بلاگکاشان‌گردی

خانه عامری ها ؛ یادگار زندیه در کاشان

خانه عامری ها یادگاری گران‌بها از دوران زندیه و میراثی ارزشمند از شهر زیبای کاشان برای ایران‌دوستان و علاقه‌مندان به تاریخ این مرزوبوم بسیار است. یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی کاشان، همبن خانه عامری ها است که در حال حاضر از آن به‌عنوان هتل نیز استفاده می‌شود. این خانه که یکی از جاهای دیدنی کاشان است  به دوره زندیه بازمی‌گردد، اگرچه در دوره قاجار توسعه پیدا کرد کامل‌تر شد. خانه عامری ها هم مانند سایر خانه‌های تاریخی کاشان، گچ‌بر‌ی‌ها، منبت‌کاری‌های اصیل و معماری خاصی دارد که جذابیت بالایی برای تمام گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کرده است. دیوار به دیوار این خانه که در محله سلطان امیر احمد قرار دارد و در طول زمان دچار تغییرات زیادی شده است، روایتگر آن روزهای ایران و احوالات طوایف زندیه و قاجار است. معماری اصیل ایرانی آن از گذشته‌ای با شکوه می‌گوید و تلالو  آفتاب در شیشه رنگی پنجره‌های آن از فردایی روشن نوید می‌دهد.

تاریخچه خانه عامری ها

خانه عامری‌ها

قدمت خانه تاریخی عامری ها به دوره زندیه بازمی‌گردد؛ اما به‌دلیل زمین‌لرزه سال 1192 قسمت‌هایی از آن ویران شد. بر همین اساس این خانه مجددا در دوره قاجار مورد مرمت قرار گرفت و ضمن تخریب برخی قسمت‌ها، قسمت‌های جدیدی به آن اضافه شد. در دوران زندیه مالک اصلی خانه عامری ها، ابراهیم خان کلانتر بود؛ اما مدت ها بعد، زمانی که شهر کاشان توسط آقا محمد خان قاجار محاصره شد، سهام السلطنه که اصالتی عرب داشت به کمک حاکم کاشان آمد و از شهر در مقابل حمله آقا محمد خان محافظت کرد. به همین علت حاکم کاشان برای قدردانی از سهام السلطنه، این خانه را به او بخشید. بعد از مرگ سهام السلطنه، عمارت‌ها و حیاط‌های اصلی خانه به پسر بزرگ او، ابراهیم خلیل خان عامری، و باقی قسمت‌های خانه، به دیگر اعضای خانواده به ارث رسید. بعد از آن، این خانه را به نام خانه عامری ها می شناسند.

مسیر دسترسی به خانه عامری ها

برای رفتن به خانه کاشانی‌ها باید از خروجی میدان امام حسن کاشان  به بلوار شهیدان ستوده بروید. بلوار را  مستقیم تا میدان قاضی اسدالله ادامه دهید و سپس از خروجی سمت چپ میدان  خارج شوید تا در امتداد این مسیر به کوچه علوی برسید تا وارد کوچه سلطان امیراحمد شوید.

آدرس خانه عامری های کاشان: استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی، کوچه سلطان امیراحمد

اطلاعات بازدید از خانه عامری ها

اغلب خانه‌های تاریخی کاشان دارای اتاق‌ها، حیاط‌ها و راهروهای زیاد و پیچیده‌ای هستند که گشتن در آن باعث سردرگمی می‌شود؛ به همین دلیل بهترین کار این است که یک نقشه همراه‌تان داشته باشید. مجموعه تاریخی خانه عامری ها شامل تعدادی خانه جدا از هم است که به یکدیگر راه دارند و وسعت آن ها بین 7000 تا 9000 متر مربع متغیر است. در حال حاضر این بنای تاریخی از محبوبیت زیادی هم در بین گردشگران داخلی و هم خارجی برخوردار است و به‌دلیل گذشت زمان و فرسودگی‌هایی که در آن رخ داده ، قسمت‌هایی از آن مورد مرمت قرار گرفته است.

خانه عامری‌ها

بخش های مختلف خانه عامری ها

  • هتل خانه عامری ها ( اتاق‌ها، سوئیت‌ها)
  • رستوران خانه عامری ها
  • کافی شاپ خانه عامری ها
  • نگارخانه‌ها
  • تالار همایش مقتدایی
  • قالی سرای عامری ها
  • غرفه‌های تجاری عامری
  • رستوران تالار آیینه و صبحانه خوری عامری
  • حوض خانه
  • سرای قهوه
  • حمام زنانه و حمام مردانه
  • سرداب
  • شاه نشین
  • آیینه خانه
  • هفت دری
  • هشتی ورودی
  • ایوان تابستانی
  • ایوان زمستانی
  • بهار بند
  • صرافی
  • گالری
  • اتاق چمدان
  • کتابخانه
  • نمازخانه
  • کافی نت

معماری سرای عامری ها

خانه عامری‌ها

خانه عامری ها در حوزه معماری ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که از آن جمله می‌توان به سبک گودال باغچه و حیاط مرکزی اشاره کرد. در تمام حیاط‌های این خانه، حوض‌هایی وجود دارد که گردش آب در خانه را ایجاد کرده است؛ این مهم به این دلیل است که در زمان گرمای تابستان، سکونت در این خانه، واقع در یک شهر کویری آزار دهنده نباشد. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم خانه‌ عامری‌ها، وجود مسیرهای زیرزمینی است. این مسیرهای زیرزمینی به شکل راهروهایی زیرزمینی هستند که یک بخش شاه‌نشین نیز دارند. این راهروهای زیرزمینی تنها مسیرهایی هستند که دو بخش خانه عامری‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند. درواقع معماری زیبا و باشکوه در تمامی اجزا خانه به‌راحتی به چشم می‌خورد؛ هم بخش‌های بیرونی و هم قسمت‌های درونی از گچبری‌های زیبا و منبت کاری‌های ظریف استفاده شده است که از تزئینات معماری ایرانی است. یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در معماری خانه عامری‌ها بادگیر جذاب آن است؛ بادگیر این خانه بلندترین بادگیر بین دیگر خانه‌های کاشان است.

 خانه عامری ها به‌دلیل داشتن حمام‌های جداگانه برای خانم‌ها و آقایان، با سایر خانه‌های تاریخی که در کاشان وجود دارد، مثل خانه عباسیان یا خانه طباطبایی‌ها تفاوت دارد. درواقع حمام‌های خانه عامری ها صرفا مخصوص ساکنان سرای عامری ها ساخته شده بود و استفاده عمومی نداشت.

هتل خانه عامری‌ ها

خانه عامری‌ها

خانه عامری ها علاوه بر اینکه یک عمارت تاریخی به‌شمار می‌رود، یکی از هتل‌های کاشان هم به‌شمار می‌رود و امکانات زیادی دارد. بازدیدکنندگان خانه عامری ها می‌توانند در این هتل هم اقامت داشته باشند. اینترنت رایگان، اقامت رایگان برای کودکان زیر سه سال، رستوران و کافی‌شاپ از جمله امکانات این هتل است. این مجموعه توسط اداره‌ی میراث فرهنگی  مرمت شده است و به‌عنوان هتلی ۵ ستاره به گردشگران خدمات ارائه می‌کند.  هتل سنتی عامری‌ها  دارای رستورانی است که در یکی از زیباترین تالارهای این خانه تاریخی، با عنوان تالار آیینه‌خانه آماده‌ی پذیرایی از مهمانان است.

بیشتر بخوانید: بوتیک هتل های ایران

اقامت در کاشان با هومسا

شما می‌توانید روند اجاره ویلا و سوئیت را به‌راحتی و با آسایش کامل، در سایت هومسا انجام دهید. اقامتگاه‌های بسیار زیادی در کاشان وجود دارد و به همین دلیل ممکن است کار انتخاب یک اقامتگاه مناسب برایتان کمی مشکل شود. شما می‌توانید با خیالی آسوده این کار را به تیم هومسا بسپارید. تیم هومسا به شما کمک کند اقامتی امن، راحت و بدون دغدغه را تجربه کنید. کافی است وارد سایت هومسا شوید و در صفحه اصلی سایت نام کاشان را جست‌وجو کنید. در این صفحه بهترین اقامتگاه‌های کاشان به شما نمایش داده می‌شوند. می‌توانید با تنظیم فیلترهای مختلف، محدوده قیمت و سایر ویژگی‌ها را انتخاب کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اقامتگاه موردنظر خود را پیدا و رزرو کنید. اجاره ویلا و سوئیت از طریق سایت هومسا نه‌تنها روشی سریع و آسان برای رزرو اقامتگاه است، بلکه به شما کمک می‌کند بدون پذیرفتن ریسک اجاره اقامتگاه با این روش، به آسانی و بدون هیچ مشکلی محل اقامت خود را در کاشان رزرو کنید.

کلام آخر

یکی از این مکان‌های گردشگری و جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی خانه عامری ها است که به‌عنوان بزرگترین خانه تاریخی ایران توانسته  روایتگر بخش مهمی از تاریخ این مرزوبوم باشد. خانه‌ عامری ها در کنار دیگر خانه‌های تاریخی کاشان همچون خانه عباسیان و خانه طباطبایی‌ها  مقصدی مهم برای گردشگری کشورمان است و معماری زیبای ایرانی_اسلامی را به رخ بازدیدکنندگان خود می‌کشد. این مکان تاریخی که دارای هتلی زیبا و مجلل نیز است، در کنار بازدید جذابی که برای شما به‌همراه دارد می‌تواند اقامتی با آرامش را نیز برای شما فراهم سازد؛ پس اگر قصد سفر به کاشان را دارید حتما از خانه عامری ها نیز دیدن کنید.

یک دیدگاه

  1. جالبی هتل عامری ها اینه که مکان توریستی هم هست و اکثرا اقشارهای دیگه هم رفت و آدم دارن برای بنده دیدنی ترین بخش هاش ایوان تابستانی ایوان زمستانی بود که خیلی خیلی با صفا بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا