اخبار

برگزاری ۴ جشنواره گردشگری در زرند

جشنواره‌ گردشگری گیاهان دارویی و سبزیجات معطر روستای گرگاک،جشنواره بادام روستای دَرخیز، جشنواره کماچ روستای مطهرآباد و جشنواره شترسواری روستای سیریز در هفته‌های پیش رو برگزار می‌شود.

به‌گزارش هومسا، محمد اسلامی، رئیس اداره ميراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان زرند سه‌شنبه ۲۱ تیرماه جاری دراین‌باره اظهار کرد: با پیش‌‌بینی‌هایی که در ابتدای سال‌جاری انجام شده است، مقرر شد ۳۴ جشنواره در مناطق مختلف شهرستان زرند برگزار شود که خوشبختانه تاکنون ۶ جشنواره برپا شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه زرند، به عنوان شهر جشنواره‌های کشور شناخته شده و از سویی جشنواره‌های گیاهان دارویی و سبزیجات معطر روستای گرگاک، بادام روستای دَرخیز، کماچ روستای مطهرآباد و شترسواری روستای سیریز نیز با استقبال خوبی مواجه شده است؛ بنابراین براساس درخواست‌های مردمی جشنواره‌های مذکور در تقویم جشنواره‌های شهرستان زرند گنجانده و برگزار می‌شود.

زرند پایتخت جشنواره‌ گردشگری

زرند

رئیس اداره ميراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان زرند بیان کرد: تاریخ و تمدن، منابع و مواهب طبیعی، کشاورزی، عشایری، روستایی شهرستان زرند تنها یکی از مهم‌ترین دلایل برگزاری جشنواره‌های مذکور‌ است و در تلاشیم با معرفی حوزه‌های مختلف صنعت گردشگری و سرمایه‌گذاری‌هایی که در این صنعت انجام شده پایه‌گذار برگزاری جشنواره‌هایی با عنوان زرند، پایتخت جشنواره‌های ایران باشیم که بدون شک ره‌آورد این جشنواره‌ها رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

محمد اسلامی با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری به عنوان صنعتی ازرآور همزمان هم به تولید ثروت و هم به کاهش بیکاری منجر می‌شود خاطرنشان کرد: هر آنچه که در طبیعت شهرستان زرند وجود دارد ظرفیتی برای برگزاری یک جشنواره است، جشن‌هایی که با نهادینه‌ شدن آن‌ها فرهنگ گردشگری رونق می‌گیرد و اقتصاد شهرها و روستاها نیز شکوفا می‌شود.

جشنواره گردشگری شَده‌بافی زرند

جشنواره گردشگری

 

محمد اسلامی همچنین شنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۱ با اشاره به اینکه جشنواره شَده‌بافی زرند در قالب ۲۰ غرفه صنایع‌دستی و تولیدات روستایی و با تاکید بر معرفی و ترویج هنر شَده‌بافی برگزار شد اظهار کرد: در جشنواره شَده‌بافی بیش از ۵۰۰ اثر تولید شده از اسپند در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

مدیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان زرند افزود: شَده‌بافی یا همان اسپندبافی هنری است که بانوان خوش ذوق زرندی با استفاده از دانه‌های گیاه اسپند یا همان دشتی خلق و به عنوان وسایل تزئینی خانه‌ها استفاده می‌کنند.

او ادامه داد: در سال‌های اخیر برای معرفی این هنر اصیل و بومی شهرستان زرند بزرگ‌ترین پرچم اسپندی در برج میلاد تهران به معرض نمایش گذاشته شد و مدت‌ها به سالن اصلی همایش این برج جلوه‌ای خاص بخشید.

 اسلامی بیان کرد: گیاه اسپند در طب اسلامی دارای خواص درمانی زیادی است که بیشتر مردم از این خواص آگاهی ندارند و برگزاری این نوع جشنواره‌ها به معرفی این هنر کمک زیادی می‌کند.

مدیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان زرند خاطرنشان کرد: در حاشیه این جشنواره برنامه‌های فرهنگی و هنری نیز اجرا و به قید قرعه به شرکت‌کنندگان برگزیده جوایزی اهدا شد.

جشنواره گردشگری گیاهان دارویی و سبزیجات معطر زرند

جشنواره زرند

محمد اسلامی همچنین دوشنبه ۲۰ تیرماه جاری درباره جشنواره گردشگری گیاهان دارویی و سبزیجات معطر در روستای گرگاک زرند اظهار کرد: این روستا به دلیل داشتن سابقه‌ طولانی در کاشت سبزیجات معطر، رویش خدادادی گیاهان دارویی و همچنین داشتن آب و هوای مطبوع همواره میزبان خیل عظیمی از گردشگران بوده است.

رئیس اداره ميراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان زرند افزود: تاکنون دو جشنواره گیاهان دارویی و سبزیجات معطر و همچنین جشنواره قنات در روستای گرکاک برگزار شده که در تقویم جشنواره‌های شهرستان نیز آمده است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان زرند دارای محصولات کشاورزی و منابع طبیعی فراوانی است بیان کرد: برگزاری جشنواره‌ها به نوعی جشن شکرگزاری از نعمت‌های خداوند به شمار می‌رود که در طول سال به بهترین شکل ممکن برگزار می‌شود.

اسلامی خاطرنشان کرد: چهار جشنواره تا قبل از فرا رسیدن ماه محرم‌الحرام، در نقاط مختلف شهرستان زرند برگزار خواهد شد.

شهرستان زرند

جشنواره گردشگری

زرند یکی از شهرهای استان کرمان در جنوب شرق ایران است. این شهر مرکز شهرستان زرند می‌باشد. فاصلهٔ شهر زرند تا کلان‌شهر کرمان ۷۵ کیلومتر است و در شمال غربی استان واقع شده است. وجه تمایز شهرستان زرند با دیگر شهرستان های استان کرمان منطقه ی جغرافیایی بسیار مناسب و داشتن صنعت های بسیار پیشرفته  است. همچنین در سالهای اخیر این شهرستان پیشرفت‌های بسیار زیادی در زمینه صنایع دستی مسی و تولید ظروف میناکاری و فیروزه کوبی و قلمزنی داشته که به همت مربیان صنایع دستی انجام گرفته است.

انتهای خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا