ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

جاهای دیدنی آبادان | تجربه همنشینی صنعت نفت و رودخانه‌های خروشان

جاهای دیدنی آبادان، بسیار زیاد و متنوع هستند و بدون شک نمی‌توان در سفری کوتاه حتی نیمی از آنها را دید. صنعت نفت آبادان، رکن اساسی زندگی مردم جنوب ایران را شکل می‌دهد. این شهر بر دریایی از نفت واقع شده و وجود بزرگترین پالایشگاه نفت کشور، آن را به قطب صنعتی بزرگ تبدیل کرده است.

طبیعت نیز، دست بخشنده خود را در قالب رودهای خروشان، تالاب‌ها و‌ زیستگاه‌ گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی به این شهر عرضه نموده است. وجود این دو عامل، به همراهی فرهنگ گرم و مهمان‌نوازی بی‌نظیر اهالی خونگرم جنوب، آبادان را به شهر عشق و صفا ملقب می‌کند.

در این مطلب:

  • با پیشینه تاریخی و جغرافیایی آبادان و موقعیت آن در منطقه آشنا می‌شویم.
  • با هم به سیاحتی از جاهای دیدنی آبادان و جزایر اطراف آن می‌پردازیم.
  • در مضیف به مهمانی رفته و قهوه عربی می‌نوشیم.
  • در این اثنا نیز از تجربه شب‌مانی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سوییت‌های هومسا لذت می‌بریم.

ما را در این سفر هیجان‌انگیز همراهی کنید.

شهرک-صنعتی-خودرو-در-ابادان

فهرست مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

آبادان؛ شهر آب و آتش

شهر آبادان با داشتن یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی، بر دریایی از نفت آرمیده است. فاصله ۵۳ کیلومتری آن با خلیج فارس و نزدیکی با مرز دو کشور کویت و عراق نیز، موقعیت استراتژیک آن را تثبیت و آن را به یکی از مهم‌ترین شهرهای خاورمیانه تبدیل نموده است. بندر خرمشهر، در فاصله ۱۵ کیلومتری این شهر واقع شده و پیوندهای فرهنگی دیرینه و محکمی با آبادان دارد. به اعتقاد بسیاری از مورخان، آبادان حتی پیش از زمان مورخ بزرگ هرودت، سکونت‌پذیر بوده و قدمت تمدنی دیرینه در آن نهفته است. نام پیشین آن بهمن شیر است که اکنون بر یکی از رودخانه‌های آن و از شاخه‌ای پرآب کارون، نهاده شده است. معنای نام کنونی آن، چنانچه واضح است به جایی آباد و باصفا و پررونق برمی‌گردد.

وجود کار و پیشه در این شهر صنعتی، آن را تا سال ۱۳۵۵ به پرجمعیت‌ترین شهر استان بدل نموده بود. اما پس از انقلاب، جمعیت این شهر رو به کاهش نهاد و در جریان جنگ تحمیلی نیز، برای مدتی به اشغال نیروهای عراقی درآمد. بر اساس تاریخچه ذکر شده و مستند، این بندر زمانی از لحاظ کشتیرانی، دارای اعتبار و رونقی بی‌نظیر بوده و عروس شهرهای جنوب ایران، نامیده می‌شده است.

کلیسای-سورت-کایاپت-در-آبادان

جاهای دیدنی آبادان

هنگامی که به قصد دیدار از آبادان بار سفر می‌بندید، شاید ندانید که دیدنی‌های این شهر بیش از آن است که بتوان در سفری کوتاه گنجاند. اما با ورود به شهر، بی‌شک نظرتان نسبت به دیدنی‌های فراوان و بی‌نظیر آن جلب می‌شود.

برای داشتن اقامتی دلپذیر در ایام سفر، کافیست نسبت به رزرو آنلاین یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا سوییت‌های مجهز هومسا اقدام نمایید.

یک خیابان و دیدنی‌های فراوان!

خیابان زند، یکی از جاهای دیدنی آبادان و به‌ تنهایی مسیری خاص برای گردشگرانی است که مایلند هم‌نشینی فرهنگ دین‌های مختلف را یک جا ببینید. کلیسای زیبای ارامنه گریگوری (سورت گاراپت) و همجواری آن با مدرسه ادب و مسجد بهبهانی‌ها، صحنه‌ای تماشایی برای اهل ادب و فرهنگ است. اهالی این شهر متمدن، از دیرباز تا کنون در کنار پیروان سایر ادیان نظیر یهودی، زرتشتی و صائبین در صلح و آرامش زندگی کرده‌اند.

موزه آبادان و مسجد رنگونی‌ها در نقطه صفر مرزی نیز از دیدنی های آبادان هستند. این مسجد موزه اسناد تاریخی و خطی آبادان را هم در خود دارد. گچبری‌های این مکان و نقوش اسلیمی و رنگین محراب این مسجد به سبک هندی اجرا شده و در جای خود، بسیار تماشایی است.

بریم؛ محله‌ای زیبا، مدرن و شیک

بریم (به انگلیسی: Brime) نام محله‌ای زیبا و دیدنی در آبادان است که به دلیل نخلستان‌های سرسبز و پربارش، شهرت دارد. این منطقه، از محله‌های شرکت نفت است که ویلاهای شیک واقع در آن به جای دیوار با شمشادهای سرسبز محصور شده‌ است. زیباترین و مدرن‌ترین هتل‌های آبادان در بریم واقع شده‌اند. گفتنی است تمام نیازمندی‌های شهرک‌های این منطقه، در همان مجموعه، فراهم می‌شوند.

بوارده آبادان را حتما ببینید!

بوارده، محله‌ای قدیمی در دو بخش بالا و پایین است که توسط فردی بنام ورده که از خیرین ثروتمند این شهر بوده، بنا نهاده شده است. بوارده نیز منطقه شرکتی و محل سکونت کارمندان رده میانی و بالای شرکت نفت بوده است. نوستالژی نهفته در این مکان زیبا، خاطراتی از فرهنگ و ادبیات این منطقه را به خاطر می‌آورد.

برای آنکه بابت محل اقامت خود نگرانی نداشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم نسبت به رزرو آنلاین اقامتگاه از طریق سایت هومسا پیش از سفر اقدام نمایید.

برج-آب-بوارده-شمالی-در-شهر-آبادان

اگر اهل خرید هستید، بازار ته لنجی را از قلم نیندازید!

لذت خرید، بخشی غیر قابل حذف از هر سفر است، به ویژه اگر به منطقه تجاری و اقتصادی با بازارهای فراوان و اجناس لوکس و شیک رفته باشید. در دیدار از جاهای دیدنی آبادان هم، بازار ته ‌لنجی (امیری) که در خیابان امام واقع شده یکی از همین مکان‌هاست. مغازه‌های فراوان و دستفروش‌های این خیابان، لذت یک خرید هیجان‌انگیز را برای شما به ارمغان خواهد آورد، اما با وجود شهرت زیاد، این مورد تنها بازار آبادان نیست!

مرکز خرید که مجموعه‌ای از بازار قدیمی و جدید در خود جا داده، بازار مرکزی، بازار ماهی، سیتی سنتر، مجتمع تجاری ساحلی اروند و مجتمع تجاری جزیره، کنز المال، پاساژ کویتی، مجموعه پاساژهای کادوس، پاساژ الماس، پاساژ شب، مجتمع حاتم و دهها مرکز و مجتمع تجاری دیگر از دیدنی‌های این شهر هستند که در آنها هر نوع کالا (از شیر مرغ تا…) را می‌توان یافت.

یک فنجان قهوه عربی در مضیف واقعا می‌چسبد.

مضیف به زبان عربی به معنای محل برگزاری ضیافت و مهمانی است. در بعضی مناطق عرب نشین نمونه‌هایی از این مضیف‌ها وجود دارد که سازه اصلی آن را نی و برگ‌های نخل تشکیل می‌دهد؛ سازه‌ای مقاوم و در عین حال سازگار با محیط زیست که پیکره تعریف یک اوکولوژ یا همان اقامتگاه بوم‌گردی را شکل می‌دهد. در فرهنگ محلی، این محل نشانگر فرهنگ مهمان‌نوازی و اجتماعات خانوادگی و دوستانه است. مضیف که به نوعی برای اهالی مقدس است، رو به قبله و معمولا با سقف کوتاه ساخته می‌شوند تا افراد برای ورود خم شده و نسبت به سایر مهمانان، ادای احترام کنند. نمونه‌های بزرگتری از همین مضیف‌ها، در باغ‌های آرام و دنج آبادان وجود دارد که پذیرای مهمانی‌های دسته‌جمعی است. از معروف‌ترین مضیف‌های آبادان می‌توان به مضیف حاج عبدالله و مضیف جزیره مینو در آبادان و خرمشهر اشاره کرد.

در ورای این سالن‌های مجلل پذیرایی، آداب و رسوم کهن مردم این ناحیه وجود دارد. فرهنگی که ریشه در سنت‌های عربی دارد و بیشتر به سنت‌های عشایر این منطقه مربوط می‌شود. قهوه ‌نوشی در مضیف، بخشی از آداب ضیافت است که با مراسم ویژه‌ای اجرا می‌شود. ساقی قهوه، آن را با دست راست سرو می‌کند. سر و صدایی که برای ریختن قهوه در فنجان‌ها، سهوی نیست و بخشی از مراسم محسوب می‌شود. در واقع این نشانه‌ای برای مهمان است تا متوجه شود که میزبان، قهوه را برای او در فنجان می‌ریزد.

بنای-مضیف

جزیره مینو آبادان و جزیره مینو خرمشهر

جزیره مینو از جاذبه‌های گردشگری مطرح در استان خوزستان و از جاهای دیدنی آبادان است که به‌ دلیل نزدیکی به عراق، زیست‌بوم خاص، فرهنگ عرب‌نشین و بسیار زیبایی دارد. نیزارها و نخلستان‌های وسیع این منطقه، فضایی مناسب برای اقامت پرندگان مهاجر فراهم آورده که بر جاذبه‌های طبیعی آن افزوده است.

از لحاظ هنر آشپزی نیز، جزیره مینو بهشت غذاهای عربی و ماهی کباب‌های لذیذی است که به هیج عنوان نمی‌توان از آنها صرف‌نظر کرد. جزیره مینو از جمله مکان‌هایی است که در آن، تجربه شیرین پذیرایی در مضیف برای گردشگران نیز تدارک دیده شده است. بستنی معروف و خوش طعم این جزیره که با شیر گاومیش تهیه می‌شود، قهوه عربی، ماهی صبور شکم‌پر مخصوص جنوب و قلیه ماهی خوشمزه جنوب هم در این جزیره زیبا، انتظار گردشگران را می‌کشد.

هنگام سفر به جزیره مینو، حتما از تالاب زیبای شادگان هم دیدن کنید. جایی که گونه‌های زیبا و استثنایی از حیوانات و پرندگان مهاجر، به شکل کاملا وحشی و آزاد زندگی می‌کنند. این جزیره، که در ضلع جنوب غربی و در مجاورت فرودگاه آبادان قرار دارد، ابتدا در تقسیمات کشوری بخشی از جزیره مینو خرمشهر محسوب می‌شد. اما در تقسیمات جدید، آن را متعلق به آبادان دانسته‌اند.

یک پل فلزی مشهور که در ۱۳۴۹ ساخته شده ارتباط این جزیره بین آبادان و خرمشهر را برقرار نموده است. جزایر متعدد این منطقه و نهرهای جاری در آن، اقلیم این منطقه را سرسبز و آباد و جزء مناطق دیدنی و سایت‌های جذب گردشگر کرده است.

از سفر آبادان دست خالی برنگردید!

سوغات هر بخش از ایران، تجسمی از نوع زندگی و فرهنگ همان منطقه است. برای آنکه خاطرات شیرین خود را در سفر به این مناطق ثبت و جاودانه کنید، ایده‌های مختلفی پیش روی شماست. از ثبت لحظات با عکاسی و فیلم‌برداری، تا به همراه بردن بخشی از هنر، صنایع دستی و خوراکی‌های آن منطقه به عنوان سوغات، می‌توانند راه‌هایی برای عملی کردن این ایده باشند.

در آبادان نیز از انواع خرما (زاهدی، بریم، گنتار، عمران و…) و شیره و ارده معروف این شهر تا محصولات متنوع آن مانند شیره خرما و حلوای آن، همچنین ادویه محلی و هندی و انواع ماهی جنوب، تنها بخشی از سوغات شهر آبادان هستند.

غیر از این‌ها، انواع صنایع دستی از قبیل گیوه، کپو و حصیربافت‌های زیبا و رنگین را هم می‌توان در زمره سوغات خاص آبادان برشمرد.

و اما سخن آخر

در انتهای این مطلب، توجه دوستداران سفر و گردشگری را به جاذبه‌های دیدنی و متنوع استان خوزستان جلب می‌کنیم. شهر زیبا و دیدنی آبادان می‌تواند مبدا سفرهای خوب و پرباری به جنوب کشورمان باشد. جایی که دیدنی‌های فراوان و پایان ناپذیر، انتظار گردشگران خوش ذوق از سراسر ایران و سایر کشورها را می‌کشد. برای اطمینان از محل اقامت در طی سفر نیز، برای اجاره سوئیت در آبادان از سایت هومسا کمک بگیرید و برنامه سفر خود را با خیال راحت بچینید.

یک دیدگاه

  1. وارده، محله‌ای قدیمی که توسط فردی بنام ورده که از خیرین ثروتمند این شهر بوده و بالای شرکت نفت بوده است. خاطراتی از فرهنگ و ادبیات این منطقه را به وضوح نشون میده و واقعا اصالتش رو نمایش میذاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا