اخبار

اختصاصی هومسا:چرا باید سفر کنیم؟

توجه به گردشگری و سفر یکی از مولفه‌های مهم در ارزیابی سلامت و بهداشت روانی جوامع است. این مهم در کنار مولفه‌هایی دیگر همچون ورزش و تغذیه مناسب می‌تواند جامعه را در میان شاخص‌های مربوط به یک زندگی سالم در جایگاه مطلوب قرار دهد.

به گزارش هومسا، با شکل‌گیری تمدن‌های اولیه و همچنین توسعه ارتباطات میان جوامع مختلف، افراد مجبور بودند با سفر و پیمودن کیلومترها مسیر سخت از صحرا و کویر سوزان تا کوهستان و دریای طوفانی، جایگاه تجاری و اجتماعی خود را تثبیت کنند.

گردشگری برای تجارت‌

با شکل گیری شالوده اخلاق تجاری جوامع، هر سرزمینی خواستار برقراری مبادلات تجاری بازرگانی با ملل مختلف از بین النهرین، شرق و عثمانی تا اروپا بود. در واقع، با توسعه صنعت و گرایش ملیت‌ها به برقراری ارتباطات بازرگانی با یکدیگر، شاهد ظهور پدیده‌ای مهم تحت عنوان توریسم تجاری (Business tourism) بودیم.

توسعه این حوزه به تدریج باعث رونق کسب و کارها در مناطقی شد که هرکدام به شکلی مقصد تعاملات تجاری میان بازرگانان ملل مختلف بودند، از اقامتگاه‌ و استراحتگاه‌، تا غذاخوری‌ها هرکدام به نوعی رونق گرفته و با حضور مسافران به پیشرفت اقتصادی شهر خود کمک می‌کردند،به گونه‌ای‌ که مسافرین و تجار پس از انجام امور تجاری خود در شهر مقصد، زمانی را به گردشگری و آشنایی با فرهنگ و زبان مردم میزبان اختصاص می‌دادند.

این شرایط تا جایی پیش‌ رفت که حتی جاده‌ها و مسیرهایی که محل گذر تجار بودند نیز رونق گرفته و محل ایجاد کسب و کارهای مختلف شدند،با ادامه این روند در نتیجه فاصله میان شهرها و حتی انسان ها به تدریج کم و کمتر شد.

تجاربی که در این میان پیش آمد، تعامل فرهنگ‌ها و ملیت‌ها، توسعه روابط اقتصادی و میل و گرایش انسان‌ها به شناخت اماکن جدید، سفر و گردشگری را به سمت و سوی جدیدی سوق داد، تا جایی که امروزه خود گردشگری به محلی برای تجارت و درآمدزایی کشورها تبدیل شده است.

 

جایگاه گردشگری در جهان امروز

به هر شکل موضوع سفر و گردشگری از دیرباز تا کنون نقش بسیار مهمی در زندگی بشر ایفا کرده و زندگی اقتصادی و اجتماعی انسان‌ها را به خود معطوف ساخته است، باید پذیرفت که امروزه بیش از هر زمان دیگری سفر کردن یه یکی از مهم ترین نیاز های آدمی تبدیل شده و بی توجهی به آن می‌تواند آسیب های زیادی را به دنبال داشته باشد.

سفر و گردشگری همچون گذشته صرفا ابزاری برای نقل و انتقالات بازرگانی میان تجار نمی‌باشد، چرا که خود، صنایع و رشته های مختلفی را ایجاد کرده و به عنوان یک صنعت مادر در گرایش‌های مختلف دارای زیر مجموعه‌هایی می‌باشد، از روانشناسی سفر گرفته تا گردشگری کشاورزی،گردشگری جنگل،گردشگری سلامت و …

شاید بتوان صنعت گردشگری امروزی را یک صنعت بالغ و متفاوت از گذشته دانست و تعریف جدیدی برای آن متصور شد، صنعتی که دائما به دنبال ارائه خدمات مربوط به سفر با هدف افزایش کیفیت حالات روحی افراد می‌باشد، بازدید از اماکن تاریخی،مذهبی و موزه‌ها، اتراق کردن در عرصه طبیعت، فراهم ساختن اقامتگاه‌های تفریحی(هتل،تفرجگاه و …)،جنگل‌گردی،صحرا‌گردی،دریانوردی و یا فراهم ساختن بستر تعامل میان فرهنگ‌های مختلف هرکدام از جمله خدمات این صنعت ارزشمند است، این صنعت تلاش دارد اوقات خوشی را برای افراد مهیا ساخته و با ایجاد تجارب جدید به رشد حالات روحی افراد کمک کند.

 

گردشگری در جهان امروز
گردشگری در جهان امروز

امروزه حاکمیت‌ها نیز سعی دارند تا با فراهم ساختن بسترهای گردشگری در کنار کسب مواهب اقتصادی به پیشرفت کیفیت روحی و ذهنی جامعه خود نیز کمک کنند.

زندگی در کلان‌شهرهای امروزی در کنار محاسنی همچون دسترسی آسان به امکانات و خدمات با کیفیت شهری،یک زندگی روزمره خسته کننده نیز برای افراد به دنبال داشته است. تن دادن به استمرار یک زندگی شهری روزمره که فاقد هرگونه کسب تجارب نو باشد، خود به تنهایی می‌تواند سلامت جامعه را با خطر روبه رو ساخته و آسیب های جبران ناپذیر اجتماعی به بار آورد.

برهمین اساس بسیاری از نهادها و سازمان های بین‌المللی که در عرصه بهبود سلامت جوامع فعالیت می‌کنند دائما افراد را به انجام فعالیت های گردشگری ترغیب می‌کنند.

گردشگری و سلامت روان

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در یک مقاله تحقیقاتی تحت عنوان «20 نکته سلامتی برای سال 2020» یکی از نکات مهم برای سالم ماندن را فعالیت های جسمی دانسته و می‌گوید سفر رفتن از جمله مهم‌ترین این فعالیت‌های جسمی لازم برای سلام ماندن محسوب می‌شود.

به گفته بسیاری از روانشناسان،تمایل به گردشگری و سفر می‌تواند ریسک ابتلا به افسردگی و اختلال‌های رفتاری و خلقی را کاهش داده و با خروج افراد از حالات سکون روحی و جسمی کیفیت زندگی و مهارت‌های شغلی وی را بهبود بخشد.

این مسئله تا جایی حائز اهمیت است که برخی جامعه‌شناسان نیز فراهم بودن امکان گردشگری و سفر را از جمله مولفه‌های تاثیرگذار در ارزیابی شاخص امید به زندگی در یک جامعه می‌دانند.

9 دلیل مفید بودن سفر برای سلامت

سایت شورای سفر و گردشگری جهان«world travel and tourism council» در مقاله‌ای با عنوان «9 دلیل مفید بودن سفر برای سلامت» به این مهم می‌پردازد.

 شورای سفر و گردشگری جهان
image: world travel and tourism council

در بخشی از این مقاله آمده است:

«سفر راهی عالی برای حفظ سلامت روانی است و در نتیجه به داشتن یک زندگی شادتر و رضایت بخش کمک می کند. ،در این مقاله ۹ دلیل وجود دارد که چرا سفر برای سلامت روان شما مفید است.

1-سفر به شما فرصت‌هایی می دهد تا تجارب جدید را امتحان کنید و با افراد جدید ملاقات کنید،همچنین به شما کمک می کند با یکنواختی مبارزه کنید.

2-فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی،کوهنوردی و اسکی در مناطق دیدنی می‌تواند به شما کمک کند تا امیدوارتر شوید.

3-سفر برای تسکین استرس و بهبود دیدگاه کلی شما نسبت به زندگی عالی است.

4-سفر به عملکرد بهتر مغز و افزایش خلاقیت کمک می‌کند.

5-فاصله گرفتن از محیط کار می‌تواند انرژی و بهره‌وری شما را در محل کار افزایش دهد.

6-سفر کردن در انجام کار ها به شما کمک می‌کند و همچنین کمک می‌کند احساس خوبی داشته باشید.

7-یک سفر سالم می‌تواند به سلامت ذهن و روان قوی تر کمک کند.

8-انجام کاری که از آن لذت می‌برید شما را خوشحال می‌کند.

9-سفر با عزیزان و دوستان به احساس عشق و تعلق شما کمک می‌کند.»

 

تسهیل گردشگری با استارتاپ‌ها

باتوجه به اهمیت سفر کردن که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، گردشگری نوین نیز تلاش داشته با پیشرفت روزافزون فناوری و توسعه روابط دیجیتال همراه و همگام شود و برای تسهیل دسترسی افراد به خدمات سفر فعالیت خود را در بسترهای مختلف فضای مجازی توسعه دهد.

 

تسهیل گردشگری با استارتاپ‌ها
تسهیل گردشگری با استارتاپ‌ها

استارتاپ‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند با بهره‌گیری از بستر با اهمیت فضای دیجیتال خدمات گردشگری خود را به افراد ارائه می‌کنند،رزرو اقامتگاه،فروش بلیط هواپیما و یا اجاره وسیله نقلیه در مقصد سفر،از جمله خدماتی است که در این حوزه ارائه می‌شود.

سایت هومسا ؛ سامانه آنلاین رزرو اقامتگاه

سایت هومسا یکی از بزرگ‌ترین سامانه‌های رزرو آنلاین اقامتگاه در کشور است که بیش از ۱۰ هزار اقامتگاه در سرتاسر ایران دارد. اقامتگاه‌های موجود در این سایت، با تنوع زیاد خود که شامل کلبه، ویلا، سوئیت، آپارتمان، اقامتگاه بوم‌گردی و هتل می‌شود، هر سلیقه‌ای را راضی نگه می‌دارد. پشتیبانی ۲۴ ساعته، امکان بررسی نظرات مهمانان، فیلترهای دسته‌بندی اقامتگاه‌ها از نظر قیمت و نوع اقامتگاه، از دیگر ویژگی‌های این سامانه است.

 

 هومسا ؛ سامانه آنلاین رزرو اقامتگاه
هومسا

هومسا در راستای توسعه پایدار گردشگری توانسته یک زنجیره تأمین سبز فراهم آورد تا میهمانان و میزبانان با خیالی آسوده و به شکل مؤثری در یک پلتفرم، به همدیگر ملحق شوند. به موازات این اندیشه، لوگو هومسا به گونه‌ای طراحی شد تا بیانگر خط فکری کسب و کار باشد؛ خانه‌ای سبز به همراه میهمان و میزبانی که با دریافت خدمات رزرو اقامتگاه، دست دوستی به هم می‌دهند،مأموریت هومسا در ارائه تجربه اقامتی خاطره انگیز، با مناسب‌ترین قیمت، خدمات شایسته برای مهمان‌ها و منبع اصلی کسب درآمد برای میزبان‌ها تعریف شده است،هومسا به عنوان بزرگ‌ترین جامعه بوم‌گردی و رهبر بازار اقامتگاه آنلاین در زیست بوم گردشگری شناخته می‌شود.

چرا باید سفر کنیم؟

در این نوشته تلاش شد با بهره‌گرفتن از منابع خبری و تحقیقاتی تایید شده بخشی از اهمیت توجه به گردشگری و سفر برای شما بازگو شود.

گاها در مسیر زندگی باید ایستاد و با ارزیابی مسیر پیموده شده از خود سوال کنیم برای چه هدفی زندگی خواهیم کرد؟ آیا هدف زندگی ما صرفا پرداختن به انجام فعالیت‌های روزانه و تکراری است؟ وقت آن نرسیده به کسب تجارب جدید و رقم‌خوردن اتفاقات نو در زندگی خود کمک کنیم؟

قطعا در میان دوستان و آشنایان افرادی را دارید که کوله سفرشان همیشه آماده راهی شدن است، افرادی قبراق و سرزنده که حساسیت خاصی نسبت به سلامت روح و جسم خود دارند، اگر بیش‌تر به زندگی شخصی این افراد توجه کنید، خواهید دید آن ها هم مانند همه ما دارای مشغله‌های مختلف کاری و مسئولیت های اجتماعی هستند، اما با مدیریت زمان و با اهمیت دادن به سلامت خود، سبک و سیاق متفاوتی را برای زندگی خود انتخاب کرده‌اند. آن ها سفر و گردشگری را در کنار امور شخصی دیگر همچون غذا خوردن و ورزش کردن بخشی از ملزومات زندگی عادی خود می‌دانند.

پس وقت آن رسیده که شماهم نسبت به سبک زندگی خود بازنگری کرده و با برداشتن اولین قدم برای آشتی با سفر، در تقویم رومیزی خود به دنبال تاریخ مناسب باشید، فراموش نکنید که رزرو اقامتگاه مناسب برای یک سفر لذت‌بخش و به یاد ماندنی، اهمیت بالایی دارد و سامانه گردشگری هومسا می‌تواند در این مسیر در کنار شما باشد. تنها کافی است هر نقطه از ایران را که برای سفر انتخاب کرده‌اید در وبسایت هومسا جستجو کنید.

انتهای خبر

 

یک دیدگاه

  1. سفر کردن یکی از الزامات زندگیه و به نظرم سفر آدم هارو پخته تر میکنه و روح آدمو تازه میکنه چه انفرادی و چه اکیپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا