ایران‌ را بگردیمبریم سفرجاهای دیدنی

راهنمای سفر زمینی به آبادان 🛣️​🧳​🌅​

اگر در سفر زمینی به آبادان در استان خوزستان به سمت جنوب حرکت کنید، زمانی که به جنوبی‌ترین نقطه استان برسید، شهری را می‌بینید که روزگاری به عنوان مدرن‌ترین شهر ایران و خاورمیانه شناخته می‌شده است. آبادان که در جنوبی‌ترین بخش استان خوزستان واقع شده است یکی از مهم‌ترین شهرهای خوزستان بوده که به عنوان شهر اولین‌ها از آن یاد می‌شود. علت این امر نیز آن است که اولین پالایشگاه نفت خاورمیانه و ایران، اولین پتروشیمی ایران، اولین آتش‌نشانی ایران، اولین خط اتوبوس درون شهری، اولین پیست ماشین سواری، اولین سالن بیلیارد، اولین تاکسی تلفنی، اولین پیتزا فروشی، اولین زمین گلف و اسکواش، اولین پیست موتور سواری و اولین کودکستان در این شهر ساخته شده است.

وجود جاذبه‌های گردشگری متعدد، بازارهای منحصربه‌فرد و غذاهای بی‌نظیر سبب شده تا آبادان به عنوان یکی از شهرهای گردشگرپذیر جنوبی شناخته شود. هر ساله مسافران زیادی اجاره ویلا و سوئیت در آبادان را انتخاب می‌کنند تا گشتی در این شهر دیدنی بزنند. در این مقاله قصد داریم تا با مسیرهای دسترسی به آبادان آشنا شده و جاذبه‌های گردشگری آن را بشناسیم. برای تجربه سفر زمینی به آبادان و اقامتی راحت با هومسا همراه باشید.

سفر زمینی به آبادان

آب و هوا و بهترین زمان سفر زمینی به آبادان

شاید شما هم بدانید که شهر آبادان در دشت قرار گرفته است. از این رو آب و هوای آن بسیار شبیه به مناطق استوایی می‌باشد. دمای هوای آبادان در تابستان‌ها تا 50 درجه سانتی‌گراد رسیده که این گرمای شدید سبب می‌شود گردشگران اندکی در این فصل آبادان را برای سفر انتخاب کنند. در مقابل هوای آبادان در فصل‌های پاییز و زمستان و ماه‌های ابتدایی بهار خنک و معتدل می‌‌باشد. از این رو بهترین زمان سفر به این شهر نیمه دوم سال است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی آبادان | تجربه همنشینی صنعت نفت و رودخانه‌های خروشان

مسیرهای دسترسی به آبادان

روش‌های متعددی برای دسترسی به شهر آبادان وجود دارد. مسافران می‌توانند از طریق مسیرهای هوایی خود را به آبادان رسیده و یا انواع مسیرهای زمینی شامل قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی را امتحان کنند. رسیدن به آبادان از تهران با استفاده از هواپیما به طی مسافتی در حدود 660 کیلومتر نیاز داشته و در حدود 1 ساعت و 15 دقیقه به طول می‌انجامد. اما اگر قصد سفر به شکل زمینی را دارید، می‌توانید مسیرهای زیر را امتحان کنید.

سفر زمینی به آبادان

​✅​سفر زمینی به آبادان با اتوبوس

گردشگرانی که اتوبوس را برای سفر به آبادان انتخاب می‌کنند، باید بدانند که فاصله آبادان تا تهران به شکل زمینی در حدود 910 کیلومتر بوده و در حدود 11 ساعت و 30 دقیقه به طول می‌انجامد. بنابراین ممکن است سفر قدری خسته‌کننده باشد.

​✅​سفر زمینی به آبادان با قطار

شهر آبادان فاقد ایستگاه قطار بوده و گردشگرانی که سفر با قطار را انتخاب می‌کنند، باید بلیط خود را به مقصد یکی از شهرهای نزدیک یعنی اهواز یا خرمشهر بگیرند و سپس از این شهرها با استفاده از تاکسی یا اتوبوس خود را به آبادان برسانند.

فاصله تهران تا خرمشهر با قطار در حدود 18 ساعت و فاصله تهران تا اهواز در حدود 15 ساعت است. پس از پیاده شدن در هر یک از این شهرها نیز باید مسافتی 25 دقیقه‌ای از خرمشهر تا آبادان و یک مسافت تقریبا 2 ساعته از اهواز تا آبادان با اتوبوس یا تاکسی طی شود.

​✅​سفر زمینی به آبادان با ماشین شخصی

آن دسته از مسافرانی که سفر با ماشین شخصی خود را ترجیح می‌دهند، برای رسیدن به آبادان از تهران می‌توانند از دو مسیر استفاده کنند. مسیر اول از شهرهای قم، اراک، بروجرد، خرم‌آباد، اندیمشک، اهواز و خرمشهر عبور کرده و فاصله‌ای در حدود 895 کیلومتر دارد. مسیر دوم نیز یک مسیر 954 کیلومتری بوده که از شهرهای قم، کاشان، اصفهان، بروجن، ایذه و بندر ماهشهر می‌گذرد.

سفر زمینی به آبادان

جاهای دیدنی آبادان

جاذبه‌های گردشگری زیادی در شهر آبادان وجود داشته که سبب شده گردشگران زیادی این شهر را برای سفر انتخاب کنند. از جمله جاهای دیدنی در سفر زمینی به آبادان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سفر زمینی به آبادان

✔️​جزیره مینو

از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی آبادان جزیره مینو بوده که بین آبادان و خرمشهر واقع شده است. بخش عمده‌ای از مساحت این جزیره را درختان نخل پوشش داده است. در میان این درختان نیز جانورانی مانند گراز وحشی، روباه، جوجه تیغی و انواع پرندگان را می‌توان مشاهده کرد.

افرادی که در جزیره مینو زندگی می‌کنند با پرورش انواع دام و طیور روزگار می‌گذرانند. بسیاری از گردشگران جزیره مینو را برای چشیدن طعم بستنی‌های لذیذی که از شیر گاومیش درست می‌شود، انتخاب می‌کنند.

سفر زمینی به آبادان

✔️​اروند رود

از دیگر جاهای دیدنی شهر آبادان می‌توان به اروند رود اشاره کرد. اروند رود در مرز بین ایران و عراق قرار داشته و از شهرهای خرمشهر، آبادان و جزیره مینو می‌گذرد. این رود 84 کیلومتری که در عراق به نام شط‌العرب شناخته می‌شود، در نهایت خود را به خلیج فارس می‌رساند.

بومیان در این منطقه به ماهیگیری پرداخته که همین قایق‌ها و لنج‌های ماهیگیری جلوه بی‌نظیری به این منطقه بخشیده است. ساحل این رودخانه در هنگام طلوع و غروب آفتاب بسیار دیدنی است.

سفر زمینی به آبادان

✔️​موزه آبادان

اگر علاقمند به تاریخ و سفر زمینی به آبادان هستید، بازدید از موزه آبادان به شما پیشنهاد می‌شود. موزه آبادان یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران بوده که آثار بر جای مانده از دوران صفویه و قاجاریه را در خود جای داده است.

در سالن‌های فرعی این موزه نیز مجسمه‌های برنزی تاریخی، کوزه‌های سفالی، تجهیزات اسب سواری و مجسمه‌هایی که از حفاری‌های لرستان و ایلام به دست آمده است قرار گرفته‌اند. در این موزه در ایام نوروز یک نمایشگاه صنایع دستی نیز برگزار می‌گردد. یکی دیگر از سالن‌های فرعی این موزه نیز به کتابخانه، محل کنفرانس و نمایشگاه‌های فصلی اختصاص داده شده است.

سفر زمینی به آبادان

✔️​مسجد رنگونی ها

از دیگر بناهای تاریخی شهر آبادان می‌توان به مسجد رنگونی‌ها اشاره کرد که در نزدیکی پالایشگاه نفت آبادان واقع شده است. از آنجایی که معماران ساخت این مسجد بومیان میانمار و هند بوده‌اند، ساختمان این بنا به سبک هندی ساخته شده است. همین امر نیز زیبایی منحصر‌به‌فردی به این بنا بخشیده است.

مسجد رنگونی‌ها دارای دو مناره و چهار گنبد کوچک بوده که نمای خارجی آن بسیار شبیه بناهای هندی است. اما از نمادهای ایرانی مانند آینه‌کاری‌های ایرانی نیز در ساخت این مسجد استفاده شده است. همین امر نیز سبب شده تا مسجد رنگونی‌ها به عنوان نمادی از ترکیب معماری هندی و ایرانی شناخته شود.

سفر زمینی به آبادان

✔️​کلیسای سورت گاراپت

در کنار مسجد موسی بن جعفر آبادان یک کلیسای ارمنی قدیمی تحت عنوان کلیسای ارمنی سورت گاراپت واقع شده است. این کلیسا دارای گنبدهای مخروطی شکل و ستون‌های برنزی زیبایی بوده و به طور کلی از طراحی و معماری بی‌نظیری برخوردار است. بر سر در ورودی شرقی این کلیسا اطلاعاتی مانند نام کلیسا، تاریخ تاسیس و… نوشته شده است.

همانطور که گفته شد این کلیسا در کنار یکی از قدیمی‌ترین مساجد آبادان واقع شده است که اگر به معماری این دو بنا در کنار یک‌دیگر نگاه کنید متوجه می‌شوید که مناره‌های مسجد همسو با گنبدهای مخروطی کلیسا ساخته شده‌اند. این امر می‌تواند نشان‌دهنده یکتاپرستی دو دین مسیحیت و اسلام باشد.

سفر زمینی به آبادان

✔️​موزه پمپ بنزین آبادان

در سال 1316 شرکت نفت ایران و انگلیس پمپ بنزینی را در آبادان می‌سازد که این پمپ بنزین در حدود 70 سال بعد به عنوان یک موزه مورد استفاده قرار گرفته است. موزه پمپ بنزین برای علاقه‌مندان به تاریخ معاصر و آن دسته از افرادی که به تاریخ صنعت نفت علاقمندند یکی از جاذبه‌های دیدنی در سفر زمینی به آبادان به شمار می‌آید.

در این موزه می‌توان با تاریخچه صنعت نفت ایران آشنا شده و وسایل قدیمی نفتی را مشاهده کرد. این موزه دارای سه بخش اصلی می‌باشد. بخش اول موزه مختص تاریخ صنعت نفت ایران و آبادان از زمان کشف نفت در ایران تا تاسیس شرکت نفت و توسعه نفت در آبادان می‌‌باشد.

در بخش دوم ابزارها و وسایل قدیمی نفتی از جمله پمپ‌های نفت، مخازن نفتی و مته‌های حفاری قرار گرفته است. بخش سوم موزه پمپ بنزین آبادان را نیز به نمایشگاه‌های موقت اختصاص داده‌اند. نمایشگاه‌های برگزار شده در این بخش بیشتر در مورد محیط زیست، فرهنگ و هنر خوزستان و تاریخچه آبادان است. بازدید از این موزه در تمامی روزهای هفته به جز دوشنبه‌ها از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر امکان‌پذیر می‌باشد.

سفر زمینی به آبادان

✔️​رودخانه بهمنشیر

زمانی که به آبادان سفر کردید، بازدید از رودخانه بهمنشیر را فراموش نکنید. رودخانه بهمنشیر که یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های آبادان می‌‌باشد، در ورودی این شهر واقع شده است. اسکله رودخانه بهمنشیر نمای زیبایی از بازار ماهی فروش‌ها و لنج‌های چوبی را به نگاه گردشگران هدیه می‌کند. در ضمن مسافران می‌توانند در این رودخانه به قایق سواری نیز بپردازند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی خوزستان و تمدن ۹ هزار ساله آن

بازارها و مراکز خرید آبادان

بسیاری از افراد با هدف سر زدن به بازارهای متعدد آبادان این شهر را برای سفر انتخاب می‌کنند. از جمله مهم‌ترین بازارهای آبادان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سفر زمینی به آبادان

​☑️​بازار مرکزی آبادان

بازار مرکزی آبادان یکی از اولین مراکز خریدی بوده که به شکل مدرن در شهر آبادان ساخته شده است. این بازار در نزدیکی ساحل اروندرود قرار گرفته و شامل دو طبقه بازار بزرگ می‌شود. مسافران در این بازار می‌توانند تمامی اقلام مورد نیاز خود از کیف و کفش و پوشاک تا لوازم منزل و محصولات کشاورزی را پیدا کنند. قیمت اجناس در بازار مرکزی آبادان بسیار مناسب بوده که در زمان تخفیف‌ها این قیمت‌های مناسب نیز شکسته می‌شود.

سفر زمینی به آبادان

​☑️​بازار ماهی‌‌ فروشان

روبه‌روی بازار مرکزی آبادان بازار ماهی‌ فروشان آبادان واقع شده است که مسافران زمان سفر زمینی به آبادان می‌توانند خرید عمده ماهی و محصولات دریایی خود را در این بازار انجام دهند. بازار ماهی‌ فروشان یکی از مراکز مهم فروش ماهی در جنوب ایران بوده که محصولات دریایی متنوعی را می‌توان در آن یافت.

سفر زمینی به آبادان

​☑️​بازار ته لنجی‌ ها

بازار ته لنجی‌ های آبادان منبع انواع کالاهای خارجی با قیمت مناسب است. این بازار از جمله مهم‌ترین بازارهایی بوده که گردشگران را به خود جذب می‌کند. البته بازارچه‌های ته لنجی زیادی در مناطق ساحلی ایران وجود داشته که کالاهای خارجی را از کشورهای دیگر وارد کرده و با قیمت مناسبی عرضه می‌کنند که در این میان بازار ته لنجی‌ های آبادان یکی از متنوع‌ترین و بزرگترین این بازارها می‌باشد.

گردشگران در این بازار می‌توانند انواع محصولات خارجی مانند لوازم خانگی، پوشاک، مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف، کفش و… را با قیمتی پایین‌تر از سایر بازارها خریداری کنند.

سفر زمینی به آبادان

​☑️​بازار کویتی‌ها

از دیگر بازارهای قدیمی شهر آبادان که در سال 1300 تاسیس شده است می‌توان به بازار کوییتی‌ها اشاره کرد. این بازار از همان ابتدای تاسیس به عنوان یکی از مراکز تجاری مهم آبادان شناخته می‌شد. بازار کویتی‌ها یک بازار سرپوشیده بوده که انواع پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی را می‌توان با قیمت مناسب در آن پیدا کرد. قیمت مناسب و تنوع کالا سبب محبوبیت این بازار شده است.

سفر زمینی به آبادان

اقامت در آبادان

گردشگرانی که به شهر آبادان سفر می‌کنند، جهت اقامت در این شهر می‌توانند به سراغ هتل‌های بزرگ آبادان اعم از هتل نخل، هتل کیوان، هتل آزادی و هتل کاروانسرای آبادان رفته و یا سوئیت‌ها و آپارتمان‌های موجود در این شهر را برای اقامت انتخاب کنند. برای سهولت در رزرو اقامتگاه می‌توان از طریق سایت هومسا اقدام کرد.

برای سفر زمینی به آبادان آماده‌اید؟

شهر آبادان دومین شهر مهم خوزستان پس از اهواز بوده که به عنوان شهر نخستین‌ها شناخته می‌شود. وجود جاذبه‌های گردشگری زیاد از یک سو و برخورداری از بازارهای متعدد از سوی دیگر سبب شده تا گردشگران زیادی آبادان را برای سفر انتخاب کنند. در بالا مسیر‌های سفر به آبادان و تعدادی از جاذبه‌های گردشگری این شهر را معرفی کردیم. شما تجربه سفر به این شهر را داشته‌اید؟ از تجربیات سفرهای زمینی خود برای ما بنویسید و این مقاله را برای دوستان علاقمند به جنوب ایران بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا