اخبار

برپایی نمایشگاه آثار صنایع‌ دستی هنرمندان ایرانی و خارجی در مجموعه نیاوران

به مناسبت فرا رسیدن ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع‌ دستی، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با برگزاری نمایشگاه‌هایی، آثار صنایع‌دستی هنرمندان ایرانی و خارجی را در معرض نمایش عموم قرار گرفت.

به‌گزارش هومسا،همزمان با روز جهانی صنایع‌ دستی،مجموعه‌ای از آثار صنایع‌ دستی موجود در مخازن این مجموعه به نمایش گذاشته شده است.

لازم به ذکر است این نمایشگاه از روز گذشته 20 خردادماه کار خود را آغاز و تا 30 خرداد ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.


گزیده‌ای از آثار صنایع‌دستی گنجینه کاخ موزه اختصاصی نیاوران که متعلق به کشورهای ایران، هندوستان، لبنان، کره جنوبی، سوریه، اردن و پاکستان هستند در نمایشگاهی با عنوان «جریان زندگی در هنر» در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

 


همچنین ۱۱ قلم «سینی قلم‌زنی و ورشو» ساخت هنرمندان صنایع‌ دستی ایران که در گنجینه انبار مرکزی مجموعه نیاوران نگهداری می‌شود در موزه کوشک احمدشاهی به نمایش گذاشته خواهد شد.
نمایش یک جلد قرآن نفیس که با تکنیک معرق، منبت و مشبک‌کاری بر روی صدف و در کشور مصر کتابت شده دیگر اثری است که در موزه کتابخانه اختصاصی در معرض دید قرار می‌گیرد.


علاقه‌مندان برای بازدید از مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و نمایشگاه‌های یادشده می‌توانند همه‌روزه برای تهیه بلیت از ساعت ۹ تا ۱۷ به صورت حضوری یا اینترنتی اقدام کنند،موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران همه روزه تا ساعت ۱۹ میزبان علاقه‌مندان است.

فهرست مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

تاریخچه مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در باغ بزرگی به مساحت حدود 11 هکتار در شمال تهران قرار دارد که از زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار می باشد. بناهای این مجموعه متعلق به دوره های قاجار و پهلوی می باشد.

ابتدا شاهان قاجار این مکان خوش آب و هوا را جهت اقامت ییلاقی خویش برگزیدند. فتحعلی شاه قاجار برای تفریحات تابستانی خود دستور می دهد تا در منطقه ای خوش آب و هوا خارج از شهر تهران که وسعتی بسیار کمتر از امروز داشت باغی مصفا بسازند. درکنار روستایی که «گُرده وی» یا «گُرده به» خوانده می شد و در نیاوران امروز قرار داشت به جای نیزاری که در همسایگی روستا واقع بود باغ را ساختند. باغ ییلاقی فتحعلی شاه که در جای نیزار ایجاد شد را «نی آوران» نامیدند که بعدها به نام «نیاوران» مشهور شد. محمدشاه نیز در همین باغ بنای کوچک و ساده ای بنا کرد و به دنبال او ناصرالدین شاه «کاخ صاحبقرانیه» را در این باغ ساخت. آخرین بنایی که در دوران قاجار در این باغ ساخته شد مشهور به کوشک احمدشاهی است.

در زمان حکومت پهلوی دوم، برخی از بناهای کوچک این باغ تخریب شد و کاخ نیاوران با سبکی مدرن جهت سکونت وی و خانواده اش ساخته شد.

 

 مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
کاخ نیاوران

اکنون محوطه کاخ شامل کاخ اختصاصی نیاوران، کاخ صاحبقرانیه و موزه حوضخانه، کوشک احمدشاهی، موزه جهان نما، کتابخانه اختصاصی، موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران و باغ کتیبه ها می باشد.

در سال 1357 این کاخ توسط نیروهای انقلابی تسخیر شد و در سال 1360 به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده شد. در سال 1365 کاخ موزه نیاوران برای اولین بار گشایش یافت. در سال 1368 مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی در محل مدرسه اختصاصی راه اندازی شد و یکسال بعد فضاهای جانبی آن به خوابگاه پسران اختصاص یافت.

در سال های بعد موزه جهان نما (1376)، کاخ صاحبقرانیه و موزه حوضخانه (1377)، کوشک احمدشاهی (1379)، کتابخانه سلطنتی (1383) و موزه خودروهای اختصاصی (1391) نیز در معرض بازدید عموم قرار گرفت.

انتهای خبر

‫2 دیدگاه ها

  1. نکته جالبی که در مورد نیاوران هست و پیشنهاد میدم شما هم اضافه کنید اینه که در گذشته نیاوران روستایی بودمعروف‌ترین روستا در آن ناحیه روستای «گرده وی»بود و نیزاری در همسایگی این روستا قرار داشت به دستور فتحعلی شاه در محل نیزارها باغ و کاخ ییلاقی را ساختند. به همین دلیل باغ ییلاقی فتحعلی شاه با نام «نی آوران» شناخته می‌شد که به مرور زمان، به «نیاوران» تبدیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا