ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیجاهای طبیعیشمال

جنگل‌گردی را در خمام گیلان تجربه کنید!

امروز می‌خواهیم در مورد یکی از زیباترین مناطق استان گیلان صحبت کنیم. شهرستانی کوچک به نام خمام که با رشت تنها 7 کیلومتر فاصله دارد و حد فاصل بین رشت و بندر انزلی قرار گرفته است. این شهرستان با وجود وسعت کم زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد و همین ویژگی باعث شده بسیاری از کسانی که راهی گیلان می‌شوند از شهرستانی مانند رشت عبور کرده و خود را به خمام برسانند. با ما همراه شوید تا درباره خمام گیلان بیشتر بدانیم.

درباره خمام گیلان

خمام یکی از شهرهای استان گیلان و از توابع شهرستان رشت بود که بعدها خود به شهرستانی مستقل تبدیل شد. خمام بین دو شهرستان بزرگ و توریستی رشت و بندر انزلی قرار گرفته که با رشت 7 کیلومتر و با بندر انزلی 13کیلومتر فاصله دارد.
خمام گیلان از طریق ساحل زیبای جفرود به دریای خزر متصل می‌شود و به همین دلیل به عنوان یک شهر مرزی تلقی می‌شود. خمام یکی از شهرهایی است که در آن هم می‌توانید جنگل‌نوردی را تجربه کنید و هم ساحل گردی را. این شهر در ناحیه‌ای کاملا جلگه‌ای قرار گرفته است و به همین دلیل هوای آن معتدل و مرطوب است.
از جاذبه‌های این شهر زیبا می‌توان به روستاهای دهنه سر شیجان، فشتکه، روستای چاپارخان، مرداب جیر سر باقر خاله، جنگل فتاتو و پناهگاه حیات وحش چوکام نام برد. البته تعداد روستاهای این بسیار بیشتر از این تعداد است و هر یک از نظر زیبایی طبیعی حرفی برای گفتن دارند.
نکته جالب دیگر این است که منطقه آزاد انزلی و آکواریوم انزلی در نزدیکی خمام گرفته‌اند. بنابراین به راحتی می‌توانید سفری به منطقه آزاد داشته و از آکواریوم انزلی که طولانی‌ترین آکواریوم تونلی ایران را در خود جای داده بازدید کنید.

اجاره آنلاین اقامتگاه خمام

دلیل نامگذاری خمام

درباره دلیل نامگذاری خمام گیلان روایت‌های مختلفی وجود دارد. عده‌ای معتقد هستند که در زمان‌های قدیم در این منطقه، هر خانه‌ای برای نگهداری آب شرب مورد استفاده، خم‌هایی داشتند و آب را داخل آن نگه می‌داشتند. در بیشتر خانه‌ها این خم‌ها وجود داشت و به خاطر وجود این خم‌ها به این منطقه خمآب و بعد‌ها خمام می‌گفتند.
برخی دیگر می‌گویند این شهر قبلا به شهر خوبان معروف بوده است و بعد به مرور زمان خوبان به خمام تغییر کرده است. شاید به همین دلیل هم باشد که پسوند فامیلی افراد بومی این منطقه، خوبانی است. برخی دیگر هم اعتقاد دارند که خمام در واقع خلاصه شده کلمه “خو مام” است که در زبان گیلکی یعنی سرزمین من.

جاذبه‌های گردشگری خمام

در این بخش سعی می‌کنیم با جزئیات بیشتری جاذبه‌های شهرستان خمام گیلان را به شما معرفی کنیم.

جنگل فتاتو در خمام گیلان

جنگل فتاتو

جنگل فتاتو یکی از بکرترین جنگل‌های کشور است که در شهرستان خمام واقع شده است. این جنگل پوشیده از درختان انبوه و کاملا سبز با آب‌و‌هوای معتدل است. جنگل فتاتو از معدود جنگل‌های بازمانده از توسکاستان‌های قشلاقی حاشیه دریای خزر و بخشی از جنگل‌های چندین میلیون ساله هیرکانی است. جنگل فتاتو در فهرست ملی میراث طبیعی به ثبت رسید و اقداماتی هم برای محافظت از آن انجام شده است.

  • مسیر دسترسی به جنگل فتاتو: شهرستان خمام، بلوار شهید بهشتی، جاده رشت-بندر انزلی، خروجی جنگل فتاتو (2.8 کیلومتر مسافت)

روستای دهنه سر شیجان

روستای دهنه سر شیجان

این روستا از روستاهای شناخته شده خمام گیلان است که با شالیزار، رودخانه‌های فراوان و مرداب زیبای خود علاقه‌مندان بسیاری دارد. یکی از جاذبه‌های اصلی این روستا وجود یک رستوران آلاچیق درختی است که نمونه‌ مشابه آن را نمی‌توان در جای دیگری دید. درختان این آلاچیق توسط مرتضی ملایی کاشته شده‌اند و آلاچیق‌ها در ارتفاع‌های متفاوت بر روی این درختان سوار شده‌اند. بالاترین آلاچیق 15 متر از سطح زمین ارتفاع دارد. در مقابل این آلاچیق مرداب دهنه سر شیجان قرار دارد که مناظر زیبایی را خلق کرده است.

  • آدرس آلاچیق درختی خمام: استان گیلان، روستای دهنه سرشیجان، خیابان تختی
  • شماره تماس جهت هماهنگی: 3389574-0911

روستای چاپارخانه

روستای چاپارخانه خمام

روستای چاپارخانه به داشتن شالیزارهای فراوان خود معروف است. بسیاری از کسانی که برای تفریح راهی این روستا می‌شوند، از برنج مرغوب هاشمی که در روستای چاپارخانه کشت می‌شود، خرید می‌کنند. درواقع اولین کسی که توانست برنج هاشمی را در شالیزارهای شمال کشور پرورش دهد کسی نیست جز یوسف هاشمی که از اهالی همین روستا است.

  • آدرس روستای چاپارخانه خمام: استان گیلان، شهرستان خمام

مرداب جیر سر باقر خاله

مرداب جیر سر باقر خاله

مرداب جیر سر باقر خاله در روستایی به همین نام قرار دارد. این روستا به خاطر طبیعت چشم نواز خود و همچنین تفریحاتی مانند قایق سواری و پرنده نگری در بین گردشگران از محبوبیت خاصی برخوردار است. در مرداب جیر سر باقر خاله پرندگانی مانند سار، کنجشک ئرختی، حواصیل، اگرت، گاو چرانک، خروس کولی، پلیکان و… دیده می‌شوند. این روستا با همکاری دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط زیست ایران به عنوان پایلوت گردشگری انتخاب شده است.
علاوه بر این در این روستا یک مرکز اکوتوریستی وجود دارد که خدمات متنوعی به تورهای گردشگری ارائه می دهد از جمله طبخ غذای محلی، تهیه و تولید حصیر به عنوان صنایع دستی منطقه، قایق سواری از نوع کایاک و پرنده نگری در کنار مرداب. هرچند بیشتر مردم در فصل بهار و تابستان و گاهی پاییز راهی جیر سر باقر کابه می شوند، اما اگر میخواهید پرندگانی مانند اردک، غاز، قو و چنگر را ببینید، بهتر است فصل زمستان را برای سفر انتخاب کنید.

  • آدرس روستای جیرسر باقرخاله خمام: استان گیلان، شهرستان خمام، دهستان چوکام

روستای فشتکه

روستای فشتکه

حصیربافی از صنایع دستی رایج در خمام گیلان است. اولین کارگاه حصیربافی در روستای فشتکه ثبت شده که شامل نمایشگاه، موزه و کارگاه صنایع دستی است. فراموش نکنید در سفر به این روستای زیبا از صنایع دستی این روستا هم خرید کنید.

  • آدرس روستای فشتکه خمام: استان گیلان، شهر خمام، سر مسیر اصلی جاده رشت – انزلی

روستای سرخشکه

روستای سرخشکه

روستای سرخشکه هم از روستاهای زیبای استان گیلان است که محبوبیت زیادی در بین گردشگران دارد. یکی از ویژگی‌های این روستای عبور رودخانه از میان روستاست که طراوت و سرسبزی خاصی به آن بخشیده و همین موضوع باعث شده در فصل های بهار و تابستان و پاییز مسافران زیادی زیادی راهی این روستا شوند.

  • آدرس روستای سرخشکه: استان گیلان، شهرستان خمام، روستای سرخشکه

پناهگاه حیات وحش چوکام شهرستان خمام

پناهگاه حیات وحش چوکام

تالاب چوکام در شرق تالاب انزلی قرار گرفته است. این تالاب 346 هکتاری به دلیل اهمیتی که از زیستگاه پرندگان مهاجر آبزی داشت در سال 1381 منطقه شکار ممنوع اعلام شد و بعد از گذشت 5 سال با افزایش مساحت به حدود 69 هکتار تبدیل به پناهگاه حیات وحش چوکام شد. عمده گیاهان این منطقه را نی، سورف، لاله تالابی، اسپرغان، سیزاب، سرخاب کولی، تاج ریزی، تمشک و… تشکیل می‌دهند.
گونه‌های حیوانی پناهگاه حیات وحش چوکام هم شامل لیل، سنقر، عقاب تالابی، خوتکا، گیلار، اردک ارده‌ای، کله سبز، آبچلیک، یلوه و… است.

باغ و عمارت تاریخی چوکام

پناهگاه حیات وحش چوکام

در سفر به خمام گیلان، در کنار لذت‌بردن از طبیعت می‌توانید از بنای تاریخی عمارت چوکام هم دیدن کنید. قدمت این بنای دو طبقه 42 هزار متر مربعی به دوره قاجار بر می‌گردد و ناصرالملک، نائب السلطنه احمدشاه قاجار از آن به عنوان تفرجگاه استفاده می‌کرد. این عمارت دارای ایوان ستون‌دار زیبایی است که با سرستون‌های زیبایی تزئین شده. نمای دیوار بیرونی عمارت از آجر 60 سانتی ساخته شده و از سطح زمین 60 سانتی‌متر فاصله دارد.
ورودی اصلی در قسمت جنوبی قرار گرفته و داخل بنا با گچ کاری‌های زیبایی تزئین شده است. اطراف بنا درختان کهنسالی قرار دارند که ارتفاع برخی از آن‌ها حتی به 50 متر می‌رسد. برای بازدید از باغ و عمارت تاریخی چوکام باید خود را به روستای چوکام برسانید.

  • آدرس باغ و عمارت چوکام: خمام، بلوار معلم، جاده رشت-انزلی، جاده خمام-پیربازار ( فاصله 5 کیلومتر)
بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی آستارا

 روستای مرزدشت خمام

روستای مرزدشت خمام

شاید معروفیت روستای مرزدشت خمام به خاطر وجود اقامتگاه بومگردی است با نام تلارخانه که توسط خانواده بردبار راه‌اندازی شد. این اقامتگاه دو طبقه دارای فروشگاه صنایع دستی، حصیربافی و لباس‌های محلی است. بسیاری از کسانی که راهی این روستای زیبا و اقامتگاه تلارخانه می‌شوند از تجربه متفاوتی که داشتند صحبت می‌کنند.

آدرس روستای مرزدشت خمام: استان گیلان، شهر خمام، کمربندی میدان ولیعصر، روستای مرزدشت

روستای تیسیه خمام

روستای تیسیه خمام

روستای تیسیه یکی از زیباترین روستاهای شهرستان خمام است. این روستا کمتر شناخته شده بسیار بکر و دست‌نخورده باقی مانده و آرامش و سکوت عجیبی در آن حکفرماست. پس اگر خواهان دور شدن از تمام شلوغی ها هستید و می‌خواهید مدتی را در آرامش و سکوت سپری کنید، این روستا بهترین گزینه برای شماست.

  • آدرس روستای تسیه خمام: استان گیلان، شهر خمام، میدان بزرگ کمربندی خمام، 6 کیلومتری جاده فرعی میان جاده خشکبیجار و جاده انزلی

ساحل جفرود

ساحل جفرود

ساحل جفرود که در نزدیکی منطقه آزاد انزلی قرار گرفته حدود 1.5 کیلومتر طول دارد. از ویژگی این ساحل می‌توان به امکانات متعددی مانند جت اسکی، اسب‌سواری، زمین والیبال ساحلی، موتور چهارچرخ، آلاچیق، پارکینگ، رستوران و کافه اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین امکانات ساحل جفرود امکان شنا برای بانوان و آقایان است. به طوری که با خیال راحت و بدون نگرانی می‌توانید در بخش‌هایی که به عنوان طرح‌های شنا مشخص شده و خطری برای شناگران ندارد، شنا کنید.

سوغاتی خمام گیلان

یخ در بهشت خمام

در سفر به شهرستان خمام گیلان حتما به شنبه بازارهای این شهر سری بزنید. چون شنبه بازارهای خمام در بین اهالی شهرهای اطراف و همینطور گردشگران بسیار پرطرفدار هستند. با گشت‌وگذار در این بازار می‌توانید انواع حصیر، بامبو و گلیم تهیه کنید. از سوغات این شهر هم غافل نشوید. یکی از معروفترین سوغات این شهر”یخ در بهشت” است که به نماد شهر خمام تبدیل شده و امروزه در بسیاری از شهرهای گیلان هم می‌توانید آن را پیدا کنید. برای تهیه این نوشیدنی خوشمزه از موز، طالبی، توت فرنگی، شیر، پودر یخ و گلاب استفاده می‌شود.
فراوانی انواع میوه مانند آلبالو، تمشک و زغال اخته در خمام باعث شده انواع لواشک در فروشگاه‌های این شهر به فروش برسند.
از دیگر سوغات خمام گیلان می‌توان به نان کاکا و کشتا؛ نوعی نان که از آرد برنج و کدوحلوایی تهیه می‌شود، نام برد.

شهرستان خمام کجاست؟

اقامت در خمام گیلان

اگر از تهران راهی خمام می شوید از اتوبان تهران-کرج وارد اتوبان کرج-قزوین شده و مسیر خود را تا رسیدن به اتوبان قزوین –رشت ادامه دهید تا به شهرستان رشت برسید. سپس در رشت وارد بلوار ولیعصر شده تا خود را به جاده رشت-انزلی برسانید. در ادامه مسیر به شهرستان خمام خواهید رسید.

اقامت در خمام گیلان

خوشبختانه شهرستان خمام با اینکه شهر بسیار کوچکی است اما اقامتگاه‌های مناسبی دارد که به راحتی می‌توانید از طریق سایت هومسا، اقامتگاه مورد نظر خود را پیدا کنید. اجاره ویلا و سوئیت در خمام تنها با چند کلیک ساده امکان‌پذیر است.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم به صورت مختصر شهر خمام گیلان را به شما معرفی کنیم. از طبیعت زیبای روستاهای آن نوشتیم و سوغات و صنایع‌دستی آن را معرفی کردیم. امیدواریم این مطلب توانسته باشد شما را ترکیب کرده باشد که سفری هرچند کوتاه با این شهر داشته باشید.

یک دیدگاه

  1. جنگل فتاتو خاطرم هست آخر هفته ها خیلی شلوغ میشد و واقعا باصفا بود خیلی چشم انداز بی نظیری داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا