اخبار

ماجرای ریزش دیوار مسجد وکیل چه بود؟

خبر ریزش دیوار مسجد وکیل شیراز که در این چند روزه نگرانی بسیاری از دغدغه‌مندان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را با خود به دنبال داشت،از کجا آغاز و به کجا ختم شد؟

 

به گزارش هومسا،چندی پیش اخباری مبنی بر ریزش بخشی از عرصه و زمین مسجد وکیل شیراز در برخی از رسانه‌ها منتشر شد که با واکنش بسیاری از مردم و مسئولین میراث فرهنگی رو‌به‌رو شد.

فهرست مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

تکذیب خبر

پس از انتشار این خبر و حجم زیاد واکنش ها در فضای مجازی،برخی از رسانه ها همچون همشهری آنلاین نقل قولی از حسین عباسی مهر مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی شیراز مبنی بر نادرست بودن خبر نشست و ریزش مسجد وکیل شیراز منتشر کردند.

وی با تاکید بر نادرست بودن اخبار منتشر شده گفته بود که در شرق در ورودی مسجد، یک دالان و سرویس بهداشتی وجود دارد که آن سوی دیوار سرویس بهداشتی و خارج از محوطه مسجد، دو هفته قبل فرونشست داشت.

عباسی همچنین تاکید داشت که این فرونشست هیچ تاثیری بر بنای مسجد تاریخی وکیل نداشته است.

 

فرونشست در بازار وکیل شیراز
مسجد وکیل

روایت مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان فارس

سید موید محسن‌نژاد،مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس نیز در اینباره گفت:پیروی درخواست هیئت‌امنای مسجد وکیل مبنی بر مرمت سرویس بهداشتی، پس از تهیه طرح و بازدید میدانی در محل و تشکیل دو جلسه با نمایندگان اوقاف، شهرداری و هیئت‌امنا و دستگاه‌های اجرایی از جمله آبفا و اداره  برق تصمیم بر آن شد که تخیله فاضلاب از طریق سیستم مرکزی شهری انجام شود.

وی افزود:حین بازدید میدانی کارشناسان معاونت میراث‌ فرهنگی، متوجه کم شدن ضخامت سقف گاوچاه در کنار سرویس بهداشتی‌ها شدند، که طی یک مکاتبه و تماس با هیئت‌امنا برای جلوگیری از بروز خطر مقرر شد مسیر معبر کنار سرویس بهداشتی تا رفع آسیب مسدود شود.


 محسن‌نژاد بیان کرد:قسمتی در حدود یک متر در ۷۰ سانتی‌متر از سقف گاوچاه که کف کوچه را تشکیل می‌دهد طی این چند روز ریزش کرده، اما هیچ تهدیدی برای اصل بنا محسوب نمی‌شود و تقریباً این اتفاق در اکثر گاوچاه‌ها به سبب وجود رطوبت و سست شدن خاک قابل پیش‌بینی است.


وی همچنین اضافه کرد:مقرر شده  با همکاری شهرداری و هیئت‌امنا تحت نظارت کارشناسان میراث‌فرهنگی پروژه اصولی مرمت به زودی آغاز شود.

مسجد وکیل

مسجدی تاریخی که مربوط به دوره زندیان و واقع در شهر زیبای شیراز می‌باشد.

این میراث تاریخی ارزمشند که در سال 1187 هجری و همزمان با ساخت بنای بازار وکیل و میدان در زمان کریم خان زند با وسعتی بالغ بر 8 هزار و660 متر مربع به دستور کریم خان‌زند ساخته شده در غرب بازار وکیل و در انتهای راستهٔ شمشیرگرها واقع می‌باشد.

این مسجد دارای دو ایوان شرقی و جنوبی می باشد. معمارهای مسجد وکیل به منظور این که قبله مسجد با قبله شرعی مطابقت کند و از طرفی نمای مسجد با درهای فرعی بازار و خود بازار همخوانی داشته باشد، راهروها را به صورتی به صحن مسجد وصل کرده اند که در عین کجی تغییر زاویه صحن مشخص نباشد.

بازار وکیل

بازار وکیل نه تنها از مراکز خرید ارزان قیمت در شیراز به شمار می‌رود، بلکه یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است که برای خرید سوغاتی های شیراز مثل شیرینی‌های مختلف و عرقیجات یا پارچه‌های مرغوب مناسب است. در این بازار عطاری‌های زیادی وجود دارد که برای تمام محصولاتشان قیمت مناسبی ارائه می‌کنند. فرش‌های با کیفیت ایرانی را هم می‌توانید در این بازار پیدا کنید. در بخش غربی بازار چهارسوق می توانید بازار ترکش دوزها را پیدا کنید که یکی از بهترین مراکز فروش فرش ایرانی است. بازار وکیل از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری شیراز شناخته می‌شود و گردشگران بسیاری فقط برای تماشای این شیراز به آن سر می‌زنند.

 

بازار وکیل
بازار وکیل شیراز

انتهای خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا