ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعی

دریاچه اوان قزوین ؛ تماشای رقص پرندگان مهاجر

قزوین به‌عنوان یکی از شهرهای نزدیک به پایتخت و دارا بودن جاذبه‌های بکر، مکان مناسبی برای سفری کوتاه اما پربار به شمار می‌رود. در میان جاهای دیدنی قزوین دریاچه اوان الموت به‌عنوان یک جاذبه طبیعی منحصربه‌فرد، بسیار درخشان و شگفت‌انگیز است. می‌توانید در پاییزش به تماشای پرندگان مهاجر بنشینید و در زمستانش بر روی دریاچه بلورین اسکیت سواری کنید.

در این مطلب باهم سفری به این دریاچه دل‌فریب خواهیم داشت و اطلاعات موردنیاز برای سفر به آن را شرح خواهیم داد. پس تا انتهای این مطلب با هومسا همراه باشید.

دریاچه اوان کجاست؟

اُوان دریاچه‌ای دیدنی در 75 کیلومتری شمال شرق قزوین و در جاده الموت واقع شده است. این دریاچه همچون یاقوتی کبود در میان چهار روستای زیبای اوان، وربن، زرآباد و زوار دشت می‌درخشد. آب این دریاچه که مساحتی بیش از 70 هزار مترمربع دارد به‌طور عمده از طریق آب‌های زیرزمینی بستر دریاچه تأمین می‌شود. گفته می‌شود دریاچه اوان قزوین باقی‌مانده دریاچه بسیار بزرگ‌تری بوده که درگذر سال‌ها به شکل امروزی درآمده، البته برخی هم معتقدند که اوان 500 سال پیش در اثر رانش زمین به وجود آمده است.

 به دلیل قرار گرفتن دریاچه در دامنه کوه خشچال و دور بودن از فضای ماشینی، این خطه آب‌وهوای پاک و سالمی دارد. دریاچه اوان قزوین از تالاب‌های محافظت‌شده کشور بوده به‌عنوان هشتاد و نهمین اثر طبیعی ثبت‌شده در فهرست میراث طبیعی کشور شناخته می‌شود.

پوشش جانوری و گیاهی این منطقه به‌طور چشمگیری غنی است. خرس قهوه‌ای، روباه، شغال، گراز، گربه وحشی، لاک‌پشت، خرچنگ و انواع مختلف پرندگانی چون شاهین، دلیجه، کبک، انواع عقاب، فاخته، کبک تنها بخشی از جانوران این مکان به شمار می‌روند.

اوان به چه معناست؟

اوان در لغت به معنای محل جوشش و تجمع آب است.

دیدنی‌ها و تفریحات دریاچه اوان قزوین چیست؟

دریاچه اوان قزوین
دریاچه اوان

پیاده‌روی و لذت تماشای پرندگان مهاجر

درختان بید، گیلاس، آلبالو، گردو، فندق، تبریزی و سنجد این منطقه توسط روستاییان کاشته شده و گیاهان خودروی گون، شیرین‌بیان و کنگر از سخاوت طبیعت حاصل‌شده‌اند. پیاده‌روی در میان درختان و تماشای این مناظر دلکش نمایشی مسحورکننده از دنیای آفرینش است. تصاویر زیبایی که از حیات مسالمت‌آمیز گیاهان و جانوران این خطه دیده می‌شود حیرت آدمی را برمی‌انگیزد. گیاهان غوطه‌ور در آب مثل چنگال آبی، نی بن و خوشاب، محیط سرگرم‌کننده‌ای برای اردک و ماهیانی چون کپور و قزل‌آلا به وجود می‌آورند. از سویی شاهین، دارکوب، فاخته، عقاب و جغد در سقف آبی پر می‌گشایند و آسمان اوان را زیباتر می‌کنند.

اجاره ویلا و سوئیت در قزوین

در این سفر حتماً لباس مناسب فصل و کفش مخصوص پیاده‌روی به همراه داشته باشید تا از گردش خود لذت کافی را ببرید.

بیشتر بخوانید: قلعه الموت قزوین

کمپینگ در طبیعت و اقامت در دریاچه اوان قزوین

کمپینگ دریاچه اوان

اگر تجربه کافی برای شب‌مانی و کمپینگ در طبیعت را دارید و مصر هستید علیرغم خطرات احتمالی چادر برپا کنید، ضلع جنوبی دریاچه را برای این منظور انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید لباس گرم و مناسب فصل به همراه داشته باشید زیرا دریاچه اوان در زمستان و پاییز شب‌های سردی را تجربه می‌کند. همچنین می‌توانید به اقامتگاه‌های بوم‌گردی الموت و روستاهای اطراف بروید و طعم زندگی روستایی را بچشید.

ماهی‌گیری در دریاچه اوان

همان‌طور که گفته شد این جاذبه حیرت‌انگیز در شمار مناطق حفاظت‌شده زیست‌محیطی قرار گرفته است، به همین دلیل امکان ماهی‌گیری در دریاچه اوان به‌عنوان صید وجود ندارد؛ اما صید ورزشی و کنترل‌شده به‌عنوان تفریحی سالانه تحت نظارت اداره حفاظت از محیط‌زیست قزوین انجام می‌شود. ماهی‌گیران صید ورزشی که از سراسر کشور به این مکان می‌آیند باید اصل «بگیر و رها کن» را حین این تفریح رعایت کنند و در حفظ این اکوسیستم نهایت کوشش خود را داشته باشند.

قایق‌سواری

قایق سواری دریاچه اوان قزوین

قایق‌رانی و پدال زدن با دوستان و همراهان بر روی آب زلال دریاچه، ضمن تخلیه انرژی منفی، حس شادی و نشاط را در شما ایجاد می‌کند. حضور گاه‌وبیگاه اردک‌هایی که در کنار شما شنا می‌کنند، تجربه نزدیکی از لمس طبیعت بکر دریاچه به شمار می‌رود.

آب‌تنی و آب‌بازی

آب‌تنی و آب‌بازی تفریح جذابی است که کوچک و بزرگ نمی‌شناسد. تنی به آب زدن و شیطنت‌هایی که هنگام آب‌بازی به سرتان میزند فراخوانی برای سفر به کودک درون بوده که حسی سراسر مثبت در وجود شما ایجاد می‌کند.

عکاسی

دریاچه اوان کجاست

تا اینجا از طبیعتی گفتیم که هر آنچه از زیبایی نیاز است را یکجا دارد از پر کشیدن پرندگان بر فراز آب دریاچه اوان قزوین تا گونه‌های کم‌نظیر گیاهی و جانوری. در سفر به دریاچه اوان عکاسی از طبیعت، به‌ویژه مناظر مه‌آلود صبح زودهنگام را جز تفریحات مهم سفر خود قرار دهید. به‌طورقطع با لحظات باشکوهی در این طبیعت مواجه خواهید شد که حیف است در قاب خاطرات‌تان ابدی نشوند.

کوه‌نوردی اطراف دریاچه اوان قزوین

حضور پرصلابت رشته‌کوه البرز و کوه خشچال فرصتی برای کوه‌نوردی در میان صخره های جنگلی به وجود می‌آورد. با صعود به ارتفاعات می‌توانید شاهد نمایی دورتر و همه‌جانبه از تمام آنچه گفته شد باشید.

اسکیت روی یخ

برای انجام این تفریح خاص و کم‌نظیر باید منتظر بمانید تا زمستان از راه برسد و دست سردش را بر روی آب نیلگون دریاچه بکشد. زمانی که آب سطح دریاچه چون بلوری نشکن در آمد وقت آن می‌رسد که اسکیت‌های خود را به پا کنید و هیجان این تفریح را به خود هدیه دهید.

امکانات اطراف دریاچه

  • سکوهای مناسب برپایی چادر
  • رستوران
  • بوفه
  • تخت‌هایی برای استراحت
  • فضایی برای پارک خودرو
  • پمپ‌ بنزین (در رجایی دشت و معلم کلایه)
  • سرویس بهداشتی

بهترین فصل سفر به دریاچه اوان قزوین

به لطف موهبت‌هایی که هر یک از فصول به این منطقه ارزانی می‌دارند، در تمامی سال دریاچه اوان قزوین غرق در زیبایی است و مناظر میخکوب کننده‌ای دارد.

بهار: در بهار پرنده نغمه می‌خواند و شکوفه می‌رقصد. نسیم ملایم و روح‌نواز هم دست در دست زیبایی همیشگی بهار می‌دهد تا عطر زندگی را بیش‌ازپیش در اطراف دریاچه جریان سازد.

 تابستان: فصل تابستان هم که بار درختان میوه همچون چراغ‌های رنگارنگ بر شاخه‌ها می‌نشیند و لذت تفریح و فراغت تابستانی را چندین برابر می‌کنند.

پاییز: سفر به دریاچه اوان در پاییز به هنگام کوچ پرندگانی چون قو، غاز و مرغابی برای پرده‌نگری کشش عجیبی دارد. تماشای طبیعت هفت‌رنگ اطراف دریاچه در این فصل تجربه بی‌نظیری به‌حساب می‌آید.

زمستان: همان‌طور که پیش‌تر گفته شد با فرارسیدن سرما، سطح آب دریاچه اوان یخ میزند و امکان اسکیت سواری بر روی یخ فراهم می‌شود.

پیش از سفر از سلامت خودرو خود اطمینان حاصل کنید و در فصولی که بارش‌های جوی زیاد است زنجیر چرخ به همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی به دریاچه اوان قزوین

دریاچه اوان الموت

آدرس: استان قزوین، 75 کیلومتری شمال شرق شهر قزوین، منطقه الموت، معلم‌ کلایه، جوار روستاهای اوان و وربن

برای رفتن به قزوین می‌توانید از اتوبوس و خودرو شخصی خود استفاده کنید؛ در ادامه مسیر دسترسی از مبدأ تهران و از طریق خودرو شخصی را معرفی خواهیم کرد:

ابتدا باید وارد اتوبان تهران-قزوین شوید و ازآنجا مستقیم به‌پیش برانید تا به ورودی قزوین برسید، فاصله قزوین تا دریاچه اوان 82 کیلومتر است. به تابلو الموت توجه کنید و مسیر منتهی به الموت را ادامه دهید و از رجایی دشت عبور کنید. پس عبور از گردنه‌های پرپیچ‌وخم الموت به یک دوراهی خواهید رسید که یک از آن‌ها شما را به دریاچه اوان می‌رساند. از تابلو راهنما کمک بگیرید و پس از طی 8 کیلومتر و گذر از روستای زرآباد می‌توانید دریاچه را پیش چشمان خود مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی قلعه الموت قزوین

اقامت در قزوین

در سفر به قزوین هم مثل هر سفری هومسا در کنار شماست تا مناسب‌ترین گزینه‌های اقامتی را پیش روی شما قرار دهد. برای این کار تنها کافی است به وب‌سایت هومسا سری بزنید و با جستجوی نام قزوین به فهرست اقامتگاه‌های این شهر دسترسی پیدا کنید. با بررسی فهرست پیش رو می‌توانید اجاره ویلا و سوئیت در قزوین را به‌راحتی هرچه‌تمام‌تر به پایان برسانید.

سخن آخر

حتی توصیف چنین منطقه سحرانگیزی، جریانی از شادی و هیجان را مهمان دل می‌کند چه برسد به آن‌که از نزدیک با زیبایی دریاچه و مناظر اطرافش همراه شوید. پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصتی که به دست آوردید سری به این جاذبه طبیعی نفس‌گیر، دریاچه اوان قزوین بزنید.

خواهشمندیم در این سفر در حفظ محیط‌زیست کوشا باشید و از رها کردن زباله و آسیب به پوشش گیاهی و جانوری این طبیعت ناب جدا بپرهیزید. هومسا سامانه اجاره ویلا و سوئیت، لحظات خوشی را برای شما آرزو می‌کند.

سوالات متداول

فاصله قزوین تا دریاچه اوان چقدر است؟

فاصله دریاچه اوان تا قزوین 82 کیلومتر است.

برای اقامت در قزوین و دریاچه اوان چکار کنیم؟

برای اجاره اقامتگاه در قزوین و اطراف دریاچه اوان می توانید به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در قزوین در هومسا مراجعه کنید.

یک دیدگاه

  1. تو سفری که داشتم به قزوین به این منطقه زیبا و دوست داشتنی رفتم خیلی دیدنی هست،قایق سواری و آب تنی و…. همه شرایط هیجان انگیز رو براتون میسازه، مطمئنا مجدد اینجا خواهم رفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا