ساکنان کیش را افراد غیربومی تشکیل می‌دهند که اکثرا در مراکز خرید این شهر یا بخش حمل‌ونقل و سازمان‌های اداری فعالیت می‌کنند. با این حال بومیان کیش از طریق ماهی‌گیری، دامداری، دریانوردی و تجارت امرار معاش می‌‌کنند. همزمان با توسعه توریستی و تجاری جزیره، بخشی از افراد بومی به کارهای خدماتی روی آورده‌اند. در سال‌های اخیر اهالی بومی جزیره کیش به کسب‌و‌کار جدیدی روی آورده‌اند و در واحدهای بوم‌گردی، سوئیت، آپارتمان و یا ویلاهای خود از مسافران جزیره کیش پذیرایی می‌کنند. بنابراین اگر قصد سفر به کیش را داشته باشید می‌توانید به جای رزرو هتل به اجاره ویلا و سوئیت در کیش هم اقدام کنید.

در سفر به کیش کجا اقامت کنیم؟

اقامت در کیش

از مهم‌ترین موارد در سفر به کیش، موضوع اقامت است. اینکه قرار است در طول سفر کجا اسکان داشته باشید، موضوعی است که نمی‌توان به آن فکر نکرد و از پیش برایش برنامه نریخت. با توجه به فراوانی اقامتگاه در این جزیره، اجاره ویلا و سوئیت در کیش کار سختی نیست. نکته‌ی مهم این است که تمیزی اقامتگاه، هزینه‌ی اقامت، اخلاق میزبان و فاصله‌ی اقامتگاه با جاهای دیدنی کیش مواردی هستند که برای اکثر افراد اهمیت دارند.

اگر پس از ورود به کیش به سراغ اجاره‌ی اقامتگاه بروید، ممکن است اقامتگاه مناسب با شرایط خود را پیدا نکنید. پیشنهاد ما این است که پیش از سفر به کیش، به فکر اجاره ویلا و سوئیت باشید و از طریق سایت هومسا تمامی اقامتگاه‌های کیش را بررسی کرده و اقامتگاهی که دوست دارید را به صورت آنلاین رزرو کنید تا با خیالی آسوده به دیگر کارهای سفر خود بپردازید.

جمع بندی

تنوع جاهای دیدنی کیش آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان همه‌ی آن‌ها را در یک مقاله جمع‌آوری کرد. ما در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین جاذبه های کیش را معرفی کنیم. اگر قصد دارید به کیش سفر کنید، قبل از آغاز سفر تمام این جاذبه‌ها را بررسی کنید. سپس آن جاذبه‌هایی که می‌خواهید ببینید را انتخاب کرده و یک لیست کامل تهیه کنید. حالا جاذبه‌های نزدیک به هم را مشخص کنید تا برای رفتن به آن‌ها یک روز را اختصاص دهید و این‌گونه در زمان خود صرفه‌جویی کرده و بیشترین لذت را از سفر خود ببرید.

سوالات متداول

جاهای دیدنی تاریخی کیش کدامند؟

شهر باستانی حریره، شهر زیرزمینی کاریز، کشتی یونانی، قلعه جنی کیش، آب انبار سنتی کیش، پایاب جزیره کیش و…

تفریحات غیر آبی کیش کدامند؟

بوستان آهوان، نمایشگاه خزندگان، مرکز فلای دامون، بولینگ مریم کیش، باغ پرندگان، شهربازی هایلند، کارتینگ، باشگاه سوارکاری، پاراگلایدر و…

جاهای دیدنی فرهنگی کیش کدامند؟

مجموعه هنری و موزه خلیج فارس، خانه مردم شناسی کیش، گذر هنرمندان کیش و…

جاهای دیدنی طبیعی کیش کدامند؟

درخت سبز کیش، کلبه هور، جزیره فرور کوچک، دره پرتغالی ها، روستای باغو کیش و…

‫2 دیدگاه ها

  1. اطلاعات مفیدی بود فقط به نظرم درباره دسترسی ها مطلبی قرار بدین عالی میشه

    1. ماهان جان
      آدرس‌ها نوشته شده، اما اگه منظورت موقعیت مکانی روی نقشه هست، ممنون از پیشنهاد خوبت، حتما در اولین فرصت انجام می‌شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا