ایران‌ را بگردیمجاهای تاریخی

بندر لافت | چشم انداز سحرآمیز بادگیرها

سفر به قشم یکی از جذاب‌ترین سفرهایی است که می‌توانید در طول زندگی‌تان تجربه کنید؛ مقصدی متفاوت در ایران که با جاهای دیدنی خاصش تصورتان را نسبت به زیبایی تغییر می‌دهد و به یک سفر خاطره‌انگیز برای‌تان تبدیل می‌شود. از جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فردش مانند دره ستاره ها در قشم و جزایر ناز گرفته تا مراکز خرید و سواحل معروفش که یک تجربه خاص از سفر را برای‌تان رقم می‌زند. در این مقاله به سراغ یکی از این جاهای دیدنی قشم یعنی بندر لافت می‌رویم و شما را با دیدنی‌ها و تفریحات این بندر تماشایی آشنا می‌کنیم. با ما همراه شوید.

از بندر لافت چه می‌دانیم؟

قدم به جزیره قشم می‌گذاریم و به سراغ یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران، بندر لافت می‌رویم. روستایی با معماری سنتی و دیدنی‌های منحصربه‌فرد که آن را به یکی از جاذبه‌های متفاوت قشم تبدیل کرده است. لافت زیبا که با بادگیرهای مشهورش، چشم‌اندازی تماشایی از معماری کویری را در جنوب ایران رقم می‌زند و غروب‌ها و طلوع‌هایی خیره‌کننده دارد.

بندر لافت

دیدنی‌های بندر لافت

بندر لافت، جاهای دیدنی زیادی دارد که گردش در این روستای بندری را دلچسب می‌کند.

بادگیرها، ویژگی منحصربه‌فرد معماری بندر لافت

یکی از ویژگی‌های جذاب روستای لافت، معماری سنتی و خاصی است که در این روستا به چشم می‌خورد و با بادگیرهای زیبایش شهرت پیدا کرده است. در بندر لافت که به بندر بادگیرها شناخته می‌‍شود، خانه‌ها در نزدیکی هم ساخته شده‌اند و روستا بافتی متراکم دارد. همین بافت متراکم باعث شده است، بادگیرها به صورت ردیفی و در نزدیکی هم قرار بگیرد و منظره‌ای زیبا به وجود بیاورد.

بادگیرهایی که به صورت دو طرفه یا چهار طرفه ساخته و برخی از آن‌ها با شکل‌های سنتی ایرانی تزئین شده‌اند. بادگیرهایی که پر حجم و بزرگ هستند تا بتوانند خنکای نسیم دریا را به داخل خانه‌ها بکشانند و در گرمای جنوب، خانه‌ها را خنک نگه دارند.

کوچه‌های روستا هم به مانند دیگر کوچه‌های روستاها و شهرهای جنوب ایران تنگ و باریک ساخته شده است تا سایه‌ای برای رهگذران باشند و آن‌ها را از آفتاب در امان نگه دارند.

روستای لافت

مرز بین بافت قدیمی و جدید روستا را در بام لافت ببینید

اگر دوست داشته باشید در سفر به لافت، یک منظره جالب و متفاوت ببینید، خودتان را به محلی به نام بام لافت برسانید. مکانی که در مرز بافت قدیمی و جدید روستا قرار گرفته است و فرصت تماشای چهره دیروز و امروز بندر لافت را به شما می‌دهد. بافت قدیمی بندر که با بادگیرهای زیبایش خودنمایی می‌کند و بافت جدید که به شکل سازه‌های امروزی ساخته شده است.

جنگل حرا | معجزه طبیعت در دل آب‌های خلیج فارس

یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های قشم و خلیج فارس، جنگل‌های حفاظت شده حرا است. جنگلی که شاهکار طبیعت در خلیج فارس محسوب می‌شود و می‌تواند در شرایط شوری آب رشد کند و دوام بیاورد. این جنگل‌ها با مد، زیر آب می‌رود و با جزر، از زیر آب بیرون می‌آیند.

برای بازدید از جنگل حرا می‌توانید از بندر لافت قایق بگیرید و همراه با یک راهنمای محلی، از اینجا دیدن کنید.

اجاره ویلا و سوئیت در قشم

ساحل بندر لافت و غروب جادویی آن

مگر می‌شود به قشم سفر کرد و از زیبایی‌های ساحل آن لذت نبرد. ساحل بندر لافت با قایق‌ها و لنج‌های کوچک و بزرگش که در کناره دریا کشیده شده است، تصویری فراموش‌نشدنی از ساحل جنوب در ذهن‌تان رقم می‌زند. غروب‌های ساحل بندر لافت هم بسیار زیبا و سحرآمیز است و بین محلی‌ها و مسافرانی که از لافت دیدن کردن، شهرت زیادی دارد.

غروب روستای لافت

جاهای تاریخی لافت

بندر لافت، یک بندر تاریخی است و جاذبه‌های تاریخی زیادی برای بازدید دارد.

چاه‌های تلا

چاه‌های تلا چاه‌هایی با عمق 3 تا 6 متر است که در گذشته برای ذخیره‌سازی آب شیرین روستا مورد استفاده قرار می‌گرفت. آب این چاه‌ها از طریق باران‌های فصلی و رگباری تامین و روی آن پوشیده می‌شد تا بعدا در زمان کم آبی مورد استفاده قرار بگیرد.

این چاه‌ها بین مردم قداست زیادی دارد و رشد درختان روستا را بسته به آب ذخیره شده در این چاه‌ها می‌دانند. به نظر می‌رسد قدمت این چاه‌ها به دوران هخامنشی و ساسانی باز می‌گردد.

چاه های تلا بندر لافت

زیارتگاه‌های بندر لافت | زیارتگاهی محصور در آب

روستای لافت مامن زیارتگاه‌های مختلفی مانند زیارتگاه شیخ موسی، شیخ شمس الدین و سید حسن منصور است که بین مردم احترام و ارزش زیادی دارند. مشهورترین آن‌ها زیارتگاه شیخ اندرآبی است که در یک جزیره خالی از سکنه قرار دارد و در زمان مد قسمت‌هایی از آن زیر آب می‌رود. ماهی‌گیران و دریانوردان احترام زیادی برای این زیارتگاه قائل هستند.

مساجد روستای لافت

یکی از جذابیت‌های بندر لافت مساجد زیبای این روستاست که به شیوه مساجد کشورهای عربی به صورت تک مناره ساخته شده‌اند و نشان دهنده مذهب سنی مردم این منطقه هستند.

مهم‌ترین مسجد لافت، مسجد جامع لافت (مسجد حضرت رسول) است که به عنوان مرکز اصلی روستا شناخته می‌شود.

مسجد روستای لافت

آب‌انبارهایی با سقف گنبدی

آب‌انبارها در کشور ایران اهمیت بسیاری داشته‌اند و در جنوب ایران از آن‌ها به عنوان برکه (به معنی محل ذخیره آب باران) یاد می‌کنند. لافت هم 34 تا آب انبار دارد که با سقف‌های گنبدی و رنگ سفیدشان شناخته می‌شوند.

مشهورترین آب انبار لافت، برکه سنگی است که در نزدیکی چاه‌های تلا قرار دارد. آب باران ابتدا به این برکه می‌ریزد و سپس به سمت چاه‌ها هدایت می‌شود.

اسکله باستانی لافت

بندر لافت یک اسکله قدیمی دارد که آثاری از دوران مادها، هخامنشیان و ساسانیان در آن به چشم می‌خورد. اسکله‌ای باستانی که با سنگ‌های لبه دار ساخته شده و 130 متر طول دارد.

گورستان‌های تاریخی لافت

هر جای تاریخی گورستان‌های جالب توجهی هم دارد که بازدید از آن‌ها شما را با تاریخ و فرهنگ آن منطقه بیشتر آشنا می‌کند. در لافت هم گورستان‌هایی به چشم می‌خورد که قدمت‌شان به صدها سال پیش باز می‌گردد و مشهورترین‌شان، به نام قبرستان دالمغفره شهرت دارد.

در گورستان‌های لافت یک نکته جالب توجه به چشم می‌خورد، اینکه روی بیشتر قبرهای قدیمی نشانه‌ای از یک نوع ظرف آبخوری وجود دارد که اهمیت آب را نزد مردم لافت را نشان می‌دهد.

قلعه نادری و قلعه پرتغالی‌ها هم از دیگر جاهای تاریخی بندر لافت محسوب می‌شود که اگر زمان کافی برای گشت‌وگذار در روستا داشتید می‌توانید نشانی آن‌ها را از اهالی روستا بپرسید.

بندر لافت قشم

امکانات بندر لافت

در بندر لافت به امکاناتی مانند سوپرمارکت، بازار، آلاچیق، درمانگاه، بانک و پارک ساحلی دسترسی دارید.

بهترین فصل سفر به روستای لافت و قشم

جزیره قشم در فصل‌های بهار و تابستان چندان برای سفر مناسب نیست و هوای گرم و شرجی اینجا، گشت‌وگذار در قشم را سخت می‌کند. بهترین زمان سفر به روستای لافت، آبان تا اردیبهشت است که هوا مطبوع می‌شود و شرایط لذت بخشی برای سفر به بندر و قشم فراهم می‌آورد.

اقامت در بندر لافت

برای اقامت در روستای لافت و قشم، گزینه‌های مختلفی دارید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی گرفته تا انواع خانه‌های محلی و سوئیت‌ها. برای اجاره سوئیت و ویلا در قشم یا اجاره اقامتگاه بوم گردی در قشم می‌توانید روی سایت هومسا حساب باز کنید و بدون دغدغه و به صورت آنلاین اقامتگاه مورد علاقه‌تان را از این سایت رزرو کنید.

بندر لافت جزیره قشم

مسیر دسترسی به بندر لافت

برای رسیدن به روستای لافت دو گزینه پیش روی‌تان دارید:

در راه اول می‌توانید از طریق تاکسی یا ماشین شخصی، با کمک جاده شمالی جزیره قشم خودتان را به روستای لافت برسانید. این مسیر در حدود 1 ساعت (بسته به محل اقامت‌تان) از شما زمان می‌گیرد.

در راه دوم می‌توانید به طور مستقیم و از طریق بندر عباس و بندر پل، با کمک کشتی راهی بندر لافت شوید و در روستا بگردید.

آشنایی با مردم روستای لافت

مردم روستای لافت سنی مذهب هستند و به زبان فارسی با لهجه بندری و قشمی صحبت می‌کنند. مردم به طور معمول لباس‌های سنتی می‌پوشند و بیشتر به کار لنج‌سازی، لنج‌داری، صیادی، تولید صنایع‌دستی، باغ‌داری و کشاورزی، علف‌چینی و دام‌داری می‌پردازند. در طول سال هم مردم مراسم مختلفی را در این روستا در کنار هم جشن می‌گیرند که مهم‌ترین آن‌ها، مولودی خوانی به مناسبت اعیاد مذهبی و رقص ازوا و باسک گویی است.

در رقص ازوا تعدادی از ناخداها و ماهی‌گیران به میان روستا می‌آیند و با ساز و دهل و طبل‌های بزرگ، رقص و پایکوبی می کنند. در مراسم باسک گویی هم شعرهای محلی را با آواز و نوا می‌خوانند و از آوازخوانی در کنار هم لذت می‌برند.

مردم روستای لافت

از بندر لافت چه سوغات و صنایع‌دستی بخریم

اگر دوست دارید از سفر به لافت سوغاتی با خود به یادگار بیاورید، می‌توانید روی سوغات و صنایع‌دستی مانند حصیرهای تزئینی، زری بافی، گلابتون دوزی، مصنوعات سوزن‌دوزی و انواع رطب و خرما حساب باز کنید.

در بندر لافت چه غذاهای سنتی بخوریم

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به جنوب، چشیدن طعم غذاهای این دیار است، اگر لافت را برای سفرتان انتخاب کردید، خوردن غذاهای خوشمزه‌ای مانند خورشت هواری، خوراک زی بن، گلمبا، بریانی، کاتغیا قاتق، ماهی برشته، سور و قلیه ماهی را از دست ندهید. همچنین از محلی‌ها سراغ خوراکی‌هایی مانند پیراشکی محلی یا نان پنیری را فراموش نکنید.

بادگیر بندر لافت

کلام آخر

سفری به قشم زیبا داشتیم و با بندر لافت آشنا شدیم. بندری تماشایی که زیبایی‌ها و شگفتی‌های فراوانی را در خود جای داده است و یک سفر خاطره‌انگیز برای شما رقم می‌زند. با مردم این بندر تاریخی آشنا شدیم و درباره تاریخ و فرهنگ این دیار اطلاعات جالبی به دست آوریم.

یک دیدگاه

  1. دوستانی که به قشم سفر میکنند به نظرم اکثرا تجربه گردش تو بندر لافت رو داشتن، معماری سنیت و درخت های نخلی که داره واقعا فضای چشم گیری داره به نظرم برای سفر بلند مدت خود لافت خیلی عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا