ایران‌ را بگردیمبریم سفردانستنی‌های سفر

راهنمای سفر زمینی به اهواز و بهترین زمان سفر ✅​🛣️​🧳​

یکی از شهرهای شب زنده‌دار ایران شهر اهواز است. اهواز مهم‌ترین و قدیمی‌ترین شهر استان خوزستان بوده که به واسطه موقعیت جغرافیایی، قومیت‌های گوناگون، اهمیت اقتصادی و برخورداری از تاریخ و طبیعت در کنار یک‌دیگر به یکی از مهمترین شهرهای گردشگرپذیر ایران تبدیل شده است. شهر اهواز بزرگترین رود ایران یعنی رود کارون را در خود جای داده است. وجود این رودخانه از یک سو و وجود چهل بنای تاریخی ثبت ملی از سوی دیگر سبب شده تا هر ساله میزبان گردشگران زیادی سفر زمینی به اهواز و اجاره آپارتمان در اهواز را انتخاب کنند.

در ضمن وجود مناطق نفت خیز جنوب در شهر اهواز، وجود شرکت ملی حفاری ایران و همچنین شرکت فولاد خوزستان در این شهر نیز بر اهمیت آن افزوده است.

اهواز به عنوان هشتمین شهر بزرگ ایران و بزرگترین شهر جنوب غربی ایران شناخته می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا با مسیرهای سفر زمینی به اهواز و جاذبه‌های دیدنی این شهر آشنا شویم. اما پیش از آن بد نیست آب و هوای اهواز و بهترین زمان سفر به این شهر را بشناسیم. با هومسا همراه باشید.

سفر زمینی به اهواز

سفر زمینی به اهواز و بهترین زمان سفر به اهواز

شهر اهواز مانند دیگر شهرهای جنوبی ایران به واسطه قرارگیری در نزدیکی خلیج فارس دارای آب و هوای گرم و شرجی می‌باشد. از این رو فصل تابستان اصلا زمان مناسبی برای سفر به این شهر نمی‌باشد.

بهترین زمان سفر به اهواز پاییز و ماه‌های ابتدایی فصل بهار می‌باشد. چرا که در اواخر فصل بهار هوا رو به گرمی می‌رود و در فصل زمستان نیز به واسطه باران‌های بی‌وقفه و طولانی شهر دچار آبگرفتگی می‌شود. همین دلایل نیز حاکی از آن است که اوایل بهار و فصل پاییز بهترین زمان سفر به اهواز است.

مسیرهای دسترسی به اهواز

برای رسیدن به شهر اهواز می‌توان از مسیرهای گوناگون و روش‌های سفر مختلفی استفاده کرد. افرادی که می‌خواهند سفری آسان به این شهر داشته باشند، می‌توانند مسیر هوایی را انتخاب کنند. فرودگاه بین‌المللی اهواز روزانه بین 20 تا 30 پرواز داخلی و خارجی را پشتیبانی می‌کند.

پروازهای روزانه مستقیم از شهرهای اصفهان، تهران و شیراز به اهواز وجود دارد. برای شهرهای دورتر مانند مشهد یا کشورهای خارجی نیز پروازها به شکل هفتگی انجام می‌شود. اگرچه سفر با هواپیما بسیار آسان است با این حال بسیاری از افراد سفر زمینی را ترجیح می‌دهند. سفر زمینی به اهواز می‌تواند با استفاده از قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی صورت گیرد.

سفر زمینی به اهواز

✅سفر زمینی به اهواز با قطار

به واسطه قرارگیری شهر اهواز در نزدیکی رشته کوه زاگرس مسیرهای دسترسی زمینی به آن از جمله مسیر ریلی پرپیچ و خم و البته بسیار زیباست. قطار تهران به اهواز یکی از زیباترین و البته شلوغ‌ترین مسیرهای ریلی ایران بوده که از شهرهای قم، محمدیه، اراک، مومن‌آباد، شازند، ازنا، درود، شوش، هفت تپه و اندیمشک می‌گذرد.

البته جابه‌جایی مسافر تنها از ایستگاه‌های تهران، قم، اراک، اندیمشک و هفت تپه می‌باشد.

سفر زمینی به اهواز

✅سفر زمینی به اهواز با اتوبوس

گردشگران تهرانی که سفر با اتوبوس را برای رسیدن به اهواز انتخاب می‌کنند، باید خود را به ترمینال جنوب یا پایانه اتوبوسرانی بیهقی برسانند. مسیر تهران تا اهواز در حدود 777 کیلومتر بوده و از شهرهای قم، اراک، چالانچولان، خرم‌آباد، اندیمشک و الوان می‌گذرد.

حداقل زمان رسیدن به اهواز از تهران با اتوبوس در حدود 12 ساعت است.

سفر زمینی به اهواز

✅سفر زمینی به اهواز با ماشین شخصی

مسافران زیادی هستند که سفر زمینی با ماشین شخصی را ترجیح می‌دهند. اگر می‌خواهید از تهران با استفاده از ماشین شخصی به اهواز بروید، می‌توانید از سه مسیر مختلف استفاده کنید که البته این مسیرها از لحاظ مسافت با یک‌دیگر متفاوت هستند. چنانچه کوتاه‌ترین مسیر انتخاب شود، برای رسیدن به اهواز از تهران با ماشین شخصی به 9 ساعت زمان نیاز است.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر زمینی به آبادان 🛣️​🧳​🌅​

سفر زمینی به اهواز و جاذبه‌های گردشگری اهواز

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، شهر اهواز به واسطه وجود تاریخ و طبیعت در آن به عنوان یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران شناخته می‌شود. از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سفر زمینی به اهواز

✔️رود کارون

رود کارون که بزرگترین و پرآب‌ترین رود ایران است، در استان خوزستان و در شهر اهواز واقع شده است. کم آبی‌های چند سال اخیر ایران سبب شده تا این رودخانه پر آب در معرض کم آبی قرار گیرد، اما همچنان یکی از رودهای مهم ایران و بخش‌های گردشگرپذیر اهواز می‌باشد.

این رود 950 کیلومتری از زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و پس از گذر از شهرهای گوناگون در نهایت به شهرستان کارون می‌رسد. این رود به واسطه آن که از راه ارتباطی بین‌المللی برخوردار است از لحاظ اقتصادی نیز حائز اهمیت می‌باشد.

سفر زمینی به اهواز

✔️پل سیاه اهواز

در شهر اهواز پل‌های متعددی وجود داشته که اولین و مهم‌ترین این پل‌ها پل سیاه می‌باشد. هنگام سفر زمینی به اهواز می‌توانید از این پل دیدن کنید. پل سیاه یک پل قدیمی در اهواز بوده که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد. این پل بر روی رود کارون واقع شده و به خاطر رنگ تیره بدنه به این نام خوانده می‌شود. پل سیاه یک پل 1050 متری بوده که عرضی در حدود 6 متر دارد.

سفر زمینی به اهواز

✔️پل سفید اهواز

پل سفید که به آن پل معلق نیز گفته می‌شود، مهم‌ترین نماد شهر اهواز است. این پل در سال 1315 بر روی رودخانه کارون ساخته شده و از آن به عنوان اولین پل معلق ایران و چهارمین پل معلق جهان یاد می‌شود. علت نامگذاری این پل نیز رنگ سفید بدنه آن می‌باشد.

معماری مدرن و رنگ بی‌نظیر این پل سبب شده تا یکی از لوکیشن‌های محبوب عکاسی و یکی از سوژه‌های عکاسی شهر اهواز باشد. پل سفید یک سازه فلزی با پایه‌های بتنی بوده که قوس‌های بتنی آن تا 120 متر ارتفاع دارند. لازم به ذکر است که در اطراف این پل می‌توان به فضاهای تفریحی مانند رستوران‌های متنوع و فضای سبز دسترسی داشت.

سفر زمینی به اهواز

✔️کاروانسرای معین‌ التجار

اگر به دنبال یک بنای تاریخی زیبا در شهر اهواز هستید، کاروانسرای معین‌ التجار یکی از زیباترین این بناهاست. این کاروانسرا در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و در نزدیکی پل سفید قرار دارد. این کاروانسرا به واسطه قرارگیری در نزدیکی یکی از مهمترین مسیرهای ارتباطی یعنی راه ابریشم مورد توجه تاجران قرار می‌گرفته است.

کاروانسرای معین‌التجار در مرکز شهر اهواز واقع شده و از معماری متفاوتی برخوردار است. امکان بازدید از این بنا هر روزه از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر وجود دارد.

سفر زمینی به اهواز

✔️آبشار مصنوعی اهواز

طولانی‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه در شهر اهواز واقع شده است. آبشار مصنوعی اهواز بر روی هفتمین پل اهواز احداث شده و به واسطه نورپردازی‌های زیبا در هنگام شب جلوه منحصربه‌فردی دارد. این آبشار دارای دو قوس داخلی و خارجی بوده که فواره‌های قرار گرفته در اطراف آن آب را تا لبه پل هدایت کرده و سپس آب با زاویه مشخصی سرازیر می‌شود. همین امر نیز سبب می‌شود تا آب به شکل آبشار دیده شود.

سفر زمینی به اهواز

✔️موزه هنرهای معاصر اهواز

طرفداران هنر در سفر به شهر اهواز می‌توانند به موزه هنرهای معاصر اهواز سر بزنند. این موزه یک ساختمان دو طبقه با 5 گالری مختلف بوده که 70 اثر مختلف در آن نگهداری می‌شود. همچنین این موزه فعالیت خود را از سال 1338 آغاز کرده و به محلی برای برگزاری دوره‌های آموزشی هنری، همایش‌ها و سمینارهای هنری تبدیل شده است.

امکان بازدید از این موزه در تمامی روزهای هفته به جز جمعه‌ها از ساعت 9 صبح تا 8 شب امکان‌پذیر است.

سفر زمینی به اهواز

✔️کلیسای مسروپ مقدس

یکی از کلیساهای ارمنی شهر اهواز کلیسای مسروپ مقدس بوده که در نزدیکی بازار عبدالحمید واقع شده است. این کلیسا در دوره پهلوی دوم ساخته شده و از این رو معماری آن تلفیقی از معماری ارمنی و اسلامی می‌باشد. کلیسای مسروپ مقدس امروزه در حالت نیمه فعال قرار داشته و تنها برخی از ارامنه شهر اهواز به این کلیسا مراجعه می‌کنند.

سفر زمینی به اهواز

✔️خانه ماپار

از جمله خانه‌های قدیمی شهر اهواز که قدمت آن به دوره پهلوی اول برمی‌گردد، می‌توان به خانه ماپار اشاره کرد. این بنا یک خانه آجری با پنجره‌های رنگی و درهای چوبی بوده که شامل دو طبقه و یک زیرزمین می‌باشد. اگرچه بنای اصلی این خانه از جنس سنگ است با این حال پس از مرمت آجرکاری‌هایی در آن صورت گرفته است. در حیاط این خانه یک نخل زیبا نیز وجود دارد. امروزه از خانه ماپار به عنوان رستوران و شربت‌خانه استفاده می‌شود.

سفر زمینی به اهواز

✔️سرای عجم

از دیگر بناهای تاریخی شهر اهواز که مربوط به دوره قاجار است، می‌توان به سرای عجم اشاره کرد. این بنا دارای معماری خاصی بوده که در آن حجره‌های زیاد، پنجره‌های چوبی، ستون‌های حجاری شده و آجرچینی‌های منحصربه‌فردی به چشم می‌خورد. حیاط این بنا قرینه‌سازی شده بوده و ایوان‌هایی دور تا دور آن قرار دارد.

سفر زمینی به اهواز

✔️دانشگاه سه گوش اهواز

در نزدیکی رود کارون دانشگاهی به شکل سه گوش وجود داشته که در سال 1308 ساخته شده است. این بنا در طول جنگ جهانی دوم مقر ارتش بوده و در سال 1336 به دانشکده پزشکی تبدیل شده است. از سال 1365 تا 1398 نیز از این دانشگاه به عنوان دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه دانشگاه جندی شاپور استفاده می‌شده است.

در این دانشگاه می‌توان جلوه‌هایی از معماری دوره پهلوی را مشاهده کرد. این بنا دارای قوس‌های دایره شکل ایوان، کاشی کاری‌های آجری و رواق‌هایی در حیاط مرکزی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی خوزستان و تمدن ۹ هزار ساله آن

سفر زمینی به اهواز و مراکز خرید اهواز

علاوه بر جاذبه‌های گردشگری ذکر شده بازارهای متعددی نیز در شهر اهواز وجود داشته که مقصد گردشگران زیادی است. از جمله این بازارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سفر زمینی به اهواز

☑️بازار کاوه

بازار کاوه یک بازار ساخته شده در دوره پهلوی بوده که در آن می‌توان انواع خوراکی‌ها و سوغاتی‌های اهواز مانند انواع ترشی جنوبی، انواع حلوا شکری، شیره خرما، رطب، خرما، میگوی تازه، ماهی و… را یافت. در این بازار ادویه‌های خوش عطر جنوبی نیز یافت می‌شود.

سفر زمینی به اهواز

☑️بازار عبدالحمید اهواز

یکی از قدیمی‌ترین بازارهای اهواز بازار عبدالحمید بوده که قدمتی 100 ساله دارد. این بازار سنتی علاوه بر حجره‌هایی برای فروش صنایع دستی و کالاهای مختلف، برخی از مکان‌های تاریخی اهواز مانند خانه دادرس و کاروانسرای شیخ خزعل را نیز در خود جای داده است. کالاهای موجود در این بازار با قیمت ارزان و مقرون‌به‌صرفه‌ای به فروش می‌رسد.

سفر زمینی به اهواز

☑️بازار فلافل اهواز

یک بازار قدیمی در محله لشکرآباد اهواز وجود داشته که به واسطه وجود فلافلی‌های زیاد در آن به بازار فلافل اهواز معروف است. در این بازار می‌توان انواع غذاهای خیابانی مانند فلافل یا برخی غذاهای سنتی خوزستانی را چشید. از جمله محبوب‌ترین خوراکی‌های این بازار می‌توان به فلافل، کپه عربی و سمبوسه اشاره کرد.

سفر زمینی به اهواز

اقامت در اهواز

گردشگرانی که شهر اهواز را برای سفر انتخاب می‌کنند، می‌توانند برای اقامت در این شهر به سراغ هتل‌های چند ستاره یا سوئیت‌ها و آپارتمان‌های موجود در این شهر بروند. از جمله هتل‌های مطرح اهواز می‌توان به هتل اکسین، هتل پارس و هتل نیشکر اشاره کرد. علاوه بر آن سوئیت‌ها و آپارتمان‌های مختلفی نیز در شهر اهواز وجود داشته که امکان رزرو آن‌ها از طریق سایت هومسا وجود دارد.

بیشتر بخوانید: دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شهر دزفول 📍​✈️​🏞️​

چه زمان قصد سفر زمینی به اهواز را دارید؟

اهواز که مهم‌ترین شهر استان خوزستان بوده یکی از حائز اهمیت‌ترین شهرهای گردشگرپذیر جنوبی به شمار می‌آید. وجود جاذبه‌های تاریخی، دیدنی‌های طبیعی، بازارهای متعدد و مناطق نفت خیز و شرکت‌های مختلف حفاری در این شهر آن را به یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است.

سفر به اهواز می‌تواند یکی از خاطره‌انگیزترین تجربه‌های سفر باشد. شما چه زمانی برای سفر زمینی به اهواز برنامه‌ریزی کرده‌اید؟ آیا قبلا این شهر را دیده‌اید؟ از تجربیات خود برای ما بنویسید و این مطلب را با همسفران خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا