اخبار

دارابی:با بودجه های اندک‌ نمی توان نهضتی در موزه ها راه انداخت

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بودجه حوزه میراث و‌ موزه نسبت به سال ۱۴۰۰ دوبرابر افزایش یافته است، گفت: واقعیت این است با این بودجه های اندک‌ نمی توان نهضتی در موزه ها راه انداخت.

 

 

به گزارش هومسا،علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در همایش «روز جهانی موزه ها و هفته میراث فرهنگی» که صبح امروز در موزه ملی ایران برگزار شد،گفت:روز جهانی موزه،جشن موزه‌داران در سراسر جهان است،البته ما در آستانه روز جهانی و هفته میراث یکی از مجموعه داران پرتلاش استاد عباس نجات فتحی را در شهرستان شوشتر از دست داده‌ایم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود عنوان کرد: از ۷۹۰ موزه ای که در کشور است ۲۶۰ موزه در اختیار وزارت گردشگری می‌باشد و بخش اعظم آن مربوط به نهادهای مختلف است،بخش زیادی از این موزه‌ها به بخش خصوصی، دولتی و نهادهای مختلف تعلق دارد،ما در پی آن هستیم که تعامل خوبی بین بخش‌های مختلف ایجاد کرده و با هرگونه انحصار مقابله می‌کنیم. 

دارابی با بیان اینکه آنچه از گذشتگان و نیاکان و آثاری که برای ما به جای گذاشته شده نقش مهمی در توسعه جوامع بشری و تکمیل تاریخ جهان داشته است،گفت:آنچه به عنوان کاخ‌ها و مجموعه‌های تاریخی مشاهده می‌کنیم گویای انسان‌های خلاق و بزرگی است که در اعصار مختلف تلاش کردند هنرهای خود را در قالب‌های مختلف دارای ارزش برای ما به جای بگذارند،ما هم امروز به آن ها ادای احترام می‌کنیم.

وی در بخشی دیگر از اظهارات خود متذکر شد:منظومه فکری و گفتمان وزارتخانه مبتنی بر سه رکنِ تغییر، توسعه و تحول و فن‌آوری می‌باشد،اکنون مشغول تدوین سند چشم‌انداز برنامه تحول و برنامه هفتم توسعه و همچنین سند میراث فرهنگی و سند موزه‌ها می‌باشیم،در همین خصوص دست یاری به همه نخبگان، اساتید،تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد دراز می‌کنیم تا ما را در این حوزه کمک کنند،قانون تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستیو و لایحه شرح وظایف در جلسات متعدد با حضور مدیران و کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته است و مفاد مهمی در این قانون جانمایی شده است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد:در سال ۱۴۰۱ بودجه حوزه میراث و‌موزه نسبت به سال ۱۴۰۰ دوبرابر افزایش یافته است،واقعیت این است که با بودجه کم نمی‌شود نهضت بزرگی برای موزه ایجاد کرد، از همین رو انجمن خیران میراث فرهنگی که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت شده در هفته آینده موجودیت پیدا می‌کند و براساس آن مؤدیان مالیاتی کمک خود را به موزه‌ها و میراث فرهنگی می‌توانند اهدا کنند. از طریق این انجمن می‌توان کمک‌هایی را از خارج کشور دریافت کرد که اگر این اتفاق رخ دهد اقدمات بزرگی برای موزه‌داری و بناها می‌توان انجام داد.

 

انتهای خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا