ایران‌ را بگردیمتهران‌گردی

موزه دارآباد ؛ نمایش حیات وحش ایران

موزه‌ی معروف طبیعت و حیات وحش ایران یکی از جاهای دیدنی تهران است که در منطقه‌ی دارآباد قرار دارد. در موزه دارآباد انواع نمونه‌های زیستی ایران و برخی کشورهای دیگر به نمایش گذاشته شده است؛ تا جایی که می‌توانید نمونه‌های کمیاب یا منقرض شده را در بخش‌های مختلف این موزه مشاهده کنید. اگر به تهران سفر کرده‌اید و یا ساکن این شهر هستید، بازدید از موزه‌ی طبیعت و حیات وحش ایران را از دست ندهید. ما در این مطلب به معرفی موزه دارآباد که یکی از بهترین موزه های ایران است و بخش‌های مختلف آن پرداخته‌ایم.

آشنایی با موزه دارآباد

موزه دارآباد که به موزه طبیعت و حیات وحش ایران معروف است، متشکل از بخش‌های مختلفی است که هم حیوانات تاکسیدرمی را در خود جای داده و هم از تعدادی گونه‌ی زنده‌ی جانوری نگهداری می‌کند. مساحت این موزه، حدود ۱۲۰۰۰ مترمربع است که ۲۵۰۰ متر مربع آن را ساختمان موزه تشکیل داده است. انواع نمونه‌های زیستی ایرانی و غیر ایرانی را می‌توانید در این موزه مشاهده کنید. بالغ بر ۲۶ گونه‌ی جانوری و ۱۶۵ گونه پرنده در قسمت‌های مختلف این موزه دیده می‌شود.

بخش‌های مختلف موزه دارآباد

موزه‌ی حیات وحش دارآباد دارای ۹ سالن است که هر کدام به جانوران مناطق خاصی تعلق دارد. این سالن‌ها به ترتیب عبارت‌اند از:

سالن آسیا، اروپا و آمریکای شمالی

موزه دارآباد

این سالن در قسمت ورودی موزه قرار دارد که جانواران تاکسیدرمی آسیایی، اروپایی و آمریکای شمالی در آن به چشم می‌خورند. طویل‌ترین مار دنیا به نام پیتون، طاووس هند، طاووس سریلانکا و ببر بنگال مهم‌ترین جانوران آسیایی این سالن هستند. همچنین جانورانی مانند شاموا، موس (بزرگترین گوزن دنیا)، گوزن زرد اروپایی، خرس قهوه‌ای، ببر سیبری و پرندگان زیادی هم در این سالن قرار دارند که از اروپا و آمریکای شمالی به ایران آورده شده‌اند.

سالن شمال ایران

موزه داراباد

در این سالن، گونه‌های جانوری متعلق به شمال ایران به نمایش گذاشته شده است. قوچ ارمنی، قوچ البرزی، شوکا، آهو، قرقاول، فلامینگو، گربه پالاس، سیاه‌گوش، گربه‌ی جنگلی، مارال، گراز، شاه بوف و فیل ماهی ۴ متری خزر از مهم‌ترین جانوران این بخش هستند.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین قسمت این سالن، قسمتی است که پوست آخرین قلاده از گونه‌ی منقرض شده‌ی ببر مازندران در آن نگهداری می‌شود. این ببر که به ببر هیرکانی، تورانی و کاسپین نیز مشهور است از بزرگ‌ترین گربه‌سانان دنیا بوده که حدود ۵۰ سال پیش منقرض شده است.

رزرو آنلاین ویلا و اقامتگاه هومسا

سالن مرکز و جنوب ایران

موزه دارآباد

در این سالن، پراکندگی گونه‌های جانوری بخش مرکزی و جنوبی ایران به تصویر کشیده شده است. گور ایرانی و یوزپلنگ ایرانی از کمیاب‌ترین پستانداران جهان هستند که در این سالن دیده می‌شوند. این دو گونه در معرض انقراض قرار دارند و در حیات وحش ایران به شدت از آن‌ها محافظت می‌شود. پرندگان بومی و مهاجر به همراه جانورانی مانند انواع مارها و مارمولک‌ها، لاشخورها، کاراکال، شغال‌ها و کفتارها نیز در این سالن به چشم می‌خورند.

سالن آفریقا

موزه دارآباد

در سالن آفریقای موزه دارآباد انواع فیل‌ها، گاوسانان، گربه‌سانان و کرگدن‌های حیات وحش آفریقا به نمایش در آمده‌اند. در این سالن می‌توانید موارد دیدنی و جذاب زیادی را مشاهده کنید؛ مانند: ساق پای فیلی که روی آن کنده‌کاری شده، شاخ و جمجمه‌ی گاو وحشی آفریقایی و یا عاج فیل عظیم‌الجثه‌ی آفریقایی.

سالن آبزیان و خزندگان

موزه دارآباد

این سالن، علاوه بر خزندگان و آبزیان تاکسیدرمی، انواع جانوران زنده را نیز شامل شده است. ماهی‌های آب شیرین آسیایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی به همراه ماهی‌های آب شور خلیج فارس، مهم‌ترین جانوران زنده‌ی سالن آبزیان هستند. این سالن یک بخش برکه‌ای دارد که پرندگان و دوزیستان زنده در آن نگهداری می‌شوند و از پشت شیشه می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که برای رفتن به سرزمین لاک پشت ها دارآباد مقصد واقعی شماست! این برکه‌ی زیبا که در گوشه‌ای از سالن آبزیان قرار دارد به سرزمین لاک‌پشت‌ها نیز معروف شده و بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان است.

بیشتر بخوانید: بوستان آب و آتش

سالن زمین شناسی

موزه دار آباد

این سالن بخش‌های مختلفی دارد که هر کدام به دوران مختلف زمین‌شناسی و انواع مباحث مربوط به این حوزه اختصاص یافته است. این بخش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بخش دیوراماها (شامل دوران‌ مختلف زمین‌شناسی)
  • بخش فسیل‌شناسی (آثار و بقایای موجودات زنده، مربوط به میلیون‌ها سال قبل)
  • بخش کانی‌شناسی (کانی‌ها و سنگ‌های دارویی، صنعتی و ساختمانی)
  • فروشگاه صنایع دستی (کالاهای زیبای صنایع‌دستی ایران)

سالن حشرات و پروانه‌ها

موزه دارآباد

در این سالن که بسیار جذاب است و می‌تواند بازدیدکنندگان را ساعت‌ها سرگرم کند، انواع بومی و غیر بومی پروانه‌ها، قاب‌بالان، عقرب‌ها، رتیل‌ها و بندپایان از ۸ منطقه‌ی اصلی جهان جمع‌آوری و نگهداری می‌شوند. این ۸ منطقه عبارت‌اند از: قاره‌ی کهن، قاره‌ی جدید، دنیای گرمسیری جدید، آفریقای گرمسیری، هند و مالزی، استرالیا، جنوبگان و جزایر اقیانوسی.

سالن گیاه شناسی

موزه دارآباد

در سالن گیاه‌شناسی موزه دارآباد حدود ۶۰۰ گونه‌ی گیاهی از مناطق گوناگون ایران به چشم می‌خورد. این سالن در واقع اولین موزه‌ی گیاهی ایران است که در سال ۱۳۹۴ راه‌اندازی شده و بخش‌بندی آن بر اساس نواحی جغرافیای گیاهی صورت گرفته است. در این سالن حدود ۵۰ گونه‌ی بومی نیز وجود دارد. همچنین تاکسیدرمی زرافه که بسیار عظیم‌الجثه است به همراه تعدادی تاکسیدرمی دیگر هم در این سالن نگهداری می‌شود.

محوطه باز دارآباد

در اطراف سالن‌های موزه دارآباد محوطه‌ی بازی با وسعت زیاد وجود دارد که بسیار سرسبز و زیباست. اگر در بهار و تابستان به این موزه بروید با هوای بسیار مطبوع و دلپذیری مواجه خواهید شد. این محوطه نیمکت‌هایی دارد که می‌توانید روی آن‌ها استراحت کنید. همچنین می‌توانید نمایی زیبا از شهر تهران را از این فضای باز، مشاهده کنید.

در فضای بیرونی موزه، قفس‌های کوچک و بزرگی وجود دارد که حیوانات زنده را در آن‌ها نگهداری می‌کنند. طاووس نر، عقاب، شاه‌بوف، کاسکو، طوطی، کبک، خرگوش و بسیاری از جانواران دیگر را می‌توانید از پشت قفس‌های این قسمت مشاهده کنید و با سبک زندگی‌شان آشنا شوید.

رویا پارک

رویا پارک دارآباد

در رویا پارک حواس پنج‌گانه‌ی شما به چالش کشیده می‌شود. مجموعه‌ی رویا پارک شامل صد اثر است که بیشتر بر حس بینایی تمرکز کرده؛ اما در کل تمام حواس را به بازی می‌گیرد! اتاق وارونه، اتاق بی‌نهایت، اتاق آیینه‌ها، ملاقات با آرش کمانگیر، ایستادن در کف دستان گوریل، سفر به کهکشان‌ها و…، اتفاقاتی هستند که در رویا پارک انتظار شما را می‌کشند.

یکی از جذابیت‌های رویا پارک این است که این امکان را دارید تا از تمام اتفاقاتی که برای‌تان می‌افتد، عکس بگیرید و روی لیوان، پیکسل یا تیشرت چاپ کنید. رویا پارک موزه دارآباد تنها پارک رویایی ایران است و شباهت زیادی به مدل‌های خارجی دارد؛ اما با فرهنگ ایرانی.

بیشتر بخوانید: ایران مال تهران

هیومن پارک

هیومن پارک اولین مجموعه‌ی تفریحی و علمی ایران است که عنوان بزرگ‌ترین تم‌پارک بدن انسان در خاورمیانه را نیز کسب کرده است. در این پارک می‌توانید سفری شگفت‌انگیز به نقاط مختلف بدن انسان داشته باشید. هیومن پارک، برخلاف تصور عموم که آن را مخصوص کودکان می‌دانند، برای همه‌ی سنین مناسب است و اطلاعات بسیار حیاتی و مهمی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

دکتر لند موزه دارآباد

دکترلند دارآباد

دکتر لند، یک بیمارستان مخصوص کودکان است. کودکان در این بیمارستان لباس پزشکی به تن می‌کنند و در نقش‌های مختلف پزشکی ظاهر می‌شوند. در پایان حضور در این مجموعه نیز به کودکان مدرک دکتر لند داده می‌شود. این بخش برای کودکان ۳ تا ۱۴ سال مناسب است.
امکانات موزه دارآباد

در موزه دارآباد علاوه بر امکانات عمومی مانند: سرویس بهداشتی، نیمکت‌های فضای باز برای استراحت، آب آشامیدنی و…، امکانات دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با برخی از این امکانات در ادامه آشنا شوید.

کتابخانه

کتابخانه‌ی دارآباد، علاوه بر کتاب‌های مرتبط با حیات وحش و محیط زیست، تمامی دستاوردهای تخصصی خود را نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. همچنین، می‌توانید در این کتابخانه به منابع غنی در حوزه‌ی محیط زیست، زمین‌شناسی و زیست جانوری دست پیدا کنید.

سینما شش بعدی

سینما 6بعدی موزه دارآباد

سینما شش بعدی، تکنولوژی‌ای است که تنها با یک عینک شما را وارد دنیایی هیجان‌انگیز و پر ماجرا می‌کند. در سینما شش بعدی موزه دارآباد سیستم ایجاد افکت لرزش، ضربه، حرکت چپ و راست، آب‌پاشی و وزش باد برای ۴۰ نفر هم‌زمان تعبیه شده است. همچنین ایجاد حس حرکت موش یا حشره زیر پای تماشاگران، هیجان فیلم در حال پخش را چند برابر می‌کند. مدت زمان هر ۲۰ فیلم این سینما، بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است.

بخش زنبور عسل

این بخش به منظور توسعه‌ی علم زنبورداری نوین در کشور، آغاز به کار کرد و پس از اندکی به مرکز تحقیقات زنبور عسل تبدیل شد. در این بخش بر اساس شناخت ابزار و ادوات زنبورداری، لقاح مصنوعی و تکثیر ملکه‌ی اصلی، رشد کیفی تولید زنبور عسل مد نظر قرار گرفته و راه‌های نوین زنبورداری بررسی می‌شوند. همچنین کلاس‌هایی پیرامون شناخت و تشخیص عسل ارگانیک، مباحث پژوهشی و مباحث ژنتیکی برای علاقه‌مندان برگزار می شود.

بخش دامپزشکی و فروش حیوانات

یک کلینیک دامپزشکی در مجاورت موزه دارآباد قرار دارد که انواع خدمات مربوط به حیوانات خانگی را ارائه می‌کند. بخشی از این کلینیک به فروش حیوانات اهلی مانند: گربه‌ها، پرندگان، خرگوش‌ها، سگ‌ها و لاک‌پشت‌ها اختصاص یافته است.

سالن آمفی‌تئاتر

موزه دارآباد

در موزه دارآباد سالن آمفی‌تئاتری با ظرفیت ۷۰ نفر وجود دارد که فیلم‌های آموزشی درباره‌ی محیط زیست و حیوانات در آن به نمایش گذاشته می‌شود. برخی کلاس‌های آموزشی و سمینارها و جلسات مربوط به حیات وحش و طبیعت نیز در این سالن برگزار می‌شود.

مسیر دسترسی به مجموعه دارآباد

 اگر می‌خواهید بدانید که دقیقاً موزه دارآباد کجاست، کافی است خود را به میدان نیاوران تهران برسانید. در آن‌جا به هرکسی بگویید موزه دارآباد، شما را راهنمایی می‌کند. در صورتی که با خودروی شخصی راهی این موزه هستید، باید از میدان نیاوران وارد خیابان دارآباد شوید و بعد از آجودانیه در خیابان موزه حرکت کنید تا به ورودی موزه برسید. همچنین امکان رفتن به موزه دارآباد با مترو نیز برای علاقه‌مندان فراهم است.

ساعت کار موزه در نیمه اول سال، ۸ تا ۲۰  و در نیمه‌ی دوم سال، ۸ تا ۱۸ است. برای آگاهی بیشتر درباره‌ی قوانین ورود، قیمت بلیط و… می‌توانید با شماره‌ی ۹۶۰۲۷۰۱۱ تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: کاخ نیاوران

اقامت در تهران

اقامت در تهران

در صورتی که مسافر تهران هستید، می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در تهران اقامت کنید. تهران بیش از ۳۰۰ جاذبه‌ی دیدنی دارد که موزه دارآباد یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. اگر می‌خواهید در نزدیکی این موزه اقامت داشته باشید، وارد سایت هومسا شوید و در میان اقامتگاه‌ها و ویلاهای تهران جست‌وجو کنید. می‌توانید به کمک پشتیبان سایت نیز بهترین گزینه را انتخاب کنید.

جمع بندی

موزه دارآباد یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران است که در کنار به تصویر کشیدن حیات وحش ایران، برخی جانوران و گیاهان دیگر کشورها و قاره‌ها را نیز به نمایش درآورده و در نوع خود یک موزه‌ی کامل در خاورمیانه محسوب می‌شود. سالانه گردشگران ایرانی و خارجی زیادی از این موزه دیدن می‌کنند و با زیست‌بوم‌های گوناگون جانوران آشنایی پیدا می‌کنند.

اگر می‌خواهید به موزه دارآباد بروید، حتماً فصل بهار یا تابستان را انتخاب کنید تا هم هوای خوبی را تجربه کنید و هم این‌که بتوانید از تمامی امکانات موزه استفاده کنید. در فصول سرد، ممکن است برخی امکانات موزه فعال نباشند.

یک دیدگاه

  1. بنظرم هرکسی باید حداقل یک بار از این موزه دیدن کنه و برای تک تک جاهاش زمان بذاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا