اخبار

مراسم گرامی‌داشت روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی برگزار شد

مراسم گرامی‌داشت روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی امروز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در محل موزه ملی ایران برگزار شد.

به‌گزارش هومسا،در این مراسم که با حضور تعدادی از مسئولان کشورهای خارجی و مدیران موزه‌های چند کشور و مسئولانی از وزارت امور خارجه و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، از برترین‌های موزه‌داری و تعدادی از پیشکسوتان این حوزه تجلیل به عمل آمد.

علیرضا دلخوش مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه در این مراسم در بخشی از اظهارات خود بیان کرد:فعالیت‌های موزه‌ها بخشی از فعالیت‌های دیپلماسی و جزو لاینفک قدرت نرم کشورها به حساب می‌آید،کشورهایی که دارای تمدن کهن هستند، موزه‌ها و نمایشگاه‌هایی دارند که این‌موزه‌ها بیانگر قدرت نرم آن‌هاست. فعالیت یک موزه در کشور نشان‌دهنده جایگاه تمدنی آن کشور است.

در ادامه این همایش جبرئیل نوکنده رئیس‌کل موزه ملی ایران در قسمتی از اظهارات خود عنوان کرد:بعد از دو سال از شیوع کرونا خوشبختانه شاهد حضور علاقه‌مندان در موزه‌ها هستیم،موزه‌ها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین هسته‌های فرهنگ همیشه قدرتمند ظاهر شدند و این مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی فراتر از تشکیلات اداری است.

مرتضی ادیب‌زاده مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی نیز در این مراسم گفت:موزه‌ها می‌توانند پلی آموزنده بین گذشته و حال باشند. ارتباط، تعامل و مخاطب‌محور بودن موزه‌ها به آن‌ها قدرت می‌دهد،گسترش دیپلماسی موزه‌ای و ارائه تصویری شایسته از جایگاه تمدنی و تاریخی ایران یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره‌کل موزه‌هاست،برای همین تقویت تعامل و ارتباط با موزه‌های مهم دنیا را در دستور کار داریم.

سیداحمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران نیز در این مراسم گفت:موفقیت موزه‌ها نقش مهمی را در موفقیت یک جامعه ایفا می‌کند و روند توسعه‌ای پایدار با نگاهی به موفقیت‌های موزه‌ای تحقق می‌یابد،اگر دنیای امروز درگیر ناهنجاری‌هایی شده است برای این است که برخی قدرت‌ها به دنبال حذف و فراموشی گذشته جوامع هستند، در حالی که آینده یک جامعه با نگاه دقیق و کارشناسی به گذشته آن ساخته می‌شود.»

وی اظافه کرد:موزه‌داران وظیفه بسیار مهمی دارند و وقتی جامعه‌ای مورد انتقاد قرار می‌گیرد که در چه سطحی از توسعه است، باید به این موضوع توجه داشت که جایگاه موزه‌ها در توسعه یک جامعه چه بوده است. موزه امروز اهمیتی دوچندان بیش از گذشته دارد و نباید تنها به‌عنوان یک مکان برای نمایش اشیای تاریخی تلقی کرد، بلکه باید به آن به‌عنوان یک پله برای رشد و ترقی جامعه نگاه کرد.

 

در پایان این مراسم از علیرضا دلخوش مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، حسین شاملی سرپرست موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت، محمد مدادی مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخی طبیعی و ذخایز ژنتیکی سازمان محیط زیست، غلامرضا خواجه سروی مدیر‌عامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، حصل خانجانی مدیر موزه دست‌بافته‌های داری ترکمن، فرزانه طاهری دیر موزه کودکی ایرانک، نصرالله عباسی مجموعه‌دار فسیل استان زنجان، نصرالله یعقوبی مجموعه‌دار اسناد تاریخی مشکین‌شهر، عبدالمجید آباد مجموعه‌دار چینی گل و مرغ فارس و نرجس خاتون شیخ علیا لواسانی اهداکننده ۸۵۵ قلم شیء به موزه ملی ایران با حضور قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تجلیل به عمل آمد.

انتهای خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا