ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای پاییزی

دره خزینه؛ گرند کنیون آمریکا در ایران

امروز می‌خواهیم با هم به یکی از سکونتگاه‌های قدیمی ایران برویم. بنابراین دور از انتظار نیست تا سفر ما به دل طبیعت باشد، چرا که همه‌ی ما به آن تعلق داریم. دره خزینه جایی در سرزمین لر؛ همان جاییست که می‌توان یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعت را دید و البته به امریکا سفر کرد. بله درست خواندید، دره خزینه که به آن لقب گرند کانیون ایران نیز می‌دهند شباهت‌های زیادی به این پارک ملی در امریکا دارد. چشم انداز زیبای این دره بر اثر هزاران سال فرسایش باد و آب به وجود آمده و وجود رودخانه سیمره به زیبایی آن اضافه می‌کند. بیایید با هم در یک سفر مجازی همراه شویم و در دره خزینه قدم بزنیم.

دره خزینه کجاست و چطور می‌توان به آن رسید؟

این دره در جاده پلدختر به اندیمشک قرار گرفته است. برای رسیدن به دره خزینه باید خودتان را به جنوب غربی استان لرستان برسانید و از پلدختر به فاصله 47 کیلومتر حرکت کنید تا به روستای دره خزینه برسید. از آنجا تا دره خزینه حدود 5 کیلومتر فاصله است که در مسیر از کارگاه سدسازی کرخهٔ ۲ عبور می‌کنید.

پیچ نعل اسبی در حلقه‌ی رود سیمره

شباهت دره خزینه با گرند کانیون آمریکا در پیچ نعل اسبی به اوج خودش می‌رسد. صخره‌ای منحصر به فرد در مرکز که از دور تا دور آن رودخانه سیمره عبور می‌کند؛ درست شبیه به گردنبندی که برتنه‌ی صخره‌ای دره بسته شده باشد. سیمره رودخانه‌ای به طول 755 متر، از مهم‌ترین سرشاخه‌های کرخه است. آب این رودخانه اکثر مواقع گل آلود دیده می‌شود و شاید به همین خاطر به آن سیمره می‌گویند، چرا که «سی» به معنای سیاه و «مره» به معنای غار و دیوار سنگی است. این رودخانه از حوالی کوه‌های الوند همدان سرچشمه می‌گیرد و با گذر از ملایر،تویسرکان و نهاوند به لرستان می‌رسد و در نهایت با گذر از منطقه کوهستانی به استان کرمانشاه می‌رسد.

به راحتی می‌توان رد میلیون‌ها سال فرسایش را بر روی صخره دید و زیبایی بینظیر آن را مانند یک تابلو نقاشی دید. این منطقه یکی از جذاب‌ترین جاها برای طبیعت‌گردها و البته عکاسان است که می‌توانند در یکی از بکرترین مناطق طبیعی ایران قدم بزنند و تصاویری بینظیر ثبت کنند.

پیچ نعل اسبی

بهترین زمان سفر به دره خزینه

سفر به هر منطقه نیاز به اطلاعاتی دارد که یکی از آنها می‌توان آگاهی از بهترین زمان سفر باشد، به خصوص اگر آن منطقه از جنس طبیعت باشد و به شدت تحت تأثیر آب و هوا قرار بگیرد. از آنجا که دره خزینه در منطقه زاگرسی و کوهستانی قرار گرفته و ممکن است شرایط نامساعد جوی در تجربه ما به شدت تأثیر بگذارد، بنابراین باید از زمان مناسب سفر مطلع شویم و چه بهتر که آن زمان بهترین وقت برای سفر باشد.

اگر قصد سفر به دره خزینه را دارید، بهار و پاییز بهترین فصل سفر به آن است اما به یک نکته توجه کنید که آفتاب در مناطق کوهستانی به شدت تند می‌تابد و از آنجا که برنامه سفر به این منطقه بر پایه‌ی پیاده روی است، می‌تواند شما را گرما زده کند و تجربه ناخوشایندی برایتان رقم بزند. بنابراین سعی کنید در روزهای بهاری و معتدل پاییزی به دره خزینه سفر کنید و پیش از سفر به پیش بین شرایط آب و هوایی توجه کنید.

اجاره آنلاین اقامتگاه در لرستان

پل معلق دره خزینه

پل‌های معلق یکی از پدیده‌های نوظهور در صنعت گردشگری است که برای ارضای حس هیجان و کنجکاوی معمولا بر روی دره ساخته می‌شود. قصه‌ی پل معلق خزینه کمی متفاوت است، چرا که این پل برای رفت و آمد متخصصین و پژوهشگرانی ساخته شده بود که به دنبال ساخت سد کرخه بودند. سازه اصلی این پل از چوب و طناب بود و حس هیجان را به نسبت بیشتر می‌کرد، به همین خاطر گردشگران زیادی برای عبور از آن وسوسه می‌شوند. اما چند سال قبل به دلایلی نامعلوم توسط افراد ناشناخته‌ای این پل تخریب شد.

پل معلق دره خزینه

تفریحات دره خزینه

به دلیل وجود صخره‌های سنگی و رودخانه پرآب سیمره امکان پیاده روی در این دره وجود ندارد و مخاطب اصلی این منطقه می‌تواند کوهنوردان و سنگ نورردان حرفه‌ای باشد. اما چشم انداز زیبای دره خزینه گردشگرانی را که به استان لرستان سفر می‌کنند را به سمت خودش جذب می‌نماید. از آنجا که این امکان وجود دارد تا با وسیله نقلیه تا پای این جاذبه برویم، خیلی از عکاسان نیز بدون زحمت زیادی خودشان را به یکی از جاهای تماشایی ایران می‌رسانند و یک شات از کادر دلخواهشان می‌زنند.

تفریحات دره خزینه

جاذبه‌های اطراف دره خزینه

جاهای دیدنی لرستان در اطراف این دره را از دست ندهید! طبیعت وحشی زاگرس در لرستان به اوج زیبایی خودش می‌رسد و دل از طبیعت گردها می‌برد.

تنگه شیرز

در فاصله 165 کیلومتری به سمت شمال نقشه (۵۵ کیلومتری کوهدشت، روستای اولاد قبا)، یکی از زیباترین تنگه‌های ایران  قرار گرفته که به آن تنگه شیرز می‌گویند. معمولا در این تنگه‌ها امکان یک پیاده روی چند ساعته وجود دارد که شما را از حال و هوای شهر به کل دور می‌کند. شکل‌های فرسایشی این تنگه بی شباهت به دره خزینه نیست، بنابریان اگر دلتان هوای پیاده روی در دره را کرد به سمت شیرز بروید.

آبشار افرینه

در مسیر دره خزینه به خرم آباد، یکی از زیباترین آبشارهای لرستان قرار گرفته است. آبشار افرینه جایی در میانه‌ی رود کرخه مسیر هر رهگذری را به سمت خودش می‌کشد. این آبشار از پرآب‌ترین و عریض‌ترین آبشارهای ایران است که از تلاقی دو رود چشم و افرینه شکل می‌گیرد و در نهایت به رودخانه کشکان می‌ریزد.

بیشتر بخوانید: قلعه فلک الافلاک

تنگه کافرین

اگرچه دره خزینه در استان لرستان قرار گرفته اما به جاهای دیدنی ایلام نیز نزدیک است. تنگه کافرین یکی از هیجان انگیزترین تنگه‌های ایران است که امکان قایق سواری نیز در آن فراهم شده و با خزینه حدود 135 کیلومتر فاصله دارد.

تنگه کافرین

شهر باستانی ماداکتو

اگر به دیدن شهرهای باستانی علاقه‌مندید، بدون شک شهر باستانی ماداکتو یا همان سیمره برای شما جذاب خواهد بود. در زمان عیلامیان که بر کوه‌های زاگرس حکومت می‌کردند، این شهر پایتخت بوده، رویدادهای زیادی را پشت سر می‌گذارد و نهایتا در دوره ساسانی به رونق و آبادانی می‌رسد.

سفر به منطقه پلدختر و کوهدشت گزینه‌های زیادی برای بازدید و گشت و گذار در اختیار شما قرار می‌دهد که بنا به تعداد روز سفر و سلیقه‌تان می‌تواند متفاوت شود.

کجا اقامت کنیم؟

همانطور که در متن اشاره کردیم، دره خزینه جایی در میانه‌ی چند شهر قرار گرفته که برای اقامت می‌توان یکی از آنها را انتخاب کرد. بدون شک نزدیک‌ترین مقصد برای اقامت شهر پلدختر خواهد بود که در فاصله 45 کیلومتری دره خزینه قرار گرفته است. برای اجاره اقامتگاه در استان لرستان سایت هومسا  گزینه‌های مختلفی پیش روی شما قرار می‌دهد که شامل سوئیت و آپارتمان‌های مبله می‌شود.

دره خزینه

کلام آخر

دره‌ها و تنگه‌ها از جاذبه‌های ژئوتوریسم هستند که با طبیعت‌گردی ترکیب می‌شوند تا تجربه یک سفر هیجان انگیز را بسازند. نقشه توپوگرافی کشورمان از دره‌ها و تنگه‌های زیادی رونمایی می‌کند که در بعضی از آنها امکان پیاده روی وجود دارد و بعضی دیگر بکرتر از آن است که افراد معمولی قادر به راهپیمایی در آن باشند.

دره خزینه یا همان گرند کنیون ایران با چشم اندازی زیبا به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری تبدیل شده که مخاطب اصلی آن طبیعت‌گردهای ماجراجو است. با این وجود رفتن به این منطقه و بازدید از جاذبه‌های اطراف آن می‌تواند یک برنامه سفر چند روزه را بسازد.

یک دیدگاه

  1. سال های پیش چیزی که منو وسوسه میکرد که امتحان کنم پل معلق دره خزین بود که از جنسچوب و طناب بود و خیلی برای آدرنالین مناسب بود یکی از هیجان انگیزترین جاذبه طبیعت گردی با محیط کوهستانی برای من بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا